Bekijk originele versie : Sji'itische moslims ZELFPIJNIGING
Wie kan mij iets meer vertellen over Ashoera? Sji'itische moslims die zichzelf pijnigen door middel van het slaan met kettingen op hun rug? Het zijn een soort optochten die vaak voorkomen in Iran en Iraq.
http://www.omroep.nl/nmo/Hoogtijdagen/images/Bloederige%20graffiti.jpg.
GangstaLovin
26-08-2003, 16:50
dan doen sommige hindoestaanse groeperingen ook ....
Nou, Esau heeft ook al vragen gesteld over zelfpijninging of automutulatie. In het Westen geldt deze neiging als een vorm van psychotisch-zijn en wordt vaak met medicijnen behandeld.
In het Westen kwam deze vorm van "boetedoening" wel eens voor na natuurrampen, hongersnood of pestepidemieen. Daarna was het snel over met dit type geloofshysterie. In Nederland is het verboden jezelf te beschadigen.
Persoonlijk vind ik het prima, maar dan wel zelf de ziekenhuis-en verpleegkosten betalen en niet de gemeenschap voor deze vorm van gekte op laten draaien.
Bij Esau heb ik ook een reactie gezet en die is het lezen waard ...
Ik zou graag willen weten wat iemand aantrekt in het onderwerp, wat boeit je zo aan zelfbeschadiging? Denk je dat God, of Allah dat willen, dat ze dat vragen van gelovigen?
Origineel gepost door vikker
Van alle moslims ter wereld is zo'n tien procent sji'itisch...zou dan 10% van de moslims zich met dit soort praktijken bezig houden? :confused:
Antwoord: Nee
Dit is blijkbaar een extremere vorm van de sji'ieten.
Ik mag jouw suggestieve en neerbuigende manier van vragen niet.
:(
Zelfcastijding is de term die in boeken wordt gehanteerd voor Christenen die zich als levenstijl het zich zelf martelen in naam van god die zijn zoon stuurde om op aarde gemarteld te worden aan een kruis. Dit is dan nog geen incidenteel gebeuren. Men geloofde dat een persoon/monnik alleen in lijden dichterbij god kwam...
Ben geen sji'iet.
Maar ik zou jou manier van vragen erg beledigend vinden, mijn historische illustratie dat jouw blijkbaar niet bekend is, anders had je hand in eigen boezem gestoken in plaats van te paraderen met rituelen van anderen. maar ach jou kennende is het hopeloos om jou iets bij te brengen. :zweep:
:eek:
Niet normaal....
Ze zijn allemaal hardstikke van het lotje getikt!
Nu kan ik snappen hoe mensen die geen verstand hebben van Islam, kunnen denken dat de Islam een achterlijk geloof is, met zulke idiote stromingen.... Staffirulah!
La hawla Quwatta Illah Billah
Origineel gepost door Asdaq
Zelfcastijding is de term die in boeken wordt gehanteerd voor Christenen die zich als levenstijl het zich zelf martelen in naam van god die zijn zoon stuurde om op aarde gemarteld te worden aan een kruis. Dit is dan nog geen incidenteel gebeuren. Men geloofde dat een persoon/monnik alleen in lijden dichterbij god kwam...
Nou, het is mogelijk dat er een opvatting was, in de periode van de donkere middeleeuwen die zei dat "je door lijden dcihter bij God kon komen". Of het voor de komst van Jezus al bekend was dat deze zou moeten stervan aan een kruis weet ik niet. De verwachting van de komst van de verlosser, of Messias, kon nauwelijks gepaard gaan met een lijdensverwachting. Hij kwam ons immers verlossen van de zonde?
Zelfkastijding moet gezien worden als een extreme vorm van "geloofsbeleving" tegen de achtergrond van rampen en tegenspoed. Natuurrampen zoals grote overstromingen, daarmee hongersnood en epidemieen die soms hele provincies van haar bewoners beroofde. Men zag dat in zijn onwetendheid als straffen van God en sommigen meenden dat God alleen tevreden te stellen was als je jezelf sloeg. Die wreedheid was algemeen want in de tijden van de ketterbestijding en heksenjachten werden de slachtoffers levend verbrand na vaak zwaar te zijn gemarteld. Het leven was hard en meedogenloos, zo waren ook de straffen opgelegd uit angst voor de wraak van God.
