Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Hoogervorst wil boete

saida_marokko
06-09-2003, 23:19

DEN HAAG - Patiënten die wegblijven bij een afspraak in het ziekenhuis kunnen daarvoor straks een boete krijgen. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid is van plan maatregelen te nemen om dit verzuim tegen te gaan. Het ligt voor de hand dat dit "een financiële prikkel" is. De minister schrijft dat in antwoord op Kamervragen van de PvdA. Zonder afzegging wegblijven van afspraken voor behandeling verstoort de planning in het ziekenhuis waardoor de behandelcapaciteit niet goed benut wordt. Andere patiënten moeten daardoor onnodig lang wachten, aldus Hoogervorst. Minister Hoogervorst Hij weet niet hoe vaak het voorkomt dat patiënten wegblijven en wat voor effecten dat geeft. Schattingen lopen op tot 20 procent, maar Hoogervorst meldt dat daar tot nu toe in Nederland geen landelijk onderzoek naar is gedaan. Ook over de oorzaken van het wegblijven is niet zoveel bekend. Wel zijn er signalen dat mensen vaker afzeggen in de zomerperiode. De zorgverzekeraars en de ziekenhuizen zelf gaven onlangs eveneens aan dat zij wegblijvers een rekening wilden sturen. Op basis van de huidige wetgeving is dat echter nog niet mogelijk. http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article4040191.ece

Heiba
07-09-2003, 01:25
Vind dit geen slecht plan moet ik zeggen!

rnaj
10-09-2003, 14:11
Origineel gepost door saida_marokko DEN HAAG - Patiënten die wegblijven bij een afspraak in het ziekenhuis kunnen daarvoor straks een boete krijgen. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid is van plan maatregelen te nemen om dit verzuim tegen te gaan. Het ligt voor de hand dat dit "een financiële prikkel" is. De minister schrijft dat in antwoord op Kamervragen van de PvdA. Zonder afzegging wegblijven van afspraken voor behandeling verstoort de planning in het ziekenhuis waardoor de behandelcapaciteit niet goed benut wordt. Andere patiënten moeten daardoor onnodig lang wachten, aldus Hoogervorst. Minister Hoogervorst Hij weet niet hoe vaak het voorkomt dat patiënten wegblijven en wat voor effecten dat geeft. Schattingen lopen op tot 20 procent, maar Hoogervorst meldt dat daar tot nu toe in Nederland geen landelijk onderzoek naar is gedaan. Ook over de oorzaken van het wegblijven is niet zoveel bekend. Wel zijn er signalen dat mensen vaker afzeggen in de zomerperiode. De zorgverzekeraars en de ziekenhuizen zelf gaven onlangs eveneens aan dat zij wegblijvers een rekening wilden sturen. Op basis van de huidige wetgeving is dat echter nog niet mogelijk. http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article4040191.ece Volgens mij is dit een heel dom plan wat de belasting betaler heel veel geld gaat kosten aan controle, incasso gelden enz enz. En dan de controle, stel je voor dat je op weg naar het ziekenhuis wordt aangereden. Brengen ze je naar een ander ziekenhuis, moet je dan wel of geen boete betalen. maar goed, we zien het volgende week wel op prinsjes dag

DonAgewan
10-09-2003, 14:13
ik vind dat artsen een uitzondering moeten kunnen maken voor mensen die niet kunnen komen doordat ze niet bij machte waren wel te komen en ook niet konden afbellen. Vaak zijn mensen afhankelijk van een taxi en moeten ze grote afstanden afleggen. Mensen die bewust niet komen mag je van mij gewoon een boete geven omdat zij de zorg onder druk zetten.

rnaj
10-09-2003, 14:17

Origineel gepost door DonAgewan ik vind dat artsen een uitzondering moeten kunnen maken voor mensen die niet kunnen komen doordat ze niet bij machte waren wel te komen en ook niet konden afbellen. Vaak zijn mensen afhankelijk van een taxi en moeten ze grote afstanden afleggen. Mensen die bewust niet komen mag je van mij gewoon een boete geven omdat zij de zorg onder druk zetten. O als mensen niet komen, zonder af te zeggen of zonder goede reden mag daar best een sanctie tegen overstaan. Maar de mensen/instelling die je nodig hebt voor het opleggen van, de controle van en het innen van de sanctie, kost waarschijnlijk meer dan wat de maatregel opleverd. Dus daarom zie ik het niet zo zitten

DonAgewan
10-09-2003, 14:19
Origineel gepost door rnaj O als mensen niet komen, zonder af te zeggen of zonder goede reden mag daar best een sanctie tegen overstaan. Maar de mensen/instelling die je nodig hebt voor het opleggen van, de controle van en het innen van de sanctie, kost waarschijnlijk meer dan wat de maatregel opleverd. Dus daarom zie ik het niet zo zitten op het moment dat mensen een boete krijgen van 100Euro voor niet opdagen komen ze de volgende keer wel wat later tot gevolg kan hebben dat mensen op hun afspraak komen en de zorg minder onder druk komt te staan. Mensen moeten beseffen dat voor jouw afspraak 10 anderen ook wel graag hadden willen komen.

rnaj
10-09-2003, 14:26
Origineel gepost door DonAgewan op het moment dat mensen een boete krijgen van 100Euro voor niet opdagen komen ze de volgende keer wel wat later tot gevolg kan hebben dat mensen op hun afspraak komen en de zorg minder onder druk komt te staan. Mensen moeten beseffen dat voor jouw afspraak 10 anderen ook wel graag hadden willen komen. Volgens jouw model komt er dan niemand meer te laat of niet, maar dan heb je nog steeds een controle apparaat nodig om dat te constateren. Dat geld kunnen ze beter steken in het langer openhouden van het ziekenhuis bijvoorbeeld van 8:00 tot 20:00 bijvoorbeeld. En gewoon een beetje overboeken, maakt het ziekenhuis echt niet uit wie er in de behandelkamer zit. Belangrijk is dat er iemand in zit.

JETLI
10-09-2003, 14:34
Er mag best een sanctie komen op de mensen die hun afspraak niet nakomen. Maar dan moet er wel goed nagegaan worden waar de fout precies ligt...want geloof me....de communicatie bij de afsprakenburo in een ziekenhuis is ook niet al te best er worden regelmatig fouten gemaakt ( en ik spreek uit eigen ervaring). Maar ligt de fout niet aan het ziekenhuis maar aan de patient dan mag je van mij betreft hem "bestraffen" door hem of haar onder aan de wachtlijst te plaatsen. Geen geldboetes... daar schiet niemand mee op tenzij die geldboetes de opbrengst daarvan naar een goede doel gaat b.v. KIKA ( kanker bij kleinde kinderen).

DonAgewan
10-09-2003, 14:40
Origineel gepost door rnaj Volgens jouw model komt er dan niemand meer te laat of niet, maar dan heb je nog steeds een controle apparaat nodig om dat te constateren. Dat geld kunnen ze beter steken in het langer openhouden van het ziekenhuis bijvoorbeeld van 8:00 tot 20:00 bijvoorbeeld. En gewoon een beetje overboeken, maakt het ziekenhuis echt niet uit wie er in de behandelkamer zit. Belangrijk is dat er iemand in zit. Is zo gebeurt hoor. Dokter geeft aan de bali door dat de Patient niet is op komen dagen. Ze verzetten soms meer werk om een patient op te sporen :D naar huis bellen dan naar zijn mobieltje etc etc. dus zo veel meer moeite doe je niet.