Citaat door laila2:met alle respect alevi, maar ik heb het over de andere geleerden, geen schi3a geleerden. ik luister naar alle madahieb en de geleerden van alle 4 madahieb moeten met elkaar eens zijn. dan neem ik die fatwa. als alleen maar 1 geleerde buiten die groep zit neem ik 'm niet serieus. de shi3a hebben zich helaas afgezonderd van deze madahieb en werken bijna niet samen met deze geleerden. daarom luister ik (bijna) nooit naar ze. en alevi, er zijn heel veel hadith en zelfs koranversen die de shi3a naar eigen mening interpreteren en dan zijn hun de enigen. alle geleerden verwerpen die theorieën en dat is toch voldoende bewijs.
Salaam alikoum wa ra7matou allah
1. Wordt imam Ali die in het huis van Allah is geboren, is daar geslagen door de zwaard van ibne molja en die als eerste moslim werd na de komst van de islam, gelijk gesteld aan de eerste en tweede galiefe?
2. Wordt imam Ali die door onze profeet (s) is opgevoed, gelijk gesteld aan de eerste en tweede galiefe?
3. Wordt imam Ali die dapper deel nam aan de strijden uhud en badr, gelijk gesteld aan de eerste en tweede galiefe die beiden niet deelnamen aan beide strijden ?
4. Wordt Imam Ali die bereid was om zijn leven op te offeren door in het bed van onze profeet te gaan slapen toen de vijanden van de Islam van plan waren om onze profeet (s) te doden, gelijk gesteld aan de eerste en tweede galiefe die nog nooit blijk hebben gegeven dat het leven van onze profeet belangrijker is dan hun leven.
5. Wordt Imam Ali die de man is van de dochter van onze profeet gelijk gesteld met de eerste en tweede galiefe die de dochter van de profeet veel pijn hebben gedaan?
bron:
In het boek van Boukhari in een hoofdstuk, getiteld: ‘De boodschapper van Allah zei:
‘Fatima is een deel van mij en wie haar boos maakt, maakt mij boos’. In een hoofdstuk over de Khaibar aanval schreef hij:’Volgens Aïjsa, stuurde Fatima, de dochter van de profeet-moge Allah’s vrede met haar zijn-een boodschap naar Aboe Bakr, waarin ze vroeg naar haar deel van de erfenis van Allah’s Boodschapper, maar hij weigerde Fatima er iets van te betalen. Fatima werd zo boos op Aboe Bakr, dat ze hem verliet en nooit meer met hem sprak tot aan haar dood.’
Sahih, Boekhari, deel 3, p.39
6. Wordt iemand die de meester van de gelovigen is na onze profeet, gelijk gesteld aan de eerste en tweede galiefe?
bron:
'Ali is de meester van de gelovigen na mij'
Sahih, Tirmidhi deel5, p.296
7. Wordt Imam Ali die een onderdeel vormt van ons geloof, gelijk gesteld aan Aisha, Ummar, Abu bakr??
bron:
'Houden van Ali is geloven en hem haten is hypocrisie'
Sahih, Moeslim, deel1, p.61
8. Wordt iemand die de poort is van de stad van de kennis van onze profeet, gelijk gesteld aan de eerste en tweede galiefe die hun kennis na muhammad s.a.w.s alleen via Imam Ali konden verkrijgen. voorbeelden hiervan hebben we in veel geschidenis boeken waarin staat hoe vaak ummar en uthman ali a.s voor de raad vroegen waarin ze zelf geen clue hadden!!!
bron:
'Ik ben de stad van kennis en Ali is de poort'
Sahih, Tirmidhi, deel 5 p.201
9. Wordt Imam Ali die een hoge positie kreeg door onze profeet van Muhammad saws gelijk gesteld met Ummar en Abu bakr??
bron:
De profetische hadith:
'O Ali, jij staat in relatie tot mij zoals Haroen tot Moesa, behalve dat er na mij geen profeetb meer zal zijn'
Sahih, Boekharie, deel2, p.305
sahih, Moeslim, deel2, p.356
10. Wordt iemand die uitdrukkelijk door onze profeet wordt aangewezen als de enige persoon die zijn taak kan uitvoeren, gelijk gesteld aan de eerste en tweede galiefe?
bron:
De profetische hadith:
'Ali is van mij en ik ben van Ali en niemand kan mijn taak uitvoeren behalve ikzelf of Ali'
Sahih, Tirmidhi, deel 5 p.300
Wa alikoum salaam wa ra7matou allah