Monniken in kloosters sloegen zichzelf soms met een zweep om hun lichamelijke lusten, seksuele verlangens, te doen verdwijnen en om zichzelf er voor te straffen. Het is bekend dat als je net van de trap bent gelazerd, je meestal even geen zin hebt in sex ...
Automutulatie komt nog wel voor, maar dan bij mensen die ernstig psychotisch zijn geraakt meestal met een te grote angst voor sexuele verlangens en begeertes. Medicijnen willen dan wel helpen.
Tegenwoordig kennen we geen wraakzuchtige God meer, maar een meevoelende God. Echter, veel mensen vragen zich wel af of God soms spijt heeft, niet zozeer van het scheppen van die aarde, maar van het bedenken van de mens.
Origineel gepost door vikker
4 en stelde daarop de vraag of die 10% zich daar dan ook mee bezig hielden..met een verwarde smiley erachter.
5 hand in eigen boezem? Ik ben niet eens gelovig
6 en weet je asdaq met de lange tenen, in het vervolg vraag ik maar niks meer en zal ik maar zonder meer aannemen dat 10% van de moslims zich met zulke bloederige zaken bezighouden. ;)
Hoop dat je dan tevreden bent.. :rolleyes:
Tevreden.Dus er veranderd niets... :D
Origineel gepost door Scottie
Nou, het is mogelijk dat er een opvatting was, in de periode van de donkere middeleeuwen die zei dat "je door lijden dcihter bij God kon komen". Of het voor de komst van Jezus al bekend was dat deze zou moeten stervan aan een kruis weet ik niet. De verwachting van de komst van de verlosser, of Messias, kon nauwelijks gepaard gaan met een lijdensverwachting. Hij kwam ons immers verlossen van de zonde?
Zelfkastijding moet gezien worden als een extreme vorm van "geloofsbeleving" tegen de achtergrond van rampen en tegenspoed. Natuurrampen zoals grote overstromingen, daarmee hongersnood en epidemieen die soms hele provincies van haar bewoners beroofde. Men zag dat in zijn onwetendheid als straffen van God en sommigen meenden dat God alleen tevreden te stellen was als je jezelf sloeg. Die wreedheid was algemeen want in de tijden van de ketterbestijding en heksenjachten werden de slachtoffers levend verbrand na vaak zwaar te zijn gemarteld. Het leven was hard en meedogenloos, zo waren ook de straffen opgelegd uit angst voor de wraak van God.
Monniken in kloosters sloegen zichzelf soms met een zweep om hun lichamelijke lusten, seksuele verlangens, te doen verdwijnen en om zichzelf er voor te straffen. Het is bekend dat als je net van de trap bent gelazerd, je meestal even geen zin hebt in sex ...
Automutulatie komt nog wel voor, maar dan bij mensen die ernstig psychotisch zijn geraakt meestal met een te grote angst voor sexuele verlangens en begeertes. Medicijnen willen dan wel helpen.
Tegenwoordig kennen we geen wraakzuchtige God meer, maar een meevoelende God. Echter, veel mensen vragen zich wel af of God soms spijt heeft, niet zozeer van het scheppen van die aarde, maar van het bedenken van de mens.
Dat laatste is een vraag die mij ook bezig houdt.
Origineel gepost door Saher
Wie kan mij iets meer vertellen over Ashoera? Sji'itische moslims die zichzelf pijnigen door middel van het slaan met kettingen op hun rug? Het zijn een soort optochten die vaak voorkomen in Iran en Iraq.
http://www.omroep.nl/nmo/Hoogtijdagen/images/Bloederige%20graffiti.jpg
Shji'itische moslims= Achhadoe an laa ilaaha illa Allah wa anna ali waliejoelaah.
Soennitische moslims= Aschhadoe an laa illaha illa Allah wa aschahadoe ana Mohammedan Rasoella Allah.
Er zijn verschillende vertakkingen.....
Allah knows.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.