Bekijk originele versie : Radio2: Hoe kunnen we het best positief inburgeren?
Gistermiddag op radio twee 'knooppunt kranenborg', in dit programma kunnen luisteraars in een trilemma voor een bepaalde stelling kiezen uit 3 optie's
Het trilemma van gisteren.
Het barst van de plannetjes over hoe we met de allochtonen moeten omgaan. Spreidt ze over de stad, laat werkloze allochtone oudkomers een inburgeringsexamen afleggen, en kort ze op hun uitkering als ze niet slagen. En waarom niet, doe gewoon een allochtonenstop. Allemaal harde maatregelen, en niet zo’n positieve gedachten over de inburgering. Maar laten we het nou eens aan de zonnige kant bekijken...
De huidige tussenstand: zie ook (klijk hier) (http://info.omroep.nl/ncrv?nav=kceoHsHtGPHaQbP)
[list=1]
Rustig blijven, over twee generaties bestaan geen allochtonen en autochtonen meer, dan zijn we in elkaar opgegaan 33%
Maximum 75 procent van de wijken mag autochtoon zijn, de rest allochtoon 33%
Geef drie keer in een jaar een vrijmarkt en zo leren we elkaar beter kennen 33%
[/list=1]
Hoe denken wij hierover?
Tangerio
11-09-2003, 12:22
Ik denk dat wanneer we beginnen MET de allochtonen te praten (en bepalen) ipv OVER ze (allochtonen) te praten (en bepalen) dat we dan een heel eind komen. Kijk alleen al naar de stelling (en dit zie je altijd). Alsof de groep waarover het gaat niet kan praten, denken en of zelf met de oorzaken en een redelijke oplossingen kan komen.
"Het barst van de plannetjes over hoe we met de allochtonen moeten omgaan. Spreidt ze over de stad, laat werkloze allochtone oudkomers een inburgeringsexamen afleggen, en kort ze op hun uitkering als ze niet slagen. En waarom niet, doe gewoon een allochtonenstop....."
Discussieren met allochtonen is goed en alleen maar toe te juigen maar is echt niet voldoende om alles aan te pakken.
Het probleem zit hem er wat mij betreft in het feit dat er altijd dan wel met een allochtoon wordt gesproken die geen afspiegeling van de 'ozo grote' groep allochtonen is (omdat deze volgens de autochtonen al genoeg is ingeburgerd) dan wel met iemand die totaal geen affiniteit (meer) heeft met de allochtonen.
Het te voeren beleid is nooit samen MET de mensen waarover het gaat, om eens te kijken wat de oorzaken zijn. In plaats daarvan worden er allerlei zogenaamde 'deskundigen' op deze gebieden geraadpleegd die via de theorie een oplossing aandragen.
Regionaal worden her en der wel successen geboekt met projecten die door allochtonen zijn opgezet. Jammer genoeg ontbreekt dit naar mijn idee heel erg.
Hoe zou jij het vinden om gedwongen te verhuizen naar een plek waar je niet in wil wonen?
denk hier eens over na voordat je gaat beginnen met spreiding.
Origineel gepost door buddy
Amerikanen hebben een mooie uitdrukking die hier op van toepassing is: Do in Rome like the Roman do.
Maw. je bent in Nederland dus gedraag je naar Nederlandse normen en waarden.
Maar wat als een van je eigen regels heel anders is dan de Nederlandse regels en je grote moeite hebt met wat Nederlanders normaal vinden?
Hoofddoeken zijn altijd weer een dankbaar voorbeeld. Nederlandse vrouwen dragen die niet, op een paar uitzonderingen na. Moslima's dienen juist wel een hoofddoek te dragen. Of moeten alle moslima's maar in Urk en dergelijke dorpen gaan wonen, want de vrouwen daar bedekken soms ook hun hoofd.
Over spreiding van allochtonen gesproken. ;)
DonAgewan
11-09-2003, 12:34
Wat ik me afvraag hoe kan je iemand nou in eenhuis van 800 Euro huur zetten als hij maar 1100 euro verdient of zo. Dan moet je allochtonen toch zwaar aan de subsidies leggen. Ze zitten niet voor niks in die wijken. De meeste behoren tot de economisch zwakkeren. Die kan je moeilijk in bloemendaal gaan zetten of een rijke buurt met koopwoningen in Rotterdam.
