Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Politie schiet marokkaan dood

hardtodrive
11-08-2003, 10:16

Marokkanen nemen zaak heel hoog op BART MIDDELBURG AMSTERDAM - De Marokkaanse gemeenschap in Nederland neemt het hoog op. Dat donderdagavond op het Mercatorplein in Amsterdam een 33-jarige Marokkaan werd doodgeschoten door een agent, was niet alleen 'zinloos politiegeweld', maar mogelijk ook 'discriminatie'. ''Dit was bewust moord,'' zegt Jamal Ftieh, voorzitter van het Komitee van Marokkaanse Arbeiders in Nederland. Ten kantore van het Kman in de Ferdinand Bolstraat kwamen gisteravond naar aanleiding van de schietpartij vertegenwoordigers bijeen van alle denkbare Marokkaanse organisaties in Nederland, waaronder de Marokkaanse Studentenvereniging en de Stem van Marokkaanse Democraten in Nederland. Hun conclusie: ''Dit is al de derde keer dit jaar dat door de politie zulk geweld tegen een Marokkaan wordt gebruikt. Dit is geen incident meer,'' aldus Ftieh. De organisaties richtten, in een besloten vergadering, gisteravond een speciaal comité op, het 'Comité tegen zinloos politiegeweld en discriminatie'. Dat gelegenheidsplatform zal in elk geval op 16 augustus, volgende week zaterdag, een grote protestmars organiseren in Amsterdam tegen - in de ogen van de initiatiefnemers - discriminatoir geweld van de zijde van de politie. De 33-jarige man die donderdagavond door de politie werd doodgeschoten, in de media tot nu toe aangeduid als 'Dries', heette Driss Arbib. Hij was, bevestigen zowel de politie als de Marokkaanse gemeenschap, geen bekende van de politie. ''Hij is ook niet betrokken geweest bij die rellen van een paar jaar geleden in de Mercatorbuurt tussen Marokkaanse jongeren en de politie,'' zegt Ftieh. ''Het ging toen echt om tieners, Arbib was al een dertiger.'' Arbib werkte volgens Ftieh al jaren op Schiphol. Arbib kreeg donderdagavond in eethuis Warung Swietie op het Mercatorplein ruzie met een paar jongens. Hij kreeg een klap, ging naar huis om een mes te halen en toen hij terugkeerde was de gealarmeerde politie al gearriveerd. Een agent voelde zich zodanig door Arbib en diens mes bedreigd, dat hij zijn pistool trok en schoot. De rijksrecherche onderzoekt de zaak, zoals gebruikelijk als een politieman zijn wapen gebruikt. Voor het Comité tegen zinloos politiegeweld en discriminatie hoeft dat onderzoek eigenlijk niet: de uitslag staat toch al vast. ''Wat hier gebeurd is, is onbegrijpelijk; het was onnodig gebruik van een politiewapen.'' Er is nog een reden waarom de rijksrecherche in de ogen van het nieuwe comité eigenlijk niets hoeft te onderzoeken: ''De rijksrecherche is niet los te zien van de gewone politie. En de ervaring leert dat als de politie zelf onderzoek gaat doen, ze altijd tot de conclusie komt dat de politie heel fatsoenlijk en correct heeft gehandeld,'' zegt Ftieh. En wat als straks uit het onderzoek van die rijksrecherche onomstotelijk blijkt dat de agent juist handelde? ''Dat kan niet,'' zegt Ftieh. ''De politie heeft alternatieven voor gericht schieten. In een moeilijke situatie kun je ook in iemands been schieten, maar er is op een hoogte van 1.70 meter geschoten, precies ter hoogte van zijn hart. Dat is bewust moord.'' Eindelijk? Godallemachtig. Er is toch een marokkaanse gemeenschap! Welke dat is maakt niet uit. Maar men treedt in iedergeval toch naar buiten toe als een eenheid. Tranen in mijn ogen krijg ik hiervan. Echt waar. :zwaai:

