Bekijk originele versie : meer aandacht voor eerwraak, maar let vooral op het laatste stuk, positief!!!
In Nederland worden jaarlijks naar schatting 20 vrouwen (meest Turks of Marokkaans) uit eerwraak vermoord, zo meldt de Telegraaf. De slachtoffers worden moedwillig uit de weg geruimd omdat ze de familie-eer volgens de daders hebben geschonden. Dat kan doordat ze bijvoorbeeld de maagdelijkheid voor het huwelijk hebben opgegeven of doordat ze een buitenechtelijke verhouding aan zijn gegaan.
De schatting van 20 moorden door eerwraak is een voorzichtige, zo beaamt beleidsmaker Sezai Aydogan, die voor de stichting TransAct in Utrecht onderzoek naar eerwraak deed. Justitie in Nederland houdt namelijk geen aparte registratie bij van eerwraak, en de Dikke Van Dale kent het woord niet eens, omdat het een relatief nieuw begrip is in Nederland. TransAct wil dat justitie juist wél een registratie van eerwraak aanlegt, om meer inzicht in het verschijnsel te kunnen krijgen.
TransAct acht het van groot belang dat de voorlichting over eerwraak wordt uitgebreid. Zo moet duidelijk worden dat de Nederlandse wet geen onderscheid tussen een 'gewone' moord en eerwraak maakt. De culturele achtergrond van een dader speelt géén enkele rol bij de straf die wordt opgelegd.
Vrouwenopvang
In de vrouwenopvang zijn allochtone vrouwen veruit oververtegenwoordigd. Maar liefst 60% van de opgevangen vrouwen is van allochtone komaf, terwijl het aantal niet-westerse allochtonen in Nederland zo'n 10% bedraagt. Het is volgens TransAct zeker dat veel van hen worden bedreigd door een familielid, of soms door meerdere personen uit de gemeenschap, vanwege schending van de familie-eer.
TransAct wil dat mishandelde allochtone vrouwen met een voorlopige verblijfsvergunning, een zelfstandige verblijfsstatus krijgen. Zo kunnen ze beter aan het geweld van de huwelijkspartner ontsnappen
Nu krijgt deze groep pas een zelfstandige verblijfsvergunning als het huwelijk ten minste drie jaar heeft geduurd. Onlangs heeft de Kamer overigens al een motie van PvdA-Kamerlid Adelmund aangenomen die mogelijk moet maken dat mishandelde vrouwen sneller een zelfstandige verblijfsstatus krijgen. Minister Verdonk (Integratie) heeft al laten weten dat zij de motie in principe wil uitvoeren.
Minister Hoogervorst van Volksgezondheid heeft onlangs in antwoord op Kamervragen laten weten dat er geen exacte gegevens over het verband tussen cultuur en geloof enerzijds en geweld tegen allochtone vrouwen anderzijds bekend zijn. De vragen waren afkomstig van de VVD-Kamerleden Griffith en Hirsi Ali, die zich zorgen maken over de veiligheid in Blijf-van-mijn-lijfhuizen.
Dit laatste vind ik zeer positief, dat ze beziggaan om vrouwen een zelfstandige status te geven als er sprake is van mishandeling, het is toch van den zotte dat vrouwen die mishandeld worden wel moeten blijven omdat ze anders het land uitgezet gaan worden....
De cijfers zijn trouwens wel schokkend vind ik, maar anderzijds is het erg positief om te horen dat het niet gepikt word en vrouwen weggaan, een blijf van mijn lijf huis is geen ideale plek, verre van zelfs....
Dit zouden meer nederlandse vrouwen ook moeten doen, want de cijfers tussen allochtonen en autochtonen die mishandeld worden verschillen daadwerkelijk niet zoveel van elkaar.
Mishandeling is een gigantisch groot probleem, veel groter als de meeste mensen denken, dit is niet weggelegd voor bepaalde groeperingen, het komt overal voor, alle afkomsten, alle lagen van de bevolking.
Ik ben zeer verheugt om te horen en te zien dat justitie hier eindelijk echt zwaar mee bezig gaat.
Ik krijg dan ook elke maand info over wat er gebeurt op dat vlak, het is nog lang niet genoeg, maar er is een goed begin gemaakt!.
Origineel gepost door Missjustice4all
20 vrouwen?????????????????? Tegenover de 350.000 andere vrouwen.
Ik zou ook wel eens weten hoeveel kinderen erg jaarlijks seksueel worden misbruikt (door Nederlanders) Ik schat dat dat getal op 10.000 ligt. Ik vraag mij af wanneer zij daar iets aan gaan doen.
Dat de regering de moslim-gemeenschap weer zwart wil maken, dat snap ik wel. Maar alsjeblieft niet op zo'n ongeloofwaardige manier.
Hoe wqs die uitdrukking ook al weer;
twice wrong, ..... ....
Een typische Marokkaanse redenering, als er iets 'slechts' over ons gezegt wordt, dan bedekken we dat meteen met iets slechts over de andere partij.
