Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : De Nederlandse cultuur?

Pagina's : [1] 2 3 4

babyvanbelisma
15-08-2003, 09:19

:zwaai: Hallo iedereen! :zwaai: Naar aanleiding van de topic van KohiNoor over Nederland, heb ik besloten om ook eens een paar vraagjes te stellen. Ik ben wel benieuwd wie er actief deelneemt in bepaalde typisch Nederlandse dingen. Dan bedoel ik Nederlands eten (denk aan boerenkool, stamppot, hachee enz.), schaatsen, koninginnedag, sinterklaas en al dat soort dingen. Ik denk (en als ik het mis heb schroom dan niet mij uit de droom te helpen) dat er weinig marokkanen zijn die veel deelnemen in de Nederlandse cultuur of kennis hebben van bijvoorbeeld de Nederlandse geschiedenis. Dat is geen verwijt hoor want persoonlijk vind ik de nederlandse cultuur helemaal niet zo interessant, gewoonweg omdat het niet zoveel inhoud heeft. Als je kijkt naar de Marokkaanse cultuur, die rijk is aan gebruiken en rituelen, dan vind ik dat toch een stuk mooier. En de nederlandse keuken....... nee... eigenlijk bestaat er geen nederlandse keuken maar alleen nederlands eten.... Mohiem, ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met typisch nederlandse bezigheden enz. Enne....Belgie doet ook mee natuurlijk... :belgie: Beslema

Zigo
15-08-2003, 13:10
Kennis van de Nederlandse geschiedenis. Neuh..... het vak geschiedenis word bij Marokkanen per definitie uit het vakkenpakket gehaald hier in Nederland. T.v. kijken doen Marokkanen via de schotel en van boeken hebben Marokkanen nooit gehoord. Maar aan Sinterklaas doen Marokkanen het hele jaar. De Zwarte Pietenrol speelt de media graag toe. weeeeeeh 'Deelnemen aan de Nederlandse cultuur'. Weet je wat het begrip cultuur inhoudt? Heb je dat niet geleerd bij geschiedenis of gaat tegenwoordig niet samen met Maatschappij leer? Ik denk dat als jij het begrip cultuur gaat ontleden, je die vraag zelf kan beantwoorden. Of heb je het werkelijk alleen over de Folkloristische kant van het begrip cultuur en de know-how over de Nederlandse geschiedenis :rolleyes: Vertel me ik weet best veel over de Chinese geschiedenis. Ook eet ik vaak Chinees en steek iedere jaar vuurwerk af tijdens Chinees nieuwjaar. Neem ik nu deel aan de Chinese cultuur?

Jupiter
15-08-2003, 13:21
Cultuur is gewoon een verzameling van gewoontes en tradities. En het is niet iets dat voor altijd vast staat. Het veranderd ook steeds. Wat wel vast staat is dat als de hitte van de afgelopen tijd langer was doorgegaan en elke jaar steeds sterker terugkomt, Nederland ook langzaam op Marokko gaat lijken: uitvallende electriciteit, tekort aan water, kantoren die pas om 10.00 uur open gaan en om 12.00 uur weer dicht, volle zweterige bussen, eten om 10 uur 's avonds als het wat koeler is, in april al aan het strand liggen, asfalt dat na een jaar al los schiet, Nederlanders die weg willen emigreren, legen straten tussen 12.00 uur en 16.00 uur, smeltende chocoladehagelslag in je boodschappentas, ijs die je binnen 30 seconde op moet eten...... :D Groeien beide culturen toch weer naar elkaar........ :D

babyvanbelisma
15-08-2003, 13:40
Met cultuur bedoel ik gewoon typisch nederlandse gewoonten, wat kaaskopjes doen, weet ik veel wat ik bedoel..... verzin maar wat....

