Bekijk originele versie : Waarom doen mensen zo weinig aan het geloof
Jamal2002
14-07-2002, 00:26
Assalaam alaikum warahmatullah wabarakatuhu
Ik merk......niet alleen ik maar andere ook
dat de meeste jongeren, vooral jongens, weinig aan het geloof doen.
Mensen zijn meer bezig met nutteloze dingen, buiten op straat hangen, meisjes of jongens versieren, uitgaan, tv kijken. Tegenwoordig hebben we zo veel tijd, waarom wordt de extra tijd die we hebben niet besteed aan de leer van de Islam?
Waarom willen mensen zich niet meer verdiepen in wat juist is?
Is de leer van de Islam geen trend dus hoef ik er niks aan te doen?
moet het eerst in de mode komen voor dat mensen er wat aan doen?
Moet het eerst slecht gaan met de mens voor dat mensen zich bezig houden er mee?
Islam is een geloofsleer (‘aqidah). Het is volmaakt in de geloofsleer.
Waarom houden wij ons niet bezig met dit leer?
De islam beveelt het voortreffelijke gedrag en ethiek en verafschuwt al het slechte. De islam beveelt het verrichten van alle goede daden en verafschuwt de slechte daden.
Waarom zou je dit niet willen leren, of je er mee bezig houden?
reactie graag!!!
Peace :zwaai:
Abagoedam
14-07-2002, 00:33
salamo3leikom allemaal
ik denk dat het toch wel per persoon verschilt. er zijn mensen die er wel veel tijd aan besteden en mensen die meer aan de dagelijkse dingen denken.
maar het gaat ook om hoeveel imaan iemand bezit en dat is natuurlijk veschillend. maar ik geef jou wel gelijk. wij maken meer tijd voor onnodige dingen dan voor onze geloof. en dat is wel heel jammer. want als iedereen zich met geloof bezig hield dan waren nu heel wat minder online bij yasmina.
Jamal2002
14-07-2002, 00:37
Daar heb je zeker gelijk in broeder........
jamal ik denk dat er vanuit de moskeén en islamitische organisaties te weing initiatieven uitgaan om de jongeren beter te betrekken bij de islam en de leer over de islam
veel jongeren zitten met vragen en willen zich best wel in de islam verdiepen maar ze kunnen veelal bij niemand aankloppen voor bevredigende antwoorden
van huis uit krijgen we mee dat we moeten bidden en ons aan de regels van de islam te houden en thats it , jongeren kunnen meestal niet
op een begrijpelijke manier discusseren met hun ouders
en jongeren hebben juist in deze tijden meer dan ooit behoefte aan sturing en begeleiding
en als die ontbreekt zullen ze steeds meer vervreemd raken van hun religie helaas
onze ouders zijn allemaal opgeroeid in marokko waar het makkelijker is je aan de regels van de islam te houden en te bidden want ze hadden nauwelijks last van slechte invloeden , iedereen gaat naar de moskee dus jij gaat ook automatisch mee
hier in nederland moet je je als moslim wel sterk in je schoenen staan om de slechte invloeden te kunnen weerstaan , tja het klinkt wel zwak maar het is echt zo
Ik ben het eens me Abagoedam en remii..ik kan niets aan toe voegen..
Maar je hebt een belangrijke topic geopend :goedzo:
Jamal2002
14-07-2002, 03:26
Ik ben niet helemaal eens met Remii
ook in marokko zijn er slechte invloedens........
dat kom je overal in de wereld tegen, dus dat vind ik geen smoes.
als iemand echt vragen heeft en toegewijd is aan zijn geloof zou hij of zij alles binnen hun macht doen en daar buiten om zijn of haar vragen te beantwoorden. Zelf woon ik niet in een omgeving waar veel moslims wonen, maar toch heb ik alles gedaan om manieren te vinden om mijn geloof te leren en te practiceren.
Ja het klopt ook dat de moslim gemeenschap weinig doet om kinderen te stimuleren om meer over het geloof te leren, jammer genoeg. Maar er zijn veel instellingen, organisatie die op dit moment hard bezig zijn om dit te veranderen.