Missjustice4all, meen je echt dat omdat er ook in Nederland kinderen (sexueel) worden misbruikt, wij Nederlanders en Corrie in het bijzonder niets over mishandeling van Marokkaanse vrouwen mogen zeggen. En is dat een reden om moord uit erewraak te accepteren.
of bedoelde je te zeggen dat Corrie haar kinderen misbruikt.
Kom asjeblieft uit je burcht en zeg nou gewoon wqat je over het onderwerp vindt, zeker jij als miss zou der toch wat inhoudelijks op kunnen zeggen
Khanoussi
25-07-2003, 13:51
Eerwraak?
Is dat niet iets uit de middeleeuwen?
Origineel gepost door Khanoussi
Eerwraak?
Is dat niet iets uit de middeleeuwen?
Heb je The Godfather gezien ?
;)
V0lgens mij komt erewraak na schending van de familie eer bij Hollanders ook nog wel voor.
Alleen is moord een beetje buiten gebruik geraakt, meestal eindigd het bij Hollanders in het feit dat hele families niet meer met elkaar praten.
(komt vaak voor na de erfenis verdeling, als papa en mama zijn overleden)
Origineel gepost door rnaj
V0lgens mij komt erewraak na schending van de familie eer bij Hollanders ook nog wel voor.
Alleen is moord een beetje buiten gebruik geraakt, meestal eindigd het bij Hollanders in het feit dat hele families niet meer met elkaar praten.
(komt vaak voor na de erfenis verdeling, als papa en mama zijn overleden)
Eer is een universeel fenomeen. Blok (1981) bestudeerde dit voor Italië. Giovanni (1987) vond in Sicilië dat een bepaalde eeropvatting bij meisjes tot zelfmoord leidde om aldus te ontkomen aan het recht van de eerste nacht die de Lords hadden. In de film Braveheart stond hetzelfde thema in Schotland centraal. Zei (1981) vond die eeropvattingen onder bedoeïenen in Egypte. Kressel in hetzelfde jaar voor Israël. En voor Griekenland (1969) schreef Safilios-Rothschild over de bejegening van eerdelicten door rechters: "Most Greeks including some judges, stille feel quite sympathetic toward those who commit honor crimes". Denkt u even terug aan het voorbeeld uit het begin: gaat het inderdaad niet om invoelbaarheid? Ook in Brazilië, Bulgarije, Macedonië, Spanje en naar mijn volle overtuiging Nederland. Het enige verschil is het etiket. Eerwraak, krenking of jaloezie; vlaag van verstandverbijstering of in koele woede. Het draait allemaal om dezelfde emotie, zij het steeds anders benoemt.
http://www.groenlinks.nl/bladen/strafrecht.html
Willemien
25-07-2003, 14:18
Corrie, ben het grotendeels met je eens, maar niet helemaal.
Een man die zijn (ex) vrouw uit wraak en frustratie stalkt en uiteindelijk vermoord... alsof dat probleem hier in Nederland niet bestond voordat er turken en marokkanen kwamen wonen.
Het artikel licht toe (zal ongetwijfeld wel kloppen) dat het verschijnsel vaker optreedt bij bepaalde immigrantengroepen vanwege de 'eerwraak'. Maar om het helemaal los te weken van hetzelfde probleem bij 'autotochtonen', alsof het hier om een nieuw, gruwelijk, griezelig, islam-gestuurd, onbegrijpelijk, exclusief verschijnsel bij moslimvrouwen gaat, wat hier toch behoorlijk gesuggereerd wordt (vind ik dan), dat vind ik nogal dubieus.
Origineel gepost door Willemien
Corrie, ben het grotendeels met je eens, maar niet helemaal.
Een man die zijn (ex) vrouw uit wraak en frustratie stalkt en uiteindelijk vermoord... alsof dat probleem hier in Nederland niet bestond voordat er turken en marokkanen kwamen wonen.
Het artikel licht toe (zal ongetwijfeld wel kloppen) dat het verschijnsel vaker optreedt bij bepaalde immigrantengroepen vanwege de 'eerwraak'. Maar om het helemaal los te weken van hetzelfde probleem bij 'autotochtonen', alsof het hier om een nieuw, gruwelijk, griezelig, islam-gestuurd, onbegrijpelijk, exclusief verschijnsel bij moslimvrouwen gaat, wat hier toch behoorlijk gesuggereerd wordt (vind ik dan), dat vind ik nogal dubieus.
In zeer "katholieke" gebieden bestaat het ook.
Zuid-Europa, Zuid-Amerika,.....
...zou het iets met dat zuidelijke temperament te maken hebben.
:D
Origineel gepost door Corrie
Dit onder de naam eerwraak is idd een verschijnsel uit oa de islamitische wereld.
Dat is hier misschien ook wel geweest, maar komt al heel lang niet meer voor(onder die noemer).
...........dit is onzin, Corrie...
Ik kom hier later op terug.
;)
Tot grote schande blijkt het zo te zijn als dit soort moorden voor de rechter komt er vaak gekeken word naar cultuur en daarop strafvermindering plaatsvind, dat moet veranderen, want dat cultuur verhaal in deze is bullshit en gewoon proberen onder je straf uit te komen...
laatst nog, heb ik me behoorlijk over opgewonden.