PeterN
15-08-2003, 14:46

Ik ben een kaaskopje (en nieuw hier) en doe aan sommige dingen mee die jij opnoemt, maar weet niet of dat allemaal onder cultuur valt. Uiteraard eet ik wel eens 'Nederlands voedsel', maar vind over het algemeen gerechten uit andere werelddelen lekkerder; of om preciezer te zijn: het is de variatie van het eten van veel verschillende dingen die ik waardeer. (overigens ben ik neit echt een liefhebber van de genoemde gerechten) Koninginnedag is een leuke vrij dag (mits het weer mooi is) om door een (bij voorkeur) grote stad te dwalen, met de koningin heb ik verder niet zo veel. Schaatsen doe ik als de winters dat toelaten erg graag, en dan geen rondjes in een park maar tochten langs kleine dorpjes en meren; erg leuk om met gevaarlijk hoge snelheden je voort te bwegen door witgesneeuwde landschappen.

babyvanbelisma
15-08-2003, 14:57
Origineel gepost door Abracadaver haring happen, creeeren van land uit water (polders), sinterklaas, oude ambachten & klederdracht, plantjes in de vensterbanken, snert, met de caravan op vakantie. Kijk de Nederlandse cultuur is net zo veelzijdig als de Marokkaanse het feit dat je er niet zo bekend mee bent wil niet zeggen dat het er niet is. Anders kan ik ook wel gaan beweren "goh echt marokkaanse cultuur bestaat niet ik ken alleen couscous en kamelen" Ik weet heus wel waar de nederlandse cultuur en gewoonten uit bestaan, ze trekken me gewoon niet aan.... Ik vind het eten niet lekker (de typische nederlandse dingen) en de klederdracht is zoooo lelijk. Klompen? Wie verzint het? Nee... ik weet er genoeg van maar ik vind het niet mooi... Ik ben een kaaskopje (en nieuw hier) en doe aan sommige dingen mee die jij opnoemt, maar weet niet of dat allemaal onder cultuur valt. Uiteraard eet ik wel eens 'Nederlands voedsel', maar vind over het algemeen gerechten uit andere werelddelen lekkerder; of om preciezer te zijn: het is de variatie van het eten van veel verschillende dingen die ik waardeer. (overigens ben ik neit echt een liefhebber van de genoemde gerechten) Hee kaaskopje, welkom op ons o zo mooie en gezellige forum!! Wat beweegt je om hier te verblijven? ben ik wel benieuwd naar!

babyvanbelisma
15-08-2003, 15:21
Misschien heb je daar wel gelijk in hebt. Ik ben 100 % nederlands, mijn familie komt uit zeeland en de zeelandse gewoonten zijn weer een verhaal apart, maar het trekt me gewoon helemaal niet. Ik vind het allemaal zo gewoontjes, als je snapt wat ik bedoel. Kijk naar de chinese, marokkaanse, oosterse culturen,die mensen leven helemaal volgens bepaalde gebruiken. Wij nederlanders doen niet zoveel om onze gewoonten naar voren te brengen vind ik en ik krijg de indruk dat dat is omdat wij niet zoveel hebben als die andere landen.... Maar ja, smaken verschillen natuurlijk..

PeterN
15-08-2003, 15:32
Origineel gepost door babyvanbelisma [B] en de klederdracht is zoooo lelijk. Klompen? Wie verzint het?Tja, ik vind de klederdracht ook niet mooi, maar heb daar ook weinig mee te maken. Dat er een handjevol mensen zijn die volharden om dat te blijven dragen dan moeten ze dat vooral doen. En klompen zijn er trouwens niet voor niks, dat waren schoenen bedoeld voor werkliede, bv op het land. En die werden niet gedragen omdat het bij de lelijke klederdracht hoorde, maar omdat ze zo verdraaid handig zijn. Waarom precies weet ik niet meer, maar kan me nog herinneren dat er een tijdje terug iets speelde waarbij stratenmakers deze dingen niet meer mochten dragen (omdat ze niet voldeden aan weet ik wat voor europese regelgeving). Hier was nogal wat protest tegen omdat hordes startenmakers het dragen van klompen erg aangenaam en handig vonden. Hee kaaskopje, welkom op ons o zo mooie en gezellige forum!! Wat beweegt je om hier te verblijven? ben ik wel benieuwd naar!Omdat ik altijd nieuwsgierig ben naar de mening van anderen, wat mensen beweegt, hoe ze denken en er zonder communicatie nooit begrip komt (al is dat laatstie niet echt een reden maar het klinkt wel mooi ideoligisch ;))

babyvanbelisma
15-08-2003, 16:28
klinkt inderdaad wel ideologisch ja, maar dat geeft niet. We gaan nog wel een keertje flink in discussie...

