Citaat door Al_Jafari:De Shi’a volgen Ali (a) en nemen de sunnah van hem over in overeenstemming met wat de profeet (saw) verklaart en die over Ali (a) het volgende zei:
“Jij bent mijn broer en mijn erfgenaam.”, toen de metgezellen aan de profeet (saw) vroegen wat de vorige profeten als erfgoed achterlieten, beantwoordde de profeet (saw): “Het Boek van Allah en de Sunnah dus de leer van dat profeet.”
Riyad al-Nadira, by Muhibbuddin al Tabari, Vol 3 p 123
Ali
erfde de Koran en Sunnah en zijn Shi'a hebben eveneens hun kennis van de Koran en Sunnah van hem overgenomen en zij zien hem als gids. Allah
zegt over de profeet (saw): [COLOR="Green"]"Waarlijk u bent een Waarschuwer en voor elke natie is er een Gids" (1). Talrijke Sunni Tafsir geleerden (2) verklaren in hun commentaar op dit vers dat de profeet (saw) zei: ”Ik ben de Waarschuwer en Ali is de gids.” De profeet (saw) wendde zich naar Ali en zei: “Ali mensen zullen geleid worden door jou.” Andere Sunni geleerden hebben ook dit hadith ook genoemd (3).[/COLOR]
1. De Heilige Koran vers 13:7
2. Tafsir Durr al-Manthur by Suyuti Vol4 p 45; Tafsir al Kabir, by Fakhruddin Razi in the commentary of the verse; Tafsir Ruh al Ma'ani, by Allamah Alusi
3. Mustadrak, by al Hakim, Vol 3 hadith 129 & 130
De Shi’a zien Ali als gids omdat Abu Bakr niet binnen dit definitie valt omdat Abu Bakr bij een toespraak aan mensen zelf het volgende over zichzelf zegt:
“Welnu mensen! Ik ben over jullie als leider neergezet hoewel ik niet de beste voor jullie ben. Steun me als ik het goed doe en verbeter me als ik het fout doe.”
Tarikh al-Tabari, English translation Volume 9 p 201
Vergelijk deze woorden met de uitdaging van Ali (a) overgeleverd door Sa'id ibn al-Musayyab:
“Geen enkel Metgezel van de profeet (saw) zei vraag me (over alles wat jullie willen!) behalve Ali !”
History of the Khalifas who took the right way, by Suyuti, translated by Abdassamad Clarke, p178 (Taha Publishers)
Ali (a) handelde ook als bron van begeleiding voor tweede Khalifa (Omar ibn al Khattaab), en hier citeer ik de Selefi geleerde Nadwi: “Umar ergerde zich vaak als Ali niet beschikbaar was om een verwarrend probleem op te lossen. Hij gebruikte vaak het gezegde: “Umar zou geruïneerd zijn als Ali er niet was.”
The life of Caliph Ali, by Abul Hasan Nadvi, page 202
Als er dus al een duidelijke hadith bestaat die redding van de Shi’a van Ali (a) garandeert, waarom zouden wij naar andere groepen zoeken om bij hen aan te sluiten? Mijn mening wordt verder versterkt nog wanneer wij lezen dat Abu Bakr vertelt dat hij de profeet (saw) hoorde zeggen: “Niemand zal de Siraat (Weg) die naar de Hemel leidt kunnen kruisen op de Dag des Oordeels tenzij hij de zegel van Ali krijgt.”
Al Sawaiq al Muhriqa, by Ahmad Ibn Hajar al Makki, page 126
Hoe kunnen wij ons naar anderen wenden terwijl Allah in de Koran hetvolgende zegt:
“Op den dag, waarop sommige gezichten verlicht en andere gezichten verduisterd zullen zign. Wat hen betreft, wier gezicht verduisterd zal zijn: "Heb je verworpen, nadat je had geloofd? Ondergaat dan de straf, omdat je placht te verwerpen. Maar degenen wier gezicht verlicht zal zijn, dezen zullen God's barmhartigheid smaken; daarin zullen zij verblijven.”
De Heilige Koran vers 3:106-107
Het is duidelijk uit dit vers dat de succesvolle partij op de Dag des Oordeels zullen degenen zijn wiens gezichten verlicht zijn. Pas nu dit vers op het volgende hadith genomen van een sunni boek: “Drie dingen zijn aan mij geopenbaard over Ali: Dat hij Sayyid al Muslimeen (Leider van Moslims) is, Imam-ul-Muttaqeen (Imam van de Vromen), en het gezichtsmensen wa van Qa'id ul Ghurrul Muhajj'ileen (Leider van de Verlichte) gezichten op Yaum al Qiyamah.”
