Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Het onderwijs in allochtone levende talen gaat verdwijnen

Billalthefirst
02-09-2003, 14:24

Het onderwijs in allochtone levendse talen gaat verdwijnen. Het OALT onstond oorspronkelijk om de allochtonen beter te kunnen laten integreren. Tegenwoordig staat het leren van de Nederlandse taal voorop en, dien je je eigen cutuur op de tweede plaats te zetten. En als je je eigen taal perse wilt leren, dan moet je dat in je eigen tijd doen (zaterdag of zondag). Voor een kind is het al lastig omn vijf dagen per week naar school te gaan, hierdoor heeft een kind nog minder vrije tijd. Ja zo hou je ze van de straat, maar dat is natuurlijk onzin. Het meest wrange vind ik eigenlijk dat er werd onderwijs gegeven mag worden in Europese talen, zelfs het Baskisch, Welsch en Fries, maar geen Arabisch of Turks. In nederland spreken meer mensen Turks of Arabisch dan Fries. Ik zeg of alles gelijk of alles gelijk of alles gelijk. Hoewel de meeste taallinguisten, organisaties, scholen, muticulti-instanties etc etc etc etc etc tegen de afschaffing zijn gaat deze toch door en waarom, zo gaat het kabinet dan tussen de 40 en 70 miljoen bezuinigen. Gaat alles ten koste van behoud van de eigen cultuur. Hangt er hier zo'n laag prijsje aan?? Wat denken jullie?? Donderdagavond bij studio NMO een debat hierover. Wordt uitgezonden vanuit studio de Smet in Amsterdam en is te ontvangen op: 747 AM van 2100-2200 uur LIVE reactie? b.jaber@nmo.nl Asalaam Alaykum

freemale
02-09-2003, 14:32
Om eerlijk te zijn vind ik het geen vreemde afschaffing. Zoals het nu is, is de kwaliteit van de lessen ERG slecht, dus zou er op korte termijn geïnvesteerd moeten worden om de kwaliteit te verbeteren. En daar is al helemaal geen geld voor. De taal leer je ook wel thuis, want de meeste ouders spreken nog altijd Marokkaans, Turks e.d. tegen de kinderen. Het gaat ook ten koste van andere lessen, dus als de OALT lessen bezig zijn, gaan de Nederlandse kinderen gewoon door met de andere lessen. En ik weet zo niet of dat wel verstandig is... Maar inderdaad, alles gelijk...

Billalthefirst
02-09-2003, 14:34
daar zit zeker wel wat in

freemale
02-09-2003, 15:18
Origineel gepost door bezoeker99183 Ik zou werkelijk niet weten waarom een land allochtonen in hun eigen cultuur zou moeten gaan opvoeden. Dat is zelfs tegen de principes van de AEL: burgerschap dus. Moeten we ze straks ook marokkaans leren koken ? Ik neem aan dat er ook wel een paar marokkanen zijn die voor kok studeren. Niks moet, maar wat is er op tegen dat er verschillende culturen worden geleefd? Cultuur in Nl is de afgelopen 10 jaar ontzettend veranderd, en de afgelopen 30 jaar al helemaal. Ik zou mijn kinderen niet naar OALT- achtige cursus sturen maar kan me wel voorstellen dat ouders dat wel willen. Het is mens-eigen dat je je achtergrond en je cultuur niet wilt vergeten en dus wilt behouden.

Billalthefirst
02-09-2003, 16:06

punt voor jacko, freemale bekijkt het vanuit de positiviteit en bezoeker die, die slaat de plank volledig mis.

