Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : mijn schulgevoel vreet aan me

Pagina's : [1] 2

oemajma24
04-02-2007, 22:39

Salaam3aleikoem, ik wil iets kwijt en hoop graag op jullie reacties: ik ben een werkende moeder (drie dagen p/w), ik heb twee dochters van drie en vijf, mijn probleem is dat wanneer ik diep aan het nadenken waar we mee bezig zijn in het leven dan word gek en bang tegelijkertijd.waarom?? nou, mijn oudste zit op school de jongste zit vanaf haar tweede levensjaar in de creche, daarvoor heeft hun oma op ze gepast. ik heb geen innerlijke rust zoals een vrouw die 24 uur met haar kids thuis zit ik moet werken want we hebben een koophuis (waar ik spijt heb dat we die gekocht ,als ik de tijd kon tereugdraaien dan had ik niet gedaan). ik denk bij mezelf wat moet er van mijn kids terecht komen(islamitisch gezien dan) ik probeer ze wel doua's en qoraan te leren maar is dat voldoende om een kind islamitisch op te voeden, een kind heeft zijn moeder nodig, mijn dochter zegt weleens mama waaarom ga jij werken laat papa dat maar doen, wat mijn hart erg verscheurd. ik wou dat ik thuis kon zijn 7 dagen per week voor mijn kids en van hun kan genieten, niet dat ik dat niet doe maar toch , ik ben jaloers op elke moeder dat elke dag haar kind van/en naar school brengt, en op elke kind die zijn moeder niet hoeft te missen omdat zij werkt is ik kijk soms in de ogen van mijn kinderen heel diep en hoop dat als ze groot zijn mij niet in de steek laten als ik ze nodig heb wat mij dus overigens niet zal verbazen. als ik dit aan mijn man zeg dan vindt hij dat ik erg overdrijf en dat ik niet de enige werkende moeder op aarde ben. en wat ik nog erg vind is dat we een koopwoning hebben wat overigens haraam is (hangt af van de hypotheekvorm), en dan denk ik bij mezelf je doet wat Allah verboden hebt, je laat je kind door een ander verzorgen waar doe je dat voor, en waar gaat dit heen kortom mijn schuldgevoelens vreten aan me en ik heb geen innerlijke rust. ik wil graag jullie mening horen. wa salaamoe3aleikoum wa rahmatullah

Insania
04-02-2007, 22:42
Kunnen jullie huis niet verkopen en gaan huren ?

oemajma24
04-02-2007, 22:50
dat zal niet makkelijk gaan want je moet ingeschreven staan bij een wooncoorperatie en wat lang duurt tegen die tijd zijn mijn kids al groot

Insania
04-02-2007, 22:52
dat zal niet makkelijk gaan want je moet ingeschreven staan bij een wooncoorperatie en wat lang duurt tegen die tijd zijn mijn kids al groot Dat is inderdaad erg jammer. Voor de rest kan ik je adviseren met je kids woordjes leren en koran etc. En insha-Allah met hulp van Allah subhana wa ta'ala komt het goed.

Chaimae
04-02-2007, 22:54

dat zal niet makkelijk gaan want je moet ingeschreven staan bij een wooncoorperatie en wat lang duurt tegen die tijd zijn mijn kids al groot Dat heeft er toch niets mee te maken? :confused: Dat is iets wat je doet omdat je realiseert je dat het haram is en je wilt er vanaf. So what asl de kids groot zijn. Dan is het nog steeds niet toegestaan..:confused:

boug85
04-02-2007, 22:54
Je werkt toch maar 3 dagen in de week en niet dag en nacht. Misschien lijkt het alsof je je kinderen verwaarloost maar volgens mij is het echt helemaal niet zo. Je kunt in je vrije dagen je kids heel wat leren hoor. Ik wens je veel sterkte!

oemajma24
04-02-2007, 23:01
mijn oudste dochter die kan goed arabisch praten en dan kan alfatiha uit haar hoofd daar ben ik wel trots op en later wil ik ze allebei op arabische school zetten, als ik kijk naar andere kids waarbij hun mama thuis zit dan heb ik het allang niet slecht gedaan (dit zijn geen kapsonnes) maar toch ik kan geen rust vinden, als ik bid denk ik bij mezelf jij doet wat allah verboden hebt en hoopt op zijn vergeving maar jaa ......

Insania
04-02-2007, 23:07
Je kan alvast inschrijven bij een woningcorporatie en tot die tijd kan je blijven reageren op een huurhuis, liever even nog wachten dan je hele leven in een Haram huis te wonen.

