Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Ouders die klagen over de getogen jeugd uit NL

Pagina's : [1] 2 3

lasagne
25-03-2007, 15:19

Weet je waar ik echt een hekel aan heb? Dat mijn ouders soms in gesprek zijn met kenissen, vrienden etc. en dan beginnen te klagen over de jeugd die hier geboren is. Dan komen ze met opmerkingen, dat wij niets weten, hoe dom wij wel niet zijn etc. :moe:

hardvshard
25-03-2007, 19:59
Weet je waar ik echt een hekel aan heb? Dat mijn ouders soms in gesprek zijn met kenissen, vrienden etc. en dan beginnen te klagen over de jeugd die hier geboren is. Dan komen ze met opmerkingen, dat wij niets weten, hoe dom wij wel niet zijn etc. :moe: Jouw ouders hebben volkomen gelijk!!!

kirsten15
25-03-2007, 20:05
whaha..... hoezo hebben ze gelijk..alsof hun alles goed dede vroeger

Lella_Roosje
25-03-2007, 20:45
Ze hebben wel grotendeels gelijk.. Want hoe kwamen onze opa`s, oma`s, vaders en moeders naar Nederland? Niets. Zij hebben alles zelf moeten opbouwen.. De taal leren kennen in een vreemd, niet-islamitisch land.. Wij (niet iedereen natuurlijk!) zijn zo verwend.. We staan te weinig stil bij wat wij allemaal hebben!

o0_Yasira_0o
25-03-2007, 22:31

Ze hebben wel grotendeels gelijk.. Want hoe kwamen onze opa`s, oma`s, vaders en moeders naar Nederland? Niets. Zij hebben alles zelf moeten opbouwen.. De taal leren kennen in een vreemd, niet-islamitisch land.. Wij (niet iedereen natuurlijk!) zijn zo verwend.. We staan te weinig stil bij wat wij allemaal hebben! Dit heeft niets met domheid te maken. Het is gewoon zo dat de meeste ouders van de eerste generatie andere prioriteiten stelt, dan de tweede generatie. Zo vinden sommige moeders het bijvoorbeeld erg belangrijk dat hun dochter top is in het huishouden, maar over opleiding hoor je ze nooit praten...:confused: Ze weten niet wat een opleiding inhoudt en kinderen vinden hier weinig steun in. Het heeft ook te maken met opvoeding en mentaliteit. Ze willen hun opvoedingstrategie die ze in Marokko hebben gehad, toepassen op hun kinderen die hier wonen. En dat gaat natuurlijk mis.

hardvshard
25-03-2007, 23:01
Dit heeft niets met domheid te maken. Het is gewoon zo dat de meeste ouders van de eerste generatie andere prioriteiten stelt, dan de tweede generatie. Zo vinden sommige moeders het bijvoorbeeld erg belangrijk dat hun dochter top is in het huishouden, maar over opleiding hoor je ze nooit praten...:confused: Ze weten niet wat een opleiding inhoudt en kinderen vinden hier weinig steun in. Het heeft ook te maken met opvoeding en mentaliteit. Ze willen hun opvoedingstrategie die ze in Marokko hebben gehad, toepassen op hun kinderen die hier wonen. En dat gaat natuurlijk mis. Dat is de opvoeding die ik graag terug wil zien. Onze mooie, schattige, slimme vrouwtjes mogen thuis blijven samen met de kinderen. De mannen zorgen dan wel voor het geld! Punt... wat een droom zeg!

lasagne
26-03-2007, 00:21
Lella_Roosje: Ongetwijfeld zullen onze ouders het moeilijk hebben gehad, alleen om alles wat buiten je straatje past als "dom" te bestempelen is waanzin. Wie zegt dat wij niet succesvol zouden zijn als wij geconfronteerd zouden worden met allerlei zaken die zij tegenkwamen? Wie zegt dat zij het beter/anders zouden doen als zij in onze schoenen stonden? Ik noem mijn moeder toch ook niet dom, omdat ze niet kan schrijven (al zit ze nu op school en leert ze wel erg snel. Laatst kreeg ik de opmerking dat ze nooit zo vroeg aan kinderen had moeten beginnen, zodat ze advocate had kunnen worden. Dus stiekempjes vindt ze het toch wel leuk dat dochtertjelief studeert etc. :hihi: ) Mijn moeder blijft een geweldig mens, alleen dat geklaag met vriendinnetjes, kennissen etc. moet maar eens ophouden. Ik ga een list verzinnen :hihi:

Pleeborstel
26-03-2007, 00:23
Weet je waar ik echt een hekel aan heb? Dat mijn ouders soms in gesprek zijn met kenissen, vrienden etc. en dan beginnen te klagen over de jeugd die hier geboren is. Dan komen ze met opmerkingen, dat wij niets weten, hoe dom wij wel niet zijn etc. :moe: Mja, ik ken het, tis de eerste generatie eigen, zeg maar. Die mensen leven min of meer in een andere wereld en snappen soms niet dat dingen anders gaan dan zij gewend zijn. Ze weten te weinig van de hedendaagse maatschappij af, vandaar. Wel is het zo dat de jeugd hier over het algemeen erg verwend is en soms niet beseft hoe goed men het in dit land heeft.

mocro83
26-03-2007, 09:31
hekel????? ik ben zelf in nl maar ik kan niet zeggen dat ik hekel aan ze heb.. gelukkig heb je ze nog hmad allah wa chokroh :goedzo:

