Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Slaapproblemen...

_NooR_
13-01-2007, 09:22

Dames, Gisteravond laat was ik een tv programma aan het bekijken op RTL4 waarin ze Narcolepsie bespraken. In eerste instantie wist ik niet dat het over de ziekte Narcolepsie ging. Ik hoorde een vrouw vertellen waar ze last van had en vreemd genoeg raakte ik helemaal gebiologeerd door haar verhaal; alles wat zij vertelde, daar had ik ook last van! Afijn, ik zat dus op het puntje van de bank omdat ik maar al te graag wilde weten waar ze nou last van had. Misschien was ik niet gek en kon ik toch wel naar mn huisarts gaan en misschien zelfs behandeld worden. Uiteindelijk kwam het er op neer dat deze vrouw na vele tests er achter kwam dat ze Narcolepsie heeft. Voor de gene die niet weten wat Narcolepsie is; Narcolepsie is een (erfelijke) ziekte waarbij je een stoornis hebt in je slaap en waak periodes. Dus ging ik, zo nieuwsgierig als ik ben, vanmorgen vroeg het net op surfen om nog meer informatie te achterhalen. In mijn directe omgeving ken ik twee andere mensen die (een deel) dezelfde klachten hebben als ik. Nu is mijn doel met deze topic om te peilen of er andere mensen zijn die de zelfde klachten delen, maar nooit gedacht hadden aan Narcolepsie, maar het altijd maar afwuiven als zijnde (tijdelijk) slaapgebrek of oververmoeidheid of iets in die trant. Ik zal hieronder de symptomen zetten en ik vraag de lezers zo serieus mogelijk de symptomen door te nemen en dan eventueel vermelden of je wel eens last hebt gehad van één of meerdere symptonen; De symptomen van narcolepsie Ondanks dat narcolepsie een zeldzame aandoening is mag van de arts verwacht worden dat hij op basis van de unieke combinatie van klachten (onweerstaanbaar in slaapvallen en soms aanvallen van spierslapte bij emoties), het bestaan van narcolepsie kan vaststellen. Het is daarom van zeer groot belang dat men als patiënt zo goed mogelijk zijn klachten aan de arts vertelt en eveneens aangeeft welke invloed ze hebben op het dagelijks bestaan. Om u te helpen bij het opmaken van een goede inventarisatie kan het nuttig zijn na te gaan welke van de volgende klachten op u van toepassing zijn. Het is belangrijk te realiseren dat niet alle symptomen bij iedere patiënt voorkomen. Slaperigheid en slaapaanvallen overdag Een dagelijks toegenomen slaapneiging overdag, soms een continu gevoel van slaperigheid (een gevoel alsof men een aantal nachten te weinig heeft geslapen). Deze toegenomen vermoeidheid kan leiden tot verschillende korte (10 à 30 minuten) slaapperiodes, die met name optreden in rustige omstandigheden en/of passieve bezigheden (bijvoorbeeld in de trein of auto; vervelend of saai zittend werk, vergaderingen). De onbedwingbare neiging tot in slaap vallen overdag voelt men meestal aankomen. Soms kan men door met sterke inspanning en actief bezig zijn een slaapaanval onderdrukken, maar dat heeft als gevolg dat men zich voor de rest van de dag duf en vermoeid voelt en bovendien erg overprikkelbaar is. Vrijwel alle patiënten (95% - 100%) heeft last van deze klachten. (De slaapaanvallen zijn in mijn geval alleen van toeppassing wanneer ik niet genoeg geprikkeld word, dus bij lang zitten luisteren tijdens een college of werktraining of langdurig autorijden) Kataplexie (spierverslapping) Kataplexie is een plotseling optredend kortdurend krachtsverlies (verslapping) van de skeletspieren bij helder bewustzijn uitgelokt door intense emoties zoals woede, lachen, schrik en opwinding. Soms beperken deze aanvallen zich tot bepaalde spiergroepen (partiële aanvallen), soms ontstaat een verslapping van alle skeletspieren (complete aanvallen). Bij krachtsverlies in de nek- en/of de gelaatsspieren valt het hoofd voorover en wordt spreken onmogelijk; als de beenspieren verslappen zakt men door de knieën en valt men. Kataplexie is een ongewone REM-slaap manifestatie in de waaktoestand. De duur is in de meeste gevallen minder dan 30 seconden en de aanvallen kunnen zich meerdere malen per dag voordoen. Hoewel de aanvallen wel acuut beginnen, zijn ze meestal niet direct maximaal, waardoor men nog steun kan zoeken en slechts zelden een verwonding optreedt. Ongeveer 60% - 70% van alle patiënten heeft last van deze klachten. Slaapparalyse (slaapverlamming) Gewoonlijk begint de slaap met een non REM-slaap, gevolgd door een REM-slaap (waarin waarschijnlijk de dromen optreden). Bij narcolepsie is er een REM-slaap echter kort na het inslapen of zelfs direct bij het begin van de slaap: SOREMP (Sleep Onset REM Period). Deze plotselinge overgang naar een REM-slaap wordt ervaren als slaapverlamming. Men is zich bewust van de omgeving, maar is niet in staat zich te bewegen, hetgeen erg beangstigend of bedreigend kan zijn voor de patiënt. Ongeveer 30% van alle patiënten heeft last van deze klachten. (De slaapparalyse treed bij mij al sinds mijn jeugd op en komt veelal voor vlak voor het ontwaken, dus in de ochtend. Wanneer dit op treed word ik overspoeld door angst omdat ik automatisch denk dat het iets bovennatuurlijks is, lees; djinns) Hypnagoge hallucinaties Een ander fenomeen dat kan optreden als gevolg van een dergelijke SOREMP is het waarnemen (vooral tijdens het inslapen) van extreem levendige droombeelden die soms nauwelijks van de werkelijkheid zijn te onderscheiden. Tijdens de droom ziet, hoort en voelt men van alles, dikwijls met een beangstigend en bedreigend karakter. Deze hallucinaties duren meestal slechts enkele minuten zelden langer dan tien minuten. Ze treden niet alleen 's nachts op, maar ook wanneer men overdag in slaap valt. Ongeveer 25% van alle patiënten heeft last van deze klachten. (Ook de extreem levendige dromen en hallucinaties komen frequent voor, ook dit scheepte ik af met de gedachte dat het iets bovennatuurlijks zou zijn) Frequent onderbroken nachtelijke slaap Meer dan de helft van de patiënten klaagt over een té oppervlakkige en té onrustige slaap met veelvuldig wakker worden. Dikwijls worden ze reeds na 1 of 2 uur wakker en dit kan zich om de 2 uur herhalen. Ook ligt men vaak lange periodes wakker (1 tot 2 uur). Ook kan de nachtelijke slaap nog verstoord worden door het optreden van angstdromen en onvrijwillige lichaamsbewegingen. Eveneens is bekend het optreden van periodiek schoppende bewegingen in de onderste ledematen tijdens het slapen. (Onderbroken nachtelijke slaap komt niet altijd voor, maar vaak genoeg om te onthouden. Het kost me veel tijd om 's avonds uberhaupt in slaap te vallen, slapen doe ik kennelijk niet in alle rust en ontwaak vrij snel en voel me redelijk brak door de heftige dromen, vaak in bedreigende sfeer) Wie zich hierin kan herkennen, in één van de symptomen of misschien heb je mensen in je omgeving die hier last van hebben, gaarne reageren. Groet, NooR

