Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Islam quiz in de Ramadan van Feizza

Pagina's : [1] 2

Le-Sud
17-12-2006, 21:50

Salaam ou alaikom, ik heb de vragen met de antwoorden opgeslagen in de ramadan voor degene die het willen zal ik ze even plaatsen. Moderators, gelieve niet deze topic te verplaatsen naar islam&ik.

Le-Sud
17-12-2006, 21:51
Ik weet niet hoe je een word bestand hier plaatst dus ik plaats de vragen gewoon 1 voor 1.

Le-Sud
17-12-2006, 21:51
Vraag 1 Er zijn twee vormen van riba (rente) noem deze twee op en licht ze toe. Antwoord: Vormen van Riba: - Riba An-Nasi'ah: dit is Riba vanwege uitgestelde betaling. De schuldeiser stelt als voorwaarde dat hij in ruil voor de uitgestelde betaling een bepaald bedrag extra ontvangt van de schuldenaar. Deze vorm is verboden verklaard in de Qoraan, de Soennah en vanwege de consenus van alle geleerden. - Riba Al-Fadl: het verkopen van geld tegen geld, of voedsel tegen voedsel met een toevoeging. Deze vorm is verboden verklaard in de Qoraan, de Soennah en vanwege de consenus van alle geleerden. De profeet saw heeft gezegd: Verkoopt geen Dirham voor twee Dirhams, want ik vrees voor jullie(dat jullie) Riba (aangaan). Overgeleverd door Ahmad en authentiek verklaard door Ahmad Shakir in Al-Musnad) Bron boek: Uitleg van de Zuilen van Islaam & Imaan Auteur: Mohammed bin Jamil Zino Vertaald door: Mohammed Bendaoud

