Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : 'Ouder worden in een andere cultuur"

Pagina's : [1] 2 3

sahira
07-09-2003, 12:46

Ouder worden in een andere cultuur...hoe gaat dat er uitzien? Met pijn in mijn hart zie ik de eerste generatie allochtonen ouder worden in een steeds strenge Nederland. Hun normen en waarden hebben zij meekregen uit land van herkomst en nu zijn ze gedwongen die af te staan voor de opgelegde normen en waarden ....(die volgens velen normaal zijn... :rolleyes: ) Ook ik wordt ouder en vraag me af of ik hier wel wil blijven tot mijn dood....ik zie allochtone bejaarden weggkwijnen in verpleegtehuizen, wat niet zou hoeven als de wet niet zo krampachtig in elkaar zit hier, want een vergunning voor een aanbouw in je huurhuis vergt jaren, als het je al lukt met een huurhuis. Dementerende bejaarden gaan zich weer kind voelen, met beelden van vroeger....voor hen zou het fijn zijn als hun kinderen de ruimte en tijd hadden om voor ze te zorgen...( oh, ze komen wel, maar hebben niet de kwaliteit om hun ouder te verzorgen...ook een probleem...) Wat gebeurd er met mij, vraag ik me af, als ik zie dat ouderen in een ander europees land, dood gaan zonder enig familie-lid, dat buren niets om je geven als je dood bent, dat een regering die je gedient hebt en geeerd je laat 'opstapelen' in een parkeerplaats met andere lot-genoten...te triest voor woorden... Ik ben opgevoed met zorg voor elkaar, familie, buren en dan de kennissen...een verantwoordelijkheid die we allemaal dragen, moeten kunnen dragen, en daar heeft de overheid een dikke vinger in de pap.....die verantwoordelijkheid is ver te zoeken bij de regering... Deze regering kan zorgen voor een lawine...en die kan dodelijk zijn heb ik gezien op t.v., als ik zie hoe de nederlandse premier een bijna smeekbede doet voor dhr. A. van Erkel bij de president van Amerika, dan denk ik....waarom spreek je niet uit naam van de honderden Irakeze kinderen die hier willen blijven, a) voor heen was Saddam niet goed, b) het is een lopende tijdbom vroeg of laat barst het los daar en dan gaan er alsnog honderden kinderen dood... :kwaad: Ik weet het niet, alhamdoelilah mijn ouders redden het goed, ze kunnen zich nog steeds alleen redden, in het geval dat ze het moeilijk krijgen dan is er altijd iemand die voor hen zorgt, de wijk (voor hen bestaat die alleen maar uit Molukkers, ze hebben nog nooit in een blanke wijk gewoond..) heeft daarbij een belangrijke sociale functie......manterzorg is een oud begrip in de wijk...mijn zusters en ik weten nu al wat we doen, wij gaan ze verzorgen Insha Allah, het zal een hele klus worden....misschien komt er een roostertje maakt niet uit, (sommige zeggen dat het typisch ned. is, maar het werkt wel.. ;) ) onze ouders zullen in dat huis blijven voor zolang als zij leven...Insha Allah. Maar wat gebeurt er met mij, als ik alleen overblijf...de kinderen zijn nu nog jong, ik wil ze niet met een plicht zadelen, want ik zie dat er gebreken zijn ...(geld, ruimte en kennis van de ziekte)....hup een verzorgingstehuis...we weten allemaal dat je daar helemaal weg kwijnt..mijn opa hebben we verzorgt (met de hele familie) tot aan zijn dood...als we hem toen hebben laten gaan was hij uit heimwee en eenzaamheid was weggekwijnd. We hebben nog vele leuke jaren met hem gehad, alhamdoelilah.. maar wat gebeurd er met mij?

