Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Irakese Christenen riskeren hun leven

Pagina's : [1] 2 3 4

LZN
30-07-2003, 23:40

http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.christenen.zegt.bagdad.html BAGDAD - Irakese Christenen blijken massaal hun leven te riskeren door hun huizen te verlaten om kerkdiensten te bezoeken, temidden van toenemend moslimextremisme en aanvallen van bandieten. Zij racen en rennen door de straten van Bagdad naar hun zondagse bestemming, nadat er doden en gewonden vielen in geweld tegen bijvoorbeeld christelijke winkels en gelovige vrouwen. "Het is een jungle hier", zegt de 45-jarige Naman Louis, een katholieke kioskeigenaar die onder meer frisdranken verkoopt en met een geweer op zijn werk komt om zich te verdedigen. Louis moest deze maand een collega begraven "die werd doodgeschoten omdat hij bier verkocht". Hulpverleners maken verder melding van geweld tegen christelijke vrouwen, omdat zij dikwijls hun gezicht en hoofd niet verhullen met gewaden. Christenen in Bagdad wijten de spanningen aan het feit dat de meeste politiemensen en soldaten hun baan kwijtraakten na de val van Bagdad. "Zij begrijpen de situatie beter dan Amerikanen", vindt katholiek Zuhir Ibrahim (47), een bewaker van een huis dat onlangs "per ongeluk" werd overvallen door Amerikaanse mariniers. "Vooral de jongere soldaten zijn te zenuwachtig," zegt Ibrahim, terwijl hij de volgens hem kapot geschoten deuren laat zien. Hij werd naar eigen zeggen vijf dagen vastgehouden door Amerikaanse militairen die hem uiteindelijk "om vergeving" vroegen. Ibrahim wacht nu op de beloofde compensatie van ongeveer 3000 euro. Kerken vrezen dat vooral moslimextremisten, die invloed willen in de overgangsregering, het gebrek aan veiligheid misbruiken om de christelijke minderheid van circa een miljoen mensen onder druk te zetten. De Evangelische Alliantie Kerk, een snel groeiende gemeente in de hoofdstad, heeft daarom een busservice ingesteld die christenen door moeilijke gebieden loodst. Voor de 32-jarige buspassagier Maral Manuel is het gevaar beschoten te worden geen reden van het wekelijkse kerkbezoek af te zien. "Ik denk dat Jezus Christus deze problemen gebruikt om mensen naar Hem toe te trekken. Terwijl in bijvoorbeeld Nederland het kerkbezoek afneemt, neemt dat hier toe. Ik hoop dat ook Saddam Hussein ons nog eens bezoekt, zodat hij vergeving voor zijn zonden kan ontvangen", zegt Manuel. Ook in de meer traditionele, 2000 zielen tellende, overvolle Armeense Katholieke Kerk van Bagdad moeten christenen beschietingen trotseren. De avondmis werd al afgelast wegens de avondklok en omdat het te gevaarlijk zou zijn voor kerkleden in het donker naar hun woningen terug te keren. Zondagmorgen durfde de 38-jarige Iman Beyouth haar baby van negen maanden daar te laten dopen. "Mijn man en ik wilden onze dochter Rita Malayan al veel eerder dopen, maar het was te gevaarlijk om naar de kerk te komen wegens beschietingen", vertelt ze. Antoine Atamian, haar Armeense priester en tevens afgezant van de patriarch, zegt blij te zijn dat hij "een nieuw leven, een nieuw lid", kon verwelkomen. "Dat geeft ons hoop voor de toekomst.".

sword
31-07-2003, 09:48
Onder het regime van Saddam was er van aanvallen op de christelijke gemeenschap geen sprake, eens kijken of onze cowboys evenveel respect kunnen opbrengen voor de arabische christenen? Sword P.S: als er één volk bestaat die zich met recht en rede christenen kunnen noemen dan zijn het wel de arabische christenen!

sword
31-07-2003, 10:32
die vredelievende aanhangers van allah hebben de christenen al langer in hun gemeenschap beschermd dan de cowboys zelf christenen zijn!

sword
31-07-2003, 10:51
de "cowboys" hebben ervoor gezorgd dat er geen politiemacht meer aanwezig is die de moslim-christen-joden gemeenschappen met hun specifieke eigenschappen beschermde! Dus lijkt het me heel logisch dat zij hiervoor verantwoordelijk worden gesteld!

sword
31-07-2003, 12:00

Mijn beste, 1)als de nederlandse overheid zo stevig bezuinigt(wat in haar aard ligt) zodoende dat het politionele apparaat haar taken niet meer naar behoren kan uitvoeren dan is zij hiervoor verantwoordelijk aangezien elke burger genoeg belastingen betaald om in een veilige maatschappij te leven. 2)Het machtsvacuum dat heden in Irak is ontstaan is volledig de schuld van onze cowboy's die er wel voor zorgden dat de oliebronnen beschermd worden maar niet de bevolking (laat staan de christenen of andere minderheden).