Tuurlijk kan je de schuld wel bij andere leggen dat is heel makkelijk maar als je ergs mee zit of niet uit komt kan je ook zelf de initiatief nemen om de situatie te veranderen.
Moet er altijd iemand zijn om je handtje vast te houden????
nee........
Allah (swt) hebben ons de Islam gegeven, een schenk uit de hemel.....letterlijk, dit kan je toch niet verwaarlozen?
Islam komt uit je hart........daar heb je in principe niemand anders voor nodig (alleen allah (swt) heb je nodig). Als je diep in je hart kijkt zal je zelf de wil en nieuwsgierigheid vinden om je geloof te leren.
Origineel gepost door Jamal2002
Assalaam alaikum warahmatullah wabarakatuhu
Ik merk......niet alleen ik maar andere ook
dat de meeste jongeren, vooral jongens, weinig aan het geloof doen.
Mensen zijn meer bezig met nutteloze dingen, buiten op straat hangen, meisjes of jongens versieren, uitgaan, tv kijken. Tegenwoordig hebben we zo veel tijd, waarom wordt de extra tijd die we hebben niet besteed aan de leer van de Islam?
Waarom willen mensen zich niet meer verdiepen in wat juist is?
Is de leer van de Islam geen trend dus hoef ik er niks aan te doen?
moet het eerst in de mode komen voor dat mensen er wat aan doen?
Moet het eerst slecht gaan met de mens voor dat mensen zich bezig houden er mee?
Islam is een geloofsleer (‘aqidah). Het is volmaakt in de geloofsleer.
Waarom houden wij ons niet bezig met dit leer?
De islam beveelt het voortreffelijke gedrag en ethiek en verafschuwt al het slechte. De islam beveelt het verrichten van alle goede daden en verafschuwt de slechte daden.
Waarom zou je dit niet willen leren, of je er mee bezig houden?
reactie graag!!!
Peace :zwaai:
Dat vraag ik me ook af Jamal. Als ik op straat kijk en ook de reacties hier op dit forum bekijk, dan word ik daar niet vrolijker. Het gaat alleen maar 'plezier maken'. Misschien is het een voorteken voor het einde der tijden. Zowel bij de jongens als de meisjes gaat het erg slecht wat de islam betreft. Sommige niet-islamitische Nederlanders houden zich onbewust zelfs beter aan de islam dan onze Nederlanders. Zoals bij de jongen: drugs enzo. En de Nederlandse meisjes kleden zich over het algemeen nog netter dan de Marokkaanse meisjes. Maar ja, zo is het nu eenmaal.
Oh ja, ik denk dat een van de redenen is dat het door die groepscultuur gaat. De meeste Marokkanen gaan in groepen met elkaar om. Dat zie je zowel bij jongens als meisjes. En helaas beïnvloeden die elkaar op een negatieve manier.
Origineel gepost door angel20
Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je van thuis meekrijgt.
Ik denk dat dit in de meeste gevallen geen rol speelt. We moeten niet de schuld leggen bij de ouders. Ik ken veel jongens die vroeger elke week op de koranschool kwamen en echt heel veel wisten, maar nu rondhangen met een joint in hun mond.
En we zitten hier een geletterd land. Je kunt zoveel informatie over de islam inwinnen. Maar ja, velen hangen liever buiten rond.
Origineel gepost door angel20
Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je van thuis meekrijgt.
nou ..ik denk juist dat het verdomd veel mee te maken heeft !!!!
wij kwamen vroeger vaak bij een kennis van ons , en die mensen waren best wel streng tegen hun kinderen met name hun vader
zijn kinderen moesten na school direct naar huis , eten ,wassen en bijna de hele avond uit de koran lezen ..bijna elke dag
ze hadden ook geen tv thuis en ze mochten heel soms naar buiten om te voetballen of om met schooolgenootjes te spelen
op zich lijkt dit het een ideale opvoeding want zo werden de kinderen beschermt van de kwade buitenwereld en konden zich optimaal verdiepen in de islam
toen op een bepaalde leeftijd is 1 van de zonen in opstand gekomen hij wilde meer vrijheid om buiten te spelen met vrienden en om gewoon dingen te doen die veel leeftijdsgenootjes ook deden
zn vader wilde er niets van weten , er ontstonden conflicten en hij liep weg van huis ..