gaviel
07-09-2003, 12:53
Hier wordt ik stil van. Goed geschreven en klopt precies. Ook ik heb dezelfde gedachte begleid mijn moeder (mantelzorg)samen met mijn zuster en mijn eigen dochters, zodat ze in haar eigen huisje kan blijven. Maar het probleem hier of daar oud worden gaat voor eerste generatie mensen een steeds groter probleem worden naarmate de kinderen het in holland het goed doen (goed werk en zo) Want marokko trekt toch nog ontzettend ook voor mij als aangetrouwde ehum hollands/marokkaanse .

sahira
07-09-2003, 12:54
Origineel gepost door Marta_Marmita Je was toch een Incestmeisje. Die een paar dagen terug huilend hieri je verhaal had gedaan hoe zieli je wel niet was. Ik zou mij daar eerder druk m maken dan het ouder worden! :giechel: :giechel: :giechel: :giechel: goh...jij hebt een geheugen... :rolleyes: nee hoor, ik ben niet zielig, die fase heb ik al gehad... ;) en ja...ik maak me er druk om...jij wordt toch ook ouder?

sahira
07-09-2003, 12:56
Origineel gepost door gaviel Hier wordt ik stil van. Goed geschreven en klopt precies. Ook ik heb dezelfde gedachte begleid mijn moeder (mantelzorg)samen met mijn zuster en mijn eigen dochters, zodat ze in haar eigen huisje kan blijven. Maar het probleem hier of daar oud worden gaat voor eerste generatie mensen een steeds groter probleem worden naarmate de kinderen het in holland het goed doen (goed werk en zo) Want marokko trekt toch nog ontzettend ook voor mij als aangetrouwde ehum hollands/marokkaanse . eh, ik was effe stil door die vorige reactie...maar goed. Fijn dat ik niet de enige ben, en Masja Allah...jullie doen wat wij straks doen, hoop ik te kunnen doen, met onze ouders. Je roots zal je nooit vergeten, het zit nl.in je genen.

gaviel
07-09-2003, 12:56

tjonge jonge Marta-martita je doet je naam eer aan hoor!!! Kun je niet serieus reageren, het is voor somigen een probleem jij die niet wilt zien tja gebrek aan realiteit soms??

sahira
07-09-2003, 12:59
Origineel gepost door gaviel tjonge jonge Marta-martita je doet je naam eer aan hoor!!! Kun je niet serieus reageren, het is voor somigen een probleem jij die niet wilt zien tja gebrek aan realiteit soms?? Gaviel...laat je niet gek maken, zoals je wel weet zijn de regels verscherpt, als de moderators hun werk doen (dat is er voor zorgen dat we een open discussie moeten/kunnen voeren dat krijgt elke persoonlijke beleding een waarschuwing en dan een ban...:))...is er niets aan de hand, en kunnen we openlijk praten ook over incest maar met respect.

sahira
07-09-2003, 13:00
Origineel gepost door Marta_Marmita Tegen die tijd zie ik wel van hoe en waarom. Ik leef nu en probeer alles uit het leven te halen Ik maak me daar niet zo druk om.! Ja zo was ik ook toen ik net twintig was... :)

sahira
07-09-2003, 13:11
Origineel gepost door Marta_Marmita Dat jij oude seniele gekken wilt verzorgen is niet mijn probleem. Op de brandstapel met ze of anders op vakantie gaan en ze van een rots met rolstoel en al af mieteren. PROBLEEM OPGELOST. JULLIE DOEN NET ALS KAASKOPPEN ZEUREN EN ZEUREN EN NOG EENS ZEUREN. DENK NA OVER PALESTINA EN IRAK DAAR ZIJN ECHTE PROBLEMEN. die oude seniele gekken zijn mijn ouders...Agstafiralah...je beledigt hen, zij die mij verzorgt hebben en lief hebben gehad..jij bent hard... en ik denk misschien als kaaskoppen, ik handel destemeer als molukse, moslima...als je dat zeuren noemt, ja ....ik zeur vaak... Ik denk zeer zeker na over Palestina, en meer als een do'a kan ik niet voor ze doen...voor mijn ouders kan ik dat wel... Je hoeft niet zo te schreeuwen tegen mij, ik wil best wel met je praten..zeuren doe ik wel mij anderen.