Miefaroemen
26-03-2007, 09:36
Ik denk dat ze dom bedoelen op een ander manier... je bent niet slim omdat je kunt lezen en schrijven , dat zeker niet... Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat we verwend zijn, dat we alles op een plateautje hebben gekregen terwijl zij er heel hard voor hebben moeten werken, wij nemen alles vanzelfsprekend terwijl zij weten hoe hard ze ervoor hebben moeten werken.. en het ergste is dat we niet eens DANKBAAR zijn.. of het weinig laten zien in ieder geval omdat we het maar normaal vinden... Wees je ouders dankbaar en heb geduld met ze, ze zijn naar hier gekomen om ons een btere toekomst te schenken , dat ze ons soms niet begrijpen dat moeten we er maar bij nemen :)

Lella_Roosje
26-03-2007, 10:24
Dit heeft niets met domheid te maken. Het is gewoon zo dat de meeste ouders van de eerste generatie andere prioriteiten stelt, dan de tweede generatie. Zo vinden sommige moeders het bijvoorbeeld erg belangrijk dat hun dochter top is in het huishouden, maar over opleiding hoor je ze nooit praten...:confused: Ze weten niet wat een opleiding inhoudt en kinderen vinden hier weinig steun in. Het heeft ook te maken met opvoeding en mentaliteit. Ze willen hun opvoedingstrategie die ze in Marokko hebben gehad, toepassen op hun kinderen die hier wonen. En dat gaat natuurlijk mis. Heb ik dan beweerd dat het om domheid gaat? Vaak is het zo dat (een van) de ouders geen onderwijs hebben genoten, waardoor hun mentaliteit en normen en waarden inderdaad vast geroest blijven. Door ons komen ze in aanraking met de nieuwe normen en waarden en ik snap heel goed dat ze dat niet altijd waarderen.

Lella_Roosje
26-03-2007, 10:25
Ik denk dat ze dom bedoelen op een ander manier... je bent niet slim omdat je kunt lezen en schrijven , dat zeker niet... Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat we verwend zijn, dat we alles op een plateautje hebben gekregen terwijl zij er heel hard voor hebben moeten werken, wij nemen alles vanzelfsprekend terwijl zij weten hoe hard ze ervoor hebben moeten werken.. en het ergste is dat we niet eens DANKBAAR zijn.. of het weinig laten zien in ieder geval omdat we het maar normaal vinden... Wees je ouders dankbaar en heb geduld met ze, ze zijn naar hier gekomen om ons een btere toekomst te schenken , dat ze ons soms niet begrijpen dat moeten we er maar bij nemen :) Juist! :goedzo:

Lella_Roosje
26-03-2007, 10:30
Lella_Roosje: Ongetwijfeld zullen onze ouders het moeilijk hebben gehad, alleen om alles wat buiten je straatje past als "dom" te bestempelen is waanzin. Wie zegt dat wij niet succesvol zouden zijn als wij geconfronteerd zouden worden met allerlei zaken die zij tegenkwamen? Wie zegt dat zij het beter/anders zouden doen als zij in onze schoenen stonden? Ik noem mijn moeder toch ook niet dom, omdat ze niet kan schrijven (al zit ze nu op school en leert ze wel erg snel. Laatst kreeg ik de opmerking dat ze nooit zo vroeg aan kinderen had moeten beginnen, zodat ze advocate had kunnen worden. Dus stiekempjes vindt ze het toch wel leuk dat dochtertjelief studeert etc. :hihi: ) Mijn moeder blijft een geweldig mens, alleen dat geklaag met vriendinnetjes, kennissen etc. moet maar eens ophouden. Ik ga een list verzinnen :hihi: Vaak zijn de ouders die zeuren/klagen over Nederland/wij die 'verwend' zijn etc, degenen die niet actief deelnemen aan de samenleving.. Denk aan vrijwilligerswerk, bezoekjes aan de buurthuis, cursus (Nederlands of computerles).. Nee, dat zijn mensen die de hele dag 2M en Maghrib waheed kijken.. :hihi: Mijn moeder is ook soeper slim. :o Maar het is bij haar zo dat zij vroeger niet werd gestimuleerd om onderwijs te volgen, om kennis op te doen. Zij als oudste was verantwoordelijk voor het gezin, daar haar moeder vaak ziek was.. Je zou zeggen dat mijn moeder ons (de kinderen) ook niet zou stimuleren om een opleiding te volgen, maar integendeel! O jee, als ik een keer niet naar school ging of als ik met slechte punten thuiskwam, dan zwaaide er wat! :hadj: Kortom.. niets is wat het lijkt. ;)

o0_Yasira_0o
26-03-2007, 11:56
Dat is de opvoeding die ik graag terug wil zien. Onze mooie, schattige, slimme vrouwtjes mogen thuis blijven samen met de kinderen. De mannen zorgen dan wel voor het geld! Punt... wat een droom zeg! Deze mentaliteit is ook een van de redenen dat sommige Marokkanen zo'n bekrompen houding tonen...:moe: Overigens heb ik het nu niet over de taakverdeling van man en vrouw, dit is een andere discussie, dus houden we die even terzijde...

hardvshard
26-03-2007, 12:08

Deze mentaliteit is ook een van de redenen dat sommige Marokkanen zo'n bekrompen houding tonen...:moe: Overigens heb ik het nu niet over de taakverdeling van man en vrouw, dit is een andere discussie, dus houden we die even terzijde... Wat dan? Moet ik mijn vrouwtje voor een stomme kaaskop gaan laten werken voor een paar centjes te gaan verdienen. Mijn kinderen groeien dan op zonder de ouders in de buurt te hebben met alle gevolgen van dien. Moet ik en mijn vrouw gaan werken voor massaal veel geld te gaan verdienen om zo meer en meer te gaan consumeren tot we materialistische Westerlingen worden... onze kinderen worden dan getuige van en willen graag dan op hun 3de een gsm hebben, op hun 5de een plasma tv, op hun 10de een ferrari.

Pagina's : [1] 2 3