Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : EU staat achter voordracht Korei

sword
08-09-2003, 13:23

EU staat achter voordracht Korei De Europese Unie staat achter de nominatie van Ahmed Korei als nieuwe premier van de Palestijnen. Dat heeft buitenlandcoördinator van de EU Solana gezegd in de Jordaanse hoofdstad Amman. Solana was in Amman voor overleg met de Jordaanse en Palestijnse ministers van Buitenlandse Zaken Marwan al-Muasher en Nabil Shaath. De EU-buitenlandcoördinator zei zich te willen blijven inzetten voor de routekaart voor de vrede. Het plan dat moet leiden tot een Palestijnse staat. Korei is momenteel voorzitter van het Palestijnse parlement. President Arafat wil dat hij Abbas opvolgt die zaterdag ontslag nam als premier. ©RTLNieuws.nl De VS en de Joden zullen deze beslissing van President Yasser Arafat maar zeer moeilijk slikken! Hij weigert nog steeds om een marionet te zijn van de VS ondanks de nauwelijks verholen dreigementen van verbanning en executie door de Joden! Wat een heldenmoed! :zwaai: Sword

babyvanbelisma
08-09-2003, 13:31
Als hij maar goed is voor zijn eigen volk en redelijk staat tegenover andere volken. Palestina heeft geen vechter nodig maar een pacifist en een bemiddelaar!!

Willemien
08-09-2003, 13:45
Qurei voorwaardelijk Palestijns premier Gepubliceerd op maandag 08 september 2003 Ahmed Qurei is in principe akkoord met zijn benoeming als Palestijns premier, mits daar garanties van de VS en de EU tegenover staan. Qurei wil wel garanties van de VS en EU hebben dat hij hun steun geniet voor het vredesproces. "Ik ben nog geen premier. Ik wil eerst zien wat voor garantie de Amerikanen geven. Ik wil zien wat voor garanties en steun Europa geeft", aldus Qurei. "Ik ben niet bereid voor een fiasco te gaan. Ik wil zien of vrede mogelijk is of niet." Zondagavond keurde het bestuur van de PLO al Qureis benoeming door president Yasser Arafat goed. De 65-jarige Qurei is momenteel nog voorzitter van het Palestijnse parlement. De gematigde Qurei - alias Abu Ala - is een prominent lid van Arafats Fatah-beweging. Tien jaar geleden onderhandelde hij met Israël over het historische vredesakkoord van Oslo. Palestijnse functionarissen omschrijven Qurei als een Arafat-getrouwe, waardoor een machtsstrijd met de president onwaarschijnlijk is. De vorige premier, Mahmoud Abbas, trad zaterdag af wegens een machtsstrijd met Arafat. Israël sceptisch Qureis trouw aan Arafat kan een struikelblok vormen voor de aanvaarding van zijn functie door Israël, die Arafat overweegt te verbannen omdat hij de routekaart naar de vrede zou dwarsbomen. De Israëlische premier Ariel Sharon heeft nog niet op Qureis voordracht gereageerd, maar hij heeft eerder onderhandelingen uitgesloten met een Palestijns leiderschap dat onder controle van Arafat is. De Israëlische minister van Volksgezondheid Danny Naveh zei dat Qureis benoeming geen hervatting van de dialoog betekent, omdat 'de man die de touwtjes in handen heeft en alles controleert één persoon is, en dat is Yasser Arafat'. Geen steun Palestijnen Maar Qureis kan evenmin op vele steun van het Palestijnse volk rekenen. Mogelijk gaan de VS wel akkoord met Qureis, vanwege zijn betrokkenheid bij het Oslo-akkoord. De EU gaat akkoord met Qureis benoeming. De VS hebben Arafat opgeroepen de nieuwe premier voldoende bevoegdheden te geven en hem vrijelijk zijn functie uit te voeren. Raketaanval Zondagavond voerden Israëlische helikopters een raketaanval uit op een huis van een Hamas-lid op de Gazastrook. Vijftien personen - waarvan drie kinderen - raakten gewond. Volgens het leger werd het gebouw gebruikt als wapenarsenaal. Nadat de raketten insloegen zouden ammunitie en explosieven zijn ontploft. Israëlische militairen hebben maandagochtend in het noorden van de Gazastrook een gewapende Palestijn doodgeschoten. Hij zou op weg zijn geweest om een aanslag plegen. De man droeg een twintig kilo zware bom bij zich. Ook vonden de militairen bij zijn lichaam een geweer en handgranaten. Bronnen: Ha'aretz, Jerusalem Post, BBC, Reuters, NOS, ANP

