Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Waarheid

hanounna
26-01-2007, 01:04

Wat betekent bovengenoemd woord voor jullie. Is het de waarheid een makkelijk gegeven voor jullie. Vind je het moeilijk/makkelijk om de waarheid te zeggen. Vind je het leuk om de waarheid te verdraaien zodat je jezelf een betere positie in het leven geeft. Durf je je man de waarheid te vertellen of niet, en hoe zit dat met je familie of vrienden? Ik heb er vaak over nagedacht. Waarom is het soms zo moeilijk of makkelijk om de waarheid te zeggen. Wat gebeurt er in je hersenen wanneer je de waarheid niet kan of wil vertellen. Is er een wezenlijk verschil tussen het vertellen van de waarheid aan de buitenwereld of de waarheid ook voor jezelf onder ogen te kunnen zien. Dan bedoel ik diep in je hart, het plekje dat alleen Rabi ta3alah kent. En is het verdraaien van de waarheid gelijk aan een leugen? Ook wel interessant om over na te denken. Nog erger, wat als je in je eigen leugens gaat geloven. Dus de waarheid verdraaien, maar tevens in de verdraaide versie geloven. Wat moet je daar van maken? De islam leert ons altijd sarih te zijn, dus altijd de waarheid onder ogen te zien. Of deze nu in jou voor- of nadeel werkt. Ik denk dat je pas sarih kunt zijn wanneer je dit ook tegenover Allah bent. Dat betekent dat je je houdt aan de 5 zuilen van de islam. Ik denk je dat je hierna pas sarih kunt zijn met je medemens. Wat vinden jullie?

RemmiLs
26-01-2007, 09:17
Wat betekent bovengenoemd woord voor jullie. Is het de waarheid een makkelijk gegeven voor jullie. Vind je het moeilijk/makkelijk om de waarheid te zeggen. Vind je het leuk om de waarheid te verdraaien zodat je jezelf een betere positie in het leven geeft. Durf je je man de waarheid te vertellen of niet, en hoe zit dat met je familie of vrienden? Ik heb er vaak over nagedacht. Waarom is het soms zo moeilijk of makkelijk om de waarheid te zeggen. Wat gebeurt er in je hersenen wanneer je de waarheid niet kan of wil vertellen. Is er een wezenlijk verschil tussen het vertellen van de waarheid aan de buitenwereld of de waarheid ook voor jezelf onder ogen te kunnen zien. Dan bedoel ik diep in je hart, het plekje dat alleen Rabi ta3alah kent. En is het verdraaien van de waarheid gelijk aan een leugen? Ook wel interessant om over na te denken. Nog erger, wat als je in je eigen leugens gaat geloven. Dus de waarheid verdraaien, maar tevens in de verdraaide versie geloven. Wat moet je daar van maken? De islam leert ons altijd sarih te zijn, dus altijd de waarheid onder ogen te zien. Of deze nu in jou voor- of nadeel werkt. Ik denk dat je pas sarih kunt zijn wanneer je dit ook tegenover Allah bent. Dat betekent dat je je houdt aan de 5 zuilen van de islam. Ik denk je dat je hierna pas sarih kunt zijn met je medemens. Wat vinden jullie? Het meest erge wat een persoon kan doen, is het verdraaien van de waarheid. Dit staat voor mij gelijk aan een leugen. Kunnen er niet meerdere versies zijn van de Waarheid? Bv Ik zie iets op een bepaalde manier, het komt bij mij op een andere manier over dan bij jou. Jij hebt dan jou versie en ik de mijne zijn dat dan 2 waarheden? Een mens moeten ten alle tijden eerlijk blijven, maar ik geloof geen enkele persoon die zegt nooit gelogen te hebben, immers de enige die deze zuivere eigenschap bezit is onze geliefde Profeet vzmh.

hanounna
26-01-2007, 09:32
Het meest erge wat een persoon kan doen, is het verdraaien van de waarheid. Dit staat voor mij gelijk aan een leugen. Kunnen er niet meerdere versies zijn van de Waarheid? Bv Ik zie iets op een bepaalde manier, het komt bij mij op een andere manier over dan bij jou. Jij hebt dan jou versie en ik de mijne zijn dat dan 2 waarheden? Een mens moeten ten alle tijden eerlijk blijven, maar ik geloof geen enkele persoon die zegt nooit gelogen te hebben, immers de enige die deze zuivere eigenschap bezit is onze geliefde Profeet vzmh. als je weet dat er twee waarheden zijn, is het dan niet gelijk aan een leugen. want je bent bewust dat er meerdere waarheden zijn. Kun je een voorbeeld noemen hiervan eigenlijk, want ik kan zo niet bedenken wanneer dit het geval is. Misschien moet je wel altijd eerlijk zijn, maar is het wellicht niet mogelijk om goede redenen. Ik vraag me dan af, is het dan ook een strafbaar feit binnen de islamitische normen en waarden. Is het verzwijgen van de waarheid ook het vertellen van een leugen, als is het maar om iets of iemand te beschermen tegen het slechte? moeilijk.