noona
05-02-2007, 09:03
Wat het huis kopen. Je kunt je hypotheek zodra je kunt veranderen. Ikzelf heb een beleggingshypotheek. Maar de meningen hierover blijven verschillend. Rente is haram. Maar als je je huis in 1 keer koopt dan zit je aan onroerende zaakbelasting en die is ook pittig. Weet niet of het de bedoeling is dat je je weer op deze manier in de financiele nesten moet werken. Het ligt ook aan het land waarin je een huis koopt, de regelgeving daaromtrent verschilt. In Frankrijk kun je net als in Marokko een zak geld meenemen, huis betalen en geen haan die ernaar kraait. Het blijft verwarrend maar ikzelf heb zoiets van ik heb gekocht wat ik zou huren en zie daar niets verkeerds in. Als ik nu iets gekocht zou hebben wat ik financieel niet aan zou kunnen dan is het weer een ander verhaal. Wat betreft je kinderen. Ze moeten goed snappen waarom je werkt. Leg dit uit en dat zijzelf waarschijnlijk ook zullen gaan werken. Verder kun je de tijd die je wel hebt met ze , goed samen benutten. Van een dagje winkelen tot thuis een spelletje doen maar wel dat jullie samen interactief bezig zijn. Ze zijn opgevoed door oma, is niets mis mee. Mijn kinderen zijn ook ruim een jaar bij oma geweest en daarna gelijk naar school vanaf 2.5 jaar. Wat betreft opvoeding heb ik het strak, consequent en rustig gehouden en vind ze ook bovengemiddeld goed gedragen tegenover kinderen die altijd een moeder in de buurt hebben. Ik zorg dat ze elke dag gezond eten, gewassen zijn, schone kleren, etc. dus ik heb het verder druk genoeg om me schuldig te gaan voelen. Verder als het goed is, zitten je kinderen op school, waarom zou je persé dagen per week thuis zitten. Ze zien je toch niet. Zorg dat je de woensdagmiddag vrij bent, de avonden en ’s weekends en dan merken ze weinig van je werk. Ik vind dat je planning en organisatie nodig hebt. Je werkt 3 dagen in de week, dan heb je genoeg tijd over om tijd voor je kinderen in te plannen. En praten met ze, vertellen waarom je werkt. Dat het de normaalste zaak van de wereld is en dat zij dat later ook zullen doen. Verder zijn de gevoelens die je nu voelt ook niet echt positief voor je relatie met je gezin. Ze voelen dat jij je zo voelt en dat geeft zeker negatieve energie door. Je moet niet kijken wat je niet doet maar naar wat je doet en wat je kunt doen. Ikzelf werk 5 dagen per week en heb een tweeling van 4. verder zijn er op dit forum meerdere moeders die werken en die alles prima kunnen combineren. Verder heb ik een carierremamma’s topic, misschien dat je het kunt doornemen. Er zitten tips van mij bij en van anderen. Hoop dat je er wat aan hebt. http://forums.marokko.nl/showthread.php?p=25729631#post25729631

UndercoverAngel
05-02-2007, 09:13
Sorry maar je doet alsof je zeven dagen in de week dag en nacht werkt. :o Je werkt maar drie dagen dat betekend dat je dus vier dagen hebt om je kinderen de hele dag al je aandacht te geven. Geloof het of niet maar niet alle huismoeders geven hun kinderen aandacht. De meeste huismoeders die ik om me heen zie die zijn alleen maar bezig met andere zaken (huishouden/buurvrouwtjes etc..) Dan vind ik persoonlijk dat de werkende moeders om mee heen hun kinderen veel beter opvoeden. Wat betreft je koophuis, je kan je alvast inschrijven dan heb je dat in ieder geval gedaan. .:UcA:.

Rayhana23
05-02-2007, 10:12
Salaam Alaikoum Oemajma Wat betreft een huis kopen, denk ik dat het niet haram is. We zitten in een periode waar het beter is om een huis te kopen dan te huren, want wat betreft de prijs loopt het op hetzelfde neer. Je betaalt je huis af welke achteraf van jou is maar als je huurt heb je niets, betaal je jaren maar heb je achter niets. Wat betreft de opvoeding van je kinderen. Je zegt zelf dat je maar 3 dagen in de week werkt, dus je hebt toch tijd genoeg voor de zorg van je kinderen?? Tenslotte je hebt ook het weekend waarin je bv. 2 uurtjes kan inplannen om hun de islam bij te leren. Je kunt een quiz opstellen om je kinderen zo bij te leren. Je kunt hun verhaaltjes vertellen voor het slapengaan. Wanneer ze gaan slapen, blijf bij hen en reciteer samen de 3 laatste sourat zo leren ze ook. Daarna kan je beginnen met ayat el koursie aan te leren. Stap per stap zal wel alles goed komen natuurlijk, er is gewoon een goede planning nodig. Veel succes

riffia_1980
05-02-2007, 10:59
Ook al zou je 1 dag in de week werken, dan nog zou je je nog schuldig voelen. Het gevoel zit er gewoon in. Maar in principe hoeven ze wat Noona zei niet veel te merken van je werk. Kun je bijv. niet de schooltijden werken, zodat ze overblijven op school en je hoeft dan helemaal niets te missen met je kinderen. Ik ken ook vrouwen in de avonduurtjes schoonmaakwerk doen een paar uurtjes en hun man past dan op de kinderen en die hebben ook een huis gekocht. Maar ja, als je een goede baan hebt, dan zou ik dat niet inruilen voor schoonmaakwerk.

power_girl
05-02-2007, 11:52
jij werkt maar 3 dagen in de week..dus op zicht is het niet veel..!!! mijn schoonzus die werkt 5 dagen in de week..van 8.30 tot 18.00 uur dus die is de hele dag weg en ze heeft nogwel 3 kids..dus die zien hun moeder maar amper..in de vakantie werkt ze ook...dan gaat de jongste naar de crech en de ander of ze blijven thuis tot hun vader komt of ze gaat op zoek naar een oppas..!! maar jou schuldgevoel gaat meer over dat je een huis heb gekocht en niet dat je 3 dagen in de week werkt..!! maar gier incha allah....zelfs huisvrouwen die niet werken hebben niet altijd tijd voor hun kids...!!

sahab
05-02-2007, 12:17
Ik ben het met de rest mee eens,

Magrebia
05-02-2007, 12:49

Ik denk ook dat je meer inzit met het huis dan met de zorg van je kinderen, want zoals iedereen hier zegt is het niet omdat je huismoeder bent dat je automatisch meer aandacht geeft aan je kinderen. Als je echt met dat huis in je gedachten zit zou ik zeggen praat er eens over met je man dat je er zwaar mee inzit en geen innerlijke rust meer hebt en zo en hopelijk komen jullie tot een oplossing inshallah

Pagina's : [1] 2