Bekijk originele versie : alle marokkanen moeten arabisch spreken..wie is het er niet mee eens?
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
absoluut niet mee eens... berbers zijn de oorspronkelijke bewoners van marokko dussssss... waarom zouden wij arabisch moeten spreken om marokkaans te zijn??? :confused: ....
KING_ZITA
24-08-2003, 01:53
Je bent natuurlijk niks verplicht, en niemand zal je ergens toe dwingen. De realiteit wil dat de huidige voertaal in Marokko het Arabisch is. Althans, in rangordes op de eerste plaats, het berbers wordt daarnaast wel erkent.
Maakt het iets uit? In Nederland is het fries een tweede erkende voertaal.... nobody cares. Zeuren de friezen ergens over? De meeste van de huidige friezen zijn gewoon twee-talig.
Net als veel berbers...
Ik ben nog eens, nog oneens.... Ik ben voor tweetaligheid.
Bachelorette
24-08-2003, 01:57
heb je het nou over klassiek arabisch of marokkaans arabisch?
:rolleyes:
KING_ZITA
24-08-2003, 02:04
Origineel gepost door MissAmani
heb je het nou over klassiek arabisch of marokkaans arabisch?
:rolleyes:
Dat moet het marokkaans arabisch zijn.... het klassiek is immers geen natuurlijk gesproken taal. Alleen in synchronisaties, op het nieuws en als het voorbereid is in een speech..... anders gaat het steevast in een dialect.
Bachelorette
24-08-2003, 02:19
Origineel gepost door Donjuan
Ik heb het over het "koran-arabisch", je moet toch weten waar je het over hebt als je aan het bidden bent?
dat leren ze wel op school.
ik dacht altijd als je klassiek arabisch kan, dan zal je marokkaans arabisch ook wel begrijpen. maar voor zover ik weet, begrijpen de andere arabieren geen moer marokkaans. :confused:
Vanzelfsprekend en niet alleen de marokkanen maar iedereen, de bekeerden en degenen die zich zullen bekeren als ze het maar zouden leren.
Nee saher, arabisch komt wat mij betreft voor het nederlands.
KING_ZITA
24-08-2003, 09:19
Origineel gepost door Tamza_Power
Het verschil met de Friezen in Nederland is dat meer dan twee derde van de Marokkaanse bevolking Thmazight spreekt i.t.t de Friezen die een minderheid vormen in Nederland.
Dus of het wat uitmaakt: ja.
Leg eens uit wat thamazight is en toon hoeveel kennis je zelf van de zaak hebt.... Spreken alle berbers in Marokko thamazight voor zover ze berbers spreken?
Dit komt uit de encarta encyclopedie van 1999:
80% van de Marokkaanse bevolking is berber... De helft daarvan is gearabiseerd. De andere helft spreekt het arabisch niet.
40% van de Marokkanen die de televisie niet kunnen volgen..... Tijd om ze naar school te sturen?
Ik maakte een principe vergelijking met de Friezen. Net als ik nu zou kunnen doen met de Surinamers in Suriname.... Die volgen onderwijs in het Nederlands...
We zijn ondertussen wel al 2003.......
Origineel gepost door Shahinez
Moeten moeten,niemand moet,maar ik vind wel dat ze het arabisch kunnen beheersen ... In marokko is arabisch een algemeen gesproken taal,daarmee kunnen ze ook communiceren ... hoe gaat nu een berber die uit de rifgebergte komt,kunnen communiceren met iemand uit bv.Casa?Moeten ze gebarentaal aanleren ofzo???Ik probeer hier het amazight taal niet af te kraken,ik zeg gewoon,dat ik wel vind dat de berbers sprekende marokkanen ook wel het arabisch mogen aanleren,vermits ze eigenlijk met hun berbers niet veel kunnen doe in marokko,tenzij ze in hun eigen gedeelte blijven ...
Maar ik hoop wel dat er ooit een gewestenverdeling word gevoerd,zoals ze bv.bij ons en bij jullie in nl hebben gedaan ... wij hebben Vlaanderen(vlaamstalig) en walloniƫ (franstalig) en de talen zijn ook erkend,samen met een kleine hoeveelheid Duits ...
Maar of marokko in staat is om dit te realiseren,dat is nog een andere zaak
Keer op keer wordt hier vergeten dat er Marokkanen wonen buiten Marokko, zoals in Europa. Wij, Europese Marokkanen, leven in Europa, waar het Arabisch geen enkel waarde heeft als communicatiemiddel. Communicatie als reden voor het moeten beheersen van het Arabisch voor de in Europa levende Marokkaan, is dus niet geloofwaardig. Als hier mensen de communicatie bij deEuropese Marokkanen aan het hart liggen (en zo te zien zijn dat er heel wat hier), kunnen zij zich beter richten op de communicatietalen van de gebieden waar de Europese Marokkanen leven dan zich vastbijten aan 1 van de Marokkaanse talen, die voor vele Europese Marokkanen zowel niet de moedertaal als de communicatietaal is.
Mensen toch, wat een discussie laten we eerst beginnen in het land van herkomst daar wordt merendeels frans gesproken.
Laat ze daar maar eerst arabisch praten( en aub geen berbers)
Arabisch staat wel op de 5e plaats als wereldtaal dus je beter laten informeren.
Broeders ga eerst leren elkaar te waarderen en respecteren want dat is iets wat wij marokanen niet kennen, ze staan bekend als egotrippers (het grote woord is eruit)
In kringen waar ik kom spreken marocmensen alleen frans ze spreken echt slecht arabisch, ik ben niet verstaanbaar voor hun
Ben geen berber ook geen algerijn.
Iedereen moet dat maar voor zichzelf bepalen. Als jij denkt dat je wat hebt aan de Arabische taal, dan moet je dat vooral gaan leren. Denk je dat je er geen donder aan hebt, dan moet je dat uiteraard niet doen.
Voor mij geldt bijvoorbeeld dat ik arabisch ben, maar dat ik wel berbers leer, omdat ik weet dat er een tijd zal komen dat ik bijvoorbeeld met mijn oma alleen nog maar in het berbers zal kunnen communiceren, omdat dat de taal is waar zij mee is opgegroeid. Voor mij is dat al genoeg reden om berbers te leren. Frans wil ik graag leren zodat ik me kan redden in Frankrijk als ik daar op vakantie ben. Arabisch heb ik van huis uit mee gekregen, maar vind ik persoonlijk heel handig om mee te kunnen communiceren binnen de arabische wereld en niet te vergeten het begrijpen van God's woord in de originele taal waarin het overleverd is.
Dus kijk gewoon lekker zelf wat jou het beste uitkomt...
ik heb niet gezegt dat ik daar toe behoor (connecties) ik waai af en toe daar in langs en vooral in de zomermaanden.
En ik spreek niet zo goed frans.
islamietje114
24-08-2003, 16:13
ehm meid je bent te laat....elmarocani had al een hele tijd geleden een soortgelijke topic geopend!! mar hij blijft goed;) liefs islamietje
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.