Bekijk originele versie : Weet iedere vrouw hier....
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
_Ought_Aicha_
23-01-2007, 13:44
... hoe de ghusl verricht dient te worden? Ik hoor vaak dat zusters zich gewoon douchen na hun menstruatie, of na gemeenschap. Het lijkt me leerzaam om daarom hier een aantal artikelen te plaatsen, waarin de regels omtrent ghusl uiteen worden gezet. Ik zal beginnen insha'Allah (in de volgende post).
_Ought_Aicha_
23-01-2007, 13:46
Het is aanbevelenswaardig voor degene die de Ghusl verricht, om zich te houden aan de manieren van de Profeet (vrede zij met hem) in zijn Ghusl.
Begin met het wassen van de handen, drie keer
Was vervolgens je geslachtsorgaan.
Verricht daarna de gehele Wudu, die je normaal ook voor het gebed verricht
Giet vervolgens water over je gehele lichaam: begin met rechts en vervolgens links. Let speciaal op de oksels, binnenkant van de oren, navel en tenen.
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا اغتسل من الجنابة يبدأ فيغسل يديه ثم يفرغ بيمينه على شماله فيغسل فرجه ثم يتوضأ وضوءه للصلاة ثم يأخذ الماء فيدخل أصابعه في أصول الشعر حتى إذا رأى أن قد استبرأ حفن على رأسه ثلاث حفنات ثم أفاض على سائر
'Toen de Profeet (vrede zij met hem) de Ghusl verrichte na Janaabah (onreinheid), begon hij met het wassen van zijn handen. Vervolgens goot hij met zijn rechterhand water in zijn linkerhand en waste zijn geslachtorgaan. Daarna verricht hij de Wudu die hij normaal ook voor het gebed verricht. Vervolgens neemt hij wat water en gaat met zijn vingers door de wortels van zijn haar; totdat hij wist dat het water zijn huis had bereikt. Daarna goot hij 3 keer water over zijn hoofd en uiteindelijk goot hij het water over zijn gehele lichaam.'
(Overgeleverd door Al-Boekhari en Moslim)
Bron: (Zie fiqh us Soennah 1/72,73)
Graag! :goedzo:... bedankt voor het plaatsen!..
slippertje1982
23-01-2007, 13:49
bedakt zusters een hoop mensen weten inderdaad niet hoe het moet dus bedankt
Islam4You
23-01-2007, 13:49
Goede topic aangezien sommige niet van de ghusl afweten.
ik heb geleerd dat je in het begin eerst bismillah moet zeggen, en dan je handen tot en met je ellebogen moet wassen.
en dan zoals hierboven
Ja echt erg me nichtje uit marokko wist niet eens hoe het moest .Ik schrok ervan!
:goedzo:
Heel goede topic...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het pas heb geleerd.. ik wist niet hoe ik de grote woedoe moest verrichten.. ik dacht altijd gewoon kleine woedoe onder de douche.. todat mijn man laats aan me vroeg hoe ik het deed.. bleek dus helemaal fout te zijn.. nu heb ik het geleerd elhamdoelilah
Moslima27
23-01-2007, 13:54
ougt aicha heel erg bedankt.ik wist nl ook niet hoe het echt moest.maar nu weet ik het.
_Ought_Aicha_
23-01-2007, 13:54
3. Er kunnen zich een paar situaties voordoen bij dit soort zaken.
- Er is seksuele omgang maar geen penetratie, en er is wel sprake van een orgasme. Wanneer er sprake is van een orgasme (wat het gevolg kan zijn van omgang zonder penetratie), dan wordt al-Ghoesl (de grote wassing) alsnog verplicht, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Water is voor water" (er wordt bedoeld dat ghoesl verplicht wordt wanneer er "water" (zaad/vocht) uit het lichaam komt door seksuele stimulatie, een orgasme).