Al Mustadrak, by Imam Hakim, p 137 & 138
Riyad al Nadira, by Mohibbudin al Tabari, Vol 2, p 122
Dus Ali (a) zal de leider van de mensen met verlichte gezichten zijn, de mensen met verlichte gezichten zullen hem volgen, d.w.z. zij zullen zijn Shi'a zijn en het is deze groep die het Paradijs zal bereiken. De profeet (saw) zei in een Sahih hadith dat Moslims in 73 secten (groepen) worden verdeeld waarvan slechts een het paradijs zal bereiken. Het is om deze enige reden dat wij ons aan Ali (a) verbinden. Onze Sunni broers hebben de mening dat "de profeet Muhammad (saw) geen opvolger noch liet hij (saw) duidelijke instructie achter wat betreft de selectie of de benoeming van zijn (saw) opvolger.”
An introduction to Islamic State and Government, by Muhammad Sharif Chaudhry, p 56, (Islamic Bk Publishers, Kuwait).
Soennieten geloven dat het de plicht van het publiek is om een Imam te benoemen en dat het zo belangrijk is dat “de metgezellen van de profeet liever achter dit kwestie aanzaten tijdens de begrafenis van de profeet” (1). De Shi'a geloven dat het de plicht was van de profeet (saw) via Allah om een opvolger te benoemen. Zelfs het minst slimme leider laat een opvolger of laat merken wie de opvolger is. Er is altijd een afgevaardigde van een minister voor het geval dat de minister sterft. De hoofdzakelijke reden hiervan is natuurlijk in geval van oorlog dat het volk niet leiderloos achtergelaten wordt. Verwaarloosde de profeet (saw) dit kwestie en wat er na hem (saw) zou gebeuren?
Sharh Fiqh Akbar, by Mulla Ali Qari, p 175 (publishers Muhammad Sa'eed and son, Qur'an Muhall, Karachi)
Assalaam'oe 3alaykoem wtb,
Onze Profeet Mohammed vzmh zei:"De joden zullen onderverdeeld zijn in 71 sektes/groepen, waarvan er 70 naar de Hel zullen gaan, en 1 het Paradijs zal betreden. De christenen zullen in 72 groepen/sektes onderverdeeld zijn, waarvan 71 de Hel zullen betreden, en 1 het Paradijs.
De Moslims zullen in 73 groepen onderverdeeld zijn, waarvan 72 de Hel zullen betreden, en 1 het Paradijs. De belangrijkste groep van de Moslims (al-jama'ah "11"
zal de groep zijn die het Paradijs zal betreden van de 73 groepen/sektes."
Deze hadieth is overgelverd door Abn Malik, radi Allah oe 3anhoe, en een soortgelijke Hadieth is ook overgeleverd door Aboe Hoeraira, radi Allah oe 3anhoe.
Gehaald uit "Kitaab al-Soennah" door Aboe Dawoed (Hadith 4572,4573
) 12/1340-2.
"11":
'De voornaamste groep Moslims, al-Jama'ah, betekent de mensen van de Koran, hadith, fiqh en andere wetenschappen die volgens de overleveringen van de Profeet saws onder alle omstandigheden te werk gaan en er geen veranderingen in aanbrengen of hun eigen verwarde ideeen ermee vermengen.' .
Op de dag van de Grote Bedevaart in het tiende Islamitische jaar ging hij naar de berg Arafat en nam afscheid van de Moslims die hij zo toesprak: “O mensen, luister naar wat ik u zeg. Misschien zie ik u na vandaag niet meer op deze plaats terug. Luister mensen: Zolang je leeft, vergiet geen bloed en kom niet aan iemand anders bezit. Dat alles is zo heilig als deze dag en deze maand. Als jullie Allah swt ontmoeten zal Hij je naar je daden beoordelen. Dat was mijn boodschap. Als iemand u iets heeft toevertrouwt geef dat dan terug. Woeker(riba/rente) is verboden. Maar je mag met je kapitaal handelen. Doe en accepteer geen onrecht. Luister goed naar mij. Dat is mijn boodschap. Opdat jullie niet dwalen laat ik jullie na: De Koran en mijn voorbeeld (Soenna van de Profeet Mohammed saws). Mensen denk goed na over mijn woorden: De Moslim is je broeder. Alle Moslims zijn broeders voor elkaar. Van je broeder mag je alleen hebben wat hij je graag geeft. Breng geen onheil over jezelf. Allah swt, heb ik nu mijn taak vervuld?
De Profeet saws heeft duidelijk gezegd dat indien je niet tot de afdwalende wil behoren, of de mogelijkheid tot afdwaling wil uitsluiten, je de Koran, en zijn soenna(voorbeeld) moet volgen. Dus niet die van Ali Ra.
Wa 3alaykoem assalaam wtb.