Le-Sud
17-12-2006, 21:53
Vraag2: Wie heeft de dodenwassing voor Adam verricht.. Graag een hadith erbij. Antwoord : De engelen wasten Aadam - alaihis-salaam toen hij stierf. Toen Aadam - alaihis-salaam - stierf, wisten zijn kinderen niet wat zij met hem moesten doen. De engelen hebben hen geleerd wat ze moesten doen. In Moestadrak en in Mi’jam At-Tabaraanie - Alaihis-salaam - -Awsad, met een isnaad sahieh, is overgeleverd door Oebay - radiyallaahoe 'anhoe - dat de profeet (s.a.s.) zei: “Toen Aadam dood ging hebben de engelen hem een oneven aantal keren gewassen met water, en zij hebben voor hem een Lahd gemaakt. En vervolgens zeiden ze: “Dit is de soennah van Aadam in zijn nakomelingen.” En ten midden van de ahadieth die Sahieh zijn lezen we dat de engelen een Shahied (martelaar)van deze Ummah hebben gewassen,n.l: Handalah ibn Abie ‘Aamir, die shahied werd in de slag van Uhud. De boodschapper van Allaah (s.a.s.) zei: “Jullie metgezel wordt gewassen door de engelen. (Hij bedoelde Handalah).” De metgezellen vroegen de vrouw van Handalah over hem, waarop zij antwoordde: “Hij vertrok plotseling toen hij hoorde over de slag terwijl hij Joenoeb (=onreinheid waarbij je de grote wassing nodig hebt.) was.” De boodschapper van Allaah (s.a.s.) zei: “Daarom hebben de engelen hem gewassen.” Bronnen: Sahiehoel-Jaami’ Silsilatoel-Ahadieth As-sahiehah. (verzameld door - Alaihis-salaam - -Haakim en Albaihaqie). Sahih Muslim komt uit website: www.islaam4iedereen.nl Stuk dounya : De dood van Adam (as) Mohammed bin Ishaq zei: "Toen Adam (as) stervende was, riep hij zijn zoon Sheath en leerde hem de uren van de dag en de nacht en de aanbidding die in acht genomen moet worden op die uren. Hij (as) vertelde hem ook over de Zondvloed die later zou plaatsvinden. Er word beweerd, dat al de lijnen van afkomst van de kinderen van Adam (as) eindigen bij Sheath. Al de andere zonen van Adam (as) behalve Sheath verdwenen. ALLAH weet het beter. Het woord Sheath betekent ALLAH's genade. Sheath werd zo genoemd omdat hij geboren werd als kind van Adam (as) en Eva nadat Kain Abel vermoord had." Ibn Kathir zei: "Toen Adam (as) stierf op vrijdag, brachten de engelen balsem en een doodskleed uit het paradijs." Abdoellah, zoon van Imam Ahmad vertelde op gezag van Yahia bin Doemrah Al-Sa'di: "Ik zag een oude man in de stad terwijl hij les gaf. Toen ik over hem informatie inwon, zeiden de mensen, dat hij Oebai bin Ka'b was. Hij (Oebai) zei: "Toen Adam (as) de dood nabij was, zei hij (as) tegen zijn zonen: "Mijn zonen ! Ik wens te eten van de vruchten van het paradijs." Zij gingen halen wat hij wilde. Op hun weg ontmoetten zij de engelen die hen vroegen: 'Zonen van Adam! Wat zoeken jullie en waar gaan jullie heen?" Zij antwoordden: "Onze vader is ziek en hij wenst te eten van de vruchten uit het paradijs." Zij (de engelen) zeiden, "Ga maar terug, want jullie vader is reeds gestorven." Zij (de engelen) gingen naar Adam (as). Toen Eva hen zag, stoote ze Adam (as) aan. Hij (as) zei tegen haar: "Ga weg. Ik werd door jou verleid (door iblis).Dus blokeer de weg niet tussen de engelen van ALLAH en mij." Zij (de engelen) wasten hem, wikkelden hem in het doodskleed en balsemden hem. Vervolgens groeven ze een gleuf in de grond en legden zijn lichaam erin, waarna ze voor hem (as) baden. Daarna legden ze hem (as) in zijn graf, gooiden aarde over hem heen en zeiden. "O kinderen van Adam! Dit is de begrafenisceremonie die jullie moeten volgen." Ibn Kathir zei: " De exacte leeftijd van Adam is een onderwerp geweest waar vele geleerden over van mening verschilden. In een hadith die door Ibn 'Abbas en Aboe Hoerairah overgeleverd wordt, werd gezegd, dat de leeftijd van Adam opgeschreven staat op het Beschermde Bord als duizend jaar. Er wordt verteld, dat Eva een jaar na zijn dood stierf. Ook de locatie waar hij begraven ligt is een onderwerp van meningsverschil tussen de Oelama. Vele geleerden geloven, dat hij in India begraven is naast de berg waar hij (as) afdaalde uit het paradijs. Er wordt ook verteld dat deze berg de berg Aboe Qoebais in Mekka is. Verder wordt verteld, dat toen de Zondvloed plaatsvond, Noah (Nuh) (as) de overblijfslen van Adam (as) en Eva in een doos droeg en ze in Jeruzalem begroef. Maar ALLAH weet het beter. Toen Adam (as) stierf, werd zijn zoon Sheath belast met de missie van zijn vader (as). Volgens een hadtih die door Ibn Hibban overgeleverd werd in zijn Sahih op gezag van Aboe Dharr, was Sheath een profeet met vijftig boeken. Toen de dood Sheath naderde, riep hij zijn zoon Anush die hem op moest volgen. Vervolgens volgde de zoon van Anush, Qainin hem op, daarna berustte de autoriteit bij Mihlayil bin Qainin. De niet-Arabische overleveraars beweerden, dat Mihlayil de koning van de zeven rijken was en de eerste die bomen liet kappen en steden en versterkingen oprichtte. Zij beweerden ook, dat hij de stichter van Babylon en de Far Sausse was. Toen Mihlayil stierf, volgde zijn zoon Yard hem op. Toen Yard stervende was, adviseerde hij, dat zijn zoon Khanoehk hem zou opvolgen. Volgens vele geleerden was Khanoehk de profeet Idris (as).

