Bekijk originele versie : Zionisme
babyvanbelisma
18-08-2003, 11:55
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag, die voor een aantal van jullie misschien als een domme vraag beschouwd zal worden, maar goed, als hij nooit beantwoord wordt, blijf ik natuurlijk onwetend... :confused:
Nou hier komt ie hoor: Wat is precies zionisme?
Er wordt zoveel gediscussierd over zionisme en ik weet nogsteeds niet precies wat het nou is.
Dus help me uit de droom en maak mij weer iets intelligenter.... :D
Groetjes,
BabyvB
Willemien
18-08-2003, 11:59
zi·o·nis·me (het ~)
1 het streven om de joden naar een eigen zelfstandige, nationale staat in Palestina terug te brengen
Zo staat het in Van Dale in ieder geval ... maar ik denk dat een aantal mensen hier er wat anders mee bedoelen.
Ben geen expert, ben ook benieuwd naar verdere reacties. :D
imanexxx
18-08-2003, 12:04
Kheb eens gezocht op het internet, en dit is wat ik heb gevonden:
Het joodse volk is altijd blijven geloven in een terugkeer naar het Beloofde Land, Eretz Israël, letterlijk: het land van Israël. Ooit zou de Messias komen en het volk in ballingschap terugleiden naar het land dat ze gedwongen waren te verlaten. Aan het einde van de 19de eeuw, op het hoogtepunt van de Dreyfus-affaire, werd het moderne seculiere zionisme geboren. Het seculiere zionisme is anders dan het religieuze zionisme. De religieuze zionisten verlangden naar een eigen joodse staat in Palestina, omdat deze door God beloofd zou zijn. Ze wilden echter het heft niet in eigen handen nemen, ze wachtten op de Messias. Het seculiere zionisme zag de oprichting van een joodse staat als oplossing tegen het antisemitisme. Daarom moesten de joden in actie komen. Voor hen hoefde de joodse staat niet in Palestina te komen. Maar Palestina had wel de voorkeur omdat er al veel joden woonden. Volgens de seculiere zionisten zou de joodse staat een moderne, democratische staat zijn, waarin religie en politiek gescheiden zouden worden.
babyvanbelisma
18-08-2003, 12:14
Erg bedankt voor al jullie uitleg!! Het begrip laat zich blijkbaar niet zo makkelijk verklaren, maar het is me nu al duidelijker. Wat ik wel veel merk op het forum is dat veel mensen zionisme gelijk stellen met het westen. Ik denk dat dat niet redelijk is.
Maar in ieder geval, alvast bedankt en ik wacht af naar andere reacties!!
Origineel gepost door babyvanbelisma
Erg bedankt voor al jullie uitleg!! Het begrip laat zich blijkbaar niet zo makkelijk verklaren, maar het is me nu al duidelijker. Wat ik wel veel merk op het forum is dat veel mensen zionisme gelijk stellen met het westen. Ik denk dat dat niet redelijk is.
Maar in ieder geval, alvast bedankt en ik wacht af naar andere reacties!!
ZIONISME=NAZISME , simpel toch?
:zwaai: Sword
babyvanbelisma
18-08-2003, 12:30
Origineel gepost door KohiNoor
He meis, goed dat je deze topic geopend hebt!
Sword, wat een onzin :(
;) Zei ik toch?
ZIONISME=NAZISME , simpel toch?
Zo te horen heb jij niet veel zinnigs te melden vandaag... Beetje recalcitrant??
Origineel gepost door KohiNoor
He meis, goed dat je deze topic geopend hebt!
Sword, wat een onzin :(
ONZIN: een verdreven bevolking, slachtpartijen, reusachtige vluchtenlingen(concentratie)kampen, moorden,...............
De meest walgelijke regime, dat zelfs het apart-regime in Zuid-afrika als een jongenskoor doet voorkomen, is het zionistisch regime in Palestina !!!
Dus mijn stelling van ZIONISME = NEO-NAZISME is nu lichtjes gewijzigd maar nog steeds op zijn plaats !!!
babyvanbelisma
18-08-2003, 13:40
Hoezo, denk jij dat het in tjetjenie erger is dan in israel? Ik denk dat je niet echt een stempel van 'erg' of 'minder erg' op deze situaties kunt plakken...
Origineel gepost door Elberfeld
Ha die Sword!
ALs jij me kan vertellen waar de gaskamers staan, ben ik je man. En als ik de berichten goed gevolgd heb, zijn er in Israel nog altijd palestijnen woonachtig die niet door het leger veel te krappe getto's worden gepropt.
En even voor het overige: als je naar tsjetsjenie kijkt, dan moet je toegeven dat het in Israel nog best meevalt, toch?
