Bekijk originele versie : Rachida
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
RIALTO IN DE OPENLUCHT!
21, 22, 23 augustus 2003
Op donderdag 21, vrijdag 22 en zaterdag 23 augustus wordt het Marie Heinekenplein in de Amsterdamse Pijp omgebouwd tot een gigantische Openluchtbioscoop. Drie achtereenvolgende – hopelijk zwoele - zomeravonden zijn hier bijzondere films te zien op groot doek. Rachida en Mme Brouette, twee voorproefjes van het Africa in the Picture programma, het Afrikaans filmfestival dat van 4 t/m 14 september Rialto op zijn kop zal zetten, en de voorpremière van de nieuwste François Ozon, Swimming pool, die vanaf 18 september in Rialto draait. Toegang is gratis.
21 augustus RACHIDA
22 augustus MME BROUETTE
23 augustus SWIMMING POOL .
21 augustus, 21.00 uur
RACHIDA
Algerije/Frankrijk 2002, 100 min
Regie Yamina Bachir
Rachida , Rachida is lerares in een volksbuurt van Algiers.
Als zij op een ochtend, zoals altijd ongesluierd, naar school gaat, wordt ze gewelddadig aangepakt door een terroristenbende waartoe ook één van haar ex-leerlingen behoort.
De bende vraagt haar een bom in de school te plaatsen, maar Rachida weigert. Woedend schiet de bendeleider een kogel in haar buik. Iedereen vlucht weg, terwijl Rachida zwaar bloedend achterblijft.
Maar zij overleeft de aanslag en besluit Algiers te verlaten om samen met haar moeder onder te duiken in een dorpje ver van de stad. Rachida vindt er werk als lerares. Maar het terrorisme blijkt ook daar onontkoombaar - in Algerije is geen plek veilig. Sinds het begin van de jaren negentig zijn er meer dan honderdduizend mensen om het leven gekomen bij de terreur in Algerije.
Jarenlang was het praktisch onmogelijk om in Algerije een film te maken; filmmakers konden weinig anders dan uitwijken naar Frankrijk. Sinds kort is die situatie enigszins verbeterd, waardoor een begin wordt gemaakt met het vertellen van het verhaal over terreur en de verschrikkingen van de oorlog.
Rachida, één van de eerste films uit Algerije in jaren, is de eerste lange speelfilm van Yamina Bachir en ze sleepte er direct vele internationale prijzen mee in de wacht.
Op een hartverscheurende en meeslepende manier vertelt ze het ontroerende relaas van een gemeenschap - en vooral van de vrouwen daarin - onder dreiging van terreur. Het is een wereld waar je zomaar ontvoerd, verkracht, neergeschoten kunt worden, waar een ongetrouwde vrouw met een litteken van een buikwond niet naar het badhuis kan, omdat men zou kunnen denken dat ze een keizersnede heeft gehad.
http://www.rialtofilm.nl/illustr/Rachida.jpg
Origineel gepost door jacko
Ken je deze?
Satin Rouge.
http://www.parool.nl/images/satin-410.jpgSatin rouge
MARK MOORMAN
Incidenteel wordt een film uit Tunesië in ons land uitgebracht. In 1990 het verrassende Halfaouine van Ferid Boughedir, over de wereld van de badhuizen, en in 1994 Les silences du palais van Moufida Tlatli, over een harem. Ook Satin rouge van debutante Raka Amari, die tevens het scenario schreef, speelt zich in een gesloten gemeenschap af, waar andere regels gelden dan in het openbare leven.
De mooie openingsscène van Satin rouge vertelt in miniatuur eigenlijk het hele verhaal. We volgen Lilia op haar gang door haar eigen appartement. Ze draagt een wijdvallende grijze jurk en haar haar zit in een knot, maar we zien ook in een oogopslag dat ze een aantrekkelijke vrouw is die zichzelf wegcijfert. De manier waarop ze een foto van een man afpoetst, verraadt dat ze weduwe is. Het enige frivole element is de radio die op de achtergrond aanstaat. Haar bewegingen gaan langzaam over in een korte sensuele dans, waarbij ze voor een moment haar haar los doet. Maar dan valt ze weer terug in haar oude rol, doet haar haar in een knot en poetst verder in dit leven.
Haar bevrijding uit het keurslijf komt bij een bezoek aan een cabaret waar een menigte mannen wordt opgezweept door buikdanseressen. Ze sluit vriendschap met een van de vrouwen, wordt eerst naaister, maar staat niet lang daarna ook op het podium. En na de bevrijding van het lichaam komt natuurlijk de bevrijding van de geest.
Misschien soms iets te dik aangezet, maar Raja Amari verrast met haar openhartige beeld van het geheime leven in Tunis.