Le-Sud
17-12-2006, 21:55

Vraag"3:Hoeveel Engelen zullen op de dag des oordeels aan de touwen van de Hel trekken.?? Antwoord: “Op de Dag des Oordeels zal de Hel door zeventig duizend touwen getrokken worden, en ieder touw zal door zeventig duizend engelen vast worden gehouden.” Dus dan tellen we al negenenveertig miljoen engelen (70,000 x 70,000). De profeet heeft ons ook verteld dat de hemelen volledig gevuld zijn met engelen die voor Allaah bidden. Hij heeft ons verteld over engelen die hajj doen naar “ Bayt ul-Ma’moer ”in de zevende hemel, en dat dit er duizenden zijn; Bron: www.islaam4iedereen.nl Vraag4: De profeet saw stond altijd op om zijn dochter Fatimah te verwelkomen, hij omhelsde haar en heette haar welkom en liet haar zitten op zijn plaats. Dit heeft hij een keer niet gedaan, wanneer was dit ? Antwoord: De dood van de profeet, normaal gesproken stond hij op en kuste zijn dochter Fatimah tussen haar ogen (voorhoofd) en liet haar op zijn plek zitten als zij bij hem langskwam. Vandaag de dag had hij geen energie om op te staan, geen energie om haar te begroeten… Bij 16 minuten en 30 seconden begint het stukje over Fatimah (hele lezing is ) K reken Dounya’s en cocoenco’s antwoorden wel goed. K denk dat dat ook gebeurtenissen waren, waarbij de profeet niet opstond. Dus excuses dat ik niet echt een schrijfbare bron heb.. Bron: http://www.al-yaqeen.com/mediatheek/index.php?id=112 Bij 16 minuten en 30 sec gaat het over Fatimah.

Le-Sud
17-12-2006, 21:55
verder gaan of?

magrebia4ever
18-12-2006, 11:27
zekerrrrrrrrrrrrrrrr

missmagrebia1
18-12-2006, 11:29
Masha'Allah !! up nu maar hopen dat die moddereters met hun lange vingers van de topic aflbijven. :moe:

