Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : bruidsrituelen

Pagina's : [1] 2

kerimeh
05-09-2003, 10:58

Over een paar weekjes gaat mijn nichtje trouwen. Ik ben benieuwd welke rituelen er nu nog worden uitgevoerd door de meiden hier. Zo wordt er bij ons voordat de bruid haar huis binnenstapt, een stok tegen de voordeur kapotgeslagen om de boze geesten weg te jagen. Ook worden er suikerbroden versierd met henna en eieren en meel voor de bruid neergezet. kennen jullie misschien nog meer gebruiken????

aminatje
05-09-2003, 15:42
Origineel gepost door kerimeh Over een paar weekjes gaat mijn nichtje trouwen. Ik ben benieuwd welke rituelen er nu nog worden uitgevoerd door de meiden hier. Zo wordt er bij ons voordat de bruid haar huis binnenstapt, een stok tegen de voordeur kapotgeslagen om de boze geesten weg te jagen. Ook worden er suikerbroden versierd met henna en eieren en meel voor de bruid neergezet. kennen jullie misschien nog meer gebruiken???? hallo meid ik heb nog nooit gehoord van Zo wordt er bij ons voordat de bruid haar huis binnenstapt, een stok tegen de voordeur kapotgeslagen om de boze geesten weg te jagen. dat ken ik niet en heb het ook nooit gezien maar goed groetjes aminatje

OneTouch
05-09-2003, 18:41
Ik ken bovengenoemde rituelen ook niet. Wat wij wel hebben is dat de bruid en bruidegom (bij de voordeur of eenmaal binnen) elkaar een slokje melk geven en een stukje van een dadel. Verder heeft de henna avond ook een grote betekenis bij ons. Er wordt dan ook bij ons een bord/schaal met meel, 2 blokken suiker en kaarsen neergezet. Het mooie vind ik persoonlijk de zogenoemde Arazik. Dat doen wij nog steeds, 2 dagen lang voor de bruidegom. De mannen lopen dan een paar rondjes of gaan de trappen of en af en zingen dan liederen. Dat vind ik echt mooi!

Beni_Bouyachie17
06-09-2003, 10:46
Wat one touch heeft vermeld doen wij idd ook , is echt mooi om te zien joh .. En voor de rest doen wij zelf , dat als de laaroussa zeg maar met de bruidegom naar huis of zaal of etc gaat , dan w8 de schoonmoeder ze op in de deur dan moeten ze de schoonmoeder honing geven (gewoon vinger in honing deppen en hahahah laten likken door de schoonmoeder) En de schoonmoeder doet het zelfde bij hun .. En tja voor de rest scheelt het volgens mij per streek... Beslama,

Ouidath
06-09-2003, 15:32

stok kapotslaan:melig: zo funny:D

sahila2002
07-09-2003, 14:27
Ahahahaha wat is dit grappig, achja ik leer maar meer bij. Nou ik ken alleen van de melk en dadel. En die meel, suiker en kaarsen. En het leukste is de aaraziek ja. Maar een stok kapot slaan ahahaha die is echt leuk. :D

aSunnyFriend
07-09-2003, 14:29
IK HOOP DAT ZE DIE STOK NIET LATER GAAN GEBRUIKEN BIJ DE EERSTE RUZIE......OP ELKAARS HOOFD KAPOT SLAAN DAN

sahila2002
07-09-2003, 14:43
ahahah owja ken er nog èèn. Als de bruid de huis van de ouders wil verlaten, dan gaat de moeder achter de bruid staan met de vlag in de hand en ze raakt dan de bruid ermee ofzo iets. :D

chahidaatje
10-09-2003, 00:00
toen bij mij broer ging trouwen en hij met z'n vrouw er aan kwam stond mijn mams voor de deur met een schaal met snoep en dat moesten ze met z'n 2en de snoep pakken en naar achteren gooien..... Over de mensen heen die achter hun liepen....

dariffa
10-09-2003, 13:36
ik heb een keer gezien, dat als de bruid opgehaald word door de man, dat de moeder van de bruidegom voor de deur staat, en dan moeten bruid en bruidegom onder de armen van de moeder door, erg grappig!! en ook leuk om te zien hoe die traditie in ere word gehouden, en hoe dat bij iedereen weer anders is!! groetjes dariffa!

ikmaarhoor
10-09-2003, 14:33
Ik heb een keer gezien toen de man de bruid ging ophalen, ging hij ervandoor met haar zusje, want ze hadden stiekem een relatie. Ik heb ook een keer gezien dat toen de vrouw de man ging ophalen( Ja, echt waar we leven in 2003), de man zijn schoonmoeder oppakte en op de grons smijtte en vervolgens haar in de kofferbak gooide. Volgende dag stuurde hij een dode vis naar zijn schoonfamilie.(Dit betekent dat die persoon bij de vissen slaapt) Echt waar hoor, geloof je me niet !!! Waahahhaha wat een onzin over die rituelen. En twee maanden later gaan ze scheiden, wat zijn dan de ritueleen? :giechel: :giechel: :giechel:

Beni_Bouyachie17
10-09-2003, 15:04
Weet je omdat mensen tegenwoordig hun tradities en normen en waarden niet in ere houden... Zijn er juist zoveel scheidingen , niemand heeft meer respect voor z n eigen voor z n fam voor zn geloof waloee, zodra man lief vrouw lief iets niet bevalt staat de afspraak al klaar de volgende dag bij het marokaanse consulaat, dus kom niet zo kleinzinnig praten man ...

nouria_24
10-09-2003, 15:26
Origineel gepost door ikmaarhoor Ik heb een keer gezien toen de man de bruid ging ophalen, ging hij ervandoor met haar zusje, want ze hadden stiekem een relatie. Ik heb ook een keer gezien dat toen de vrouw de man ging ophalen( Ja, echt waar we leven in 2003), de man zijn schoonmoeder oppakte en op de grons smijtte en vervolgens haar in de kofferbak gooide. Volgende dag stuurde hij een dode vis naar zijn schoonfamilie.(Dit betekent dat die persoon bij de vissen slaapt) Echt waar hoor, geloof je me niet !!! Waahahhaha wat een onzin over die rituelen. En twee maanden later gaan ze scheiden, wat zijn dan de ritueleen? :giechel: :giechel: :giechel: Bij de vissen slaapt?!?!?! hahaha, je hebt zeker the godfather gekeken?? :D :D :D

ikmaarhoor
10-09-2003, 15:40
Yep, jij hebt dus ook the godfather gekeken. :zwaai: :giechel:

nouria_24
10-09-2003, 23:50

Origineel gepost door ikmaarhoor Yep, jij hebt dus ook the godfather gekeken. :zwaai: :giechel: tuurlijk :bril:

Pagina's : [1] 2