bollebuik
13-01-2007, 10:15
Op vitaya heb ik hierover eens een programma gezien. Echt erg. Ze kreeg tijdens haar slaap aanvallen of ging gewoon door't huis wandelen. Haar man kon er niet mee leven en ze gingen uit elkaar. Een ander man sloeg tijdens zijn slaap zijn vrouw verrot en ging daarna gewoon rustig verder slapen :maf: Ze lieten beelden zien en die waren écht verschrikkelijk. Je zag rust en kalmte in die slaapkamer, ze lagen te slapen, opeens gooit ie z'n nachttafel overhoop en gooit met zijn vuisten op't gezicht van z'n vrouw. En daarna SNURK SNURK. Ik zou ook niet me zo'n man kunnen leven hoor.

_NooR_
13-01-2007, 10:30
Op vitaya heb ik hierover eens een programma gezien. Echt erg. Ze kreeg tijdens haar slaap aanvallen of ging gewoon door't huis wandelen. Haar man kon er niet mee leven en ze gingen uit elkaar. Een ander man sloeg tijdens zijn slaap zijn vrouw verrot en ging daarna gewoon rustig verder slapen :maf: Ze lieten beelden zien en die waren écht verschrikkelijk. Je zag rust en kalmte in die slaapkamer, ze lagen te slapen, opeens gooit ie z'n nachttafel overhoop en gooit met zijn vuisten op't gezicht van z'n vrouw. En daarna SNURK SNURK. Ik zou ook niet me zo'n man kunnen leven hoor. Dat is een vorm van slaapwandelen en slaapwandelen is geen onderdeel van Narcolepsie. Bij narcolepsie heb je last van verlamming zodat je tijdens je slaap niet de dingen gaat doen die je droomt. Groet, NooR

