Bekijk originele versie : waarom worden er nooit moslims geïnterviewd wanneer het gaat om het milieu?
Billalthefirst
29-08-2003, 12:33
waarom worden er nooit moslims geïnterviewd wanneer het gaat om het milieu bijvoobeeld?
worden wij alleen gevraagd wanneer het weer om iets negatiefs gaat?
hokjesgeest denken is flauw
Origineel gepost door Billalthefirst
waarom worden er nooit moslims geïnterviewd wanneer het gaat om het milieu bijvoobeeld?
worden wij alleen gevraagd wanneer het weer om iets negatiefs gaat?
hokjesgeest denken is flauw
Omdat moslims extreem, fundamentalisten, terroristen zijn.
Origineel gepost door Abracadaver
Noem me eens wat organisaties die zich vanuit een islamitische grondslag inzetten voor het millieu ?
Of als dat te moeilijk is een aantal katholieke, protestantse of hindu organisaties.
Of kom net als ik tot de conclusie dat er geen verband is tussen het geloof en het zich inzetten voor het millieu en dat je dus weer spijkers op laag water aan het zoeken bent om je maar miskent te kunnen voelen.
Hoewel ik lid ben van een kleine organisatie, moslima's zetten we ons wel degelijk in voor het milieu, het is een plicht die we vaak verzaken.
Er is wel degelijk een verband tussen geloof en milieu, we moeten zuinig zijn op de natuur, we hebben het in bruikleen gekregen.... ;)
Nou, ik vind dat een hele goede vraag van Billal. Ik ga er ook vanuit dat Marokkanen en anderen het milieu belangrijk vinden, voor henzelf en voor hun kinderen.
Het heeft in Nederland ook zo'n 20 jaar of meer geduurd voor Nederlanders hun troep niet op straat zetten en bewust werden van de eindigheid van gas en schone lucht. En nog, Nederlanders zijn soms ook viespeuken.
Tegen die achtergrond denk ikwel dat allochtonen een achterstand hebben. Wellicht staat hun hoofd niet zo naar milieuproblematiek omdat ze vinden dat ze het al moeilijk genoeg hebben. Zeker weet ik dat niet. Het zijn altijd wel onderwerpen die meer of eerder leven bij mensen die maatschappelijk gezien goed zitten.
In Amsterdam bijvoorbeeld worden berichten van de reiniging nog steeds in het Arabische en Turks en Engels vertaald. Helemaal kan het die mensen niet ontgaan dat er een milieuprobleem is en hoe iedereen kan meewerken om dat probleem op te lossen.
Misschien moeten groepen contact zoeken met organisaties van migranten, Turken en Marokkanen.
Misschien kunnen ze de moslims in dit verband niet vinden?
Omdat de woordvoerder van Milieudefensie een Nederlander is, de deskundige op het gebied van de kwaliteit van het Rijnwater ook en onder boswachters treffen ze ook al geen moslims aan.
Daarom misschien?
Of bedoel je meer straatvragen aan voorbijgangers over het milieu? Dan is bovenstaande geen excuus.
Maar het kan ook zijn dat ze gewoon niet goed zoeken.
Dat ze automatisch naar bepaalde milieumensen stappen die ze kennen en zich niet afvragen of ze niet eens iemand anders, een moslim bijvoorbeeld, kunnen interviewen.
Of ze zijn bang dat 'het publiek' de mening van iemand die (toevallig) moslim is, zal zien als de mening van een moslim, terwijl de beste man/vrouw misschien wel is ondervraagd als de deskundige op milieugebied en het moslimzijn slechts een bijzaak is.
Origineel gepost door Abracadaver
Of kom net als ik tot de conclusie dat er geen verband is tussen het geloof en het zich inzetten voor het millieu en dat je dus weer spijkers op laag water aan het zoeken bent om je maar miskent te kunnen voelen.
Algemeen Ecologisch Perspectief van de Islam
--------------------------------------------------------------------------------
De Koran telt 6.666 verzen. Daarvan handelen er 750 of bijna één achtste over de natuur en de relatie tussen mens en natuur, tussen levende organismen en hun omgeving. Op die manier leert God volgens de Islam de mens het evenwicht te bewaren in Zijn Schepping.
God heeft de mens op aarde aangesteld als viceregenten, als beheerders van de Schepping. "...Wij hebben jou aangesteld als viceregent ..." (Koran 38:26)
Een van de hoofddoelstellingen van dat beheer, is het in stand houden van het leven zelf.
Voor de rest:
http://users.pandora.be/myprojects/peace/eco.html
arabchrstn
29-08-2003, 16:00
Gezien dat dit volgens mij de eerste topic is die over dit onderwerp geopend is, en er ook niet superveel op wordt gereageerd, lijkt het alsof het ook niet erg leeft bij moslims...
Maar volgens mij draait dit ook helemaal niet om geloof, dat heeft er niets mee te maken. Het draait om de gradatie van ontwikkeling. En als Hollandse en Marokkaanse jongetjes het hebben van een snelle auto het belangrijkst blijven vinden, zal dit onderwerp onbesproken blijven...
Billalthefirst
29-08-2003, 16:11
pardon? niet echt leeft?
De meesten hier hebben denk ik een leeftijd onder de 22/23 en die interesseren zich minder voor milieu. Ze laten zich meestal leiden door gevoelens en het gevoel wordt sterker aanwakkerd wanner het gaat om iemand die is neergeschoten helaas (en tercht).
verder om Tonk's vraag te beantwoorden heb ik het inderdaad niet over deskundigen maar meer over straatinterviews, peilingen, onderzoek. In die hoe moet je meer denken.
En om op Asdaq te reageren: je hebt je huiswerk gedaan. Top! en pandora.be is een goede site
Ik zeg altijd al het goeie komt uit België en dan heb ik het over pandora.
boom
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.