Bekijk originele versie : Welke taal....
-xxx-Rachida
23-07-2003, 20:18
Ik merk bij mezelf dat ik het berbers niet goed beheers.....k spreek met mijn ouders en familie (1ste generatie) veelal berbers maar dat klinkt echt frocks.....met mijn zusjes, nichtjes, neven, vriendinnen en vriendinnen praat ik toch meestal in het Nederlands.
Nou zit ik te denken he, stel.....mijn man (misschien geen berber) is hier ook geboren en getogen....en spreken alleen Nederlands met elkaar en ook met onze kinderen (inscha Allah).....streft het berbers langzamerhand dan af?
i'm just wonder ;)
ps: dit geldt ook voor de dames en heren die van Arabische komaf zijn.....
ik weet wat je bedoelt, ik denk dat ik later shien 2/3 jaar in maroc ga wonen zodat ze zowel het berbers als het marokkaans beheersen.
maar wel op jonge leeftijd he, en dan gewoon daarna terug naar nl.
maar ja, ik zie wel wat de toekomst brengt :rolleyes:
Chaimaatje
23-07-2003, 20:34
ik denk later wanneer ik kinderen heb inschaAllah...de taal zal er waarschijnlijk niet echt meer in zitten...maar e roots...die blijven ze houden..geloof/cultuur...hoort bij het intergreren he...
-xxx-Rachida
23-07-2003, 20:40
Origineel gepost door marruecos
K praat t meeste toch nl maar ook wel berbers alleen misvormd :maf3:
:haha:
maar anyways ik wil mijn kinderen inshallah berbers, nl, en arabisch leren :D
Ik denk dat we een nieuwe 'style' gaan creeren...."bernedar"....hoe vinden jullie die? :D ber= berbers ne= nerderlands ar=arabisch
Ik ben goehoeeed :D
-xxx-Rachida
23-07-2003, 20:42
Origineel gepost door Angel_eyz
Meid i feel you :goedzo: Ik heb er ook zo vaak over nagedacht!
Mijn arabisch is ook niet zo geweldig.
Met mijn broers en zus spreek ik alleen maar nederlands.
En met mijn ouders is het meestal half/ half. (zij praten wel arabisch tegen ons)
En verder heb ik niet zo veel marokaanse vriendinnen.
Dus wat gebeurt er als ik later inschallah misschien met een berber trouw!! Dan denk ik dat één van ons maar een taal moet gaan leren.
Dat is t em nou juist....berbers en arabisch (derizja) zijn spreektalen...je kunt het niet schrijven....dus hoe leren?
Misschien 1 jaartje tussen de 'pure' imazighen....:maf2:
of is dat tegen het integratiebeleid :rolleyes:
-xxx-Rachida
23-07-2003, 20:44
Origineel gepost door Chaimaatje
ik denk later wanneer ik kinderen heb inschaAllah...de taal zal er waarschijnlijk niet echt meer in zitten...maar e roots...die blijven ze houden..geloof/cultuur...hoort bij het intergreren he...
Geloof heeft mijn prioriteit...maar ik vind het jammer van de taal...ook cultuur en tradities veranderen....
Chaimaatje
23-07-2003, 21:51
Origineel gepost door -xxx-Rachida
Geloof heeft mijn prioriteit...maar ik vind het jammer van de taal...ook cultuur en tradities veranderen....
:goedzo:
zo denk ik erover...
xxSAMIRxx
23-07-2003, 21:53
nee ik denk er neit zo over
Chaimaatje
23-07-2003, 21:54
Origineel gepost door xxSAMIRxx
nee ik denk er neit zo over
:vingers:
:boos:
Chaimaatje
23-07-2003, 21:56
:ego:
i hate you..:huil:
xxSAMIRxx
23-07-2003, 21:57
aiiiiiiiii
Chaimaatje
23-07-2003, 21:57
aiiiiiiiii
:confused:
xxSAMIRxx
23-07-2003, 21:58
I love you
Chaimaatje
23-07-2003, 21:58
wanna marry me...:Iluvu:
xxSAMIRxx
23-07-2003, 21:59
yeeaaahhhhh
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.