_NooR_
13-01-2007, 13:42
Up. Groet, NooR

_NooR_
13-01-2007, 22:03

Niemand? Groet, NooR

monjaca
13-01-2007, 22:12
Noor, heb hier zelf geen probleem mee..alhmdllh Maar dat programma heb ik geloof ik ook gezien maar niet gisteren, maar eerder deze week. In dat programma werd een meisje gevolgd van, ik denk rond de 14, die ook narcolepsie had. Zij deed aan dansen en moest een examen afleggen. Is het dat programma waar jij het ook over hebt?

_NooR_
13-01-2007, 22:44
Noor, heb hier zelf geen probleem mee..alhmdllh Maar dat programma heb ik geloof ik ook gezien maar niet gisteren, maar eerder deze week. In dat programma werd een meisje gevolgd van, ik denk rond de 14, die ook narcolepsie had. Zij deed aan dansen en moest een examen afleggen. Is het dat programma waar jij het ook over hebt? Nee die aflevering heb ik niet gezien. Ik zag een vrouw van rond de dertig die dus al klachten had vanaf haar kindertijd, maar dat ze nooit wisten wat het was. Pas rond haar twintigste ofzo kwamen ze er achter dat het narcolepsie is. Groet, NooR

bollebuik
14-01-2007, 12:16
Noor, is dat niet boekebazz?? ik heb dat ook, je voelt je verlamd, kan niet bewegen etc. en bent bent ondertussen bewust van hetgeen er gebeurd.

lina2000
14-01-2007, 12:48
ik had vroeger een buurmeisje, dat was in marokko, het was een meisje van mijn leeftijd toen, 12 jaar oud ,ze had last van slaapwandelen, en dat was maanden een nachtmerrie voor de ouders,ze blijkt later een hersentumor te hebben, daar is ze aan overlijden.

M_girl
14-01-2007, 14:00
k heb dat programma ook gezien maar dan ook met dat 14jarig meisje dat danste en op school zat..later lieten ze ook die oudere mevrouw zien etc het was wel gewoon een programma met meerdere personen die ze volgde...lijkt me egt erg om dat te hebben, althans de vorm waar zij aan leden was egt niet normaal ze vielen op de gekste momenten in slaap nou niet echt slaap want ze horen wel wat mensen om hun heen zeggen enzo maar kunnen er niet op reageren, soort van buiten bewustzijn, er was zelfs een mevrouw bij wie ze d8te dat ze dood was en toen hebben ze haar zelfs naar t mortuarium gebracht en dat hoorde zij allemaal in t ziekhuis gezegd wordn maar ze kon niet ontwaken dus pas toen ze in t mortuarium lag wrd ze wakker... er wa sook een vrouw die gewoon buiten tijdens het w8ten op de bus in slaap was staand nog wel...

Insania
14-01-2007, 14:28
Ik heb wel slaapproblemen, maar hamdoeliAllah niet wat daar boven allemaal staat.

mechje
14-01-2007, 14:38
he noor, ik zou voorzichtig zijn met het jou symptomen benoemen als narcolepsie. er zijn namelijk meerdere slaapstoornissen die ook ong. dezelfde verschijnselen bevatten. narcolepsie is een ernstige ziekte wat niet vaak voorkomt en wat toch al vrij vroeg ontdekt wordt omdat het altijd gepaard gaat met kataplexie, wat erg ongewoon is waardoor ouders met hun kind naar de huisarts gaan. na enkele slaapstudies wordt het ziektebeeld pas als narcolepsie benoemt. als k jou was zou ik met jou klachten naar de huisarts gaan en vragen voor een doorverwijzing naar de neuroloog. daar kun je een slaaptest ( polysomnografie ) krijgen en dan kunnen ze je ook vertellen wat jij mankeert. waarschijnlijk heb je last van slaapapneu.. heb je klachten van : vermoeidheid overdag, als je opstaat ben je net zo moe als dat je naar bed bent gegaan. snurk je, in slaap vallen overdag, vooral als het rustig is of voor de tv zit, of achter het stuur, snachts benauwd wakker worden, gaat je hart dan tekeer, ochtendhoofdpijn, je adem in houden snachts voor een langere tijd, dat je partner je wel eens aanstoot omdat hij/zij schrikt omdat je zo lang je adem inhoud.. hoge bloeddruk, geen puf hebben overdag, ben je snel geprikkelt geirriterd, concentratieproblemen, dingen snel vergeten, als je veel van deze verschijnselen hebt zou ik even naar de huisarts gaan..

