Bekijk originele versie : Verbod hoofddoek mag op RK school
Redactie
04-08-2003, 15:15
Een katholieke school in Utrecht mag leerlingen verbieden hoofddoekjes te dragen. Dat heeft de Commissie Gelijke Behandeling vanochtend geoordeeld, na een klacht van de Stichting Steunpunt Anti-Discriminatie (STAD) in Utrecht. De stichting trad op namens twee Marokkaanse leerlingen van het St. Gregorius College in Utrecht.
Volgens de commissie is onderscheid maken op grond van godsdienst in principe verboden, maar staan in de Algemene wet gelijke behandeling uitzonderingsbepalingen voor het bijzonder onderwijs. Deze scholen mogen aan leerlingen eisen stellen die nodig zijn voor de verwezenlijking van de (religieuze) grondslag van de school. Daaronder valt een verbod op het dragen van hoofddoekjes. Het ministerie van Onderwijs heeft hierover dit voorjaar een leidraad uitgebracht.
Het Gregorius College vraagt aspirant-leerlingen de katholieke grondslag van de school te respecteren. Afspraken hierover worden vastgelegd in een school-leercontract en de regels zijn opgenomen in schoolgids en leerlingenstatuut. Zowel in als buiten de lessen is het verboden kledingstukken en accessoires te dragen die geassocieerd kunnen worden met een niet-katholieke of niet-christelijke levensovertuiging. Ook het dragen van hoofddeksels is verboden.
Voor twee leerlingen, van wie er een die vlak voor het eindexamen zat anders de school had moeten verlaten, is een uitzondering gemaakt. De STAD verwijt de school inconsequent beleid. ,,De meisjes mogen hun hoofddoek niet in de klas dragen, maar wel tijdens de pauzes'', zegt STAD-woordvoerder Martin Jansen. ,,Ik voorzie dat andere bijzondere scholen het dragen van hoofddoekjes nu ook gaan verbieden met een beroep op hun grondslag.''
Bron: © NRC Handelsblad
schandalig
als of kahtolieke nonnen geen hoofdeksels dragen:S
=emsoem=
La_Femme_Nikita
11-08-2003, 14:09
Ik vervloek die leraar tfoe hlie zemmer lagor! :kwaad:
Origineel gepost door emsoem
schandalig
als of kahtolieke nonnen geen hoofdeksels dragen:S
=emsoem=
Precies! Eigenlijk zouden alle katholieke meisjes hoofddoeken om moeten doen.
Origineel gepost door vikker
Het is en blijft een rooms katholieke school, heb daar maar eens wat respect voor inplaats van alles te willen opdringen aan anderen en schande te roepen omdat zij het ook rooms katholiek willen houden.
Je kan respect eisen voor de islaam..heb dan ook respect voor de rooms katholieken.
toevallig komt deze beslissing weer uit een Rooms-katholieke school, ik vraag me af hoe de Islam wordt afgeschilderd in de geschiedenis-boekjes van deze school?
:zwaai: Sword
Willemien
11-08-2003, 14:44
Origineel gepost door vikker
Het is en blijft een rooms katholieke school, heb daar maar eens wat respect voor inplaats van alles te willen opdringen aan anderen en schande te roepen omdat zij het ook rooms katholiek willen houden.
Je kan respect eisen voor de islaam..heb dan ook respect voor de rooms katholieken.
Op zich zit er wel wat in. Op een islamitische basisschool bijvoorbeeld, kan een meisje hoogstwaarschijnlijk weer niet terecht Zonder hoofddoek, omdat de grondslag van de school een hoofddoek vereist. Dus ja ...
Maar toch ... kennelijk vindt deze school het geen enkel probleem om niet-roomskatholieken toe te laten op school. Waarom dan moeilijk gaan doen over een hoofddoek en de zaak op de spits drijven? Wie heeft daar nou last van ?
Het is hun goed recht, maar ze hadden het ook kunnen laten bij een richtlijn dat zij in principe liever geen hoofddoeken zien in de klas, en het verder over kunnen laten aan de ouders. Dat had in mijn ogen getuigd van wat meer -wederzijds- respect.
Origineel gepost door Willemien
Op zich zit er wel wat in. Op een islamitische basisschool bijvoorbeeld, kan een meisje hoogstwaarschijnlijk weer niet terecht Zonder hoofddoek, omdat de grondslag van de school een hoofddoek vereist. Dus ja ...
Maar toch ... kennelijk vindt deze school het geen enkel probleem om niet-roomskatholieken toe te laten op school. Waarom dan moeilijk gaan doen over een hoofddoek en de zaak op de spits drijven? Wie heeft daar nou last van ?
