Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Mag je een hypotheek afsluiten volgens de Islam?

Sahra22
22-07-2002, 10:37

Hoi iedereen! Ik heb deze vraag aan veel mensen gesteld, maar ik krijg steeds verschillende antwoorden. Ik wil heel graag een huis kopen, maar ik weet niet of ik een hypotheek mag afsluiten. Is het nou wel of niet haram om rente te betalen? Alvast bedankt! groetjes Sahra

freemale
22-07-2002, 10:57
Lijkt me niet, dan zouden alleen maar rijke mensen een huis kunnen kopen. Als het haraam zou zijn, dan zou huren dat ook zijn...

Wamen
22-07-2002, 11:18
Bedoel je een lening aanvragen bij de bank?Ja dat is haram mijn vader zegt het altijd leen geen geld bij de bank.En wat nog haram is de interest die je krijgt bij een spaarboekje of een zichtrekening.

moslima20
22-07-2002, 13:28
Salaam Alakoum Het afsluiten van een hypotheek is niet toegestaan. Bij het afsluiten van een hypotheek is er sprake van rente. Je moet over het het geleende geld rente betalen. Djabir ( Allah's welbehagen zijn met hem) heeft gezegd : De profeet ( Allah's vrede en genade zij met hem ) heeft degene die rente eet, geeft opschrijft en degene die er getuige van is vervloekt . Je kan meer over hypotheken en rente lezen bij yasmina, bij islam en dan bij geldzaken ik kan het niet kopieren anders had ik het wel hier voor je geplakt. Salaam Alakoum

mocro207
22-07-2002, 13:31

tuurlijk wel wil jij dan eewig bij je moeder wonen. trouwens je moet niet te snel denken dat het haram is.

hij
22-07-2002, 13:40
Origineel gepost door moslima20 Salaam Alakoum Het afsluiten van een hypotheek is niet toegestaan. Bij het afsluiten van een hypotheek is er sprake van rente. Je moet over het het geleende geld rente betalen. Djabir ( Allah's welbehagen zijn met hem) heeft gezegd : De profeet ( Allah's vrede en genade zij met hem ) heeft degene die rente eet, geeft opschrijft en degene die er getuige van is vervloekt . Je kan meer over hypotheken en rente lezen bij yasmina, bij islam en dan bij geldzaken ik kan het niet kopieren anders had ik het wel hier voor je geplakt. Salaam Alakoum er bestaat iets in de islam als NOOD BREEKT WET, nu is de vraag wat is nood? waraan moet men voldoen om in nood te zijn? wel mensen, ik heb onlangs een lezing gegeven over 'ribbaa' en het is zeker geen gemakkelijk onderwerp, het zit zo, men is in nood als men niet meer kan voorzien in zijn primaire behoeftes, met name eten, kleding en huisvesting !! er wordt gezegd dat men ONVOORWAARDELIJK hun best moet doen om af te zien van een renteomvattende zaak, maar als het echt niet meer kan, dan is het toegelaten onder volgende omstandigheden: 1.de nood moet zo primair zijn dat leven anders onmogelijk is(bijvoorbeeld: eten, kleding en medische behandeling, maar geen luxe !!!)/ 2.als 1 euro nodig is, dan is het lenen van 1.1 euro onwettig !!!(de concessie geldt alleen op het bedrag, dat strikt noodzakekelijk is)/ 3.de lener moet blijven proberen om een andere weg te vinden, om uit deze situatie te geraken en zijn moslimbroeders en zusters moeten hem/haar hierbij helpen)/ 4.de lener moet het blijven haten(lenen met rente) en er spijt van hebben het te doen, tot Allah hem/haar en andere uitweg biedt dus beste mensen, als jullie denken dat de aankoop van ee huis zo noodzakelijk is als hier staat weergegeven dan is het toegelaten, maar dat betwijel ik ten zeerste, de meesten zouden zeggen waarom is huren niet mogelijk? zoals ik al eerder aanhaalde, het is een héél moeilijke onderwerp er zijn steeds enkele geleerden die beweren dat de aankoop van een huis onder 'primaire behoeften' valt en anderen beweren weer van niet, ik zal mijn uiterste best doen om weer eens zoveel mogelijk informatie hieromtrent te vinden

foudie
22-07-2002, 13:50
Is inderdaad een zeer delicaat onderwerp, en iedereen heeft er zo zijn eigen mening op na. Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar als ik een huis wil kopen dan moet ik zowiezo langs de bank passeren, want ik heb nl geen 150.000 euro onder mijn bed liggen. En die uitleg van primair of niet primair is zo vaag dat je dat niet als regel kunt laten gelden. We leven nu eenmaal in een maatschappij waar het om geld draait, dus aan u de keus.

igzeneej
26-07-2002, 15:02
Nou ik zou zeggen volg je eigen gedachtes !

Xperience
26-07-2002, 15:10
Volgens mij zegt de Islam ook dat je geen woekerrente mag betalen of laten betalen over een geleend bedrag. Dat is wat anders natuurlijk dan het kunnen permiteren van het betalen van een rente.

SaraZena
26-07-2002, 19:01
haha,  ik heb net een huis gekocht. :eek: Ik hoor dit voor het eerst :confused: