Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : wie kan me helpen??!! DRINGEND!!

zailashia
10-02-2007, 18:27

Salaam Alaikoum allemaal! InshaAllaah kunnen jullie me helpen.. Ik moet a.s dinsdag een les geven in een klas op een speciaal onderwijs. Je kan die klas vergelijken met groep2/3. Ze begrijpen veel, maar niet alles, mohim gair. Het moet gaan over hygiene. Dat ze hun handen moeten wassen na het het plassen enz, en als ze zien dat hun handen vies zijn, dat ze die gelijk gaan wassen. Ik moet ze ook vertellen over bactierien.. Maaaaaaa nu komt het, dat allemaal moet ik vertellen aan die kinderen en ik moet rekening houden dat ze niet alles begrijpen enz. ik moet ze natuurlijk ook niet bang maken met bactieren enz.. Gair inshaAllaah.. Dus ik vroeg me af wie kan me helpen?? Om zo een les voor te breiden en alles om te zetten in een ''makkelijk taal'' Moge Allah jullie belonen met de beste beloning die er maar bestaat!! Ik moet het echt goed doen, zodat ik mijn deelkwalificatie inshaAllaah haal.. Salaaam Alaikoum Jullie zuster die hulp nodig heeft...

zainab2
11-02-2007, 10:55
HANDEN WASSEN NA HET PLASSEN…. Jong geleerd is oud gedaan:D Wat kinderen niet zien en soms ook niet weten, is dat overal in hun leefomgeving en ook op hun eigen lichaam micro-organismen zoals virussen, bacteriën en schimmels leven. De meesten zijn onschuldig, maar een aantal kunnen ziekten veroorzaken.De handen spelen een belangrijke rol in de overdracht vanbesmettingen. Kinderen zien soms wel en soms niet wat er aan hun handen zit. Na een knutselles kunnen ze de verf, plakselresten of boetseerklei zelf zien. Bij het handen wassen voor het eten of na het plassen is het moeilijkerom de kinderen te overtuigen van het nut. De handenzien er immers schoon uit. Micro-organismen zoals bacteriën en virussen kunnen zich verspreiden via: • de handen; • de lucht (via druppels door aanhoesten, huidschilfers of stof); • voorwerpen (bijv. de deurknop, kraan, speelgoed, toiletten, beddengoed); • lichaamsvloeistoffen (speeksel, braaksel, ontllasting, urine, bloed). Ziekteverwekkers kunnen het lichaam binnendringen via: • het voedsel; • de luchtwegen (neus en longen); • verwondingen; • beten van huisdieren of insecten. Vaders, moeders,opa’s, oma’s, juffenen meesters kunnen kinderen het meest leren over hygiëne door zelf het goede voorbeeld te geven. De basisregels::hadj: 1. Handen wassen na het plassen 2. Handen wassen na het poepen; 3. Handen wassen voor het eten; 4. Handen wassen voor het eten klaar maken (bijvoorbeeld brood smeren); 5. Hoesten met de hand voor de mond. WIST JE DAT…… • Veel micro-organismen worden overgedragen via de handen? • Bij verkoudheid de verspreiding via de handen een belangrijkere rol speelt dan de verspreiding via de lucht? • Goede handhygiëne één van de meest effectieve manieren is om besmetting te voorkomen? • Het belangrijk is kinderen basisregels te leren en hen het goede voorbeeld te geven? Wie de regels kent en maatregelen treft, beperkt de overdracht van ziekteverwekkers. Wat jong is geleerd, wordt oud gedaan!

zainab2
11-02-2007, 11:02
Je zou bijvoorbeeld verschillende voorbeelden kunnen geven met een emmer water en zeep & handdoek! Bijvoorbeeld je legt uit dat als je handen vies zijn wat zichtbaar is dat je ze moet wassen....(dan laten zien met de emmer) Daarna doe je alsof je naar de toillet bent geweest en zien je handen er niet vies uit maar dat je ze altijd moet wassen en dat laat je dan ook weer zien. Zo ga je verschillende voorbeelden langs, en dat ze ook hun handen moeten wassen na het buiten spelen tijdens de pauzes etc. Ik weet niet ik ben niet zo creactief met ideen,maar khair wie weet heb je er toch iets aan. :o

Chance
11-02-2007, 12:31
Maak gebruik van grote afbeeldingen, neem zeep mee, beeld het uit, neem voorwerpen zien. Doe jij het eerst voor en laat hen het dan herhalen.

eva-julia
11-02-2007, 13:48

kijk even op lesidee.nl, daar staat veel materiaal op wat je goed kunt gebruiken. heel veel succes

zailashia
11-02-2007, 21:35
MashaAllah!!! Moge Allah jullie belonen!!!! Super!

o0_Yasira_0o
11-02-2007, 23:45
Het speciaal onderwijs, oei! Ik heb eigenlijk alleen ervaring binnen het regulier onderwijs....Zorg in ieder geval voor genoeg beeldmateriaal! Zo onthouden ze de leerstof beter. Wat je ook kunt doen en wat veel effect heeft, is te zorgen voor actieve werkvormen; laat de kinderen bijvoorbeeld in groepjes experimenteren met zeep, laat ze erover praten/discusseren etc. Zorg ervoor dat jij dus meer op de achtergrond staat en dat de kinderen meer aan de slag gaan. Zo kunnen die zwakke kinderen zelf hun niveau bepalen. Ghair inshaAllah, veel succes! :goedzo:

o0_Yasira_0o
11-02-2007, 23:47
Je zou bijvoorbeeld verschillende voorbeelden kunnen geven met een emmer water en zeep & handdoek! Bijvoorbeeld je legt uit dat als je handen vies zijn wat zichtbaar is dat je ze moet wassen....(dan laten zien met de emmer) Daarna doe je alsof je naar de toillet bent geweest en zien je handen er niet vies uit maar dat je ze altijd moet wassen en dat laat je dan ook weer zien. Zo ga je verschillende voorbeelden langs, en dat ze ook hun handen moeten wassen na het buiten spelen tijdens de pauzes etc. Ik weet niet ik ben niet zo creactief met ideen,maar khair wie weet heb je er toch iets aan. :o Ja, dat is wel leuk!! Een soort van introductie. Ze kan ook bijvoorbeeld de les openen met een voorbeeld van hoe het niet moet. Bijvoorbeeld dat ze met haar handen in het zand heeft zitten spelen, vervolgens een boterham pakt en begint te eten. De kinderen moeten dan raden wat ze fout doet. Zoiets in die richting vinden kinderen erg leuk! :goedzo: