Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Moroccan economy grew 7.9% in 2 first quarters of 2006

Pagina's : [1] 2

SOCIALSKILLED
15-11-2006, 00:38

Er is geen enkele reden om negatief over je land van herkomst te denken, laatstaan dat je in Nederland met frustraties en/of minderwaardigheidscomplex rond huppelt. Moroccan economy grew 7.9% in 2 first quarters of 2006 Rabat, Nov. 2 - The Moroccan economy grew 7.9% in the first semester of 2006 in comparison to 2005, said the High Commissioner to Planning (HCP) in its latest conjuncture report. The HCP said the growth was spurred by a good agriculture season, trade, domestic demand and drop in unemployment. Farming output contributed about four points to the GDP growth thanks to a cereal production that doubled to 90 million quintals. Chemical industry, textile, mineral processing and other industries also grew 4.5%. Construction and public works continued to grow owing to housing demand and loaning incentives. Cement sales increased 12.3%. Trade services contributed 2.3% to the GDP spurred by transports and communications and related housing and food services. The HCP said Moroccan expatriates money transfers rose 16.5%, while the living cost increased 3.2%. Tourist revenues increased 29%, while public consumption declined because of the stagnation of functioning charges, which dropped 16.3.

ewaa
15-11-2006, 00:46
Als er drastisch wat gedaan zou worden aan de corruptie in Marokko en het papierwerk dan zou je zeker heel wat mensen hebben die terug zouden gaan naar Marokko

kuifje
15-11-2006, 00:52
Zolang economische groei afhangt van hoe goed de oogsten zijn, zal het nooit iets worden. De helft van de 7.9% is te danken door de landbouw.

SOCIALSKILLED
15-11-2006, 00:59
Als er drastisch wat gedaan zou worden aan de corruptie in Marokko en het papierwerk dan zou je zeker heel wat mensen hebben die terug zouden gaan naar Marokko Corruptie is gebruikelijk in elk land waar het economisch slecht mee gaat, het is inherent aan situatie en aan hebzucht van mensen. Naar mate het beter zal gaan zullen lonen stijgen en dus corruptie afnemen, ook zal Marokko geen last hebben van privacy regels en dus straks op opsporingsvlak een regime hebben waarin corruptie en zwart geld makkelijk zichtbaar is. Hiervoor gaan wel jaren overheen want je moet eerst alle registers digitaliseren, zodat je ze kan doorzoeken. Wat burocratie aangaat idem dito, doordat er een trend was waarin alleen vrienden en familie voor functies bij overheid in aanmerking kwamen, zijn er jaren lang alleen incompetente mensen te werk gesteld. Echter is men bezig met reorganiseren van universiteiten zodat die titels internationaal geaccepteerd worden met dito nivo. Vanaf 2010 is er vrijehandel met buurlanden en Europa, vanaf dat moment zullen de lokale hoogopgeleiden hun kansen ruiken. Op dit moment hebben wij nog een voorsprong, immers wij hebben kennis en financiële middelen, zodat wij de verschillende branches kunnen starten, echter na 2010 zal dit lastiger worden omdat we dan tegen deze lokale hoogopgeleiden moeten concurreren, en die slag zullen we meestal verliezen. (ivm lagere condities) Verder zijn er nu al sectoren waar je niet tussen komt, zoals het bouwen van ressorts of weg en waterbouw. Ook hebben steeds meer multinationals Marokko ontdekt, zoals uit Turkije, Frankrijk, Spanje, Verenigde staten, China, India en de Olie naties. Vaak hebben deze multinationals veel geld over die ze veilig willen beleggen en waarover ze een gunstig rendement willen verdienen, dat kan alleen in een opkomend land wat Marokko dus heel duidelijk is. Er zijn maar weinig landen in de directe omgeving van Europa die het beter doen als Marokko, dus ga er maar vanuit dat over 50 jaar het voor ons weleens te duur kan zijn om in Marokko op vakantie te gaan.

SOCIALSKILLED
15-11-2006, 01:02

Zolang economische groei afhangt van hoe goed de oogsten zijn, zal het nooit iets worden. De helft van de 7.9% is te danken door de landbouw. In 2013 wil men de Europese landbouw subsidies afbouwen. Aangezien onze prijzen (vlees vooral) al gelijk of lager liggen dan Europese prijzen, en wij dat voor elkaar krijgen zonder enige subsidie kun je er vanuit gaan dat Europese boerenbedrijven gaan uitwijken naar Marokko. Hier zullen ze dan professionele bedrijven met dito irrigatie oplossingen gaan toepassen waardoor continuïteit gewaarborgd blijft. De enige concurrent in Europa voor Marokko is Polen, want die heeft een landbouw die net zo groot is als heel Europa bij elkaar en die doet het ook zonder subsidie. Echter heeft Polen niet zoveel zon, dus voor dergelijke producten is Marokko intressanter. (anders moeten ze met kassen werken en dat maakt je productie kosten duurder) De kans dat Polen en andere nieuwkomers landbouw subsidies gaan krijgen acht ik uitgesloten, want dat is onbetaalbaar. Overigens ik ben GEEN econoom, redeneer gewoon met gezond verstand. Echter zijn de vooruitzichten vele malen beter als Nederland, waarin onze economie slecht beperkte groei kent en alles zal gaan stagneren omdat de bandbreedte niet zo groot meer is, kent Marokko dit juist niet de sky is letterlijk de limit pas alles Marokko qua welvaart op Nederland gaat lijken zullen ze last krijgen van stagnatie en zover is het nog lang niet (50 jaar?)

ewaa
15-11-2006, 01:11
weet jij hoe het zit met de vooruitgang in de zorg in Marokko? daar ben ik het meest in geïnteresseerd... had gehoord dat ze ook ziekenfonds zouden krijgen, hoe zit het met digialisering van de zorg etc

SOCIALSKILLED
15-11-2006, 01:21
weet jij hoe het zit met de vooruitgang in de zorg in Marokko? daar ben ik het meest in geïnteresseerd... had gehoord dat ze ook ziekenfonds zouden krijgen, hoe zit het met digialisering van de zorg etc Dat is er allang. Echter waren een aantal voorwaarden, vast werk etc.etc.. AMO to cover over 5 million employees in Morocco, minister Rabat, Jan. 3 - The Mandatory Health Insurance (AMO) will cover over 5 million employees of public and private sectors, revealed, here Tuesday, Moroccan minister of health, Mohamed Cheikh Biadillah. Speaking at the house of Advisors question time, the minister noted that the AMO will cover, for the first time, 4,548,000 private sector employees and 700,000 new beneficiaries in the public sector. Biadilah also pointed out that the government will also upgrade the equipments of 27 hospitals. For its part, the Medical Assistance Regime (RAMED), which is destined to the economically destitute population, will cover nearly six million Moroccans, that is a maximal coverage rate of 20%. With the AMO and RAMED, the overall number of the population benefiting from medical insurance in Morocco will be estimated at 50%. voor Nederlanders die terug gaan: http://forums.marokko.nl/showthread.php?p=26403326#post26403326

alhoceima_boy_
15-11-2006, 01:26
mooi om te horen :goedzo:

DeMaHom
15-11-2006, 08:44
Al die mooie woorden over de marokkaanse economie gaan sowieso ten koste van de Islam... Dat weten jullie maar al te goed!!

Zulfiqar
15-11-2006, 10:09
Er zijn maar weinig landen in de directe omgeving van Europa die het beter doen als Marokko, dus ga er maar vanuit dat over 50 jaar het voor ons weleens te duur kan zijn om in Marokko op vakantie te gaan. Tegenwoordig is het al te duur voor me...;)