een aantal maanden later kwam ik die jongen tegen , en ik kon niet geloven wat ik zag !!
hij was zwaar veranderd , hij droeg een peperdure trainingspak hoe die eraan is gekomen dat kan je alleen al raden
hij droeg een oorbel ( dat was toen in de rage )
en hij rookte ook marihuana
vroeger bidde hij elke dag , ging elke dag naar de moskee
hij was gewoon een voorbeeld moslim en nu .......
ik denk dat als zn ouders hem de liefde voor de islam op een begrijpelijker en warme en meer betrokkener manier hadden bij gebracht dan was het misschien niet zo gelopen met hem
Ik ben zelf niet marokkaans, en wat ik me eigenlijk afvraag is het volgende.
Op welke tijden zou een moslim (5 keer per dag) moeten bidden, en hoe lang duurt dat ongeveer per keer zeg maar. En wat ik me ook af vraag is hoeveel jongeren in nederland eigenlijk nog echt 5 keer per dag bidden?
En valt dit te combineren met je werk, als je het echt zou willen?
Hopelijk kun je het mij een beetje uitleggen,
liefs Nijntje
elmarocani heeft gelijk dat hoor je van huis mee te krijgen...maar dat is totdat je ongeveer 13 jaar wordt..dan ga je zelf een beetje interesse tonen voor onze geloof de islam...hoe meer interesse je toont hoe meer je het gaat begrijpen en hoe dichterbij je bij de waarheid komt....en dan neem je zelf de stap... en ga je zelf naar de moskee..leest de koran...gaat naar islamitische activiteiten etc...
het kan ook zijn dat je goed bent opgevoed...en zodra je 16 a 17 wordt en met de verkeerde personen (op straat) omgaat...zal je interesse zelf vervagen...
dus het ligt ook aanjezelf...vooral aanjezelf...
wa salam wa alaiikum
Salaam mensen,
eerst wil ik ff kwijt dat ik dit een zeer belangrijk onderwerp vind!!!!! zelf moet ik zeggen dat ik me graag in de islam verdiep want hier vind ik mijn rust in..... het geeft me een soort van meditatie als ik hier mee bezig ben.... ik kan hier helaas niet altijd mee bezig zijn omdat ik er soms geen tijd voor heb....... maar ook inderdaad om je ouders want zelf alhamdoelilah heb ouders waar gelukkig gewoon een discussie kan aangaan of vragen stellen over de islaam maar tog weet ik dat heel veel mensen dit niet kunnen.... bijv een vriendin van mij als zij iets te vragen had over de islaam dan kon ze het wel vragen aan haar ouders maar ze hebben haar bijv. nooit geleerd om te bidden daarom had ze er op jonge leeftijd en op oudere leeftijd geen behoefte aan helaas.... maar ja dat was ik weer voor vandaag en ik hoop meer reacties te lezen.....
en *******ani de ouders zijn natuurlijk dit niet te verwijten maar tog als ze de kinderen nou meer stimuleren om de islaam op te zoeken komt het denk ik tog wel goed.......
liefs snoesje
Jamal2002
14-07-2002, 22:24
elmarocani, ik bedoel eigenlijk iedereen......
Ook dat groepje ! als ze meer aan het geloof deden zouden ze niet in dat soort problemen komen of veroorzaken.
Maar dit zijn maar idealistiche gedachten.
Als of we in een perfecte wereld wonen? alleen in de hemel is het perfect!
Maar wij als moslims kunnen meer doen voor de mensen die verdwalen en ze weer op de rechte pad brengen. het is onze plicht!
Maar wie neemt tegenwoordig de tijd nog om zijn naasten te helpen?
pannenkoek
14-07-2002, 22:31
he jamal, volgens mij heeft het met de tijd waarin we leven, alles veranderd in hoog tempo, behalve het geloof.
het geloof zal altijd hetzelfde blijven, en dat botst bij veel jongeren, want die willen zogenaamd modern zijn !!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.