Tijn
02-09-2003, 16:23
Origineel gepost door jacko Dat is een beetje gelul Bezoeker... Het is zinnig om de oorspronkelijke taal goed te leren. Daardoor kun je beter een vreemde taal leren, in dit geval Nederlands. Je hebt een goede grammaticale ondergrond nodig om een vreemde taal te kunnen leren. Uiteindelijk is dit dus juist een slechte maatregel om mensen Nederlands te leren en dus slecht voor de intergratie... Het gaat helemaal niet over behoud van cultuur in dit geval, het gaat alleen over een methode van taalverwerving. Dit wordt wel vaker geroepen, waarschijnlijk vooral door allochtone gemeenschappen of Islamitische scholen. Maar ik zou daar wel eens een aantoonbaar bewijs/onderzoek voor willen zien....ik geloof er namelijk niet zo in. Ik denk dat heeel veel kids al met taalachterstand op de kleuterschool komen (peuterspeelzaal wordt veelal overgeslagen) en dat deze achterstand maar moeilijk of niet wordt ingehaald...... Ik weet trouwens niet hoelang er al in "oorspronkelijke" talen wordt onderwezen, maar dat nu zo`n 35-40% z`n school niet afmaakt zegt in ieder geval dat het huidige traject niet echt werkt.

ARMANDO
02-09-2003, 16:29
Uit onderzoek is gebleken dat OALT voor de Marokkaanse mensen helemaal geen zin heeft. Ze hebben de de invoering de verkeerde taal onderwezen. De overgrote meerderheid van de Marokkanen spreekt thuis Tamazight (Berbers), op school werd echter Arabisch onderwezen. In plaats van dat de OALT-taal een ondersteuning was om het Nederlands te leren, kreeg het kind er nog een vreemde taal bij. volgens mij remt dit alleen maar de ontwikkeling van het Nederlands en van zijn/haar moedertaal. De Turkse leerlingen hadden veel meer profijt van de OALT-lessen. Zij leerden een voor hen bekende taal. De afschaffing van OALT zat er allang aan te komen. Misschien wordt het nu tijd voor de allochtonen gemeenschappen om het heft in eigen hand te nemen om hun moedertaal te behouden.

Billalthefirst
02-09-2003, 17:10
Ik merk dat weinigen weten wat de voordelen zijn van OALT. Laten we niet vergeten dat het OALT niet afgeschaft wordt, omdat het niet werkt. Het werkt wel degelijk. De volgende personen/ organisaties zijn tegen de afschaffing van OALT: onderwijscoordinator van Forum OALT coordinator Breda Directeur Meertens Instituut Hoogleraar taalvariatie aan de uni van A'dam Steunpunt multiculti-ontw Expertisecentrum Nderlands directeur basisschool Utrecht en CDA fractievoorzitter voorzitter SSMT initiatiefnemer Taalschool Nijmegen Directeur inspraakorgaan Utrecht directeur van European Cultural Foundation (te A'dam) hoogleraar taal en minderheden, uni van Tilburg oud-staatsec onderwijs (ginjaar-Maas) beleidsadviseur Dienst Stedelijk Onderwijs Rotterdam hoogleraar sociale wetenschappen wetenschappelijk medewerker CITO-groep oud-wethouder jeugd en onderwijs Utrecht directeur Max-Institut voor Psycholinguistik manager taalschool Nijmegen hoogleraar taalwetenschappen uni hoofddocent taalkunde alg pedag Studiecentrum co prog-ontw voor onderwijsbegeleiding directeur centrum onderwijsontwikkeling hoogleraar interculturele communicatie vrij uni adam vakdidacticus talen hoogleraar Meertaligheid en Onderwijs voorzitter Ipabo en Landelijk OALT co en het rijtje is nog langer... Dit zijn allemaal mensen of instanties die het onderschrijven dat OALT wel goed is en ook bevordelijk is voor de Nederlandse taal. De reden dat het afgeschaft gaat worden is nogmaals: niet de bezuinigingen, gaat namelijk om niet zoveel geld. Enkel omdat het gaat om immigrantentalen en straks wordt daar op Europees vlak een streep doorheen gehaald. Het zal vast natuurlijk ook nadelen hebben. Die zijn er ook. Maar zoals het er nu naar uit ziet wegen die niet op tegen de voordelen. De enige partij die wil dat het afgeschaft moet worden is O&CW en die adviseren het kabinet betreffende OALT. Of ik mij er persoonlijk druk om maak? Nee, dat niet. Wel voor de mesen die het straks gaan missen. En nogmaals gelijke kansen voor een ieder.