gaviel
07-09-2003, 13:12
Hoe ruw je ook tekeer gaat over ouderen. Maar overhet wereldgebeuren heb je wel gelijk, als ik daar antwoorden op hadzat ik niet hier maar was ik mistervan buitenlandse zaken!!! Toch hoop ik met Allahs hulp en meer goed verstand bij de regerende partijen dat ook in die landen zover komt dat ze alleen met onze (kleine) problemen krijgen te maken.

sahira
07-09-2003, 13:22
Origineel gepost door buddy Volgens mij heeft dat niets met een andere cultuur te maken, dit geld ook voor Autochtone bejaarden, vele leven in oude volksbuurten die nu bevolkt zijn door allochtonen, ze zijn in feite verhuist zonder hun huis uit te gaan. Hun kinderen zijn over het algemeen naar phoenix locaties gevlucht. En het probleem zal door de vergrijzing alleen maar erger worden. toch wel... ;) juist als je ouder wordt gaat het meer tellen, en er zijn zeker overeenkomsten tussen de allochtone en autochtone bejaarde...we worden allemaal ouder...maar anders, en dat heeft met cultuur te maken, wij denken te veel met ons hart...

sahira
07-09-2003, 13:54
Origineel gepost door buddy De problemen zijn gelijk, tenminste als je niet een enorm pensioen hebt. Je wereldje wordt volgens mij kleiner bestaat uit je huiskamer met als buiten wereld je buurt. Het maakt volgens mij niet uit of je Allochtoon bent in een vreemde buurt. Of autochtoon in en je buurt is van je vervreemd. Ik zei toch we denken met ons hart...dus dat verschil kan ik niet 1 2 3 uit te leggen, gevoelens laten zich nu eenmaal niet makkelijk te verwoorden.

nadiaaa
08-09-2003, 09:04
Origineel gepost door sahira Ik zei toch we denken met ons hart... met je hart?? ......euh had jij het niet over bouwvergunningen die geweigerd worden en dat een klein huisje een probleem is om voor je ouders te kunnen zorgen. Als jij daadwerkelijk met je hart zou denken zoals je beweert, zou dat geen moer uit moeten maken. Want laten we nou niet doen alsof iedereen op de Molukken (of elders op de wereld) in giga villa's woont en o zo liefdevol cultuurgetrouwe voor hun dementerende ouders zorgen. Genoeg demente opa's en oma's die in huize 'wat-denken-wij toch-met-ons-hart en onze-cultuur-is-liefdevol-zorgen-voor elkaar' ergens achter in een kamertje liggen weg te kwijnen of 2 dagen op een douchebeurt moeten wachten omdat (schoon)dochterlief daar ff geen zin/tijd in heeft. hypocriete gezwets met dat 'allochtonen-autochtonen' 'onze' cultuur 'dit' 'dat' 'met hart'. En vervolgens een te klein huis een factor vinden om niet te kunnen zorgen voor je ouders. Er is geen ene wet in Nederland die jou verbiedt je dementerende ouders in huis te nemen. Tis aan jouw eigen 'grote' hart of je wat van je privacy, ruimte en tijd wilt opgeven om voor ze te zorgen of de zorg over te dragen aan iemand die daarvoor word betaald. :rolleyes:

