Bekijk volle/desktop versie : Hariragerecht



Pagina's : [1] 2

11-09-2003, 16:07
Assalaam oelaikoem warahmatoeÂllah wabarakatoehoe
Wie kan mij een lekkere soepgerecht geven het liefst soep van Berkane of Oujda het is zo lekker maar ik kan het niet maken ik heb het in de restaurants in Oujda en Berkane geproefd maar hun kan ik niet vragen hoe je het maakt dank jullie wel voor jullie recept ik wacht. Assalaam oelaikoem

11-09-2003, 16:10



Citaat:
Origineel gepost door Najfa
Assalaam oelaikoem warahmatoeÂllah wabarakatoehoe
Wie kan mij een lekkere soepgerecht geven het liefst soep van Berkane of Oujda het is zo lekker maar ik kan het niet maken ik heb het in de restaurants in Oujda en Berkane geproefd maar hun kan ik niet vragen hoe je het maakt dank jullie wel voor jullie recept ik wacht. Assalaam oelaikoem
Je weet dat ik de Harira-queen van Yasmina.nl ben
Daarom zal ik zo meteen een aantal variaties plaatsen!!


Tot zo

11-09-2003, 16:11
Dit is uno!



Harira:

Ingrediënten

200 gram vlees
100 gram geweekte kikkererwten
50 gram linzen
1 geraspte ui
1 eetlepel olijfolie
2 tomaten, fijngesneden
5 takjes koriander, fijngehakt
2 grote wortels, fijngesneden
1 zakje tomaten-groenten soep
3 eetlepels vermicelli
30 gram bloem
mespuntje saffraan
zout en peper naar smaak
3 liter water
½ theelepel gemberpoeder
1 theelepel komijn

Bereiding

Bak het vlees in de olijfolie. Voeg de ui, zou, peper, saffraan, tomaten, erwten en de wortels aan het vlees en schenk er 1 liter water bij. Breng dit aan de kook en laat dit ongeveer 40 minuten zachtjes koken. Giet 1 ½ liter water samen met de gedroogde soepgroenten, de koriander en de vermicelli toe. Laat dit 5 minuten koken. Bind de bloem met ½ liter koud water en voeg dit aan de soep en laat dit 15 minute doorkoken tot de soep gebonden is. Voeg indien nodig wat zou toe naar smaak.

11-09-2003, 16:13
Dos



Harira - soep
8 personen



250 gram lamsvlees of kip in blokjes
2 eetlepels fijngehakte selderij
½ theelepel versgemalen zwarte peper
1 theelepel gemalen kaneel
1 eetlepel boter
1,5 liter water
1 kg tomaten of 2 eetlepels tomatenpuree
45 gram vermicelli 1 citroen in partjes
2 grote uien - gesnipperd
1 bosje fijngehakte gladde peterselie
1 theelepel kurkuma
¼ theelepel gemalen gember
45 gram linzen of kikkererwten (van te voren geweekt)
2 à 3 takjes verse koriander
3 eetlepel volkorenbloem


Doe het lamsvlees of kippenvlees, de uien, selderij, peterselie, peper, kurkuma, kaneel, gember en boter in een grote kookpan. Roerbak alles gedurende 15 minuten op een middelhoog vuur tot de ingrediënten goudbruin zijn.
Voeg er de linzen of kikkererwten, samen met het weekwater, aan toe. Roer goed, dek de pan gedeeltelijk af en laat 1½ uur stoven.
Pureer de tomaten. Hak de korianderblaadjes fijn. Doe de tomaten en de koriander in de pan en laat nog 15 à 20 minuten stoven.
Breek de vermicelli in kleine stukjes. Breng het mengsel aan de kook en roer er de vermicelli door.
Zet het vuur water lager en laat nog 2 à 3 minuten koken. Giet de helft van de vloeistof uit de kookpan en roer er de bloem door.
Klop die bloemmassa door de soep. Laat nog enkele minuten koken tot de vermicelli gaar is en blijf intussen roeren zodat er geen klontertjes ontstaan. De soep moet er fluweelzacht uit zien; voeg dus eventueel meer water of bloempasta toe.
Opdienen met citroenpartjes.
TIP: je kunt ook 2 eieren met 2 theelepels citroensap kloppen en dat gebruiken om de soep te doen indikken ( i.p.v. de bloem). Haal dan de kookpan van het vuur en roer er nog eens goed in.

11-09-2003, 16:17


Harira


Gebonden soep


4 personen. Bereidingstijd: 1 uur.