salwa23
18-12-2006, 11:33
masha allah

Le-Sud
18-12-2006, 16:30
Vraag 5: Zodra je overlijdt en in je graf zit en je ziel weer terugkeert naar je lichaam komen er twee Engelen naar je toe en zullen je vier vragen stellen. Welke vragen zijn dit? Antwoord: Zijn ziel wordt dan weer naar zijn lichaam toegebracht en twee engelen komen naar hem toe. Zij laten hem zitten en zeggen tegen hem: "Wie is jouw Heer?" Hij antwoordt: "Mijn Heer is Allah." Zij vragen hem: "Wat is jouw godsdienst?" Hij antwoordt: "Mijn godsdienst is islam." Zij vragen hem: "Wie is deze man, die onder u was gestuurd?’ Hij antwoordt: "De Boodschapper van Allah." Zij vragen hem: "Hoe ben je deze dingen te weten gekomen?" Hij antwoordt: "Ik las het Boek van Allah, geloofde erin en verklaarde dat het waar was." De boodschapper van Allah heeft gezegd: Als een gelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten en over te gaan naar de volgende wereld, ddan dalen engelen uit de hemelen af met gezichten die stralen als de zon en zitten om hem heen in een menigte zover het oog reikt. dan komt de Engel des Doods en zit bij zijn hoofd en zegt: "Goede ziel, kom naar buiten naar de vergeving en het genoegen van Allah ! En de ziel verschijnt, zoals een druppel water uit een waterzak stroomt en de Engel pakt het vast. Als hij het gepakt heeft, laten de andere engelen het geen moment in zijn hand. Zij nemen het en plaatsen het in een geparfumeerd kleed en de geuren daarvan lijken op de zoetste geur van muskus, die op aarde gevonden kan worden. Dan dragen zij hem naar boven en telkens als zij langs een groep engelen komen, vragen die: "Wie is deze goede ziel?" en de negelen met de goede ziel antwoorden: "Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de mooiste namen waarmee de mensen hem in deze wereld hebben genoemd. zij brengen hem naar de laagste hemel en vragen of er een poort voor hem geopend kan worden. Die wordt voor hem geopend, en de engelen van elke hemel, die dicht bij Allah staan, begeleiden hem naar de volgende hemel tot hij de hemel bereikt, waar Allah, de Grote, is. Allah, de Almachtige en Majesteitelijke zegt: "Schrijf het boek van Mijn slaaf in 'Illiyum in en breng hem terug naar de aarde. Ik heb hen daaruit geschapen en Ik breng hen daar weer naar toe en Ik breng hen daar weer uit voort." Zijn ziel wordt dan weer naar zijn lichaam toegebracht en twee engelen, Moenkar en Nakir, komen naar hem toe. Zij laten hem zitten en zeggen tegen hem: "Wie is jouw Heer?" Hij antwoordt: "Mijn Heer is Allah ." Zij vragen hem: "Wat is jouw godsdienst?" Hij antwoordt: "Mijn godsdienst is Islam." Zij vragen hem: "Wie is deze man, die onder u was gestuurd?" Hij antwoordt: "De boodschapper van Allah ." Zij vragen hem: "Hoe ben je deze dingen te weten gekomen?" Hij antwoordt: "Ik las het boek van Allah , geloofde erin en verklaarde dat het waar was." Dan verklaart een stem uit de hoogtet: "Mijn slaaf heeft de waarheid gesproken, spreidt daarom de tapijten uit de Tuin voor hem uit en open de poort van de Tuin voor hem!" Dan komt er wat van de geur en het parfum van de Tuin bij hem, zijn graf breidt zich uit, zover het oog reikt. Een man met prachige kleding en een zoete geur komt naar hem toe en zegt: "Verheug je in wat je pleziert, want dit is de dag die je beloofd is." Hij vraagt: "Wie ben jij? Je hebt een uiterlijk, dat veel goeds voorspelt." Hij antwoordt: "Ik ben je goede daden." Dan zegt hij: "O Heer, laat het Laatste Uur spoedig slaan, zodat ik bij mijn familie en mijn bezittingen kan zijn!" Als een ongelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten en naar de volgende wereld overgaat, komen engelen met zwarte gezichten en ruig haar en kleding uit de hemel naar beneden en zitten in een grote menigte om hem heen, zover het oog reikt. Dan komt de Engel de Doods en gaat bij zijn hoofd zitten en zegt: "Slechte ziel, kom naar buiten voor de wraak en de woede van Allah !" De ziel verdeelt zich over het hele lichaam en wordt uit het lichaam getrokken zoals een pin uit natte wol wordt getrokken. Dan neemt de engel hem over, als hij hem te pakken heeft, laten de andere negelen hem geen moment in zijn handen. Zij nemen hem en wikkelen hem in een ruigbehaard kleed waar een stank afkomt, zoals de ergste stank van een lichaam in de wereld. Dan nemen zij hem naar boven en telkens als zij voorbij een groep engelen komen, vragen zij: "Wie is deze slechte ziel?" en de engelen met de slechte ziel antwoorden: "die en die, de zoon van die en die" en zij gebruiken de ergste benamingen die de mensen hem op deze aarde hebben gegeven. Dan brengen ze hem naar de laagste hemel en vragen of de poort voor hem geopend kan worden. Deze gaat niet open. Daarna reciteerde de profeet : "En wie iets met Allah verenzelfigt, het is alsof hij van een hoogte valt en de vogels hem wegrukken of de wind hem wegblaast naar een afgelegen plaats." (Soera Al-Hadj, vers 31) Dan keert zijn ziel naar zijn lichaam terug en twee engelen, Moenkar en Nakir, komen naar hem toe en zeggen tegen hem: Wie is uw heer?Hij antwoordt: "Helaas, helaas, ik weet het niet!" Dan klinkt eens tem uit de hoogte en zegt: "Mijn slaaf heeft gelogen, spreidt dus de tapijten van het Vuur voor hem!"Daarna komt er een hete wind naar hem toe, zijn graf wordt zo nauw voor hem, dat zijn ribben samengeperst worden en een man met een verschrikkelijk uiterlijk en kleding en een vieze lucht komt naar hem toe en zegt: "Wees bedroeft over de rekening, die je in schande hebt gebrachct, want dit is de dag die je beloofd werd."Hij vraagt: "Wie ben jij? Je hebt een uiterlijk dat kwaad voorspelt."Hij antwoordt: Ik ben je slechte daden." Dan zegt hij: "O Heer, laat het Laaste Uur niet komen!"

XxNad0rGirlxX
18-12-2006, 16:35
Handig! BarakAllahoefikie.