RemmiLs
26-01-2007, 09:49
als je weet dat er twee waarheden zijn, is het dan niet gelijk aan een leugen. want je bent bewust dat er meerdere waarheden zijn. Kun je een voorbeeld noemen hiervan eigenlijk, want ik kan zo niet bedenken wanneer dit het geval is. Situatieschets: Ik loop op straat een jongeman komt naast mij lopen. Mijn waarheid is dan Ik liep en hij kwam naast me lopen. Als jij ons naast elkaar ziet lopen is jouw waarheid Ik zag haar samen met een jongen lopen.Ik denk dat een veel voorkomende situatie is met 2 waarheden een scheiding tussen man en vrouw, de man en vrouw hebben een ieder hun eigen waarheid. Misschien moet je wel altijd eerlijk zijn, maar is het wellicht niet mogelijk om goede redenen. Ik vraag me dan af, is het dan ook een strafbaar feit binnen de islamitische normen en waarden. tjah ik heb ooit gehoord dat het bv voor een man met 2 vrouwen toegestaan is om te liegen om beide tevreden te houden wallahua3lam.Dan hebben we het over leugentjes als "jij ben de mooiste op aarde". Heeft de profeet Abraham niet ook een leugentje verteld om zijn vrouw te beschermen? Is het verzwijgen van de waarheid ook het vertellen van een leugen, als is het maar om iets of iemand te beschermen tegen het slechte? Een vrouw mag haar (liefdes) verleden verzwijgen voor haar man, ze is niet verplicht om haar fouten kenbaar te maken. Ik denk dat het verzwijgen van de waarheid als het liegen voor andermans bestwil, heel dicht bij elkaar liggen. moeilijk. Ingewikkeld!

hanounna
26-01-2007, 09:55

ik ben het eens met wat je zegt dat je niets hoeft te vertellen uit jou verleden aan je huidige partner als je je daar niet prettig bij voelt. Verder vind ik dat als je een vrouw bent van een man die meerdere vrouwen heeft, je moet verwachten dat je man niet alleen jou zal vertroetelen en je mooie woorden toefluistert. Het is beter om reeel te zijn in dit geval. Wat het eerste betreft. Dit heeft meer te maken met het feit dat de mens snel een oordeel klaar heeft. Het is niet persee de waarheid. Je kunt niet weten of je de waarheid hebt als je niet eerst direct hebt gevraagd wat precies de situatie is. Het kan dan wel zijn wat je hebt gezien, maar hoeft niet direct de waarheid te zijn. Dat wetende, houdt in dat je geen waarheid kunt hebben omdat je niet kunt uitsluiten dat de persoon in kwestie bijvoorbeeld lastig gevallen wordt. snap je wat ik bedoel te zeggen?

RemmiLs
26-01-2007, 10:03
ik ben het eens met wat je zegt dat je niets hoeft te vertellen uit jou verleden aan je huidige partner als je je daar niet prettig bij voelt. Voor de duidelijkheid dit is mijn mening niet maar de mening van een geleerde. Uiteraard deel ik die mening. Verder vind ik dat als je een vrouw bent van een man die meerdere vrouwen heeft, je moet verwachten dat je man niet alleen jou zal vertroetelen en je mooie woorden toefluistert. Het is beter om reeel te zijn in dit geval. Wat het eerste betreft. Dit heeft meer te maken met het feit dat de mens snel een oordeel klaar heeft. Het is niet persee de waarheid. Je kunt niet weten of je de waarheid hebt als je niet eerst direct hebt gevraagd wat precies de situatie is. Het kan dan wel zijn wat je hebt gezien, maar hoeft niet direct de waarheid te zijn. Dat wetende, houdt in dat je geen waarheid kunt hebben omdat je niet kunt uitsluiten dat de persoon in kwestie bijvoorbeeld lastig gevallen wordt. snap je wat ik bedoel te zeggen? Ik begrijp wat je bedoelt te zeggen, maar dat zal sterk verschillen per persoon de ene die denkt tjah misschien word ze lastig gevallen, en de andere die denkt ze is aan het chillen met haar nieuwe vriendje. Is dat de reden waarom je in de islamitische wetgeving altijd 2 getuigen moet hebben om iets te bewijzen?