Willemien
08-09-2003, 13:47
Profiel: Ahmed Qurei De Palestijnse premier Yasser Arafat heeft parlementsvoorzitter Ahmed Qurei voorgedragen als de nieuwe Palestijnse premier. Architect Oslo-akkoorden Qurei, alias Abu Ala, is een prominent lid van de Fatah beweging en een van de architecten van de vredesakkoorden van Oslo uit 1993, die tot de autonomie van de Palestijnse gebieden leidden. De 65-jarige Qurei is gematigd en pragmatisch. Qurei werd in 1937 geboren in Abu Dis bij Jeruzalem, en is van huis uit bankier. Eind jaren '60 werd hij lid van de Fatah-vleugel van de PLO. Midden jaren '70 trad hij naar de voorgrond toen hij hoofd werd van de economische en financiële poot van de PLO in Libanon. In 1980 hadden de ondernemingen van de PLO een inkomen van veertig miljoen dollar per jaar, en was met 6500 werknemers een van de grootste werkgevers in Libanon. Toen de PLO Libanon werd uitgezet, ging Qurei met Arafat in ballingschap in Tunis. Met de dood of liquidatie van andere PLO-leiders, kreeg Qurei geleidelijk meer invloed binnen de beweging, en werd in 1989 lid van het Fatah-bestuur. Onderhandelaar Dat was het begin van Qureis politieke carrière, en hij begon een steeds grotere rol te spelen in de vredesonderhandelingen. Ook na zijn aandeel in de Oslo-akkoorden bleef Qurei betrokken bij talrijke onderhandelingen met Israël. Ook onderhandelde Qurei vorig jaar met de Amerikaanse gezant Anthony Zinni, en ontwierp hij een vredesplan samen met de Israëlische oud-minister van Buitenlandse Zaken Shimon Peres, dat Israël opriep een Palestijnse staat te erkennen terwijl er onderhandelingen over een staakt-het-vuren plaatsvinden. Qurei ontwierp verder een ontwikkelingsplan voor de Palestijnse gebieden, dat in 1993 aan de Wereldbank werd voorgelegd. Het plan werd een centraal element van het ontwikkelingsbeleid van de PLO voor de Palestijnse gebieden. Voorts was Qurei betrokken bij de oprichting van de Palestijnse Economische Raad voor Ontwikkeling en Wederopbouw (PECDAR), een organisatie die buitenlandse investeringen verdeelt. Momenteel is Qurei voorzitter van het Palestijnse parlement. Volgens de Palestijnse grondwet is de parlementsvoorzitter de opvolger van de president als deze opstapt. Charmant maar impopulair Volgens ingewijden is Qurei een charmante persoonlijkheid die tolerant en goedgehumeurd is. Deze talenten maakten hem tot een succesvolle onderhandelaar. Zijn vriendelijke karakter leverde vriendschappen binnen de Israëlische regering op. Maar Qurei ontbeert een machtsbasis binnen de PLO, en bij het Palestijnse volk is hij evenmin populair. Dat beschouwt hem als een aristocraat. Qurei geldt bovendien als vertrouweling van Arafat, wat voor Israël een bezwaar kan zijn. De VS kunnen Qurei echter aanvaarden, wegens zijn betrokkenheid bij de vredesakkoorden van Oslo. Bronnen: BBC, Jewish Bulletin, NOS

Willemien
08-09-2003, 13:49

.. en dan is dit -weer- mijn 500e bericht .. Deze is omdat ik graag senior lid wil zijn :D

babyvanbelisma
08-09-2003, 14:00
Nou bij deze ben je het: gefeliciteerd. Ik heb meer dan 500 berichten en ik ben nog geen senior volgens mij...

Willemien
08-09-2003, 14:41
Origineel gepost door babyvanbelisma Nou bij deze ben je het: gefeliciteerd. Ik heb meer dan 500 berichten en ik ben nog geen senior volgens mij... dat komt omdat je jezelf al de allerliefste hebt genoemd denk ik ;) en nog bedankt voor de feliezietaatiez :D Sorry moderator, ik ben een beetje off-topic. Allemaal stukje taart ? :D :D http://webtemp.kvi.nl/opendag/2000/anim/Taart.gif

babyvanbelisma
08-09-2003, 14:44
Nee bedankt, moet aan mijn lijn denken....

rnaj
08-09-2003, 14:53
Defender, ik kan het mis hebben maar kan het zijn dat jij nog niets opbouwends hebt gemeld?

sword
08-09-2003, 15:54
Origineel gepost door Defender Volgens de Israelische radio vanmorgen wilde hij zelf nog niet, en liet dat juist afhangen van de houding van de Israelisch en de Amerikanen. Hij gaat alleen de strijd aan als de zege zeker is. Wat een lapswans, de toon is al weer gezet. En de EU brabbelt natuurlijk weer voor hun beurt en arafat na. De EU is een volwaardige en een belangrijke partner voor de Palestijnen in hun strijd voor een eigen staat en daarom een doorn in het oog van de zionisten, maar ja, als de joden vinden dat de EU teveel pro- palestijns is, waarom blijven ze dan in de EU wonen? waarom rotten ze dan niet op naar hun kolonisten-caravans in de bezette gebieden? :zwaai: Sword