Bekijk originele versie : Salaris en Zwangerschap
Baby-mom
20-02-2007, 22:12
Hoi dames,
Ik hoop dat jullie mij met het volgende kunnen helpen. ik ben momenteel ziek vanwege mijn zwangerschap en moet absolute bedrust houden.
Nou bewert mijn werkgever dat hij maar 70 % van mijn salaris hoeft te betalen in plaats van 100 % klopt dit wie heet hier eerder mee te maken gehad graag jullie advies
-Zonnestraal-
20-02-2007, 22:15
NA een jaar of twee jaar (weet het niet meer zeker) of tot het einde van je contract moet je werkgever 100% betalen..
salouaamir
20-02-2007, 22:15
dit heb ik nog nooit gehoord ik was tijdens mijn zwangerschap ook vaak ziek maar kreeg 100% uitbetaald en daarna heb je zwangerschapverlof en bevallingsverlof dat is ook 100%
Baby-mom
20-02-2007, 22:18
dat dacht ik ook maar weet het niet zeker en zij weigeren mijn volledige salaris te betalen heb een part time baan met een vaste dienstverband
Alhoeb86
20-02-2007, 22:21
dat dacht ik ook maar weet het niet zeker en zij weigeren mijn volledige salaris te betalen heb een part time baan met een vaste dienstverband
is absoluut niet correct!
na een jaar ziek te zijn mag je werkgever je loslaten, en dan wordt je idd maar voor 70% betaald.
Meid laat je niet in de maling nemen....
bij wie werk je dan?? toch geen buitenlander want die komen soms met eigen wetten:maf2: geintje hoor
het is zeker een klein bedrijf....
en als je zwanger bent kunnen ze je ook niet ontslaan, tenzij ze je op staande voeten moeten onstlaan omdat je iets verschrikkelijks heb gedaan.
teletubbie
20-02-2007, 22:24
je wordt voor 100% uitbetaald en geen 70%.
Alhoeb86
20-02-2007, 22:24
dit kwam ik op een site tegen, nou weet ik het ook niet meer.....
Als u ziek wordt, is uw werkgever verplicht twee jaar uw loon door te betalen. De betaling bedraagt minimaal 70% van uw loon en is in het eerste jaar nooit lager dan het minimumloon. In veel CAO's is geregeld dat de werkgever meer dan 70% bij ziekte doorbetaalt. Wanneer iemand in het tweede ziektejaar onder het voor hem of haar geldend sociaal minimum belandt, is een toeslag volgens de Toeslagenwet mogelijk.
Baby-mom
20-02-2007, 22:25
Ja klopt het is een klein bedrijf, gek wordt ik ervan. heb geen zin en geen fut om in discussie te gaan denk maar dat ik een advocaat in de arm moet nemen
Alhoeb86
20-02-2007, 22:25
wat ik net heb geplaatst is volgens mij niet voor jou bestemd, het onderstaande waarschijnlijk wel.
Ziektewet
De Ziektewet bestaat sinds 1 januari 1996 nog als een soort vangnet voor een aantal groepen werknemers.
Ziekte als gevolg van zwangerschap/bevalling (uitbetaling 100%).
Tijdelijk dienstverband.
Tijdens de duur van het contract betaalt de werkgever de zieke werknemer door. Als het contract afloopt of wordt beëindigd tijdens de eerste twee jaren van ziekte, keert het UWV de rest van die twee jaren ziekengeld uit.
'Nawerking'
Ziekengeld kan een werknemer ook nog krijgen als hij binnen een maand na het einde van het contract ziek is geworden, mits hij ten minste 2 maanden onafgebroken voor de Ziektewet verzekerd was.
Uitzendkrachten, *********ers, oproepkrachten.
Tenzij er sprake is van een arbeidsovereenkomst met de werkgever; in dat geval moet de werkgever loon doorbetalen.
Herintredende WAO'ers (en andere arbeidsgehandicapten)
De werknemer die op enig moment in de vijf jaar voor werkhervatting in WAZ/WAJONG/WAO heeft gezeten heeft in de eerste vijf jaar nadat hij weer is gaan werken recht op ziekengeld van het UWV, aangevuld tot 100% indien de werkgever hiertoe verplicht is volgens de CAO.
Zieke werklozen
Een werkloze werknemer met een WW-uitkering krijgt bij ziekte Ziekengeld van het UWV in plaats van de WW-uitkering.
faillissement
zelfstandigen (d.m.v. afsluiten vrijwillige Ziektewetverzekering)
(tijdelijk) arbeidsongeschikt als gevolg van orgaandonatie (100%)
Werknemers die onder het vangnet van de Ziektewet vallen en geen werkgever hebben, vallen daarmee ook onder de controle van het UWV. Het UWV stelt samen met u een plan van aanpak op hoe u zo snel mogelijk weer aan de slag zou kunnen.
Het ziekengeld bedraagt 70% van het loon dat de werknemer in de laatste 13 weken gemiddeld per dag heeft verdiend. In een aantal situaties bedraagt het ziekengeld 100%.
Hoi dames,
Ik hoop dat jullie mij met het volgende kunnen helpen. ik ben momenteel ziek vanwege mijn zwangerschap en moet absolute bedrust houden.
Nou bewert mijn werkgever dat hij maar 70 % van mijn salaris hoeft te betalen in plaats van 100 % klopt dit wie heet hier eerder mee te maken gehad graag jullie advies
Informeer bij het CWI, UWV of kijk onder welke CAO je valt en kijk het na.
Zorg dat je het zwart op wit krijgt. Want het klopt zeker niet.
Soms heb je wanneer je je ziek meld één of twee wachtdagen dat je niet word doorbetaald, maar voor derest moet je echt 100% uitbetaald krijgen.
Baby-mom
20-02-2007, 22:27
klopt bij ziekte mogen ze dat wel doen maar volgens mijn bij zwangerschap niet toch iemand een antwoord hierop ?
Als je ziek bent tgv zwangerschap krijg je 100% of je voor de zwangerschapsverlof of na ziek bent maakt niet uit. check uwv.nl staat erop.
rbattiiaa
20-02-2007, 22:51
Bij ziekte door zwangerschap (vanaf week 25 volgens mij) of bevalling krijg je 100% uitbetaald! Moment dat je in ziekte wet komt door zwangerschap of bevalling (dus ook zwangerschaps en bevallingsverlof) neemt UWV het betalen van je loon over, je werkgever krijgt dus al jou loonkosten vergoedt dus ze moet niet ijlen en gewoon vollepond betalen!
Rayhana23
21-02-2007, 08:53
Bij ons hier in België, is het wanneer je in zwangerschapsverlof gaat wordt je uitbetaald door jou mutualiteit => eerste 30 dagen is 75% en de rest is 70%.
Als je daarna nog ouderschapsverlof bijneemt, wordt je maar een bepaalde bedrag uitbetaald => hier in België is dat dan 615,00€
Dus geen volle pot
tangawia82
21-02-2007, 10:50
Hoi dames,
Hij houd je voor de gek meid,
Hij is wettelijk verplicht om jouw 100% uit tebetalen...
Hij probeert jouw gewoon uit....
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.