Bekijk originele versie : De kaars gaat uit..ooit
http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.sterren.licht.sterrenstelsels.html
Heelal gaat uit
als een nachtkaars
Steeds minder sterren. (Foto: EPA)
EDINBURGH - Het heelal zal uitgaan als een nachtkaars. Astronomen van de Universiteit van Edinburgh zijn dit pessimistische toekomstbeeld toegedaan dankzij een nieuwe onderzoeksmethode voor het analyseren van het licht van verafgelegen sterrenstelsels, aldus de BBC donderdag.
De nieuwe methode bevestigt het vermoeden dat er al miljarden jaren lang steeds minder sterren worden gevormd. Dit betekent dat er ooit een dag komt, dat er geen enkel ster meer zal ontstaan.
Het licht van verafgelegen sterrenstelsels is miljoenen jaren oud en biedt dus goed inzicht in hoe sterrenstelsels zich gedragen als ze nog jong zijn. De astronomen hebben een zogenoemd fossielbestand opgebouwd van 40.000 sterrenstelsels. Zij schijnen met het gezamenlijke licht van alle sterren in dat stelsel. Als een sterrenstelsel jong is, dan heeft dat licht een blauwe gloed. Dat komt omdat dit grote, hele hete sterren zijn. Sterrenstelsels waarvan het licht roodachtig is, zijn ouder. Deze oudere sterren zijn kleiner van formaat.
Door de nieuwe methode zijn de grote hoeveelheden informatie die uit het sterrenlicht te halen valt, beter te verwerken. Door die informatie samen te voegen, hebben de astronomen nieuwe inzichten in hoe het heelal aan zijn einde gaat komen.
Dit zal echter nog niet zo snel gebeuren. Volgens recente schattingen zijn er minstens tien keer zoveel sterren in het universum als alle zandkorrels op de stranden en woestijnen op aarde bij elkaar. Het zal dus nog miljarden jaren duren, maar ooit zullen alle fonkelende sterren aan de nachtelijke hemel uitdoven en wordt het heelal een ijskoud en pikduister oord.
De mensheid maakt dat waarschijnlijk niet meer mee, in ieder geval niet op aarde. Onze planeet wordt over ongeveer vijf miljard jaar door een opzwellende zon verzwolgen. De zon stort uiteindelijk onder zijn eigen gewicht in elkaar en wordt een witte dwerg. Een klein hemellichaam van koolstof en zuurstof blijft over. Na verloop van tijd wordt zijn licht zwakker en zwakker totdat slechts de duisternis overblijft..
babyvanbelisma
15-08-2003, 09:32
Hebben jullie gisteravond de planeet mars nog gezien? Deze is een keer in de 60000 jaar te zien en gisteravond was dat zo. Het was wel een mooi gezicht, zo'n oranjeachtige bol dichtbij de maan...
En die marsmannetjes maar zwaaien naar ons
babyvanbelisma
15-08-2003, 09:35
nee...als je het weer wilt zien, dan moet je 60000 jaar wachten. Ga je dat halen denk je?
Ach... misschien wonen we over 50 jaar wel op mars, kunnen we 1 keer in de 60000 jaar naar aarde kijken...
babyvanbelisma
15-08-2003, 09:43
Nee hoor, is geen geintje, het was echt zo!! K heb het zelf gezien..
babyvanbelisma
15-08-2003, 12:26
Ik heb het ook niet van het nieuws hoor, ik lag al in bed en toen kwam mijn broertje het zeggen. Ik heb er speciaal mijn lenzen weer voor in gedaan!!
babyvanbelisma
15-08-2003, 12:47
:)) ja mijn lenzen hebben een rode kleur en er zitten sterretjes in dus bij mij is het altijd feest. Dus iedereen die mars heeft gemist: ik zou zeggen leen mijn lensjes even!
Maar het was gister geen volle maan maar wel bijna en hij was heel fel en er waren heel veel sterren in de lucht (maar dat kan ook door die lenzen zijn geweest)
Origineel gepost door babyvanbelisma
Hebben jullie gisteravond de planeet mars nog gezien? Deze is een keer in de 60000 jaar te zien en gisteravond was dat zo. Het was wel een mooi gezicht, zo'n oranjeachtige bol dichtbij de maan...
En die marsmannetjes maar zwaaien naar ons
Volgens mij klopt dit niet babyvanbelisma.
(jij kunt trouwens goed schrijven voor een baby, of bedoel je schatje van belisma? en wie is die Belisma dan? sorry ik dwaal af)
Mars kun je bijna altijd zien, meestal met het blote oog (hou je kleren dus gewoon aan). Alleen is mars om de duizend jaar zo goed te zien dat iedereen die naar boven kijkt het opvalt en denkt dat het een heldere ster is.
babyvanbelisma
15-08-2003, 12:56
Origineel gepost door Jupiter
Volgens mij klopt dit niet babyvanbelisma.
(jij kunt trouwens goed schrijven voor een baby, of bedoel je schatje van belisma? en wie is die Belisma dan? sorry ik dwaal af)
Mars kun je bijna altijd zien, meestal met het blote oog (hou je kleren dus gewoon aan). Alleen is mars om de duizend jaar zo goed te zien dat iedereen die naar boven kijkt het opvalt en denkt dat het een heldere ster is.
Het is inderdaad schatje en geen baby.....wie belisma is :Iluvu: ... dan moet je maar even bij de leden kijken....
Bedankt voor de info, misschien is jouw bron nauwkeuriger dan die van mij. Ik vond het in ieder geval heel mooi en ik had het nog nooit gezien....
Groetjes
MELILLENSE
15-08-2003, 12:56
Origineel gepost door vikker
Heelal gaat uit
als een nachtkaars
Steeds minder sterren. (Foto: EPA)
EDINBURGH - Het heelal zal uitgaan als een nachtkaars. Astronomen van de Universiteit van Edinburgh zijn dit pessimistische toekomstbeeld toegedaan dankzij een nieuwe onderzoeksmethode voor het analyseren van het licht van verafgelegen sterrenstelsels, aldus de BBC donderdag.
.......
Niks nieuws onder de zon.....was ons al medegedeeld in de Koran, reeds meer dan 1400 jaar geleden.
Big Bang eindigt ooit met Big Collapse.
Pessimistisch toekomstbeeld? Ach ja, 't is wat je er zelf van maakt.
MELILLENSE :belgie:
Origineel gepost door MELILLENSE
Niks nieuws onder de zon.....was ons al medegedeeld in de Koran, reeds meer dan 1400 jaar geleden.
Big Bang eindigt ooit met Big Collapse.
Pessimistisch toekomstbeeld? Ach ja, 't is wat je er zelf van maakt.
MELILLENSE :belgie:
What goes up most come down............ :D
over 10 miljoen jaar zijn we sterloos, owneeeeee!!!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.