Bekijk originele versie : Criminaliteit moet zwaar aangepakt worden..
18/07 Antwerpse dokter overvallen
Een Antwerpse dokter is donderdagavond in zijn praktijk aan de Van Helmontstraat overvallen.
Omstreeks 20.00 uur liet hij twee Noord-Afrikanen van tussen 20 en 25 jaar oud binnen in zijn kabinet. Toen de dokter hen vroeg naar hun SIS-kaarten, trok één van hen een revolver.
De overvallers knevelden de arts aan handen en benen en plakten zijn mond toe. Ze gingen ervandoor met een laptop en geld. De dokter kon zich bevrijden en verwittigde de politie. Van de daders ontbreekt elk spoor.
Marokkaan of geen Marokkaan...keihard de gangsters aanpakken...
Deze criminelen hebben geen sociale opvang nodig..maar een a-sociale dwang...tot verbetering.
Geweld met geweld bestrijden.......zitten ze dadelijk een paar maandjes vast in de bak (waarschijnlijk nog niet eens) komen ze weer vrij en dan?? Dan gaan ze weer vrolijk verder waar ze gebleven waren, en waarschijnlijk nog meer......al die praktijkjes die ze daar in de bak leren.....
De soort criminaliteit waar we het nu over hebben kan je kei hard aanpakken maar het zal altijd blijven bestaan..
Ja miss..
Dat is de realiteit...de criminelen zijn vrijer dan we denken..meer zelfs..ze krijgen keer op keer de kans om hun beroep "beter te doen"
Om eventjes op je stelling in te gaan. Ik vind dat criminaliteit indd harder moet worden aangepakt. Maar om nou eventjes dit voorbeeld te nemen. Zoals ik al zei je sluit ze op en vervolgens gaan ze weer verder.......Bedenk liever een straf waardoor er verbetering in hun gedrag komt en dat ze niet weer in herhaling zullen vallen...
Als je het nou over moord, verkrachtingen etc. hebt dan gaat dit natuurlijk niet op...
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je in dit soort gevallen over de doodstraf denkt?
Tja dat crimineler vrijer zijn dan we denken komt deels door onze maatschappij. Iedereen leeft voor zich...vroeger was de sociale controle veel groter en die is er bijna niet meer waarom denk je dat de criminaliteit anders zo gestegen is
Tja dat crimineler vrijer zijn dan we denken komt deels door onze maatschappij. Iedereen leeft voor zich...vroeger was de sociale controle veel groter en die is er bijna niet meer waarom denk je dat de criminaliteit anders zo gestegen is
Dit klopt gedeeltelijk Miss..Sociale controle is van alle tijden..de mens is een ingewikkeld wezen die regelmatig onder bedwang (lees sociale code, wetten, en de wetenschap gestraft te worden als men de geschreven regels niet volgt) moet gehouden worden..
Criminaliteit is ook een zware vorm van asociaal gedrag..dus, tegen de maatschappij en haar normen en waarden..
Maar je hebt ook Criminaliteit uit nood..zwaar sociaal gevallen, mensen die zwaar drank of drug probleem hebben..en totaal aan de rand of buiten de maatschappij zijn gevallen..
Hoe meer mensen uit de boot vallen of springen..hoe meer kans dat zij in het milieu van de Criminaliteit belanden..
Dat is het probleem..de gevangenneming van de crimineel..
Men weet niet hoe of wat te doen buiten het opsluiten van een crimineel voor een bepaalde tijd (meestal te kort in verhouding tot de daad)..
De crimineel kan ook rekenen hoor..en telt de dagen gewoon af..en dan begint hij of zij terug opnieuw..nu met de wetenschap dat het nog beroeps moet gebeuren..want, ook een crimineel leert van zijn fouten...euhhh de beroepsfouten welteverstaan :D
''Maar je hebt ook Criminaliteit uit nood..zwaar sociaal gevallen, mensen die zwaar drank of drug probleem hebben..en totaal aan de rand of buiten de maatschappij zijn gevallen..''
Ook al is het criminaliteit uit nood is het dan gerechtvaardigd?? Voor mij is het antwoord nee...Iedereen is clean geboren en mensen maken zelf de keuze om met die troep te beginnen dus dat ze dan buiten de maatschappij vallen hebben ze vaak aan hun zelf te danken ( uitzonderingen daar gelaten he, we gaan niet generaliseren) Klinkt heel hard, maar vaak de waarheid
Vikker, met een regel ben ik het helemaal met je eens en dat is dat criminelen zwaarder moeten worden aangepakt...Maar wat ik al de hele tijd bedoel te zeggen is dat, ik ga het woord toch maar even gebruiken, ''kleine criminaliteit niet op te lossen is door mensen 2 maanden, 1 jaar of 3 jaar vast te zetten in de cel. Die soort mensen komen vrij en gaan dan weer vrolijk verder....Ik denk dat die criminaliteit niet op te lossen is...''kleine criminaliteit'' zal altijd blijven bestaan
Criminaliteit is niet te rechtvaardigen.