Satin rouge wordt vooral gedragen door de mooie rol van actrice Hiam Abbas, die de overgave aan de verboden ritmes overtuigend verbeeldt. En aangezien ons beeld van Arabische vrouwen vooral bepaald lijkt te worden door films uit het strenge Iran (denk aan The circle) biedt ditTunesische debuut een welkome nuancering.
Nee,..maar Halfaouine en Les silences du palais wel.
....en er zijn er nog zo veel meer.
Mooie "Arabische :rolleyes: " films....... :D
Zowel Rachida als Satin Rouge zijn aanraders. Rachida om het verhaal (acteerwerk is niet echt geweldig) en Satin Rouge om muziek, dans en luchtig verhaal.
De filmfestival Africa in the Picture is al zowiezo een aanrader om te bezoeken. Het heeft zelfs een speciale thema over films uit Noord-Afrika genaamd "Maghreb in the Picture". Daarnaast biedt het ook films uit andere gebieden in Afrika en over Afrikanen buiten Afrika, die zeker de moeite waard zijn om te bekijken.
Danielle2
21-08-2003, 15:05
He Grendel, ik ben vanavond bij Rachida! Ik zal proberen een oranje jurk met een oranje hoed te vinden maar ik denk niet dat het gaat lukken...
KING_ZITA
21-08-2003, 15:16
Origineel gepost door Danielle2
He Grendel, ik ben vanavond bij Rachida! Ik zal proberen een oranje jurk met een oranje hoed te vinden maar ik denk niet dat het gaat lukken...
Ik zal eens goed om me heen kijken dan... ;)
Ik hoop dat het niet gaat regenen :D
Danielle2
21-08-2003, 15:45
Origineel gepost door KING_ZITA
Ik zal eens goed om me heen kijken dan... ;)
Zita! Jij komt toch niet 4,5 uur op en neer om een film in Amsterdam te komen zien??? En het is op een terras hoor, een heel groot terras zelfs...
KING_ZITA
21-08-2003, 15:47
Zita! Jij komt toch niet 4,5 uur op en neer om een film in Amsterdam te komen zien??? En het is op een terras hoor, een heel groot terras zelfs...
Ja... dat was ik dus wel van plan... Maar bedankt dat je verteld dat het een terras is.... Ik zou dan op het laatste moment toch niet meer durven.... Nou ja... Ik ga maar iets anders doen dan vanavond..
Veel plezier allen...
Zita.
Danielle2
21-08-2003, 15:52
Laat het me weten als je nog van gedachten verandert, ik ben meer dan bereid om met jou eens constructief aan je fobie te gaan werken...
KING_ZITA
21-08-2003, 16:42
Laat het me weten als je nog van gedachten verandert, ik ben meer dan bereid om met jou eens constructief aan je fobie te gaan werken...
Gebeurt niet... En persoonlijk hoeft het ook niet zo nodig.... Maar wel bedankt.
ibtisamc
21-08-2003, 17:38
Origineel gepost door grendel
RIALTO IN DE OPENLUCHT!
21, 22, 23 augustus 2003
.
Als zij op een ochtend, zoals altijd ongesluierd, naar school gaat, wordt ze gewelddadig aangepakt door een terroristenbende waartoe ook één van haar ex-leerlingen behoort.
Moest ze maar een sluier dragen he :D !!!
Origineel gepost door ibtisamc
Moest ze maar een sluier dragen he :D !!!
..........waarom ?............. :D
Is toch een mooie vrouw,.. :D
KING_ZITA
21-08-2003, 23:02
Origineel gepost door grendel
..........waarom ?............. :D
Is toch een mooie vrouw,.. :D
Hey, grendel.... je bent zelf niet naar de film geweest.... En ik overwoog nog wel je daar te gaan zoeken om dan je keel dicht te knijpen...
KING_ZITA
21-08-2003, 23:07
Origineel gepost door Amazoelloeh
goed antwoord Zita. Dat overweeg ik nog steeds. Grendelfli.kker.
Dat is omdat je geen enkel beetje individualiteit bezit.... Je wilt grendel niet pakken omdat ik hem dood wil hebben... je wil me slechts een beetje imiteren.... Anders had je ook wel een eigen naam gekozen in plaats van een nick te stelen van de man die zijn volk leert vechten.
Je hebt toch wel gezien hoe Amazoelloe, de man die zijn volk leert vechten, al zijn berichten afsluit?
Zita.
P.S. bovendien spreekt Amazoelloe niet van grendelf.likker maar van kantoortravestiet.
Danielle2
22-08-2003, 00:39
Zita, niet lullig doen tegen Grendel
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.