sword
31-07-2003, 13:10
De "cowboy's" hebben een machtsvacuum gecrëerd waardoor het hele land in anarchie is gevallen! Op dit moment bestaat er geen "law&order" meer in Irak. Er wordt naar hartelust geplunderd, verkracht, vermoord en de cowboys verzuimen het de broodnodige politionele taken op zich te nemen. Erger nog, de soldaten hebben bevel gekregen niet in te grijpen gedurende plunderingen !!! Dus op dit moment krijgen criminele en marginale figuren vrij spel om de iraakse maatschappij volledig te destabiliseren. Jouw stelling over het moslim-extremisme doet hier niets ter zake en is volledig naast de kwestie.

Jupiter
31-07-2003, 13:44
Ik zou eigenlijk willen zeggen dat als het echt zo onveillig is om kerk of moskee te bezoeken je gewoon thuis moet blijven. Dan is er niets aan de hand. Als je moet rennen dan vraag je gewoon om problemen. Voor hetzelfde geld zien zie je als dief of terrorist die ergens voor wegvlucht. De meeste godsdiensten voorzien in dit soort situaties en verplichten tot niets. Tip: blijf lekker thuis bij de kids en kijk naar een Egyptische soap of zo. Je kunt nog altijd wel een keer naar kerk of moskee of café.

Samara77
31-07-2003, 13:47
Origineel gepost door Abracadaver Nog even en je gaat verkondigen dat die moslims gedwongen zij door de amerikanen om de christenen aan te vallen. Ik hoor hier elke keer weer dat de islam zo'n vredelievend geloof is waar geen dwang in godsdienst bestaat. Maar dit zijn dus allemaal ledige woorden, want haal het hek weg tussen christenen en moslims en de moslims beginnen met moorden en denken dan vervolgens nog degene die het hek weg haalde de schuld te moeten geven. Het feit dat jij zegt dat de veroorzakers van het machtvacuum de schuld hebben van de huidige moorden op de christenen en beter hadden moeten weten. Daar geef je mee aan dat de moslims van nature aggresief en onbetrouwbaar waren en dat daar op voorhand mee rekening had moeten worden gehouden. Je bent zo gefixeerd op (wat jij noemt) moslim-extreministen en alles wat ermee te maken heeft.....bekijk het eens van de andere kant, en haal rustig adem, want jou woorden zijn verder helemaal leeg, en er is verder geen touw aan vast te knopen.

Samara77
31-07-2003, 13:59
Origineel gepost door Abracadaver De andere kant ? Goed idee maar..... er zijn geen berichten over christenen die moslims beletten hun geloof te beleiden in Irak. Of bedoel je met ander kant dat ik me in moet leven in die moslim-extremisten die nu christen aanvallen, dat ik het meer van hun kant moet zien. Tja ik probeer het maar ik krijg nog steeds niet de neiging om andere mensen om hun geloof om te gaan leggen. Dus leg eens uit wat je bedoelt met andere kant ? Of kan je me nog steeds niet volgen ? Je hebt inderdaad hele warrige gedachtenkronkels die niet te volgen zijn...

Samara77
31-07-2003, 14:26
Origineel gepost door Abracadaver Maar ik denk tenminste en dat process is aan je replies te zien bij jou nog niet aan de gang. Maar goed even de zaken op een rijtje zonder kronkels 1. Christenen en Moslims leven vreedzaam naast elkaar met politie 2. Politie weg door toedoen Amerikanen 3. Moslims vallen Christenen aan zonder politie. Tot nu toe redelijk te volgen hoop ik. Kan ik hieruit nu de conclusie trekken dat die hele vreedzame samenleving tussen christenen en moslims maar schijn was ? Aanleiding wordt in punt 1 tot 3 niet gegeven alleen de mogelijkheid. Kijk zeg je nu de christenen in Irak hebben de moslims daar jaren onderdrukt dan heb je een aanleiding. Maar dat was bij mijn weten niet het geval. Blijkbaar hebben de moslim-extremisten daar dus geen aanleiding nodig om aan het moorden te slaan alleen de mogelijkheid. Tot nu toe allemaal pure logica maar als ik de bezoekers hier een beetje ken hebben ze dit gelezen en zijn ze totaal gefocust op 2. Politie weg door toedoen Amerikanen Als die bewegende kronkels van jou gelijk staan met "denken" (volgens jou)....dan denk ik dat je me nog heel wat moet uitleggen. Maar goed! Dan zal ik even de duidelijkheden op een rijtje zetten voor je. 1. Moslims en Christenen leven al 14 eeuwen lang vreedzaam naast elkaar 2. Amerika gaat daar met z'n lelijke varkenskop de vreedzaamheid verstoren 3. De media springt (als een dorstlustige hyena) op de crisissituatie daar om de feiten en allerlei zaken te verdraaien. 4. De vooroordelen van de extreem-rechtsen worden hierdoor alleen maar bevestigd. En ik moet erbij zeggen....je concludeert wel veel, maar of die conclusies van wel jou kloppen, dat is het tweede.