sahira
08-09-2003, 12:44
Origineel gepost door nadiaaa met je hart?? ......euh had jij het niet over bouwvergunningen die geweigerd worden en dat een klein huisje een probleem is om voor je ouders te kunnen zorgen. Als jij daadwerkelijk met je hart zou denken zoals je beweert, zou dat geen moer uit moeten maken. Want laten we nou niet doen alsof iedereen op de Molukken (of elders op de wereld) in giga villa's woont en o zo liefdevol cultuurgetrouwe voor hun dementerende ouders zorgen. Genoeg demente opa's en oma's die in huize 'wat-denken-wij toch-met-ons-hart en onze-cultuur-is-liefdevol-zorgen-voor elkaar' ergens achter in een kamertje liggen weg te kwijnen of 2 dagen op een douchebeurt moeten wachten omdat (schoon)dochterlief daar ff geen zin/tijd in heeft. hypocriete gezwets met dat 'allochtonen-autochtonen' 'onze' cultuur 'dit' 'dat' 'met hart'. En vervolgens een te klein huis een factor vinden om niet te kunnen zorgen voor je ouders. Er is geen ene wet in Nederland die jou verbiedt je dementerende ouders in huis te nemen. Tis aan jouw eigen 'grote' hart of je wat van je privacy, ruimte en tijd wilt opgeven om voor ze te zorgen of de zorg over te dragen aan iemand die daarvoor word betaald. :rolleyes: Overal het algemeen denk ik met mijn hart ja...af en toe doe ik met verstand, soms is dat weleens beter...:) Ik heb helemaal niet beweerd dat ik een giga huis of iets dergelijks moet hebben als ik mijn ouders zou gaan verzorgen, maar wel een huis met de nodige aanpassingen, zoals een verlaagde drempels, een extra wasbak ed. Ik wil helemaal niet dat mijn ouders verzorgt worden door een ander...ik begrijp je negatieve reactie al helemaal niet... :rolleyes: Wie heeft het over de molukken gehad, ik praat over de situatie hier in nederland...ach, misschien moet je beter lezen...voordat je zo van de toren gaat blazen... ;) hoezo hypcriet...omdat ik aangeef dat het soms moeilijk is om je hart te volgen??

babyvanbelisma
08-09-2003, 13:05
Het is wel moeilijk om je hart te volgen maar ik denk dat je je daar uiteindelijk wel het prettigst bij voelt.... Het is makkelijk gezegd dat je voor je ouders wilt zorgen als ze ouder zijn, maar geloof me het is een moeilijke en zware taak en je moet er tegenop gewassen zijn. het worden dan afhankelijke mensen en dat is raar om mee om te gaan omdat dit de mensen zijn waar je zelf altijd afhankelijk van bent geweest. De rollen worden omgedraaid. Daar komt nog eens bij dat je een hele andere kant van je ouders gaat zien: de lastige kant. Ouders kunnen een flinke inbreuk op je gezinsleven zijn, hoe hard dat ook klinkt, het is wel waar. Het is maar net wat je ervoor over hebt en hoever je geestelijk in staat bent het aan te kunnen.

sahira
08-09-2003, 13:12

Origineel gepost door babyvanbelisma Het is wel moeilijk om je hart te volgen maar ik denk dat je je daar uiteindelijk wel het prettigst bij voelt.... Het is makkelijk gezegd dat je voor je ouders wilt zorgen als ze ouder zijn, maar geloof me het is een moeilijke en zware taak en je moet er tegenop gewassen zijn. het worden dan afhankelijke mensen en dat is raar om mee om te gaan omdat dit de mensen zijn waar je zelf altijd afhankelijk van bent geweest. De rollen worden omgedraaid. Daar komt nog eens bij dat je een hele andere kant van je ouders gaat zien: de lastige kant. Ouders kunnen een flinke inbreuk op je gezinsleven zijn, hoe hard dat ook klinkt, het is wel waar. Het is maar net wat je ervoor over hebt en hoever je geestelijk in staat bent het aan te kunnen. Dat het makkelijk is, heb ik ook niet willen beweren, maar er zijn dingen die het kunnen vergemakkelijken. Ja, het kan een flinke inbreuk zijn op je gezinsleven, kinderen zullen altijd rekening moeten houden met de zieke, en vrije tijd zal ook een stuk minder zijn...daartegen krijg je er veel voor terug, want je krijgt een andere kant te zien van de zieke, niet alleen de vervelende (ik weet hoe vervelend mijn pa kan zijn..) maar je zal ook een gevoel van voldoening krijgen, als je ziet hoe dankbaar ze zijn als je tijd en energie in je ouders stopt...het zal niet makkelijk zijn, maar de moeite waard.

Pagina's : [1] 2 3