Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : mijn woestijn

babyvanbelisma
05-09-2003, 11:50

Een vraagje naar aanleiding van het boek 'mijn woestijn'. Daarin wordt een meisje besneden. Wat vinden jullie van besnijdenissen bij vrouwen. Ik vind het echt gruwelijk en wreed. Er is volgens mij geen Islamitisch voorschrift voor. Voor mannen vind ik het overigens wel goed; het is voor hen juist erg hygienisch. Ik hoor het wel! :zwaai: babyvanb

Heiba
05-09-2003, 12:06
Een Somalische traditie, heeft niets met de Islam te maken!

babyvanbelisma
05-09-2003, 12:11
Het gebeurt niet alleen in Somalie...

DonAgewan
05-09-2003, 12:39
Het heeft niks met islam te maken. Kijk op sites van de wereld gezondheids organisatie dan zie je dat besnijdenis bijna overal in arme onder ontwikkelde landen voorkomt. Midden en zuid Amerika , Somalie en veel andere landen in Afrika, Israel.

babyvanbelisma
05-09-2003, 12:49

Origineel gepost door Mo_Marmita ja, het is een heel frapante principe waardoor de realistische confrontatie's met de werkelijkheid een weerspiegeling met zich meenemen waardoor de natuurlijke vagina-structuur zeer complex wordt beschadigd bij een besnijdenis. desalniettemin word het ongebruikelijke religieus onderhoudende traditie een prestieuze defragmenterende alimentatie met de vrouwelijke kringloop van de maand, tevens heeft zij haar hele geschiedschrijving van haar autobiografische gebeurtenissen zeer pijnlijk beschreven met een polyfonische decenium-gelegen antropolistische waarneming :nerd: Damn, nou als je dat woord voor woord begrijpt; :hoedaf:!!! Maar goed de strekking is duidelijk. Nou geen kapsones krijgen met die geleerde taal he?:ego: :boer: ik ben maar een simpel meisje hoor......:)

DonAgewan
05-09-2003, 12:52
Origineel gepost door Corrie Toch staat besnijdenis wel in de koran en er staat niet dat dat alleen voor mannen geld.... Dus als je het zo steld heeft vrouwenbesnijdenis wel een grond in de koran, al word het niet voorgeschreven. Maar het verminken van de geslachtsdelen van de vrouw heeft eigenlijk weinig met besnijdenis te maken. Hier is een oud afrikaans gebruik vermengt met de islam op sommige punten, de moslims die aan vrouwenbesnijdenis(zeg maar gerust verminking!!!!) doen kunnen de koran dus misbruiken voor hun oud afrikaanse traditie... kan je me ook de bron vermelden want ik ben een leek op dat gebied :D

babyvanbelisma
05-09-2003, 12:56
Bij nader inzien en verdere bestudering klopt jouw tekst ook niet helemaal. Het zijn leuke woorden maar wel verkeerd toegepast.....:hihi:

MaPrem
05-09-2003, 19:07
Koh, Citaat uit 'Enkelringen, Egyptische vrouwen aan het woord', Nayra Atiya, AMBO/NOVIB: 'Er wordt ons verteld dat de besnijdenis nodig is omdat het water van de Nijl dat je drinkt als kind, een opgroeid meisje hartstochtelijk maakt. Het helpt haar zich te beheersen, zodat ze niet teveel van de krachten van haar man vraagt.' (Doenja)

DonAgewan
05-09-2003, 19:14
http://www.amnesty.org/ailib/intcam/femgen/fgm1.htm voor de mensen die wat meer info willen hebben over dit onderwerp

MaPrem
05-09-2003, 19:14
Hey, geinig...ja, is een mooi boek..... Er zijn zoveel verschillende meningen en visies erop, dat je verdwaalt voordat je niet eerst zelf hebt uitgemaakt wat je ervan vindt. Wat Doenja zei, is weer één daarvan, daarom postte ik het.

grendel
05-09-2003, 19:15
Origineel gepost door DonAgewan http://www.amnesty.org/ailib/intcam/femgen/fgm1.htm voor de mensen die wat meer info willen hebben over dit onderwerp Thanks Don :D

MaPrem
05-09-2003, 19:29
Origineel gepost door KohiNoor Oh zo ik snap 'm. Ik vind het een rare mening van Doenja maar ik ben zo niet opgevoed. Ik zou graag willen weten eigenlijk hoe het met die personen in het boek gaat nu, want het boek is al best oud he? Ja inderdaad, t'is van 1982. Maar wat Doenja zegt is dus ook niet echt haar mening. Ze zegt: 'Er wordt ons verteld dat....' In het boek komt wel vaak naar voren dat vrouwen besneden worden, omdat ze anders geen waarde op de huwelijksmarkt hebben,omdat het een verhoogde esthetische waarde verleent aan de vrouw, of gewoon omdat het traditie is. In feite dezelfde meningen als in 'Mijn Woestijn' van Waris Dirie. Toch komen er in steeds meer landen vrouwen op voor zichzelf, om henzelf en hun kinderen deze pijn te besparen. Ik heb niets tegen tradities, maar als de vrouwen eraan kunnen overlijden en er zelfs bang voor zijn en het niet meer willen, denk ik dat het tijd is voor verandering.