Jupiter
31-07-2003, 14:29
Origineel gepost door Samara77 Als die bewegende kronkels van jou gelijk staan met "denken" (volgens jou)....dan denk ik dat je me nog heel wat moet uitleggen. Maar goed! Dan zal ik even de duidelijkheden op een rijtje zetten voor je. 1. Moslims en Christenen leven al 14 eeuwen lang vreedzaam naast elkaar 2. Amerika gaat daar met z'n lelijke varkenskop de vreedzaamheid verstoren 3. De media springt (als een dorstlustige hyena) op de crisissituatie daar om de feiten en allerlei zaken te verdraaien. 4. De vooroordelen van de extreem-rechtsen worden hierdoor alleen maar bevestigd. En ik moet erbij zeggen....je concludeert wel veel, maar of die conclusies van wel jou kloppen, dat is het tweede. Ik ben het niet helemaal eens met wat je boven schrijft, maar je hebt wel gelijk als je zegt dat de media vooral de dingen die FOUT gaan melden. Er zullen ook veel dingen goed geregeld zijn of gewoon niet fout gaan. Maar daar hoor je niets over. Tip: sla de krant/journaal een paar dagen of weken over!

Samara77
31-07-2003, 14:33
Origineel gepost door vikker Is dit het anwoord op de vraag van Abracadaver... :confused: Als je nu al niet meer kan volgen, zou je dan niet beter koekjes gaan bakken.. ;) welke vraag??? :confused: dat was 'm juist....d'r was geen duidelijke vraag, weet je nog? of is dat warrige gekronkel de enige manier bij jullie om van gedachten te wisselen.... :confused: Ps. heb vanmorgen al koekjes gebakken, en ze waren heerlijkkkk (als ze volgende week nog niet op zijn geef ik ze wel weg aan me Nl'se collega's, maar nu nog even niet, daar zijn ze te heerlijk voor):chef:

Samara77
31-07-2003, 14:45
Origineel gepost door Abracadaver Dus de Christenen worden daar helemaal niet belaagt door de moslims dat zijn gewoon leugens van de media ? Een eenvoudige vraag toch ? dat KUNNEN wij niet weten (al zouden we dat nog zo graag willen), want we zijn daar niet onlangs geweest....we kunnen alleen afgaan op onbetrouwbare en verdraaide feiten van de media. maar ik snap wel dat jij graag iets wilt geloven wat beter in je straatje past...want al dat andere, dat onbekende, dat is maar eng.

Samara77
31-07-2003, 15:03
Origineel gepost door Abracadaver Aha wij weten dus niet wat de waarheid is maar we weten wel dat de media hier niet de waarheid spreekt. Duidelijk ! Over kronkels gesproken..... Verder ben ik gek op onbekende dingen hoor en ik zou ook graag geloven dat jij me de waarheid vertelde maar helaas duiken er steeds links en rechts berichten op die het tegendeel beweren. Is het misschien niet zo dat ik niet bang ben voor het onbekende maar dat jij angst hebt voor het bekende en het daarom maar liever ontkent ? euhm...kronkel..kronkel.... Alle kronkels nog aan toe! Je begrijpt het echt niet! Als je enig verstand had van het menselijk wezen, dan zou je begrijpen dat er alleen voor "het onbekende" angst is....dus dat gekronkel van je>>>dat ik bang zou zijn voor het bekende... :confused: >>>>>en dat ik daarom dat bekende :confused: maar ontken.....dat gaat niet op. En verder dacht ik zo dat je volwassen en zelfstandig genoeg bent om een eigen visie te ontwikkelen zonder je te laten beinvloeden door berichten die links en rechts opduiken.

Samara77
31-07-2003, 15:18

Origineel gepost door Abracadaver Als ik enig verstand had van het menselijk wezen, dan zou ik begrijpen dat er alleen voor "het onbekende" angst is ? Weet je wel wat je zegt eigenlijk. Stel je voor heb 2 broertjes en verlies er 1 door een ongeluk, volgens jou in en in simpele denkwijze heb ik dan geen enkele angst om de 2e ook op zo'n manier te verliezen. Misschien moet je "1984" van George Orwell maar eens lezen om te leren hoe effectief angst voor bekende dingen kan worden gebruikt. daar gaaaaaaaaaan we weerrrrrrrrrr....... weet je wat, ik doe niet meer mee met dat gekronkel van je, want k wordt er toch niet wijzer van. :zwaai:

Pagina's : [1] 2 3 4