Bekijk originele versie : zusters,wat zeggen jullie als je gevraagd word....
Nadiaavecclasse
29-08-2003, 23:10
selem3liekoem
vraagje voor de sisters: wat zeggen jullie als iemand je vraagt waarom je een hoofddoek draagt? wat is de beste (of een goede) manier om het iemand uit te leggen? op school bv, ik denk namelijk dat het best belangrijk is als mensen je willen begrijpen (of doen alsof ze je willen begrijpen) je een goede uitleg geeft...misschien zelfs een plicht? zehma als iemand je vraagt waarom je geen alcohol drinkt dan is het makkelijkste antwoord 'het staat in de koran dat het niet man' maar het goede antwoord zou zijn dat je een paar voorbeelden noemt waarbij overduidelijk is dat alcohol veel verpest en slecht is voor je lichaan (bv auto ongelukken, geld problemen, gezondheidsproblemen enz.....)
ik denk dat ik zoiets zou zeggen als: de hoofddoek besschermt je tegen verkeerde blikken en mensen zullen mij (insja Allah) niet beoordelen om mijn uiterlijk (zehma bij een sollicitatie bv zullen mensen je niet aannemen omdat je een strak pakje aan hebt inclusief kort rokje) en meer van dat soort dingen maarre ik vroeg me af wat mijn zusters voor antwoord klaar hebben liggen als zei daarvoor de moeite nemen
esmaatjuuh
31-08-2003, 10:57
LieveRoosje...:goedzo:
nisrin88
05-09-2003, 18:10
Ik draag een hoofddoek omdat het ook zo hoord. Wat is dat nou om met een staart of los haar rond te lopen en onder tussen kijken ale jongens naar je en fluiten ze of zoeken ze contact. Nou 1 ding ik merk wel dat meiden die een hoofddoek dragen meer respect krijgen dan meiden zonder hoofddoek.Je hoord een hooffdoek te dragen. Het moet van Allah en het is het beste voor je zelf.
Hoofddoek, hoofddoek, Hoofddoek, hoofddoek, andere (haram) zaken van de Islam komen bijna niet aan bod. Neem bijvoorbeeld lenen, bedriegen of oordelen. Persoonlijk vind ik het een beetje hypocriet om een hoofddoek te dragen als je je niet eens aan de 5 grondbeginselen van de Islam kan houden.....
Kortom, de hoofddoek wordt door velen niet voor Allah gedragen, maar voor de buurvrouw.
Secret_Eyes
05-09-2003, 22:13
Er word tegenwoordig ook naar je gekeken en gefloten als je een hoofddoek draagt
MariamaMslma
06-09-2003, 02:19
weet je wat ik ook een mooie gedachtegang achter de hijaab vind.......het idee dat je jezelf helemaal bewaart voor alleen je man, niet alleen je maagdelijkheid....maar ook je schoonheid. Dat is alleen bedoelt van diegene van wie je houdt en je leven mee zult delen. Voor de rest gaat het niemand wat aan wat voor haar je hebt of hoe groot je borsten zijn etc.
Ik ben een hoofddoek gaan dragen omdat het simpelweg tot mij doordrong hoe dichtbij de dood werkelijk is en hoe snel het afgelopen kan zijn.....maar door het dragen van mijn hijaab ben ik alles beter gaan begrijpen....ik kan de bedoeling en reden ervan beter plaatsen....ik sta er dan ook 100% achter
Heejda m3ena kemlin inshaAllah
MariamaMslma
06-09-2003, 18:13
Origineel gepost door Jorginho
Vinden vrouwen mannen eigenlijk wel knap of toch niet?
.
haha, de ene wel, de andere minder......mijn broers zijn tbarkellah knappe jongens :D maar mijn buurjongen op zijn beurt heeft we7d rotkop....dat wil je niet weten.
Er loopt vanalles rond hier, dus per persoon verschillend
Lady_moi
07-09-2003, 12:17
Origineel gepost door Secret_Eyes
Er word tegenwoordig ook naar je gekeken en gefloten als je een hoofddoek draagt
Schaamteloos respectloos :jammer: Verteld meer over hoe die jongens zijn dan over die meiske :rolleyes:..
Ten eerste zou ik willen zeggen dat je een hoofddoek alleen voor jezelf draagt, niet omdat de buurvrouw vanachter haar vitrage tuurt of dat je man het belangrijk vindt omdat zijn ouders het graag willen. het is puur om je geloofsbeleving compleet te maken. Dat mannen minder zouden kijken omdat je een hoofddoek draagt? Dat is niet waar, mannen blijven altijd kijken. De berichten op deze site geven genoeg bewijs ('ik zoek dat mooie meisje op denhaag centraal, ze droeg een bruine hoofddoek.. bla bla bla..").
Ik wil niet alle mannen over 1 kam scheren, er zijn er heus wel die respect tonen voor een vrouw met hoofddoek (de vraag is alleen, zouden ze niet voor elke vrouw respect moeten hebben...?.
Ten tweede, schoonheid hou je niet bedekt door een hoofddoek te dragen, it takes more. Sommigen zien er zelfs in een jutezak mooi uit. Dus ik snap dat principe van "je schoonheid bewaren voor je man'" niet helemaal... Is schoonheid iets dat kan opraken????
