Bekijk originele versie : wat praten jullie thuis???
ik zie de laatste tijd veel marokkaanen die hun moedertaal niet eens kunnen praten!!
de vraag is dus""wat praten jullie thuis? alleen moedertaal of nederlands?
OF ALLES DOOR ELKAAR???
en hoe is het jou eigen taal? redelijk?goed?slecht?
en vind je het wel belangrijk???of niet??.
beppie_truus
11-07-2002, 22:09
wij praten thuis een mix van chinees en nederlands
tha_lady
11-07-2002, 23:17
Origineel gepost door beppie_truus
wij praten thuis een mix van chinees en nederlands
nee hoor japans en nederlands :kwaad:
laterZ :blauwkus:
Muslimah
12-07-2002, 00:12
wij praten thuis nederlands en marokkaans
maar tegenwoordig meer nederlands en k moet toegeven dat mijn marokkaans niet meer zo goed is zoals vroeger maar het lukt nog. :)
groetjes
_MISsISS_
12-07-2002, 00:20
IK praat thuis van alles..tsjarmilla oe safie.......en soms zelfs me ouders die nederlands en marokkaans praten door elkaar:D
missriffia03
12-07-2002, 15:41
nou een mengeling van chinees en indonesisch tjap tjoi
missriffia03
12-07-2002, 15:41
eerlijk gezegd een mix van tamazight nederlands tamarakt en tajin en sardine :)
soussiasaida
12-07-2002, 15:45
De kinderen thuis met elkaar; Nederlands, nederlands en nog es nederlands.
De kinderen tegen ouders; Arabisch en alleen maar arabisch.
Ouders tegen elkaar; Arabisch en Soussia
Ik en Soussia........... een Ramp :rolleyes: !
LieveMeisje
12-07-2002, 15:45
Ik spreek alleen kaastaal :(
missriffia03
12-07-2002, 15:46
kiri kiri brie, maaslander, goudse kaas la vache kiri
Origineel gepost door elmarocani
ik zie de laatste tijd veel marokkaanen die hun moedertaal niet eens kunnen praten!!
de vraag is dus""wat praten jullie thuis? alleen moedertaal of nederlands?
OF ALLES DOOR ELKAAR???
en hoe is het jou eigen taal? redelijk?goed?slecht?
en vind je het wel belangrijk???of niet??
Salaam elmarocani.....rustig, wat een boel vragen in 1 keer!
Ik ben samen met mijn zusjes opgevoed met twee talen, mijn ouders hebben het heel belangrijk gevonden dat we het nederlands goed zouden beheersen, zijn als een van de eersten naar een nederlandse school gegaan, toendertijd was er nog een school hier, speciaal voor molukse kinderen alleen de kleuterschool was voor mij echt moluks.
We spreken nog steeds nederlands thuis....het maleis onze moedertaal kunnen we redelijk goed spreken, en doen dat ook wel thuis, maar de 'voertaal' is nederlands.....
Mijn kinderen worden, net zoals ik, grotendeels in het nederlands opgevoed met een tintje moluks/timorees....hun vader spreekt voornamelijk maleis met ze, ik spreek ned. met ze, en het is merkbaar dat ze een grotere woordenschat krijgen en deze ook gebruiken.....ik vind het belangrijk om sowieso goed ned. te leren spreken ongeacht wat je moedertaal is.......je bent hier tenslotte....eigen taal daarnaast is ook belangrijk, anders kun je niet met bijv. ouderen praten zoals je opa/oma.....dat is een gemis.....
Wat ik gruwelijk vind om te horen is dat 'ratjetoe'-taal....het klinkt niet!
beslama...Sahira..... :zwaai:
Whatsupnador
12-07-2002, 15:49
Ik nl en turks maar ga cursus marokkaans volgens, lijk me nie zo moeiklijk hoor piecie of cakie
soussiasaida
12-07-2002, 15:54
Oh ja de rest van de antwoorden op jou vraag;
Ik spreek perfekt arabisch en kan het ook lezen, maar soussia daar bak ik niet veel van. Ik ben ook niet echt met de soussiataal opgevoed vandaar. Maar ik ben nog blij dat ik goed arabisch spreek als ik kijk naar mijn eigen nichten en neven in marokko uit frankrijk...... die kunnen er al helemaal niets van!
Wij praten thuis verbaal:
Liggen op de bank: Rot op, ik wil niet gestoord worden!
Liggen op de bank met afstandsbediening: Rot op, ik kijk tv en NEE, we gaan niet een andere zender kijken.
Liggen op de bank en de ander een schop geven: ZAPPEN!!!
Liggen op de bank en de ander een stomp geven: Geef hier, die afstandsbediening!
Opstaan en de deur dicht van de huiskamer: Ik ga naar de WC en het komende halfuur kom ik er niet uit!!
Grommen: ik heb honger, waar blijft 't eten?
Herrie maken met de borden/pannen/bestek: Het eten is klaar!!!
Ihsane83
12-07-2002, 17:26
Origineel gepost door alial
Nie liegen muslimah
Just kidding. Maar zo ist bij mij ook. Mijn moeder beheerst de nederlandse taal heel goed en vandaar dat ik veel nederlands met mijn moeder praat. Het is meestal een mengeling. Maar het lukt me wel, tis niet zo goed, ma kom. Ik vind het wel belangrijk, het is een deel van onze cultuur dat verloren gaat.
Beslama
he meid!
je woont in Belgie hoe kan dat dat je moeder Nederlandse taal goed beheerst? Of bedoel je soms belgisch?
liefs van ihsane
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.