M_girl
14-01-2007, 19:41
he noor, ik zou voorzichtig zijn met het jou symptomen benoemen als narcolepsie. er zijn namelijk meerdere slaapstoornissen die ook ong. dezelfde verschijnselen bevatten. narcolepsie is een ernstige ziekte wat niet vaak voorkomt en wat toch al vrij vroeg ontdekt wordt omdat het altijd gepaard gaat met kataplexie, wat erg ongewoon is waardoor ouders met hun kind naar de huisarts gaan. na enkele slaapstudies wordt het ziektebeeld pas als narcolepsie benoemt. als k jou was zou ik met jou klachten naar de huisarts gaan en vragen voor een doorverwijzing naar de neuroloog. daar kun je een slaaptest ( polysomnografie ) krijgen en dan kunnen ze je ook vertellen wat jij mankeert. waarschijnlijk heb je last van slaapapneu.. heb je klachten van : vermoeidheid overdag, als je opstaat ben je net zo moe als dat je naar bed bent gegaan. snurk je, in slaap vallen overdag, vooral als het rustig is of voor de tv zit, of achter het stuur, snachts benauwd wakker worden, gaat je hart dan tekeer, ochtendhoofdpijn, je adem in houden snachts voor een langere tijd, dat je partner je wel eens aanstoot omdat hij/zij schrikt omdat je zo lang je adem inhoud.. hoge bloeddruk, geen puf hebben overdag, ben je snel geprikkelt geirriterd, concentratieproblemen, dingen snel vergeten, als je veel van deze verschijnselen hebt zou ik even naar de huisarts gaan.. :eek: k ben hier nog noooit mee naar de huisarts geweest:(

_NooR_
14-01-2007, 22:44
he noor, ik zou voorzichtig zijn met het jou symptomen benoemen als narcolepsie. er zijn namelijk meerdere slaapstoornissen die ook ong. dezelfde verschijnselen bevatten. narcolepsie is een ernstige ziekte wat niet vaak voorkomt en wat toch al vrij vroeg ontdekt wordt omdat het altijd gepaard gaat met kataplexie, wat erg ongewoon is waardoor ouders met hun kind naar de huisarts gaan. na enkele slaapstudies wordt het ziektebeeld pas als narcolepsie benoemt. als k jou was zou ik met jou klachten naar de huisarts gaan en vragen voor een doorverwijzing naar de neuroloog. daar kun je een slaaptest ( polysomnografie ) krijgen en dan kunnen ze je ook vertellen wat jij mankeert. waarschijnlijk heb je last van slaapapneu.. heb je klachten van : vermoeidheid overdag, als je opstaat ben je net zo moe als dat je naar bed bent gegaan. snurk je, in slaap vallen overdag, vooral als het rustig is of voor de tv zit, of achter het stuur, snachts benauwd wakker worden, gaat je hart dan tekeer, ochtendhoofdpijn, je adem in houden snachts voor een langere tijd, dat je partner je wel eens aanstoot omdat hij/zij schrikt omdat je zo lang je adem inhoud.. hoge bloeddruk, geen puf hebben overdag, ben je snel geprikkelt geirriterd, concentratieproblemen, dingen snel vergeten, als je veel van deze verschijnselen hebt zou ik even naar de huisarts gaan.. Ik heb niet gezegd dat ik narcolepsie heb ik heb alleen gezegd dat de symptomen die genoemd werden schrikbarend voor me waren, omdat ik last heb van alle genoemde symptomen. Ik heb ook aangegeven dat ik het ernstig genoeg vind om de huisarts gaan bezoeken morgen. Ik heb geen parnter die me 's nachts wakker schudt, omdat ik mn adem lang in hou. Wel heb ik de ervaring gehad dat ik soms zomaar in mn slaap mn mond open doe en letterlijk snak en hap naar adem. Ik ben de laatste jaren vrijwel constant geirriteerd en ik heb zeker al jaren concentratieproblemen. Bovendien heb ik begrepen dat je niet perse aanvallen van kataplexie hoeft te hebben om aan narcolepsie te leiden. Alle symptomen, behalve de kataplexieaanvallen komen voor bij mij en geloof mij, het is al erg genoeg zonder de kataplexieaanvallen. Groet, NooR

mechje
15-01-2007, 16:06

veel sterkte bij de huisarts. en laat je niet gauw afschepen.. je moet je echt laten door verwijzen. groet, mechje