saadia267
15-11-2006, 13:50
ik ben het met je eens socialskilled. Corruptie is een onderdeel van de cultuur geworden. Dat kan een overheid niet in 1 of 2 jaar oplossen. Het komt ook vaker voor in de "ontwikkelde" landen dan we denken. (bijv. Frankrijk) Maar wat ik voel bij ons is dat wij marokkanen vaak niet echt geloven in de ontwikkeling van marokko. Het zijn anderen die nu veel zien in de opkomende economie. Vrijandel met de vs sinds dit jaar met de eu vanaf 2012 met turkije etc. Marokko is op dit moment één grote constructieplatvorm. Tangamed, plan azur, Abouragreg rabat, verschillende snelwegen etc. Wat betreft de bureaucratie dat is hetzelfde, dat los je ook niet zo op, het overheidapparaat werkt al zo lang op die manier dat ze niet anders weten. Maar dat weet marokko ook daarom hebben ze allelei investeringscentra opgezet juist voor die mensen die in marokko willen investeren en die door de bomen het bos niet meer zien. bijv http://www.ccis-oujda.ma/HIC.htm. 2m zendt allerlei "talentenjacht" programma's uit juist om mensen, met goede idieeen te helpen en aan te trekken. Wat ik wel een minpunt vindt is de taal. Als je de arabische en/of franse taal goed beheerst krijg je het als nederlandse marokkaan wel moelijker. Ik lees wel vaker verhalen over Franse of Canadese marokkanen die terugkeren die bedrijven opzetten in olijfolie, medicinale planten, It, toerisme etc.

Zulfiqar
15-11-2006, 14:10
Als je de taal niet kan spreken dan kun weinig doen in een land he

saadia267
15-11-2006, 14:25
Dat hoeft niet per se Zulfigar. het maakt het alleen moeilijker er zijn zat mensen die bijv. in Polen geinvesteerd hebben, zonder een woord pools te spreken. Of wat denk je van die massale britten die in zuid spanje investeren het lijkt me sterk dat ze allemaal spaans spreken. Vaak zeggen ze toch ook waar een wil is is een weg en dan laat je je toch niet door een taalbarrière tegenhouden. Bovendien hebben we niet alleen de taal niet mee, maar ook de cultuur is heel anders dan wij denken. We zijn wel Marokkanen maar verschillen op veel punten van de "echte" Marokkanen dat kan eventuel ook een probleem/uitdaging zijn.

Zulfiqar
15-11-2006, 14:38
Dat hoeft niet per se Zulfiqar. het maakt het alleen moeilijker er zijn zat mensen die bijv. in Polen geinvesteerd hebben, zonder een woord pools te spreken. Of wat denk je van die massale britten die in zuid spanje investeren het lijkt me sterk dat ze allemaal spaans spreken. Vaak zeggen ze toch ook waar een wil is is een weg en dan laat je je toch niet door een taalbarrière tegenhouden. Bovendien hebben we niet alleen de taal niet mee, maar ook de cultuur is heel anders dan wij denken. We zijn wel Marokkanen maar verschillen op veel punten van de "echte" Marokkanen dat kan eventuel ook een probleem/uitdaging zijn. De Britten in Spanje maken gebruik van tolken of bemachtigen de Spaanse taal. Spanjaarden kunnen absoluut geen Engels praten ;) Die mensen die investeren maken gebruik van Engelstalige mensen in het land om zaken te kunnen doen, dus het verschil met Marokko is is dat Nederlandse Marokkanen geen gebruik maken van tussenpersonen. :)

saadia267
15-11-2006, 15:02

ja daar heb je gelijk in. Ik denk ook dat veel marokkanen van hier wel gebruik zouden willen maken van een tussenpersoon in de vorm van bijv een agentschap of zo. Maar wij zijn bang om gen...d te worden. Waar we echt tegen aan hikken is iemand vinden die te vertrouwen,is maar de taal opzich hoeft geen belemmering zijn. Op het werk had ik vaak te maken met Algerijnse agenten. Je wilt niet weten hoe onprofessioneel die overkwamen. Ze kwamen afspraken niet na, stuurden nooit bezoekverslagen van klanten (lampenindustrie), maar als het tijd was om hun commissie te betalen, waren ze wel altijd op tijd om te vragen wanneer het geld kwam. Dus ik kan me voorstellen dat het in marokko ook moeilijk is om een vertrouwens persoon te vinden, maar het lijkt me niet onmogelijk. Weet dat er een jonge hoogopgeleide garde in marokko is die te poppelen staat om te werken.

Pagina's : [1] 2