Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : wie zijn de djiins

Hart4Islam
30-08-2003, 23:30

Wie zijn djinn? De djinn zijn onderdeel van Allah's schepping. Ze zijn anders dan de mens en de engelen. Ze hebben echter met de mens enkele eigenschappen gemeen, zoals verstand, onderscheidend vermogen, vrijheid en het vermogen te kiezen tussen echt en onecht, goed en fout, het goede en kwade. Op bepaalde essentiële punten zijn ze anders dan de mens. Het meest belangerijke punt is hun oorsprong. De substantie waaruit de djinn werden geschapen is niet dezelfde als die van de mens. Waaruit zijn de djinn geschapen? Allah (swt) deelt ons in vele ayaat (verzen) mee dat Hij (swt) de djinn heeft geschapen uit vuur. Hij (swt) zegt bijvoorbeeld: "En Wij hebben daarvoor de djinn geschapen uit een gloeiend vuur" (15:27) Hij (swt) zegt eveneens: "En Hij heeft de djinn geschapen uit een rookloze vlam vuur". (55:15) "Rookloos vuur" betekent de toppen van de vlammen, zoals Ibn 'Abbas, Moejahied en anderen hebben verteld. Eèn versie zegt dat het gaat om het zuiverste en het beste soort vuur. An-Nawawi zegt dat rookloos vuur een mengsel is van vlammen en het zwarte deel van het vuur. De Boodschapper van Allah (saws) vertelde ook dat de djinn geschapen zijn uit vuur toen hij (saws) zei: "De engelen werden geschapen uit licht en de djinn werden geschapen uit rookloos vuur en Adam (as) werd geschapen uit wat jullie beschreven is." (overgeleverd door Moslim) Men zou echter kunnen vragen: "Allah vertelt ons dat de djinn geschapen zijn uit vuur en zegt ons ook dat de vlammen hen pijnigen en verbranden. Maar hoe kan vuur door verbrand worden?" Het antwoord luidt dat Allah (swt) de sjaytaatin en djinn verwant heeft gemaakt aan het vuur op dezelfde manier waarop de mens verwant is aan aarde, klei en modder. In het geval van de mens wordt daarmee bedoeld dat zijn oorsprong wordt gevormd door modder, niet dat hij daadwerkelijk modder is. Op dezelfde wijze zijn de djinn van oorsprong vuur. Het bewijs daarvoor staat in de hadith die Imaam Ahmad ibn Hanbal overlevert van Aboe Sa'id al-Choedri: "De Boodschapper van Allah (saws) stond op om het ochtengebed te verrichten en ik verrichte het gebed achter hem. Hij (saws) reciteerde en raakte daarbij in de war. Toen Hij (saws) klaar was met het gebed zei hij: "Als je eens had kunnen zien hoe ik Iblies greep en zijn keel dichtkneep totdat ik de koelte van zijn speeksel tussen mijn duim en wijsvingen voelde. Als het niet was vanwege de smeekbede van mijn broeder Soelaimaan, was hij bij het aanbreken van de ochtend vastgebonden geweest aan èèn van de pilaren van de moskee, zodat de kinderen van Medina met hem hadden kunnen spelen. Iedereen die het kan vermijden moet niemand tussen zichzelf en de Qibla laten komen". Hoe kan het speeksel van iemand die is gemaakt van brandend vuur koel zijn? Als de djinn nog steeds bestonden uit vuur zouden ze geen speeksel hebben. De woorden van de Profeet (saws) bevatten nog een andere aanwijzing dat de djinn niet meer uit vuur bestaan: " De vijand van Allah, Iblies, haalde een brandende fakkel om in mijn gezicht te duwen". (an-Nasa'i vermeldt deze ahadith van Aboe-d-Darda) Imaam Ahmad vermeldt dat een man aan 'Abdoe-r-Rahmaan ibn Chanbash vroeg wat de Boodschapper van Allah (saws) deed als de sjayaatin hem kwaad wilden berokkenen. 'Abdoe-r-Rahmaan vertelde de dat enkele sjayaatin de Boodschapper van Allah (saws) vanuit de valleien en ravijnen naderden. Onder hen was een sjaytaan met een fakkel waarmee hij de Boodschapper van Allah (saws) wilde verbranden. 