Bekijk originele versie : waarom mag je niet in de toilet en douche ruimtes praten?
teletubbie
05-04-2007, 11:11
Dit hoor ik vaker van mensen om me heen.
Kan iemand me dat uitleggen waarom?
en ik heb ook weer gehoord dat je een hoofddoek moet dragen als je naar de toilet gaat :confused:
waarom?
Maroc_Meissie
05-04-2007, 11:12
Iemand vertelde me dat dit te maken heeft met geesten ofzo :kweetnie:
We houden ons er toch stiekem niet aan, soms wordt er zelfs op het toilet gebeld :o
teletubbie
05-04-2007, 11:15
je zit net op de wc, en de kids gaan ruzie maken of ze zijn jou aan het roepen! '' waar ben je''
geesten?
Als jij naar de wc gaat, wachten de twee engelen (die al jou daden en doen en praten noteren) buiten. Zodra jij gaat praten, moeten zij naar binnen om jou woorden te noteren en dit is natuurlijk geen beleefdheid tegenover hun.
Net zoals je andere mensen toch ook niet in de wc laat komen als jij je behoeftes aan het doen bent, zo ook met de engelen.
Dat is wat ik heb gehoord, maar ik ga voor zekerheid opzoeken bij; antwoord op al je vragen... islamqa.com.
Maroc_Meissie
05-04-2007, 11:17
Jah ik ook niet snappen, als mijn kleine op de deur van de douche klopt terwijl ik binnen zit zeg ik ook gewoon wat terug.
Ik heb inderdaad ook gehoord dat je niet mag praten.. volgens mij was de reden daarvoor dat de engelen dan niet me je meegaan omdat een toilet een onreine plaats is. allah oelam
en ik heb ook weer gehoord dat je een hoofddoek moet dragen als je naar de toilet gaat :confused:
waarom?
Het toilet en de badkamer (plekken waar een mens zijn behoefte doet en zichzelf reinigt) denk ook aan hammam, zijn onreine plekken. Je mag daarom niet in die plekken bijvoorbeeld sieraden meenemen met de naam van Allah erop, je mag er niet luidruchtig zijn (dus niet praten) Je mag vanuit die plek het geluid van de recitatie van koran niet horen etc.
Rond die onreine plekken zijn ook veel djinns (geesten) Dit is wat ik van thuis uit heb meegekregen, dus dit is niets iets dat vanuit islamitisch oogpunt is bekeken. Dus ik ben best benieuwd of dat inderdaad klopt of dat dit puur marokkaanse fabeltjes zijn.
Ik had trouwens ook een ketting waar ayaat el koersi opstond.. die heb ik afgedaan nadat iemand tegen me zei of ik die ketting altijd om had.. en dat was ook zo het geval.. ik ging dus ook op onreine plaatsen (toilet) met die ketting..
Klinkt eigenlijk nu wel heel logisch maar toen stond ik er helemaal niet bij stil
jiji_tetouania
05-04-2007, 11:22
waarom?
:lol: :lol: sorry, maar moest hier zo om lachen :hihi:
teletubbie
05-04-2007, 11:25
Als jij naar de wc gaat, wachten de twee engelen (die al jou daden en doen en praten noteren) buiten. Zodra jij gaat praten, moeten zij naar binnen om jou woorden te noteren en dit is natuurlijk geen beleefdheid tegenover hun.
Net zoals je andere mensen toch ook niet in de wc laat komen als jij je behoeftes aan het doen bent, zo ook met de engelen.
Dat is wat ik heb gehoord, maar ik ga voor zekerheid opzoeken bij; antwoord op al je vragen... islamqa.com.
Het toilet en de badkamer (plekken waar een mens zijn behoefte doet en zichzelf reinigt) denk ook aan hammam, zijn onreine plekken. Je mag daarom niet in die plekken bijvoorbeeld sieraden meenemen met de naam van Allah erop, je mag er niet luidruchtig zijn (dus niet praten) Je mag vanuit die plek het geluid van de recitatie van koran niet horen etc.
Rond die onreine plekken zijn ook veel djinns (geesten) Dit is wat ik van thuis uit heb meegekregen, dus dit is niets iets dat vanuit islamitisch oogpunt is bekeken. Dus ik ben best benieuwd of dat inderdaad klopt of dat dit puur marokkaanse fabeltjes zijn.
oke, nu is het duidelijk!
idd, als je logisch na denkt klopt het wel.
thanx voor jullie reacties!
en hoe zit dat met die hoofddoek, die vind ik nog steeds raar?
Prettily
05-04-2007, 11:26
waarom?
:maf:
Een hoofddoek op en je broek naar beneden :hihi:
Moslima22
05-04-2007, 11:26
De badkamer/wc zijn onreine plekken. Er vertoeven veel djnoen daaro! Het is daarom aan de personen die erin stappen een doe3a doen en ook wanneer ze de ruimte verlaten. Dit is geen fabel, maar echt waar...
De wc-deksel moet naar beneden. Alle plekken waar water is bv. douche, zee, rivieren, wasbak etc dat zijn vertoefplaatsen voor djnoen. Je kan hun ook boos maken wanneer je hun verstoort. Zo moet je ook 3oedoebillah in minasjitan iradjiem zeggen wanneer je bv heet water in de wasbak kiept, want ze kunnen wraak op mensen nemen.
Je engelen die noteren wat je allemaal zegt en doet willen liever niet de wc binnenstappen terwijl het daar zo onrein is. Het is daarom vanuit respect dat je dat niet doet, net als het begroeten van de engelen wanneer je klaar bent met je salat.
Ik kan bovenstaande zaken niet 1-2-3 ondersteunen met bronnen, maar zodra je ernaar op zoek gaat via islamitische boeken en sites zal dit zeker bevestigd worden.
teletubbie
05-04-2007, 11:27
Ik had trouwens ook een ketting waar ayaat el koersi opstond.. die heb ik afgedaan nadat iemand tegen me zei of ik die ketting altijd om had.. en dat was ook zo het geval.. ik ging dus ook op onreine plaatsen (toilet) met die ketting..
Klinkt eigenlijk nu wel heel logisch maar toen stond ik er helemaal niet bij stil
ooh, nu je het zegt, ik heb ook een armband staat Allah op!
Ooh, ik moet dus rekening mee houden!
LuckyLady
05-04-2007, 11:29
hoofddoek om naar de wc te gaan ? :maf2:
teletubbie
05-04-2007, 11:29
:lol: :lol: sorry, maar moest hier zo om lachen :hihi:
Ja, ik vond het ook zo raar, hoofddoek in de plè?
zal wel een fabeltje zijn.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.