Bekijk originele versie : wereld politiek
tinghir2001
18-08-2003, 23:32
Ik ben af en toe al deze discusies over Israel en Amerika zat aan het worden !! Ik begin denk ik een beetje volwassen te worden, sinds ik al die naive ideeen achter me begin te laten. Ideen zoals, een eerlijk verdeling van de welvaart op deze wereld ,vrede op aarde en de oprechtheid van het westerse regeringen tegenover de rest van de derde wereld. allemaal naif !!
Op de wereld arena is al heel lang een schaak spel bezig en Amerika is alle machtig met dominate schaak pionen. zoals het schaak stuk "Isreal" dat onmisbaar lijkt te zijn voor de Amerikanen. Af en toe offert Amerika een onbunullig schaak piontje op (zoals Saodia arabia) om als doel een waardevoller pion in beslag te nemen (Irak). Het is gewoon het recht van de sterkste ...of het nou verkeert is ..doet er niet toe ,denk ik !! het is een natuur wet !! punt uit .....einde discusie !!!!
haileselassie
19-08-2003, 00:12
tinghir, een eerlijker verdeling van de wereldwelvaart is heel moeilijk.
Vroeger dacht men, geef die mensen gewoon machines, en geld, en dan moeten ze het zus of zo aanpakken.( ontwikkelingshulp)
Het liep allemaal fout; en waarom?
de mentaliteit van de mens moet om; enerzijds in de
" ontwikkelingslanden ", anderzijds in de donorlanden.
Om maar eens een voorbeeld te noemen; de steenrijke Mobutu, eerst vechter voor onafhankelijkheid, toen president, toen president voor het leven, toen koning en toen keizer van Congo buitte zijn land enorm uit; vele miljarden verdwenen op zijn bankrekening; een afrikaan zei in een interview, dat hij hem dat helemaal niet kwalijk nam; "dat zou hij ook doen!"; Mobutu was toch stamhoofd, eigenlijk, en dat vinden ze normaal!
En zo'n stamhoofd mag ook ondemokraties optreden, kijk maar naar die vent in Zimbabwe, voormalig Brits rhodesie; Mugabe;hij is al 20 jaar president, en nu heeft hij pas landhervormingen voorgesteld, omdat hij oppositie kreeg; de stemmingen heeft hij frauduleus gewonnen, en de leider van de oppositie zit nu gevangen, verdacht van een "moordkomplot'.
Zelf loopt Mugabe rond met een tijgervel en een koningsstaf, omdat in het afrikaanse bewustzijn de traditionele leider nog veel meer invloed en aanzien heeft dan een ras demokraat in een driedelig kostuum. En de mensen vergeten, dat ze worden uitgebuit en bedrogen. En materieel erop achteruitgaan.
Maar denk je dat de afrikaanse leiders hem afkeuren? welnee! ze nodigen hem uit, voor kongressen, en bezoeken.
Een zelfde situatie is bijv in Afghanistan; de gewone jan met de pet is daar de klos, en de clanleiders doen waar ze zin in hebben.
Demokratie, en zelfbewustzijn is een proces dat in Europa vele honderden jaren heeft geduurd, met HEEL VEEL oorlog.
Totdat ook de stomste politikus begreep, dat geweld alleen maar leidt tot ekonomische vernietiging.
Zo'n mentaliteit kun je niet exporteren.
Hoe het wel moet, is in ieder geval met kleine stapjes, en op kleine schaal.( projekten).
Maar altijd is daar het konflikt met de lokale "autoriteiten", die de "buitenlandse" hulp als inmenging zien, en een bedreiging voor hun macht, over de plaatselijke bevolking. En dus hun baantje en inkomen.
Maar het opgeven, tinghir; NOOOOOOOIIITTT!
denk maar aan Greenpeace, begonnen met 1 idealistje, die zich zorgen maakte over de vernietiging van het milieu; vanuit een klein groepje gelijkgestemden heeft zich een invloedrijke groep gevormd, die de laatste decennia enorme resultaten heeft geboekt; zoals bijvoorbeeld dubbele wanden in olietankers, omdat Greenpeace regeringen bewust heeft gemaakt, via de media, dat olielozingen zeer schadelijk zijn voor het milieu.
En daardoor moesten oliebedrijven flink meebetalen in het opruimen, van de derrie; gedwongen door rechterlijke uitspraken, en schadeclaims.
So, don't give up your dreams, but try to realise them.
haileselassie
19-08-2003, 00:36
Sukkel, WIJ ZIJN HET VOLK, riepen de oostduitsers in 89, en braken de muur af!
Jij altijd met je hersenspoeling, en je waanfixatie op komplotten-theorie; het VOLK moet in opstand komen, doeppie, en dat heeft niks te maken met wat een ander land wil of kan!
Met al je gezwam over " het volk leren vechten", leer jij juist het volk berusten in een zogenaamde buitenlandse ( meestal amerikaanse dan wel europese) machtige overheersing,
(die gewoon niet bestaat) tenzij het volk dat gelooft, en als ze al jouw teksten lezen, zal dat ze niet opvrolijken.
Net zoals de Oostduitsers, en de Iranezen het hun niet gevallige bewind van Honecker en de Sjah afwierpen, of wie of wat voor mogendheid dat nou leuk vond of niet, ze deden het.
Maar ja, ama, jij bent geen marokkaan, dus ....marokkanen zullen echt niet naar jou luisteren om hun bewind af te schudden.
Wel heb je een mediterrane mentaliteit; altijd is een ander de schuld. POLISARIO, weet je wel!
Qubleema
19-08-2003, 06:10
zo lezen jullie dat allemaal
Binnenkort komt China erbij. Het is de grootste natie zowel qua bevolking als mogelijkheden. Die gaan de VS van de troon stoten want Chinezen zijn op het gebied van bewapeningswedloop slimmer dan Russen.
DAN is het echt gedaan met de fundamentalistische islam. Als er één staat dat soort zaken haat, dan is het China. Dus verheug je maar niet. Je raakt van de drup in de regen!!!!!!
tinghir2001
19-08-2003, 11:14
Origineel gepost door an3sdej
DAN is het echt gedaan met de fundamentalistische islam. Als er één staat dat soort zaken haat, dan is het China. Dus verheug je maar niet. Je raakt van de drup in de regen!!!!!!
De fundamentalistische Islam zoals die gepreekt wordt hoeft niet op China te wachten. Die heeft zowizo geen toekomst !! Het zijn expirimenten die gedoomt zijn te mislukken. Niemand zit te wachten op situaties zoals ik Algerije en tweede Taliban of regeringen zoals Sudan. En over Soaudia Arabia kan men ook geen goed woord over laten. Iran zit zelf een proces naar een gematigdere koers. en ik denk dat Turkije met een Islamitische partij het ook goed doet. Islam als leer en als factor binnen een democratische stelsel is de toekomst voor de meeste Islamitische landen.
Love_Love
11-12-2003, 20:41
hee tinghir 2001 ik kom ook uit tinghir.........hahahaha.... volgens mij ken ik jou....!!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.