an3sdej
15-08-2003, 17:16
Dat is geen verwijt hoor want persoonlijk vind ik de nederlandse cultuur helemaal niet zo interessant, gewoonweg omdat het niet zoveel inhoud heeft Als je in de grote stad woont, en daar weinig vandaan komt leer je Nederland en zijn cultuur ook niet kennen. Ben je al eens wezen fietsen door Drente, Friesland en Groningen? Heb je daar weleens de musea bekeken? Of door Limburg en brabant gereisd? Waar je ook komt, ben je überhaupt weleens in meer dan 2 musea geweest? Ja, natuurlijk ben je weleens in Volendam geweest, maar niet in Ootmarssum, waar zeer veel galeries zijn. Nooit in de mooie brinkdorpen van Drente. De manier van leven van de Nederlanders is gebaseerd op eeuwen ontwikkelende cultuur, alleen je verdiept je er niet in, alles uit Marokko lijkt mooier.

redcat
15-08-2003, 19:14
Al met al denk ik dat je kan stellen dat de Nederlandse cultuur meer dan voldoende inhoud heeft, of je die inhoud interessant vind is natuurlijk een tweede, en voor iedereen anders!

grendel
15-08-2003, 19:23
Origineel gepost door Kruisvaarder69 Nederlandse cultuur stelt niet zo veel voor? Nederland was het meest invloedrijke land in Europa in de 16 en 17e eeuw. Loop eens een keer door Amsterdam daar ben je omringt door oude gebouwen uit die periode, dat stelt meer voor dan lemen hutjes in Marokko. Nederland was de eerste republiek in de wereld in de tijd van de 7 provincien (zegt je waarschijnlijk niets). 80 jarige oorlog waarin Nederland haar onafhankelijkheid veroverde zegt je waarschijnlijk ook niets. Voc, de eerste multinational van de wereld, doet dat misschien een belletje rinkelen? Verdiep je eerst eens in het land waarin je woont voordat je gaat melden dat de cultuur niet voorstelt. Ik ga toch ook niet zeggen, Marokkaanse cultuur stelt niet voor want ik vind shoarma niet lekker en die rokken waar ze in lopen zijn zo lelijk :rolleyes: Hahahaha,...........ik ben het wel gedeeltelijk met je eens. Maarre je haalt een paar dingen door mekaar. Shoarma is niet Marokkaans en die rokken worden meer door Turkse oudere dames gedragen,...............sommige Marokkaanse dames dragen van die Djellaba's (voor sommige grappenmakers beter bekend als soepjurken :D ),........ En ik waarschuw je alvast, Amazoullou zal hoogstwaarschijnlijk ALLES tegenspreken wat je hebt gepost............................... :D :zwaai:

redcat
15-08-2003, 19:25
Origineel gepost door grendel Hahahaha,...........ik ben het wel gedeeltelijk met je eens. Maarre je haalt een paar dingen door mekaar. Shoarma is niet Marokkaans en die rokken worden meer door Turkse oudere dames gedragen,...............sommige Marokkaanse dames dragen van die Djellaba's (voor sommige grappenmakers beter bekend als soepjurken :D ),........ En ik waarschuw je alvast, Amazoullou zal hoogstwaarschijnlijk ALLES tegenspreken wat je hebt gepost............................... :D :zwaai: Ach, hij moet zich toch ergens mee bezig houden? Je moet maar zo denken, het houdt hem van de straat..... ;)

emsoem
15-08-2003, 19:26
de nederlandse cultuur is ook best wel boeiend:) alleen weetje wat het is? veel mensen zijn dat allemaal vergeten....ze doet nou gewoon zelf waar zin in hebben...bijna niets meer is echt nederlands...wel jammer:) =emsoem=

grendel
15-08-2003, 19:37

Origineel gepost door redcat Ach, hij moet zich toch ergens mee bezig houden? Je moet maar zo denken, het houdt hem van de straat..... ;) Laten we het hopen ;)

Pagina's : [1] 2 3 4