Bekijk originele versie : Sapastise darmm!!
Wat moet ik doen ben er vandaaag achter gekomen dat ik het heb!!!:traan1:
Farkoessa
05-12-2006, 11:08
veel vezelrijk eten eten...
spastische darmen mashie Sapastise darmm!!
laister lijkt anders zo een rare ziekte .???
miss_benisaid
05-12-2006, 13:12
wat is dat eigenlijk?
DiamondPrincess
05-12-2006, 14:58
veel vezelrijk eten eten...
Inderdaad veel vezels, geen witte producten... en volgens mij ook geen gesmolten kaas enzo... Maar dat weet ik niet 100% zeker.
MissWhat
05-12-2006, 15:08
Dathe ik ook, je moet geen ui, prei, paprika en lentui eten en geen wit brood en banaan.Dat si wat de dokter zei.
Wat je wel moet doen is bruin brood, veel fruit, rauwkost, water drinken.
Je moet langs de dokter gaan dan krijg je medicijnen voor en dat helpt wel ieder geval bij mij.
En niet stressen dat is ook een boosdoener voor gevoelige darmen
Tnx mensen!! Wordt moeilijk voor mij omdat k van eten hou want ik mag ook al geen kruiden eten
lela_Hanan
06-12-2006, 09:12
Tnx mensen!! Wordt moeilijk voor mij omdat k van eten hou want ik mag ook al geen kruiden eten
Klopt ja, pittig eten is verboden!:o
Geen melkproducten, was voor mij nummer 1:( Maajah..veel fruit zoals kiwi, mango etc. Veel groene groenten eten zoals spinazie, broccoli etc. Peulvruchten zoals cashewnoten, dadels, gedroogde abrikozen. Veel graanproductenen rijst, helpt goed bij een spastische darm. En niet te vergeten 2 liter water...en rustig eten, niet te snel alles inslikken:D
Succes!
ik heb dat al bijna 10 jaar - als ik 15 jaar was had ik er erge last van en de dokter vertelde mij dat toen :moe: maar eigelijk is het niet zo een erge ziekte zoals het klinkt
en je leert ermee leven, want het gaat niet over zoiets
:traan1: Wou je zeggen dat ik er niet van af kom!!!!:traan1: En over kruidige eten zooo ik heb afgezien deze ochtend nooit meerrrrrr wallah ik ging dood en melk producten k drink wel vifit enzo k weeet niet ofdat ik er last van ga krijgen dit is nog allemaala nieuwe voor mij weet het sinds maandag en het is niet leuk!!:kwaad:
N-Tetouania
06-12-2006, 12:29
Wat houdt die spastische darm precies in. ik heb regelmatig last van mijn buik dat het gaat opzwellen enz. en ben nog niet daar de dokter geweest ? dus als iemand mij dat zou kunnen vertellen heel gaag
groetjes NT ;)
heb je niet ergens een site waar op staat wat je beter wel en niet kunt eten!!! Kan iemand miss mij eraan helpen
lela_Hanan
07-12-2006, 10:25
heb je niet ergens een site waar op staat wat je beter wel en niet kunt eten!!! Kan iemand miss mij eraan helpen
Het prikkelbare darmsyndroom
Bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS) is sprake van een verstoorde werking van de darm. Deze staat ook wel bekend als 'spastisch colon', ‘spastische darm’ of 'Irritable Bowel Syndrome (IBS)'. Er is vaak sprake van storingen in de bewegingen van het darmkanaal. De darm reageert eerder en heftiger op prikkels dan normaal. De overdreven samentrekking (spasme) van de darm kan de klachten veroorzaken of versterken. Kenmerken zijn verstopping, pijnloze diarree of afwisselend diarree en verstopping. Ook gasvorming in de darmen, buikpijn en een opgezette buik na de maaltijd kunnen voorkomen. Meestal doen de klachten zich niet de hele tijd voor.
Mogelijke oorzaken
PDS komt veel voor: tien tot vijftien procent van de Nederlanders heeft er last van. De oorzaak is nog niet duidelijk. Er is geen relatie aangetoond met voedselovergevoeligheid. Vezelarme voeding, een onregelmatig leven, te weinig lichaamsbeweging en stress kunnen een rol spelen bij het ontstaan of verergeren van PDS.
Voedingsadviezen
Eet vezelrijk en varieer daarbij volop. Eet veel brood, groente en fruit. Gebruik eventueel extra zemelen, tot maximaal driemaal per dag twee tot vier eetlepels. Grove zemelen zijn beter dan fijngemalen zemelen. U kunt ze bijvoorbeeld verwerken in yoghurt, karnemelk, vla, pap, soep, puree en verder als bindmiddel of in plaats van paneermeel.
Drink veel, minimaal twee liter per dag.
Ga na welke producten u last bezorgen. Welke producten dit zijn, verschilt van persoon tot persoon en hangt af van de hoeveelheid. Neem ze in kleinere hoeveelheden of vermijd ze (tijdelijk). Zorg wel dat u voldoende groente en fruit blijft eten. Voorbeelden van voedingsmiddelen die soms klachten geven, doordat ze winderigheid kunnen bevorderen, zijn koolsoorten (behalve bloemkool en broccoli), prei en ui, peulvruchten (zoals bruine bonen, witte bonen, kapucijners en linzen), koolzuurhoudende dranken, bier, sommige soorten kauwgom en andere producten die veel van de zoetstof sorbitol bevatten en suikerrijke producten. Sommige mensen hebben last van winderigheid door meloen, onrijpe banaan en vruchtensap.
Houd normale hoeveelheden koffie, thee en alcohol aan: per dag een paar kopjes koffie en thee en niet meer dan twee glazen alcoholische drank. Veelvuldig gebruik van koffie, thee en alcoholische dranken kan de darmklachten verergeren.
Blijven de klachten bestaan, dan is het verstandig om hierover met de huisarts en diëtist te overleggen.
ikheb ook spastische darmen maar bijmijkomt het door vezelrijk eten, ik mag niet zoveel volkoren en vezels eten, het liefst witbrood
mn darmen werken anders te snel
spastische darm is simpel uitgelegd --> moeilijk uw groot toilet doen:traan1:
daardoor kan je vaak een opgezwollen buik hebben (zeker als je niet op uw eten let zoals mij) ik eet nog steeds pikant
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.