berbertje00
08-08-2003, 14:53
Hoofddoekjes Door Sigrid Deters, 6 januari 2003 Jackie Kennedy, Audrey Hepburn en Grace Kelly droegen er een: de hoofddoek. Maar het imago van deze mode-accessoire veranderde met de komst van de gastarbeidersvrouwen in Nederland. "Het hoofddoekje Luister ook naar de reportage van Marijke van den Berg over moslimvrouwen in Nederland. (ingelezen door Nathalie van Koot) 8´34" werd synoniem voor slecht Nederlands spreken, een vreemde cultuur en onderdrukking van de vrouw", aldus Cindy van Bremen, ontwerpster van trendy en sportieve hoofddoeken. Hoofddoekjes werden in het jaar 2000 een enorme rage. Bij westerse vrouwen, wel te verstaan. Ook door jonge moslimvrouwen worden ze tegenwoordig gedragen als modeaccessoire. Steeds vaker laat het Nederlandse straatbeeld hippe moslima's zien die hun hoofddoekje op een bijzondere manier dragen. Geen grote lap geknoopt onder de kin, naadloos overgaand in een even grote jas, maar trendy doekjes, verschillend geknoopt, en passend bij de rest van de kleding. Dounia (22). Hoofddoekje gekocht in Bazaar Nador, Utrecht (Euro 6,-) "Ik ga met mijn tijd mee." http://www.rnw.nl/special/nl/assets/images/moslim3_Dounia1.jpg Selma (14). Hoofddoekje gekocht in Marokko (Euro 5,-) "Ik draag mijn doekje in eerste instantie om mijn haar te bedekken. Daarnaast moet het er goed uitzien". http://www.rnw.nl/special/nl/assets/images/moslim3_selma1.jpg Uznur (16). Hoofddoekje gekocht in Turkije (Euro 5,-) "Je haar los of een doekje is te vergelijken met het verschil tussen een topje en een T-shirt". http://www.rnw.nl/special/nl/assets/images/moslim3_Uznur1.jpg Tweede doekje voor de sier "Het verschil tussen mijn moeder en ik is dat ik met mijn tijd meega. Mijn hoofddoekje is modieus en ik combineer het met de rest van mijn kleding", zegt de 22-jarige Dounia. Ze draagt twee doekjes over elkaar. De onderste doek is donker en strak om het hoofd geknoopt. Daaroverheen heeft zij losjes een witte, voile doek die in haar jas valt. "Het donkere doekje bedekt het haar, de tweede is voor de sier". Stileren Volgens ontwerper Cindy van den Bremen, die onderzoek deed naar het verschijnsel hoofddoekjes, is dit een voorbeeld van de wijze waarop jonge moslimmeiden hun hoofddoekje dragen. "Het is niet meer alleen een uiting van geloof, maar ook een kledingstuk dat je kunt stileren". Aantrekkelijk Het doel van het doekje, het bedekken van het haar, beschermt de moslimvrouw tegen ongewenste blikken van mannelijke zijde. "Dat is de voornaamste reden dat ik een hoofddoekje draag", zegt de 14-jarige Selma. Haar strakke donkerblauwe doek is als een knot vastgeknoopt in de nek. Deze ‘piratenlook' lijkt niet meer op de grote bedekkende sluiers van haar moeder. "Ik wil er ook mooi uitzien". Cindy van Bremen: ‘Delen van motieven - Inzicht en achtergronden bij de hoofddoek', met foto's van Giti Entezami. Maar mag een hoofddoekje wel mooi zijn, als het je juist minder aantrekkelijk moet maken? Dounia: "Een hoofddoekje is een manier om te laten zien dat je met respect behandeld moet worden. Het is een teken dat iedereen binnen de moslimgemeenschap begrijpt. Je hoeft jezelf niet lelijk te maken om dat sein af te geven". Trots De laatste jaren zijn steeds meer islamitische vrouwen in het westen een hoofddoekje gaan dragen. Volgens Van den Bremen heeft dat vooral te maken met het bewustwordingsproces van de jonge generatie. "Deze moslima's gaan bewuster om met hun geloof dan hun ouders. Zeker na 11 september. De negatieve aandacht voor de islam veroorzaakte bij veel moslims het gevoel dat ze moesten opkomen voor hun religieuze identiteit. Deze jonge meiden zijn er trots op moslim te zijn, ze willen dat graag laten zien. Ze lijken met hun hippe hoofddoekje te zeggen: ‘Ik leef volgens de normen en waarden van mijn geloof, maar ik kan wél heel goed integreren'. Het hoofddoekje is in dit licht geen vorm van onderdrukking, maar juist van bewustwording".