Benodigdheden


500 gram fijngesneden mager lams- of rundervlees
3 fijngesneden wortelen
2 dunne preien
100 gram kikkererwten (nacht laten weken)
3 tomaten
1 ui
4 el zonnebloem- of maisolie
1 el tomatenpuree
1/2 th zwarte peper
1/3 bosje verse koriander
1 bosje selderieblad
1 liter water
maïzena
handje vermicelli
zout


Alle verse groeten wassen en fijnsnijden. In een pan de olie verwarmen op een laag pitje. Het vlees toevoegen en even laten garen. De verse groeten, de kikkererwten en linzen toevoegen en al roerend 10 minuten laten smoren. De tomatenpuree erdoor roeren. Alle kruiden en het zout toevoegen. Even doorroeren en dan 1 liter water erbij. Laat het geheel 30 a 45 minuten koken met de deksel op de pan. Los de maïzena op in 2 el water en laat dit even meekoken met de soep. Voeg een handje fijne vermicelli toe. Laat de soep nog 10 minuten koken. De soep is klaar.

11-09-2003, 16:26
In het volgende recept kun je het vlees en de mergpijpen vervangen door kippenbouillon en de saffraan door 1/3 tl gemalen kurkuma.

Om de vermicelli niet tot pap te laten koken in de bouillon, kun je hem vooraf licht goudbruin roosteren in een droge koekenpan op een laag vuurtje, onder voortdurend roeren. Je kunt een grote hoeveelheid vermicelli ineens roosteren en bewaren in een droge luchtdichte doos.



Voor 6 personen

100 g kikkererwten

100 g linzen

1 tl dubbelkoolzure soda

100 ml zonnebloemolie

250 g of 3 middelgrote uien, gehakt

1 bleekselderij (alleen het hart) en 2 of 3 takjes selderie, in fijne stukjes

500 g lams- of rundvlees zonder been, in blokjes

2 mergpijpen

1 tl zout

1 tl gemalen witte peper

2 l water

3 el tarwebloem

300 ml water

1 el tomatenpuree plus 2 el water

1 kg verse tomaten, ontveld, ontpit en in blokjes gesneden

100 g geroosterde vermicelli

100 g rondkorrelige rijst

100 ml bereide saffraan

sap van 2 citroenen

6 el gehakte verse peterselie

6 el gehakte verse koriander

3 citroenen, gehalveerd, om te garneren

Zet een dag van tevoren de kikkererwten en linzen apart in koud water in de week met elk ½ tl dubbelkoolzure soda. Spoel de linzen de volgende dag grondig af met koud water. Laat ze uitlekken en houd ze apart. Kook de kikkererwten 20 minuten in het weekwater. Laat ze uitlekken en afkoelen. Verwijder dan het vel door de kikkererwten tussen uw vingers te knijpen. Spoel de erwten grondig af onder stromend koud water, laat ze uitlekken en houd ze apart.

Verhit de olie in een grote soeppan en voeg ui en selderij toe. Laat ze in 5 tot 8 minuten zachtjes gaar bakken. Voeg vlees, mergpijpen, kikkererwten, linzen, zout en peper toe. Overgiet dit met 2 l water en breng aan de kook. Dek de pan af, draai het vuur laag en laat 1½ uur zachtjes koken. Verwijder indien nodig met een schuimspaan het schuim dat eventueel aan de oppervlakte komt.

Haal na 1 uur de mergpijpen uit de soep en houd ze apart. Controleer na 1 uur ook of het vlees gaar is en haal het uit de bouillon voordat het helemaal uiteenvalt. Wikkel het vlees in aluminiumfolie om te vermijden dat het uitdroogt. Het vlees warm je voor het opdienen weer op in de bouillon. De mergpijpen kun je later opwarmen en het merg afzonderlijk opeten, op een snede geroosterd bruin brood en bestrooid met wat grof zout.

Na 1½ uur meng je de bloem met de 300 ml water. Verdun de tomatenpuree met de 2 el water. Voeg bloem en aangelengde tomatenpuree bij de bouillon. Roer met een houten lepel tot alles mooi is verdeeld. Voeg blokjes tomaat, vermicelli, rijst en bereide saffraan toe. Roer deze ingrediënten met een houten lepel door de bouillon, plaats het deksel op de pan en laat nog 30 minuten koken op een matig vuur.

Voeg 10 minuten voor het eind van de kooktijd het citroensap toe en roer dit goed door. Strooi ten slotte peterselie en koriander over de soep en meng de kruiden goed door de soep. Harira moet glad maar niet te dik zijn. Proef voor het opdienen nog even of de soep voldoende gekruid is. Voeg indien nodig zout en peper toe.

Dien de harira warm op in een kom of diep bord met een halve citroen zodat iedereen naar smaak citroensap kan toevoegen

11-09-2003, 16:31
HARIRA MET BRUINE LINZEN

De linzen horen erin, maar de kikkererwten zijn naar keuze. De soep kan ook met rundvlees worden gemaakt, pas de kooktijd dan aan (circa 3 uur).