DonAgewan
11-09-2003, 12:39
Origineel gepost door Abracadaver
Wie heeft het dan ook over Bloemendaal ? Genoeg normale provincie steden van rond de 100.000 inwoners.
zoals?
En er komt nog een tweede bij. Het is hoofdzakelijk de schuld van de vertrekkers dat er woningen in een wijk vrij komen. Krijgen autochtonen dan een verhuis verbod vanaf nu?
DonAgewan
11-09-2003, 12:47
Origineel gepost door Abracadaver
Alkmaar, Breda, Nijmegen. Ik noem maar een paar dwarsstraten.
En je zult zien dat naarmate de spreiding plaats vind ook het probleem met verhuizende autochtonen verdwijnt aangezien hun de redenen voor verhuizing wordt ontnomen.
Nijmegen?? hoeveel mensen uit Arnhem wil je daar dumpen? EN wil je daar mensen uit Rotterdam gaan neerzetten. WE nemen als voorbeeld stad Rotterdam om het simpel te houden. Waar zet je de mensen uit Rotterdam neer?
Origineel gepost door DonAgewan
Wat ik me afvraag hoe kan je iemand nou in eenhuis van 800 Euro huur zetten als hij maar 1100 euro verdient of zo. Dan moet je allochtonen toch zwaar aan de subsidies leggen. Ze zitten niet voor niks in die wijken. De meeste behoren tot de economisch zwakkeren. Die kan je moeilijk in bloemendaal gaan zetten of een rijke buurt met koopwoningen in Rotterdam.
DonAgewan.
Graag on-topic blijven. :D
Als je over verplicht spreiden wilt discuseren moet je in dit topic -klik- (http://zone.marokko.nl/showthread.php?s=&threadid=137897) zijn.
Hier is het onderwerp Radio2: Hoe kunnen we het best positief inburgeren?
Origineel gepost door Kruisvaarder69
O ja,
De allochtonen hebben geen cursus aangeboden gekregen het si dus eigenlijk de schuld van de Nederlanders.
Als ik naar Marokko ga verwacht ik natuurlijk ook dat ik een cursus aangeboden krijg, als dat niet gebeurt hoef ik blijkbaar geen berbers te leren. Wat een BS.
En de rest van je verhaal is overigens ook BS. Kijk maar naar andere allochtonen die geen enkel probleem hadden om op te klimmen op de maatschapelijke ladder.
Kruisvaarder69,
Misschien kunnen we allemaal (alle partijen dus) toegeven dat we fouten gemaakt hebben. en daarna gewoon naar een echte goede oplossing komen.
maar goed hoe langer we discuseren, hoe dichterbij de oplossing.
Ben namelijk van mening dat de intergratie problemen zichzelf zullen oplossen, en dat achterstands wijken altijd blijven bestaan.
Tangerio
11-09-2003, 13:37
Zucht ..... NEE NEE .... DAAR gaat het juist mis met dat oefenloze geouweh.oer! dan wordt er weer een praat groepje opgericht, en knelpunten bekeken en dan komt het er weer op neer dat er een wijkcentrum moet komen waar nog meer geouweh.oert moet worden. En dan komt er een documentaire waar weer verteld wordt hoe zinnig dit geouweh.oer is. En uiteindelijk lost het helemaal geen ene reet op.
Idd. De overheid moet niet ouweh.oeren over allochtonen Maar ook niet oouweh.oeren met allochtonen. Het is heel simpel Allochtonen moeten even rond kijken wat in dit land van hun verwacht wordt en dan zich aanpassen. Zo simpel is het .
Voorbeeldtje: in nederland is het niet de gewoonte dat mensen op straat hangen en daar hun sociale behoeften doen wordt niet gewardeerd door de gemeenschap.
Allochtone kinderen worden aan hun lot overgelaten door hun ouders. volgens mij hangen daarom hun kinderen in parkjes en pleinen. En uit pure verveling maar kraakjes in auto's gaan zetten.
Mijn ouders hebben er altijd voor gezorgd dat ik altijd wat te doen had: judo, fietscross, drumlessen, tennis, duikenlessen, airbrush-lessen, american football etc.