'Abdoe-r-Rahmaan zei de Profeet (saws) verontrust was en Dja'faar zei dat hij dat zonder twijfel ook zou zijn. 'Abdoe-r-Rahmaan vervolgde: "Hij aarzelde en Djibriël (as) kwam en zei: "Mohammed, spreek". Hij (saws) antwoorde: "Wat moet ik zeggen?". Djibriël (as) zei: "Zeg: Ik zoek mijn toevlucht tot de volmaakte woorden van Allah, welke de vromen noch de goddelozen overtreffen, tegen kwaad dat Hij geschapen heeft en tegen het kwaad dat uit de hemel neerdaalt en tegen het kwaad dat erin opstijgt en tegen het kwaad dat wordt gezaaid in de aarde en tegen het kwaad dat eruit voortkomt en tegen het kwaad van de verleidingen van de nacht en de dagen en tegen het kwaad van elke bezoeker behalve een bezoeker die iets goeds brengt, O, Genadevolle!" Het vuur van de sjayaataan werd gedoofd en Allah verjoeg hen". Dit toont aan dat als de djinn nog steeds uit vuur hadden bestaan, de ifrieten of sjayaatin onder hen geen fakkel hadden hoeven dragen. De hand van een sjaytaan of ifriet of èèn van hun andere ledematen brandt de mens bij aanraking niet. Dat wijst erop dat het vuur is opgegaan in de andere elementen. Daardoor zijn de ledematen of dingen die uit het lichaam komen, zoals speeksel, koud op de manier zoals dergelijke dingen gewoonlijk zijn. De Profeet (saws) zei immers: "totdat ik de koelte van zijn speeksel voelde". Er bestaat geen twijfel over dat de djinn eten en drinken van wat wij eten en drinken en dat dit hun lichamen voedt en laat groeien overeenkomstig de aard van het voedsel, heet en koud, nat en droog. Dit vormt een aanvulling op het vuur dat nu èèn van de vier lichaamsstoffen in hun gestel is geworden (deze lichaamsstoffen zijn heet, koud, nat en droog). Wanneer werden de djinn geschapen? De djinn werden geschapen voordat de mens werd geschapen. Allah (swt) zegt: "En voorzeker, Wij hebben de mens (Adam as) geschapen uit klei, van zwart slijk gevormd. En Wij hebben daarvoor de djinn geschappen uit een gloeiend vuur". (15:26-27) Allah (swt) maakt in deze ayaat duidelijk dat de djinn werden geschapen voor de mens. Soorten djinn Er zijn drie soorten djinn, zoals in een hadith van de Profeet (saws) wordt verklaard. Daarin zegt hij (saws): "Er zijn drie soorten djinn. Eèn soort vliegt door de lucht. Een andere soort bestaat uit slangen en honden. Een derde soort is aan de aarde gebonden, maar reist rond" (Overgeleverd door al-Hakam en at-Tabarani en door al-Baihaqi in "Namen en Eigenschappen", met een betrouwbare keten van overleveraars). Aboe-d-Darda' zei dat de Boodschapper van Allah (saws) zei: "Allah heeft drie soorten djinn geschapen. Eèn soort bestaat uit slangen en schorpioenen en kruipende dingen van de aarde. Eèn soort is zoals de wind in de lucht. Eèn andere soort is onderworpen aan vergelding en straf". De djinn zijn onderdeel van Allah's (swt) schepping. Ze zijn anders dan de mens en de engelen. Ze hebben echter met de mens enkele eigenschappen gemeen, zoals verstand, onderscheidend vermogen, vrijheid en het vermogen te kiezen tussen echt en onecht, goed en fout, het goede en kwade. Op bepaalde essentiële punten zijn ze anders dan de mens. Het meest belangerijke punt is hun oorsprong. De substantie waaruit de djinn werden geschapen is niet dezelfde als die van de mens.

semir
30-08-2003, 23:41
djn?? zijn overal? enze hebben de zelfde plichten als mensen? dan bedoel ik het bidden etc.