Willemien
11-08-2003, 10:25
De marokkanen nemen de zaak hoog op, de rijksrecherche neemt de zaak hoog op, het parool neemt de zaak hoog op, de Trouw neemt de zaak hoog op. Volgens mij wil iedereen graag weten hoe het kan gebeuren dat een politieman een " waarschuwingsschot " lost, en er vervolgens iemand dood bij neervalt. Ik denk zelf dat uiteindelijk niemand zal kunnen " bewijzen " dat het discriminatie / frustratie was, en ook niemand zal kunnen " bewijzen " dat het niet zo was. En in het theoretische geval dat het discriminatie / frustratie was van een agent tegenover de niet-blanke medemens, dan hebben alle mensen in nederland met een kleurtje een probleem, niet alleen de marokkanen, er stond tenslotte niet op zijn voorhoofd geschreven dat het een marokkaan was.

Willemien
11-08-2003, 10:34
Origineel gepost door Saher Mevrouw Willemien, wij behoren ook tot het blanke ras!!! Wat mij betreft doet de kleur van iemand er niet zoveel toe, vandaar dat ik geen expert ben ... sollie.. :D ;) Zal ik alle opmerkingen over blank, gekleurd, discriminatie, maar weer aan de experts overlaten hierzo, want ik bak er weer niks van :D

rnaj
11-08-2003, 10:34
Voor het Comité tegen zinloos politiegeweld en discriminatie hoeft dat onderzoek eigenlijk niet: de uitslag staat toch al vast. ''Wat hier gebeurd is, is onbegrijpelijk; het was onnodig gebruik van een politiewapen.'' Er is nog een reden waarom de rijksrecherche in de ogen van het nieuwe comité eigenlijk niets hoeft te onderzoeken: ''De rijksrecherche is niet los te zien van de gewone politie. En de ervaring leert dat als de politie zelf onderzoek gaat doen, ze altijd tot de conclusie komt dat de politie heel fatsoenlijk en correct heeft gehandeld,'' zegt Ftieh. En wat als straks uit het onderzoek van die rijksrecherche onomstotelijk blijkt dat de agent juist handelde? ''Dat kan niet,'' zegt Ftieh. ''De politie heeft alternatieven voor gericht schieten. In een moeilijke situatie kun je ook in iemands been schieten, maar er is op een hoogte van 1.70 meter geschoten, precies ter hoogte van zijn hart. Dat is bewust moord.'' Dat ze dit comitee hebben opgericht Okee, das wel een goede zaak denk ik. Maar als dit comitee meteen al zegt dat de schuld per definitie bij de politie ligt, dan kunnen ze beter de meteen de opheffings vergadering gaan plannen. Ten minste dat is mijn menig

habiba23
11-08-2003, 10:42

hoi het loopt de laatste tijd allemaal uit de hand en het is erg voor woorden dat een politieagent geen andere opsies ziet dan zijn wapen grijpen om te schieten. Ziet hij bleekbaar geen andere mogelijkheden? Ik denk het niet of hij was misschien niet alert op dat moment. Ik vind dat een politieagent beter moet weten en ik ga er van uit dat hij een speciaal tranning heeft gehad om beter met agressie om te gaan. Wat ik er verdacht vindt is dat hij niet schiet in lichaamsdelen die minder gevaarlijk zijn om te overleden, maar gelijk naar het hart dus dit poging tot moord. waar gaat het naar toe de laatste tijd, het wordt steeds erger. En dit kan niet meer worden geaccepteerd.

rnaj
11-08-2003, 10:52
Origineel gepost door Saher ik weet niet wat ik ervan moet denkien. iets in het hele verhaal wat zijn vriendin verklaarde t.o. de media klopt niet helemaal! Ik denk wel dat het verhaal klopt, alleen het is haar kant van het verhaal. Ook zij heeft een gekleurd beeld van de gebeurtenis, das logisch

rnaj
11-08-2003, 11:13
Ik hoop dat het comitee zich pro-actief gaat opstellen, en eerst gaat onderzoeken welke vormen van discriminatie en rascisme er bij de politie voorkomen, en hoe zich dat uit in het optreden. Dat lijkt me beter dan nu gaan roepen dat het de politie het verkeerd heeft gedaan.