Daarnaast hebben ze er ook voor gezorgd dat ik een speelkamer had met een aantal spelcomputers, ping pong tafel, bank tv en video. Iedereen mocht altijd blijven eten en slapen mocht zoveel feestjes geven als ik zelf wilde. Ik had het geluk nog aan het water te wonen dus in de zomer zeilen, surfen, zwemmen en waterskieen. In de winter schaatsen en ijszeillen.
Ik heb nooit maar dan ook nooit ergens op straat gehangen ! gewoon omdat mijn ouders er voor gezorgd hebben dat ik wat te doen had.
Ik denk echt dat allochtone ouders beter voor hun kinderen moeten zorgen. En dat is GEEN overheidstaak! Hier hoeft ook niet over geouweh.oerd te worden door de overheid gewoon een kwestie van DOEN!
Nu ga je naar de kant van de ouders toe en afbakenen op alleen de kids. Het onderwerp was volgens mij niet alleen de kids maar de gehele allochtone samenleving (incl. kids). Maar goed dat terzeide.
Wat je hieboven schrijft bent ik helemaal met je eens. Ik wou dat ik dat allemaal kon doen :rolleyes: :D . Ware het niet dat de ouders (de eerste generatie) nou precies de mensen waren die wat ze verdienden "nog net genoeg" was om de primaire behoefte te bevredigen. Die discussie zal ten alle tijde verloren worden door de Nederlandse (overheid), alleen al om de volgende simpele feiten:
Deze generatie is binnen "gehaald" met het doel de "vuile" klusjes op te knappen. Deze generatie moest op z'n minst 6 dagen per week 10 uur per dag werken. Met als gevolg dat deze generatie alleen maar bezig was om de primaire levensbehoefte van zichzelf en het gezin te bekostigen en dus zelf al helemaal niet aan geldkostende cursussen en of scholen dacht en even min dacht de Nederlandse overheid eraan en lieten de zaken hun eigen gang gaan.
Als gevolg hiervan zijn de ouders altijd laaggeschoold dan wel ongeschoold geweest en hebben dus nooit echt carriere mogelijkheden gehad. Met als gevolg de situatie die jij hebt ervaren en daarboven beschrijft voor een gemiddelde Marokkaan zeker niet haalbaar was (misschien nog wel is).
Dan komen we op het punt van jou dat jou ouders prachtig waren en hoe gul ze wel niet waren. Nou ik kan je vertellen dat ik hoe veel of weinig ik van mijn ouders ook heb gehad, de liefde die ik heb gehad van mijn ouders is meer dan zat en ben ik al dankbaar voor want ik wist dat ze NIKS over hadden!
Het probleem wat je hier aanhaalt heeft zeer zeker te maken te maken met wat er nu gaande is maar om het op die manier op de ouders af te schuiven gaat wat mij betreft boven alle proporties.
Geloof je nou echt dat de universele fatsoensregels die bij één ieder bekend zijn, niet door de Marokkaanse ouders aan hun kinderen (proberen) bij te brengen. Geloof je nou echt dat wanneer de Marokkaanse ouders erachter komen dat hun zoon een autoradio heeft gestolen van een niets vermoedende persoon, dat de ouders daar BLIJ mee zijn en het kind liever stimuleren om meer te halen, dan het kind te willen straffen?
Geloof je nou echt dat door de Marokkaanse ouders anders wordt gereageerd dan de Nederlandse ouders?
Geloof je nou echt dat het probleem bij de ouders ligt?
20 reactie en maar 4 deelnemers aan de poll.
Jongens vergeet de poll niet, dat is ook onderwerp van deze discussie
sorry, maar er staat geen antwoord bij waarin ik mij kan vinden. Anders had ik graag mee gestemt
In het radioprogramma moet je kiezen, helaas kan ik dat hier niet afdwingen.