Nu weet ik even niet hoe ze heet, maar ik bedoel op die moslima die advokaat is. ze heeft ook die meisjes uit Amsterdam met die sluier-zaak geholpen bij de commisie gelijke behandeling.
Zij vondt dus ook dat de rechter rekening moest houden met de cultuur van de dader en dus vond dat er lagere straf uitgedeeld moest worden.
Ik ben het met Corrie eens, MOORD is MOORD. En als je dan toch aan de strafmaat wilt sleutelen, dan moet de straf een voorbeeld funktie hebben dus moet er een hogere straf worden uitgedeeld.
Willemien
25-07-2003, 14:49
Origineel gepost door rnaj
laatst nog, heb ik me behoorlijk over opgewonden.
Nu weet ik even niet hoe ze heet, maar ik bedoel op die moslima die advokaat is. ze heeft ook die meisjes uit Amsterdam met die sluier-zaak geholpen bij de commisie gelijke behandeling.
Zij vondt dus ook dat de rechter rekening moest houden met de cultuur van de dader en dus vond dat er lagere straf uitgedeeld moest worden.
Ik ben het met Corrie eens, MOORD is MOORD. En als je dan toch aan de strafmaat wilt sleutelen, dan moet de straf een voorbeeld funktie hebben dus moet er een hogere straf worden uitgedeeld.
.. en daar ben ik het ook he-le-maal 100% mee eens. Moord is moord. Maar dat is ook precies wat ik bedoel: als een man uit frustratie en wraak zijn partner wat aan wil doen, oftwel een klootzak is waar je precies dezelfde autochtone varianten ook van hebt, en hij haalt dan effetjes de 'eerwraak' van stal en jut zijn familie/vrienden ook op of zij hem (dat gebeurd in nederland ook ongetwijfeld bij autochonen, dan komt het hem allemaal zo lekker goed uit op dat moment de 'eerwraak', als stok om mee te slaan. Maar de kern van het probleem BLIJFT gewoon dat het een gefrustreerde klootzak is, niks meer en niks minder.
Gaarne.....
Lees wel goed, er staat O.A. tussen he......
s.hit, daar gaat men betoog,....
ben niet scherp vandaag.............. :D
;)
Khanoussi
25-07-2003, 15:57
Origineel gepost door grendel
Heb je The Godfather gezien ?
;)
Nee , ik hou niet zo van maffia films :D
Ben ik hartstikke benieuwd naar dat betoog, gooi je 'm in de prullenbak!!!!!!!!!
Hierkomen met dat betoog en wel nu meteen!!!!!!!!!!!!!!!!
Snert, kan wel bazig doen, maar dat past niet bij me, pleasssssssssssssssssssssssssse dan ;)
Erewraak.....eerwraak,.......heeft te maken met de psyche van de mens en weinig met een godsdienst.
Dat was het eigenlijk wel een beetje.
;)
Het feit dat de blijf van m'n lijf huizen vol zitten met allochtone vrouwen is niet meteen representatief voor de mening dat eerwraak veelal voorkomt bij allochtonen, of dat het er typerend voor is. Wat niet vergeten moet worden is dat Nederlandse vrouwen vaak terecht kunnen bij familie of vriend(en)(innen). Hiermee wil ik niet beweren dat bij allochtone mensen die bereidheid er in principe niet is. Ik denk alleen dat wanneer je als vrouw nieuw hier komt je nog niet zo snel een vertrouwensband hebt kunnen kweken met de mensen hier. Ik weet niet hoe de meeste allochtone familie hier mee omgaan, maar ik denk dat het meestal niet zo zal zijn, dat de vrouw daar een veilige plek kan vinden. (Correct me if I'm wrong). Het is zo dat de maagdelijkheidskwestie in islamitische gezinnen voor heel wat huiselijk geweld kan zorgen. Ik denk dat wat eerwraak betreft we het beter in die hoek kunnen zoeken. Niet zozeer het ontkennen van de ernst voor moslims dat men als maagd het huwelijk ingaat, maar meer op die manier waarop die druk wordt uitge-oefend. Het is grote onzin om te stellen dat vrouwen uit allochtone gezinnen eerder geterroriseerd worden om dat eerwraak daar een normale zaak is. Ik vind het enigszins laatdunkend om te stellen dat daar in de islamitsiche cultuur haast nonchalant of goedkeurend mee om wordt gegaan, of dat het algemeen geaccepteerd is om je vrouw of dochter in elkaar te beuken. Het grote verschil is dat in Nederland dit soort dingen interner opgelost kunnen worden. mede omdat vrouwen hier meer rechten hebben.
Kortom, ik vind het juist dat alleenstaande vrouwen die in zo'n situatie zitten een status krijgen waarin ze sterker staan (al zijn ze er weer heerlijk laat mee), maar ik hoop dat de staat zich niet weer belerend gaat gedragen tegenover mensen die zelf prima logisch kunnen nadenken....
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.