En spijtig..maar je hebt gelijk..het zal altijd blijven..misschien minderen...maar nooit helemaal verdwijnen..
De kleine criminaliteit...het klinkt raar maar waar...heeft de grote impact op het sociale leven van de mensen die erdoor getroffen zijn..waarom, omdat deze soort criminaliteit altijd dichter bij de gewone mensen zich afspeelt..
Een dief die een chakos pikt van een oude dame..maakt veel mentaal kapot, ziekte, angststoornissen, misvormd sociaal leven, mogelijk gedragsproblemen enz..enz..
en hoeveel stak er in de chakos aan geld..20, 30, 300, 1000 € dat is allemaal niets..vergeleken met de trauma's die de diefstal met zich meebracht.
Ik denk ook niet dat het harder aanpakken van criminelen op lange termijn het aantal misdrijven verminderd. Onderzoek heeft uitgewezen dat landen die streng strafsysteem hebben, absoluut niet minder criminaliteit hebben.
Ik ben het met Viksta eens dat mensen in een cel met een aantal tweedimensionale lekkere wijven, een TV, een bureau enzovoort niet echt als een straf, zoals wij die in ons hoofd hebben, opgevat kan worden. Maar men weet dat de mensen weer op straat zullen verschijnen. En verbitterde mensen zijn er al genoeg hier. Ook zal elke cipier je kunnen vertellen, of elke ex-gedetineerde (misschien leest iemand van jullie de Volkskrant wel, en dan ide stukken van de Hollander die in VS vastzit) datmen er alleen maar gewiekster en verbetener uitkomt.
We moeten niet ons wraakgevoel de hoofdrol laten spelen, maar leren van wat de praktijk heeft uitgewezen. Ik denk dat een sterekere stigmatisereing BINNEN de samenleving een grotere straf is voor iemand dan hem, tijdens zijn straf weg te stoppen en , na zijn straf weer in de maatschappij dumpen. Zo wordt je niet geconfronteerd met je foute daden tegenover de mensheid, omdat je tussen gasten zit die dat óók allemaal geflikt hebben!
Sharia, en dan de lijfstraffensector, is weer een andere extreme, die wij in Nederland vol 'trots' hebben vervangen door ons huidige systeem, echter we zijn wel doorgslagen in ons hulpverleningsbeleid. Het volk is er niet tevreden over en de criminelen lachen osn keihard uit. Zit je daar met je Riagg-begripvolle-snor-truuzen.
Ik vind dat we moeten leren van wat de praktijk ons laat zien. Dat is dat in de gevangenis stoppen bizar duur is, geen verbetering tot stand brengt en dat sneue hulpverleningsbeleid geen vruchten afwerpt omdat je met teveel verschillen te maken hebt die niet worden erkend.
Origineel gepost door vikker
Een chakos Mohammed :confused:
Zedde ga van Antwarpe? :D
Kgon ma douche, een tas koffe drinke, kstap in mennen otto en we verttrekke dan mor in verlof....
Tot na 't verlof hé......... :zwaai:
Oeps...ik heb me verraden.. :D
Awel een goe reis gewenst..daar in osterek :zwaai:
Origineel gepost door hayana
Jongens, criminaliteit is per definitie een onderdeel van de moderne maatschappij. En als je er in duikt, stuit je dan op allerlei vormen van criminalitiet. Ik geef je even een schets over de hardnekigheid van deze vorm van daad en waarom je het niet zo eenvoudig uit de societeit kan schrappen. Vaak zijn er binnen de regerende partijen boevers dat ik simpelweg ook een soort criminelen kan noemen. De bendes die de echte vorm van criminaliteit op schouders dragen zijn dus minder erg dan sommige volksvertegenwoordigers. Harde maatregels treffen alleen de boosdoeners die in bendes werken. Terwijl de kern van de kwaad blijft altijd hersen.
Als ik allochtonen moet beoogen dan zeg ik: een fatsoenlijk maatschappij geef iedereen dezelfde rechten en straaft onder dezelfde plichten.
Een moderne maatschappij kweekt ook moderne criminalitet...ze gaan hand in hand blijkbaar :(
Maar de criminaliteit waar de meeste mensen wakker van blijven..is de gewone criminaliteit diefstallen, inbraak, enz..
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.