Ten derde, er wordt altijd heel moeilijk gereageerd als een meisje niet van plan is een hoofddoek te dragen... alsof dat het einde van de wereld is... alsof zo'n meisje verloren is. Er zijn meer dingen waar je later op afgerekend zal worden, en daarbij is het dragen van een hoofddoek slechts een klein ding. Jongens die alle meisjes van de stad al hebben 'uitgewoond' struikelen erover dat je als getrouwde vrouw geen hoofddoek wil dragen.... Het is grappig hoe het 'prioriteitslijstje' van sommigen is opgesteld.
Dit wilde ik even kwijt...
Nadiaavecclasse
07-09-2003, 20:34
selem3liekoem wara7matoelahi wa barakatoe
sjokran voor jullie reacties natuurlijk is de reden waarom je een hoofddoek mpet dragen bij iedereen bekend maar hoe je dat onder woorden moet brengen als anderen ernaar vragen is een ander verhaal dus sjokran voor de advies
natuurlijk is het logisch dat je een hoofddoek puur voor jezelf draagt ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er zusters zijn die dat doen om aandacht van iemand te krijgen of voor hun man of ouders of zo... de hijjab is iets tussen jou en Allah swt.....dat weet iedereen
en tijn als iemand aandacht besteed aan haar hijjab wil dat niet zeggen dat ze de andere zaken van de islam vergeet bl 3ks.... als je de hijjab draagt doe je dat juist voor Allah niet voor iemand anders zo als ik al zei het is insja Allah weer een step in de goede richting een stap richting Allah swt, het brengt je weer wat dichter bij Hem net zoals dat is als je andere verplichtingen na komt
mohim Allah reda 3liekoem en thalla fraskoem!!!!!!
Thanx for the compliment Naoual!
HoneyBee
11-09-2003, 15:40
Als je kort en krachtig wilt zijn over de reden van het dragen van je hijab (ik vind hoofddoek niet de juiste benaming), kun je zeggen dat dit een symbool is voor een moslima aan de buitenwereld, en een identiteitsbeleving.
Ik heb zelf nooit zo een zin om aan iedereen uit te gaan leggen waarom dit precies moet gebeuren, want ze willen het toch niet begrijpen.
Maar dit is waarom een vrouw een hijab moet dragen:
Het nut en de redenen van de Hijaab
1. EEN DAAD VAN GEHOORZAAMHEID
2. DE HIJAAB IS IFFAH (BESCHEIDENHEID)
3. DE HIJAAB IS TAHARA (REINIGING)
4. DE HIJAAB IS EEN SCHILD
5. DE HIJAAB IS GODSVREES (RECHTSCHAPENHEID)
6. DE HIJAAB IS GELOOF
7. DE HIJAAB IS SCHAAMTE/VERLEGENHEID
8. DE HIJAAB IS JALOEZIE
De vereisten van de hijaab
Het eerste vereiste: De omvang van bedekking
Het tweede vereiste: De dikte van kleding
Het derde vereiste: Wijde kleding
Het vierde vereiste: De kleur en verschijning
Het vijfde vereiste: Onderscheid van mannenkleding
Het zesde vereiste: Onderscheid van de kleding van de ongelovigen.
Het zevende vereiste: Geen ijdele of opzichtige kleding
Sommige meiden dragen een hoofddoek, hiermee bedoel ik dan echt een doek die om de hoofd word gewikkeld. Doe het niet als je het niet juist doet vind ik.
manalltje
11-09-2003, 18:31
Origineel gepost door Tijn
Hoofddoek, hoofddoek, Hoofddoek, hoofddoek, andere (haram) zaken van de Islam komen bijna niet aan bod. Neem bijvoorbeeld lenen, bedriegen of oordelen. Persoonlijk vind ik het een beetje hypocriet om een hoofddoek te dragen als je je niet eens aan de 5 grondbeginselen van de Islam kan houden.....
Kortom, de hoofddoek wordt door velen niet voor Allah gedragen, maar voor de buurvrouw.
helemaal mee eens . :D
'"Die aantrekkelijke mannen, moeten die zich dan beter ook maar niet sluieren zodat ze alleen voor hun vrouw zijn?"
Hihi! De heersende mening die in de wandelgangen heerst, is dat mannen wat vrouwen betreft 'zwakzinnig' zijn. Een man moet daarom beschermd worden tegen de schoonheid van een vrouw, en een vrouw moet zich weer beschermen tegen mannen-ogen door een hoofddoek te dragen. Mijn interpretatie zal dan zijn dat wij vrouwen niet gevoelig zijn voor de schoonheid van mannen? Uit eigen ervaringen kan ik zeggen dat dat helaas niet opgaat.
De enige conclusie zal dan maar moeten zijn dat het niet de bedoeling is dat je een hoofddoek draagt om 'je schoonheid voor je man te bewaren'.
Groetjes!
MrCharme
12-09-2003, 19:16
Hallo beste Jorginho...
Hoe is het jongen?
Goed?
Ik weet niet of je me nog kent.. maar mijn naam zal wel een belletje doen rinkelen.
Origineel gepost door Jorginho
Ik wordt triest bij de gedachte: allerlei regeltjes, veel indoctrinatie en een lithanie van "met twee maten meten"....bah!
Daar zou je wel gelijk in kunnen hebben ja... :rolleyes:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.