Sharon heeft het gebruik van gaskamers nog niet "verkocht" gekregen aan Bush&Co alhoewel het aantal kernkoppen en chemische wapens in hun depots niet veel goeds voorspellen, daarentegen is "DEPORTATIE" wel een bespreekbaar thema geworden in het WITTE huis, gaat er in jouw oliedomme hoofdje nu een belletje rinkelen of zit er helemaal geen greintje moraal, fatsoen en rechtvaardigheidgevoel in dat domme vege lijf van je !!!
babyvanbelisma
18-08-2003, 14:11
Nounou, als dit de manier is om elkaar tactvol toe te spreken hoeft het voor mij niet meer.
Tot slot: Ik dacht dat de kwestie-Tsjetsjenie erger is, omdat daar sprake is van "zuiveringskampen" voor mannelijke tsjetsjenen. Daarbij hoeft Poetin niets te "verkopen", zoals Sjaron dat wel moet doen.
En omdat ik wel wil discussieren, maar niet persoonlijk aangevallen wil worden, denk ik dat ik niets meer te bespreken heb hier. Om een variatie te geven op een citaat uit een bekende film:
Sword, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye.
Elberfeld, ik geloof niet dat ik je persoonlijk aangevallen heb. Over anderen wil ik niet spreken maar ik dacht dat ik een normale vraag had gesteld. :(
Groetjes
Nounou, als dit de manier is om elkaar tactvol toe te spreken hoeft het voor mij niet meer.
Tot slot: Ik dacht dat de kwestie-Tsjetsjenie erger is, omdat daar sprake is van "zuiveringskampen" voor mannelijke tsjetsjenen. Daarbij hoeft Poetin niets te "verkopen", zoals Sjaron dat wel moet doen.
En omdat ik wel wil discussieren, maar niet persoonlijk aangevallen wil worden, denk ik dat ik niets meer te bespreken heb hier. Om een variatie te geven op een citaat uit een bekende film:
Sword, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye.
Elberfeldje: this conversation was never meant to take place ,if your first reaction was a clever one. No need to say goodbye because i dont wanna know you !!
zionisten zyn de enige echte misdadigers ter wereld...kyk wat ze aan richten in de midden oosten...
Vertel.wat doen ze?
Moet je eens kijken hoe arrogant deze uitspraak is. Huizen worden met de grond gelijk gemaakt. Plantages en boomgaarden worden met wortel en al uit de grond gerukt, kinderen en vrouwen en ziekenwagens worden zonder pardon beschoten. En meneer de Zionist ziet dat niet in. En dan worden er voor de lol een stuk of 100 gevangen vrijgelaten, die zonder reden zijn opgepakt en opgesloten. Zo kunnen de Zionisten zeggen: kijk!! wij laten jullie misdadigers vrij, wij bedoelen t goed. Maar ondertussen zijn ze bezig met barbaarse activiteiten die gelijk zijn aan die van Hitler.
Concentratiekampen Zionist?? Duizenden Palestijnen zijn in een winter , ik geloof in '97, de bergen in gestuurd. Weg van hun huizen en familie. In de kou moesten zij zich zien te redden. Zo kan ik een hele waslijst aan feiten opnoemen... ;)
Nogmaals: Zionisten, zijn de besten in wijzen naar anderen, en de gebeten hond spelen, dat is hun vak :zwaai:
Danielle2
18-08-2003, 22:43
Gatarr, hoe kom je aan die info van palestijnen die in de winter de bergen in zijn gestuurd? Ben ik wel benieuwd naar. Israelis zijn zeker bezig met barbaarse activiteieten, maar de vergelijking met Hitler is natuurlijk onzin. Pas als ze 6 miljoen palestijnen zonder reden hebben vergast kan je de vergelijking trekken. En dat aantal gaan ze in dit tempo niet benaderen.
B.v.B., ik vind het heel goed dat je deze vraag gesteld hebt. De meesten gebruiken het woord zionist als scheldwoord, zonder te weten wat de term eigenlijk inhoudt.
Jah..laten we eeerst wachten totdat ze 6 miljoen Palestijnen hebben gedood. Dan moeten we aan de bel rinkelen. Hoezo is de vergelijking onzin....moorden is moorden, mensen t leven zuur maken is wat de Zionisten doen.
By the way...het is onjuist dat in de 2e WO 6 miljoen joden zijn vergast en/of vermoord. Er is een groot aantal vermoord, maar deze is verre van 6 miljoen. Er waren niet een 6 miljoen joden in Europa. Stel dat ze er waren, dan was t onmogelijk om deze te verbarnden nadat zij vergast waren, omdat je voor het verbranden van 6 miljoen joden een hoeveelheid kolen nodig hebt die in die tijd niet op te brengen was!!!
Om terug te komen op het onderwerp. Als je het nieuws volgt, en dan heb ik het niet over dit jaar of het jaar daarvoor, maar zeker vanaf begin jaren negentig, dan ben je op de hoogte van dit gebeuren. Ik weet niet tot hoever jij kan tasten wat info betreft over de Palestijnse kwestie. Maar neem van mij aan, die Palestijnen zijn verbannen vanuit hun steden naar de grens met Jordanie, daar moesten zij een verschrikkelijke winter doormaken..
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.