OemSoufian
18-12-2006, 17:01
Salaam ou alaikom, ik heb de vragen met de antwoorden opgeslagen in de ramadan voor degene die het willen zal ik ze even plaatsen. Moderators, gelieve niet deze topic te verplaatsen naar islam&ik. Salaam ou alaikoem De topic was van Feizza :D En op het eind kon iemand doorgaan en zo elke keer degene die de vraag goed had maar helaas was er na de ramadan niemand meer te bekennen. :(

Le-Sud
18-12-2006, 17:20
Ohwww ik haal hun 2 altijd door de war !

Le-Sud
18-12-2006, 17:22
Vraag6 :Zaynab Bint Khuzaymah Bin al-Haarith Bin ‘Abdillaah al-Hilaaliyyah was een van de vrouwen van de profeet. Wat was haar bijnaam? Antwoord: Zaynab Bint Khuzaymah Zaynab Bint Khuzaymah Bin al-Haarith Bin ‘Abdillaah al-Hilaaliyyah werd ook wel “Umm ul-Masaakin”genoemd. (moeder van de behoeftigen / armen) omdat zij enorm vrijgevig was. Zij en Maymunah waren zussen (met dezelfde moeder). Zij was eerder getrouwd geweest met at-Tufayl Bin al-Haarith, en na zijn dood trouwde zijn broer ‘Ubaydah Bin al-Haarith met haar. De laatst genoemde werd in de oorlogsstrijd van Uhud gedood, waarna Rasuulullaah (s.a.s.) met haar trouwde.Zij verbleef alleen maar ongeveer twee maanden met de Profeet, want zij stierf daarna op dertig jarige leeftijd.Zij was de eerste van de moeders der gelovigen die in al-Baqi werd begraven. Vraag7 :Ik ben zeven benamingen tegengekomen, voor verschillende etages van de hel. Noem er vijf op. Antwoord: "En de Hel is zeker de beloofde plaats voor hen allen. Zij heeft zeven poorten en elk poort heeft een gedeelte van hen toegewezen gekregen." ( Soerat 15: Aya 43-44) De poorten van de Hel worden ook uitgelegd als etages van de Hel, de straffen in de verschillende etages, zijn ook verschillend van elkaar. Hoe lager men in de Hel komt, hoe erger de straf wordt. De meeste geleerden zijn van mening dat de volgende benamingen in de Koran, de namen zijn van de verschillende etages van de Hel: •Djahannam, •Sakar •Hoetamah •Sa’ir •Djahiem •Lazi •Hawi’yah Vraag6 Bron: www.islaam4iedereen.nl Vraag 7 Bron: De Hel en het Paradijs door Aboe Seyfullah

Le-Sud
18-12-2006, 17:24

Vraag8: Het reciteren van deze sourat heeft de beloning van tien keer de Koran lezen. En als je deze sourat in de nacht leest worden al je zonden vergeven… Welke sourat is dit ? Antwoord: Al-Tirmidhi Hadith - Hadith 2147 vertelde Anas ibn Malik : De Boodschapper van Allah heeft gezegd: "alles heeft een hart, en het hart van Koran is Yasin, en wie Yasin in de nacht leest zal Allah alle zijn zonden vergeven,en wie die ook één keer leest is gelijk of hij de koran tien keer heeft gelezen. (feizza)K had het net over deze vraag met mn man… en die vertelde mij dat het een hadith da3ief is. (zwakke overlevering) dus hebben we het opgezocht. En heb er een tekst over kunnen vinden. Mijn excuses hiervoor, ik heb altijd gedacht dat dit een juiste overlevering was… (2 jaar lang) Citaat: Question: What is the surah in the quran which is considered the heaert of the Quran? Answer: Praise be to Allaah. There is a hadeeth which suggests that Soorah Yaa-Seen is the heart of the Qur’aan, but this is a weak hadeeth (see Silsilat al-Ahaadeeth al-Da’eefah wa’l-Mawdoo’ah by al-Albaani, hadeeth no. 169). There is no doubt that Soorah Yaa-Seen is a great and important soorah which contains moving stories and eloquent lessons, but there is no proof that it was described as the heart of the Qur’aan. The fact that you are asking such a question at the age of only thirteen is something which deserves praise and encouragement. May Allaah help and guide you. Islam Q&A Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid ( ik d8 dat ook altijd!)

Pagina's : [1] 2