- Er is penetratie, maar geen orgasme. Ghoesl is dan verplicht, vanwege de hadith: "Wanneer de twee besneden delen elkaar ontmoeten, en het topje van de penis verdwijnt, wordt ghoesl verplicht, of er een orgasme plaatsvindt of niet" (Abou Dawood, zie Sahih Soenan Abi Dawood, 209).
- Er is geen penetratie of orgasme, alleen seksuele omgang. In dit geval is al-Ghoesl niet verplicht, omdat er geen enkele hadith is die dit verplicht.
Al-Baghawi heeft gezegd in Sharh al-Soennah (2/9): "Ghoesl voor janaabah (staat van sexuele onreinheid) is verplicht in een van twee gevallen: Wanneer het topje van de penis de vagina penetreert, of wanneer stromend water vloeit uit de man of de vrouw."
ik wist gelukkig wel hoe het moest alleen weet ik ook dat je er iets bij moet zeggen maar niet precies wat.
iemand enig idee?
_Ought_Aicha_
23-01-2007, 13:55
Aicha (moge Allah's tevredenheid met haar zijn) heeft overgeleverd: "Dat wanneer de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) de grote wassing (Al ghosl) verrichte dat hij met het wassen van zijn handen begon. Vervolgens goot hij water met zijn rechterhand op zijn linkerhand en waste zijn intieme delen. Daarna verrichte hij de kleine wassing (wodo') zoals hij dat voor het gebed deed. Hij nam daarna een hand vol water en hij bevochtigde zijn haren met zijn vingers totdat hij zag dat het water het hoofdhuid bereikt heeft en dan goot hij drie keer water over zijn hoofd. Hij goot vervolgens water over zijn hele lichaam" (Boekharie en Moesliem).
slippertje1982
23-01-2007, 13:56
3. Er kunnen zich een paar situaties voordoen bij dit soort zaken.
- Er is seksuele omgang maar geen penetratie, en er is wel sprake van een orgasme. Wanneer er sprake is van een orgasme (wat het gevolg kan zijn van omgang zonder penetratie), dan wordt al-Ghoesl (de grote wassing) alsnog verplicht, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Water is voor water" (er wordt bedoeld dat ghoesl verplicht wordt wanneer er "water" (zaad/vocht) uit het lichaam komt door seksuele stimulatie, een orgasme).
- Er is penetratie, maar geen orgasme. Ghoesl is dan verplicht, vanwege de hadith: "Wanneer de twee besneden delen elkaar ontmoeten, en het topje van de penis verdwijnt, wordt ghoesl verplicht, of er een orgasme plaatsvindt of niet" (Abou Dawood, zie Sahih Soenan Abi Dawood, 209).
- Er is geen penetratie of orgasme, alleen seksuele omgang. In dit geval is al-Ghoesl niet verplicht, omdat er geen enkele hadith is die dit verplicht.
Al-Baghawi heeft gezegd in Sharh al-Soennah (2/9): "Ghoesl voor janaabah (staat van sexuele onreinheid) is verplicht in een van twee gevallen: Wanneer het topje van de penis de vagina penetreert, of wanneer stromend water vloeit uit de man of de vrouw."
sorry voor deze vraag maar wat word er bedoeld met als de twee besneden delen elkaar ontmoeten ??? vrouwen worden toch niet besneden
_Ought_Aicha_
23-01-2007, 13:56
ik wist gelukkig wel hoe het moest alleen weet ik ook dat je er iets bij moet zeggen maar niet precies wat.
iemand enig idee?
Je kunt van tevoren en/of achteraf een du'a zeggen.
_Ought_Aicha_
23-01-2007, 13:57
sorry voor deze vraag maar wat word er bedoeld met als de twee besneden delen elkaar ontmoeten ??? vrouwen worden toch niet besneden
Het is sunnah om de vrouw te besnijden (niet de vorm van besnijdenis die heden bekend is, en o.a. in Somalie en andere delen van Afrika wordt toegepast), hierbij wordt een velletje van de clitoris verwijderd, waardoor de vrouw meer gevoelens heeft tijdens de gemeenschap. (maar dat is een andere discussie ;))
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.