200 g bruine linzen

500 g lamsbout zonder been

1 ui

750 g tomaten of 2 blikjes gepelde tomaten (nettogewicht 400 g)

3 eetlepels olie

2 theelepels vers gemalen zwarte peper

2 theelepels paprikapoeder

1 envelopje saffraandraadjes

zout

8 eetlepels fijngeknipte peterselie

1 eetlepel fijngeknipte verse koriander

4 eetlepels fijngeknipte bladselderij

1 bouillontablet

1 blikje tomatenpuree

500 g fijne vermicelli

(eventueel 1 blikje kikkererwten van circa 400 g)

circa 100 g bloem

Was de linzen, laat ze tijdens de voorbereiding even in koud water weken. Snijd het vlees in stukken. Pel en snipper de ui. Ontvel de tomaten en snijd ze in stukjes. Schenk de olie in een grote soeppan en bak hierin op hoog vuur het vlees met de ui, peper, paprikapoeder, saffraan en wat zout circa 5 minuten. Voeg de tomaten, de koriander, de peterselie, de bladselderij, de (afgegoten) linzen, het bouillontablet en ruim 2 liter water toe. Breng het vocht aan de kook en laat de soep zachtjes 1 - 1¼ uur koken tot het vlees en de linzen gaar zijn. Voeg de tomatenpuree en de vermicelli toe. maak van de bloem en ¼ liter water een papje en bind hiermee al roerend de soep. Laat de soep nog 5 minuten koken. (Desgewenst met de kikererwten.) Proef of er zout of peper bij moet. Serveer met (Marokkaans) brood.

8 - 10 personen

11-09-2003, 16:40
En als laatste, net iets anders,
maar wel zo lekker


VERMICELLISOEP MET GROENTEN (Tunesië )
Voor 4 personen

Ingrediënten

50 g gedroogde kikkererwten
1 middelgrote ui
4 eetl. koudgeperste olijfolie
2 eetl. tomatenpuree
½ theel. harissa
½ bosje bladpeterselie
2 takjes selderij
zwarte peper
zout
1 theel. mild paprikapoeder
3 kleine, malse artisjokken
100 g verse of diepvries tuinbonen
200 g verse of diepvries doperwtjes
150 g fijne, korte (eier-)vermicelli
Bereiding

Week de kikkererwten een nacht. Giet de kikkererwten dan af. Zet ze onder schoon water en laat afgedekt op een laag vuur circa 3 uur (of 1 uur in een snelkookpan) garen. Schep er het zich in het begin vormende schuim af. Laat in het kookvocht afkoelen en doe de erwten dan over in een zeef.
Pel de uien en snijd ze in kleine blokjes. Verhit de olie in een soeppan en fruit er de uien glazig in. Roer de tomatenpuree en harissa in ¼ liter water glad, schenk bij de uien en voeg er nog 1¼ liter water aan toe. Was de peterselie en de selderij, hak de blaadjes, voeg ze toe en breng alles samen aan de kook. Breng de bouillon op smaak met royaal peper, zout en paprikapoeder. Laat op een laag vuur circa 10 minuten afgedekt zachtjes koken.
Was intussen de artisjokken. Verwijder de harde blaadjes en snijd de bladpunten fors bij tot aan het vlezige gedeelte. Verwijder de baard aan de binnenkant, snijd de stelen bij, schil ze dun af en verdeel de artisjokharten in acht partjes.
Voeg de artisjokken, kekererwten, tuinbonen en doperwtjes aan de bouillon toe en laat circa 10 minuten zachtjes doorkoken. Voeg er dan de vermicelli (die veel overeenkomst met de in Tunesië gebruikte pastasoort heeft) toe en laat circa 15 minuten meekoken. Breng de soep op smaak en dien op.



Succes Rita

13-09-2003, 23:16
zo, rita maria ik sta echt met mijn mond vol tanden. jeetje kon ik dat maar. ik heb nu zo'n zin in harira na jouw recepten.

13-09-2003, 23:46

Citaat:
Origineel gepost door habiba24
zo, rita maria ik sta echt met mijn mond vol tanden. jeetje kon ik dat maar. ik heb nu zo'n zin in harira na jouw recepten.
Als ik het kan, kan iedereen het!!!

You go girl!!

14-09-2003, 16:11
mmmmmmmmmmm




14-09-2003, 22:22

Citaat:
Origineel gepost door toety
mmmmmmmmmmm




xxx Rita

16-09-2003, 14:48



Citaat:
Origineel gepost door PUNJABI


tfoe echt lelijk plus ben jij bi ofzo
Nee, ze is geen xxxxxe

17-09-2003, 23:43
hahahahaha



bedankt meid :kusgrijs:





echt een punjabi weer


volgens mij ben jij lelijker dan de nacht

18-09-2003, 08:08

Citaat:
Origineel gepost door toety
hahahahaha



bedankt meid :kusgrijs:





echt een punjabi weer


volgens mij ben jij lelijker dan de nacht
Graag gedaan meid

Pagina's : [1] 2