Hart4Islam
30-08-2003, 23:49
Origineel gepost door semir djn?? zijn overal? enze hebben de zelfde plichten als mensen? dan bedoel ik het bidden etc. alalh swt heeft de mens en de djins geschapen om hem te gehoorzamen en te aanbidden.. je hebt goede djins en slecht djins.... zoals bij mensen... maar ik geloof dat shitaan ook als de djins behoort.. allahu3allem... maar de djins leven met ons alleen wij zien ze niet, maar misschien zij ons wel.. je hebt joodse djins moslimse djins... hier een fragment dat een djin moslim wordt kijk hoe mashallah deze djin zit opgesloten in een lichaam van een meisje van 15 jaar oud, de djin eisde van de imaan dat hij van haar een muslima maakt.. pas dtoen zijn muslima werdt verliet ze het lichaam van dat meisje... http://www.oboody.com/news/midia/lesten/03.htm luister en huiver

Sammy84
30-08-2003, 23:53
Dit vind ik een onzettend boeiend stuk, maar ik had nog een vraagje.Ik snap niet wat je nou precies bedoelt met die drie soorten djins? en met welk doel heeft Allah (swt) deze djind geschapen?Aanbidden van Allah (swt)

Hart4Islam
30-08-2003, 23:55

Origineel gepost door Sammy84 Dit vind ik een onzettend boeiend stuk, maar ik had nog een vraagje.Ik snap niet wat je nou precies bedoelt met die drie soorten djins? en met welk doel heeft Allah (swt) deze djind geschapen?Aanbidden van Allah (swt) kijk wij de mensen zijn geschapen om allah swt te gehoorzamen wat onze taak is tegenover allah heeft de djin precies dezelfde taak... snapje

Sammy84
30-08-2003, 23:57
AAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH IK GING BIJNA HUILEN.A3udoe bilahi mina sjatani razjim. Dit was ff schrikken ik durf het niet te luisteren. Ik heb meer gehuiverd dan geluisterd...

Hart4Islam
30-08-2003, 23:58
Origineel gepost door Masriya Ik ben een Djin. stafirollah

Masriya
30-08-2003, 23:59
Origineel gepost door Sammy84 AAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH IK GING BIJNA HUILEN.A3udoe bilahi mina sjatani razjim. Dit was ff schrikken ik durf het niet te luisteren. Ik heb meer gehuiverd dan geluisterd... Nu ga ik ook niet kijken. Ik moet nog wel kunnen slapen hoor. :(

Sammy84
31-08-2003, 00:02
Dan maar niet luisteren en niet meer van dat soort grappen maken hoor (dat van die djin)

Sammy84
31-08-2003, 00:03
Maar he Qalby heb je misschien wat meer info over de aard van die djins?

Hart4Islam
31-08-2003, 00:04
Origineel gepost door Sammy84 Maar he Qalby heb je misschien wat meer info over de aard van die djins? Insha allah ja ogt ik heb daar boeken over.. ik zal gaan lezen en de beste stukjes pakken intreseert mijn ook heel erg, over de djin en de dood :D

Sammy84
31-08-2003, 00:12
Origineel gepost door Qalby4Islam Insha allah ja ogt ik heb daar boeken over.. ik zal gaan lezen en de beste stukjes pakken intreseert mijn ook heel erg, over de djin en de dood :D jA ALSJEBLIEFT DOE DAT, IK VIND DAT ZO INTERESSANT.Thnx sis

Hart4Islam
31-08-2003, 00:13
Origineel gepost door Sammy84 jA ALSJEBLIEFT DOE DAT, IK VIND DAT ZO INTERESSANT.Thnx sis graag gedaan sis als muslima is het mijn taak ;)