DUTCHIEXL
11-09-2003, 15:20
Komen ze ons vertellen dat marokkanen leveloze mensen zijn of zo 99% studeerd of werkt onze ouders spreken voor een groot deel geen nederlands maar hebben nederland wel voor een groot deel gebouwd waardoor ze nu alleen een uitkering kunnen ontvangen en in de nadi zitten met hun zwakke rug geen leven meer zijn eigen vrijheid opgegeven zodat ik en mijn landgenoten van mijn leeftijd kennis op kunnen doen in de vorm van educatie. moeten wij nog inburgeren? wij die hier geboren zijn vanaf de peuterklas op school zitten moeten inburgeren de reinste onzin die ik tot nu toe ben tegengekomen slaat echt alles. onze ouders oke dat is een ander verhaal onze ouders is nooit gevraagd wil je geen nederlands leren voor je eigen educatie. En waarom niet. Heel simpel kost geld en ze hadden verwacht dat onze vaders terug zouden gaan. als ze beter betaald hadden gekregen hadden ze dat mischien ook gedaan. Maar ja het is eenmaal zo dus wat doen we dr aan gewoon helemaal niks. mijn opa is hier al sinds 1960 en de taal spreekt ie nog niet en waarom zou hij
brood koop je bij de bakker net als een stom mens water komt uit de kraan moskee om de hoek waarom nederlands spreken hij hoeft niet meer naar school toch
MELILLENSE
11-09-2003, 22:03
Japanners zijn hier een ster in! Het barst in Nederland van de Jappaners maar die blenden gewoon in de nederlandse cultuur, ze behouden van hun eigen cultuur wat zij belangrijk vinden maar vallen er niemand mee lastig. Eigenlijk heel simpel.
Dus Marokanen moeten leren op straat en ook in Marokaanse winkels gewoon Nederlands tegen elkaar te spreken.
Moeten Japanners ook Nederlands tegen elkaar praten op straat en in de winkel?
Mogen Marokkanen hun eigen cultuur ook behouden als ze blenden in de Nederlandse cultuur?
Ik denk echt dat allochtone ouders beter voor hun kinderen moeten zorgen. En dat is GEEN overheidstaak! Hier hoeft ook niet over geouweh.oerd te worden door de overheid gewoon een kwestie van DOEN!
Japanners doen toch wat Romeinen in Rome doen...., althans dat zei je toch net? Of zijn ze dan toch niet goed geïntegreerd in de Nederlandse samenleving?
Origineel gepost door Kruisvaarder69
De allochtonen hebben geen cursus aangeboden gekregen het si dus eigenlijk de schuld van de Nederlanders.
Als ik naar Marokko ga verwacht ik natuurlijk ook dat ik een cursus aangeboden krijg, als dat niet gebeurt hoef ik blijkbaar geen berbers te leren. Wat een BS.
Even voor de duidelijkheid, kwestie van gericht te reageren op het oorspronkeljke onderwerp: gaat het hier om Marokkanen of allochtonen in het algemeen?
Of is allochtoon synoniem van Marokkaan?
MELILLENSE :belgie:
arabchrstn
12-09-2003, 05:37
Amerikanen hebben een mooie uitdrukking die hier op van toepassing is: Do in Rome like the Roman do.
Maw. je bent in Nederland dus gedraag je naar Nederlandse normen en waarden.
Japanners zijn hier een ster in! Het barst in Nederland van de Jappaners maar die blenden gewoon in de nederlandse cultuur, ze behouden van hun eigen cultuur wat zij belangrijk vinden maar vallen er niemand mee lastig. Eigenlijk heel simpel.
Spreiding verminderd de symptomen maar lost de kwaal niet op.
En wat zijn die nederlandse normen en waarden vervolgens dan? Waar moet ik heen om die tegen te komen? Het oercalvinistische? De Veluwe? Friese stijfkoppen? Amsterdamse vrijpostigheid? Wat is typisch Nederlands? De Wallen? Of de Bijbel op de boekenplank?
'Spreiding van allochtonen is racistisch en zeer negatief discriminerend, en daarnaast erg paternalistisch...' Als er iets Nederlands is, dacht ik tenminste, is het wel de keuzevrijheid die mensen hebben om hun leven in te richten zoals zij willen...
Misschien verkeer ik in een luxepositie dat ik niet in zo'n wijk woon. Er zijn echter denk ik meer manieren om tot emancipatie van 'allochtonen' te komen. De manier waarop dit 'spreidingsbeleid' nu omhelst wordt vind ik een beetje beangstigend...
Laat men gewoon naar individuele gevallen kijken. De rotte appels, alloch ot autoch, dienen gepakt te worden...
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.