Bekijk originele versie : Bepaalde kohl bevat gevaarlijke stoffen
Repentance
03-05-2007, 00:59
Assalaamu 'alaykum,
Kwam een artikeltje tegen waarin werd gewaarschuwd door het New York Health Department voor kohl van bepaalde merken die ook hier in Nederland verkocht en gebruikt worden. Er werd gezegd dat deze kohl het giftige metaal lood bevat en gevaarlijke gevolgen kan hebben voor de gezondheid. Het gaat o.a. om deze merken,
http://www.nyc.gov/html/doh/images/pr2007/pr027-07_lead2.jpg
Als je er meer over wilt lezen, raad ik je aan om het volgende artikel te lezen waarin het staat uitgelegd,
Products called "Kohl," "Kajal," and "Surma" Can Damage the Brain and Nervous System (http://www.nyc.gov/html/doh/html/pr2007/pr027-07.shtml)
Wa ssalaam.
LaVieEnRose
03-05-2007, 01:03
Omgoshh, hashmi kohl aswad die heb ik, heb hem gelijk panisch in de prull gegooid :wow: thanxx for warning :kus:
2_Heartbreak_3
03-05-2007, 01:07
Van wat is kohl dan gemaakt?
Want ik zie dat deze kohl "Pure Kohl from the Waters of ZamZam " erook bystaat.
Hoezo? Zamzam is toch iets goeds? Soubhanallah isda echt waar of gewoon een Amerikaanse streek?
De arabische vrouwen gebruiken zoiets toch al eeuwen waarom is hen nooit iets overkomen?
2_Heartbreak_3
03-05-2007, 01:08
En ik heb ze zelf alle 3 gehad ; altyd al gebruikt ; weet niet wat er mis is?
LaVieEnRose
03-05-2007, 01:12
De arabische vrouwen gebruiken zoiets toch al eeuwen waarom is hen nooit iets overkomen?
Ahahaha daar heb je een punt, maar als ik één slecht ding hoor over iets dan vertrouw ik het niet meer en durf ik het niet meer te gebruiken :o nahh, gelukkig heb ik nog me oude vertrouwde potloodje ;)
2_Heartbreak_3
03-05-2007, 01:16
Ja das zekers u recht ik heb nu ook beetje argwaan gekregen maar toch - het is niet helder genoeg.
Repentance
03-05-2007, 01:20
Van wat is kohl dan gemaakt?
Want ik zie dat deze kohl "Pure Kohl from the Waters of ZamZam " erook bystaat.
Hoezo? Zamzam is toch iets goeds? Soubhanallah isda echt waar of gewoon een Amerikaanse streek?
Ik heb er eigenlijk nooit echt zo bij stilgestaan van wat het nu precies wordt gemaakt. Mijn tante in Marokko geeft ons elk jaar van die potjes mee die ze zelf heeft fijngestampt en samengesteld. Maar wat ze er nu precies in doet, is mij werkelijk een raadsel.
Ik ben voor de rest geen wetenschapper en kan het dus niet verifiëren, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ik gebruik de mijne dus ook niet meer. Er wordt specifiek voor die merken daarboven gewaarschuwd, dus ik weet niet hoe het zit met de andere kohl. Dit lees ik trouwens net op Wikipedia:
Gezondheidsrisico's
Terwijl de traditionele kohl vaak werd beschouwd als onschuldige, "natuurlijke" cosmetica, brengt het serieuze gezondheidsrisico's met zich mee.
De ingrediënten van kohl en de recepten om het te maken, verschillen flink van elkaar. Sommige bereidingen van kohl bevatten een groot deel galeniet (een lood-sulfide) of stibniet (een antimoon-sulfide) en de roet van verschillende noten, zaden en gomhars.
Onderzoeken hebben in commerciële en niet-commerciële bereidingen van kohl hoge verontreinigingsniveaus gevonden, waaronder vooral lood. Er is een verband aangetoond tussen het gebruik van kohl en een verhoogd loodniveau in de bloedbaan, waardoor gebruikers van kohl het risico lopen op loodvergiftiging. Symptomen hiervan zijn onder andere bloedarmoede, groeivertragingen en toevallen, en in ernstige gevallen zelfs de dood. Bloedarmoede ten gevolge van loodvergiftiging is vooral een probleem in het Midden-Oosten en Zuid-Azië. Er wordt dan ook afgeraden om kohl te importeren.
Ten gevolge van het invoeren van traditionele kohlproducten naar westerse landen, waarin ook hoge concentraties aan lood zijn aangetroffen, is er in onder andere de Verenigde Staten een verbod op het gebruik en verkoop van deze producten uitgevaardigd.
2_Heartbreak_3
03-05-2007, 01:24
Barakou Allah fiekie
Repentance
03-05-2007, 01:28
Oh ja, en als een product het merk Zam Zam draagt of een link daarnaar maakt, hoeft het niet te betekenen dat het direct veilig is. Ik las laatst daar ook een artikel over en daar stond in dat water van het merk Zam zam (en waarvan werd gezegd dat het uit Mekka kwam) zelfs kankerverwekkend was. Dus ja, je moet denk ik niet alles vertrouwen wat een naam draagt die een Islamitische connotatie heeft. Het stond overigens in het volgende berichtje,
http://www.fatwa-online.com/news/0061004.htm
Repentance
03-05-2007, 01:29
Barakou Allah fiekie
Wa feeki baarak Allah, sis.
zinalady80
03-05-2007, 02:11
ik zet tegewoordig kohl van marokko met de hand gemaakt veel beter lekt ook niet uit en gezond voor je ogen ook nog
ArabicGirl
03-05-2007, 02:15
en die van ned
zinalady80
03-05-2007, 02:16
ik zou het niet weten meid
S.samira
03-05-2007, 08:46
ik zet tegewoordig kohl van marokko met de hand gemaakt veel beter lekt ook niet uit en gezond voor je ogen ook nog
maar je moet weten bij wie je het haalt, wat sommige mensen die het verkopen maken het niet goed, das echt gevaarlijk voor je ogen
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.