Het is hun goed recht, maar ze hadden het ook kunnen laten bij een richtlijn dat zij in principe liever geen hoofddoeken zien in de klas, en het verder over kunnen laten aan de ouders. Dat had in mijn ogen getuigd van wat meer -wederzijds- respect.
mee eens.....Ik heb begrepen dat sommige Islamitische scholen in Ned. het hoofddoekje verplichten, dan moet je dit natuurlijk ook kunnen verbieden.
Vikker, ik weet niet hoeveel RK's er bij jullie in de kerk zitten op zondag. Maar met het aantal in Nederland kan je geen school runnen.
Ik vindt het moeilijk, heb der afgelopen week met een aantal mensen over gesproken. Daarbij komt dat ik vindt dat de situatie in Utrecht extra ingewikkeld is omdat daar in de verste verte ook geen openbare school te vinden is (ik bedoel dus in de omgeving van de school waar dit specifike voorbeeld vandaan komt).
Ik ben van mening dat de school om respect voor de grondslag mag vragen, maar denk niet dat dit door kledingvoorschrift beter gebeuurd dan zonder kleding voorschrift.
Eigenlijk wil ik iedere moslim in utrecht oproepen om, op een andere wijze dan het hoofddoekje zichtbaar uiting te geven van je geloof.
Daarmee kunnen jullie die fundi-katolieken misschien een beetje in verwarring brengen.
Ik zou zeggen niet zeiken, maar lesgeven.
En Terug naar het topic,
Directeur: Ja hoor ik ben directeur van een RK-school in Utrecht.
Gast: Hoeveel RK-leerlingen heb je dan.
Directeur: Nou zo'n 150 van de duizend leerlingen, maar dat zie je niet hoor ik heb namelijk de hoofddoekjes verboden.
Ik voorzie een gat in de markt voor discriminatie:
Voortaan:
Rooms- Katholieke Albert-Heijn
Protestantse Phillips
Gereformeerde KPN
..............................etc.
en
Christelijk Nederland, nu met uitdrukkelijke Christelijke grondslag...Haha :giechel: :giechel: :giechel: :giechel:
Wat is nou precies mis met een katholieke school die uitingen van andere religie's dan de katholieke wil weren?
Ik zou als goedlopend (?) bedrijf ook graag zoveel mogelijk uitingen van de concurrent willen beperken. Stel je toch voor dat de concurrent marktaandeel gaat pakken onder mijn schaapjes...
Of andersom, dat je op een joodse school met een kruis om je nek zou gaan lopen, of een islamitische. Slecht voor de zaken, lijkt me.
Nou eerlijk begrijp ik dat niet...
Ook ik heb 3 jaar op een Christelijke school gezeten...
Het zat er vol met meiden die een hoofdoek dragen
En ook voor die school heb ik op zo een RK school gezeten en ook daar mocht het gewoon....
Hier bij mij in de buurt heb je genoeg Islamitische scholen, waarvan een NEDERLANDSE buurmeisje van mij op school heeft gezeten ZONDER hoofdoek... en nu haar VWO doet.
Een Islamitische school heeft het liever wel, maar als jij dat niet wil of geen moslim bent verplichten ze jou tot niks.
Discriminatie en het uit elkaar halen van culturen en geloven krijgt hier steeds meer zijn vormen....:rolleyes:
Khanoussi
11-08-2003, 15:39
't wordt tijd dat religieus onderwijs afgeschaft wordt.
Je gaat naar school om te leren , bidden kan je ook in de kerk/moskee/synagoge , thuis , etc etc.
Willemien
11-08-2003, 15:42
Origineel gepost door Khanoussi
't wordt tijd dat religieus onderwijs afgeschaft wordt.
Je gaat naar school om te leren , bidden kan je ook in de kerk/moskee/synagoge , thuis , etc etc.
D66 stemmen ... :D
Vroeger waren de scholen heel erg geloofsgericht.. het vemindert nu allemaal...
En er is niks mee dat er zulke scholen zijn, het kan zijn dat er sommige behoefte aan hebben, maar er moet de mogelijkheid zijn, dat iedereen op zo een school kan komen!!!
die school ja... jammer:rolleyes:
Maar Islamitische scholen verbieden het niet om zonder hoofdoek te komen, wat anderen denken...
Doel is leren neem ik aan toch?
En over een hoofdoek gesproken ik heb er ook voor besloten maar niet op mn 18 maar eerder:)
Dus aub geen vooroordelen....
Jij ziet de hoofdoek als een straf voor ons?? :confused: Arme kinderen.. als een meid die wil dragen op haar 16e of 17e dan draagt ze het misschien wel voor Allah.. En wij dragen echt geen hoofdoek omdat wij onderdrukt worden door onze ouders, en wij zijn ook zeker geen zielige meiden....
denk er overna
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.