Bekijk originele versie : Hoe Klinkt dit in jouw Oren??
Als je de volgende woorden ergens leest of hoort, wat voor gevoel roept dat in je op?
Door welke van de woorden voel je je aangevallen/bedreigd?
Welke woorden klinken normaal in de oren?
Heb je een Alternatief voor sommige woorden?
DIT IS ZEER BELANGRIJK, WANT EEN WOORD ROEPT GAUW VERKEERDE EMOTIES OP:
*NEGER
*KAAS
*JOOD
*TURK
*MAROKKAAN
*GEKLEURDE/KLEURLING
*TATA
*ALLOCHTOON
*ASIELZOEKER
*ZWARTE
Geef eens een reactie op die woorden! MErci! :zwaai:
yassine23
30-06-2002, 17:25
salaam,
heb je niets anderrs te doen....
ga spelen met die je woooooooooooooorden schat beslama.
sorry dat ik dat zeg maar er zijn grotere onderwerpen te bespreken beslama
Origineel gepost door yassine23
salaam,
heb je niets anderrs te doen....
ga spelen met die je woooooooooooooorden schat beslama.
sorry dat ik dat zeg maar er zijn grotere onderwerpen te bespreken beslama
Nou ik zal je eens zeggen meneer Yassine,
Als we van elkaar weten welke woorden ons verkeerd in de oren klinken zou je met elkaar rekeningen kunnen houden en andere woorden kunnen gebruiken. Daar gaan hele discussies over, voor het geval je het nog niet wist.
Bijv. : Ik kan jou een Dom nietsnut noemen, maar ik kan de emotie die dit woord opwekt verzachten door in plaats daarvan jou een minder ontwikkelde jongeman te noemen.
De Taal is macht. Check de media maar, die weten daar goed mee te spelen.
Zo raken ze elke keer een gevoelige snaar wanneer ze de groep kleurlingen aanspreken als Negers. Dit woord Neger is ook daarom uit het woordenboek geschrapt en men spreekt nu voortaan van Kleurling.
Als iemand jou een JOOD zou noemen, zou je diegene meteen in de kraag grijpen, omdat dit woord negatieve emoties bij jou oproept.
DUS ja, Kom me nou niet zeggen dat dit geen maatschappelijke kwestie is.
yassine23
30-06-2002, 17:43
allah iejaziek begier...
je hebt me beledigd ze3ma maar op een zachte manier...
dank u ...
beslama
die woorden allemaal bijelkaar doen me denken aan het woordtje
BUITENLANDER'S
=emsoem=
Origineel gepost door yassine23
allah iejaziek begier...
je hebt me beledigd ze3ma maar op een zachte manier...
dank u ...
beslama
Ik heb u niet beledigd, maar ik heb u nu laten zien wat voor machtig wapen een woord kan zijn.
En mocht ik u toch beledigd hebben, mijn excuses dan. Ik voelde me ook degelijk aangevallen door Uw Woorden.
:zwaai:
Interessant onderwerp. In principe is er niks mis mee, zolang je het niet op een negatieve manier gebruikt. De woord neger kan niet worden gebruikt door een blanke volgens de negers, maar negers onderling gebruiken het wel.
Als ik de benamingen voor een bepaald ras lees, dan lees ik negativiteit, terwijl het eigenlijk NIET hoeft. Je kan het ook positief gebruiken.
Vb:
"Een vriendin van me komt zo langs..."
Marokkaanse vriendin vraagt:"Welke vriendin?"
Jij antwoordt:"Dat ene kaasje, Jolanda."
Vriendin zegt:"Oooh."
Negatief bedoeld??? Nee. Ik zie het als iemand beschrijven.
Nog een vb:
"Ey wist je dat Fatima een neger vriend heeft?"
"Ja? Een vieze neger?!"
Dit is absoluut negatief bedoeld. Waarom? Dat verschilt per persoon. Zoals je zei Kenitrya, het roept emoties op. Het ligt aan de persoon zelf. En daarmee bedoel ik de ervaringen met bepaalde rassen.
igzeneej
30-06-2002, 18:06
Origineel gepost door Kenitrya
Als je de volgende woorden ergens leest of hoort, wat voor gevoel roept dat in je op?
*NEGER
*KAAS
*JOOD
*TURK
*MAROKKAAN
*GEKLEURDE/KLEURLING
*TATA
*ALLOCHTOON
*ASIELZOEKER
*ZWARTE
Je vergeet ZIETOEN !!!!!!!!!!!
igzeneej
30-06-2002, 18:08
*NEGER
*KAAS
*JOOD
*TURK
*MAROKKAAN
*GEKLEURDE/KLEURLING
*TATA
*ALLOCHTOON
*ASIELZOEKER
*ZWARTE
Ik vindt dat ze tegenwoordig allemaal kunnen !!! ...Maar vaak gaan die woorden in combinatie met een anderwoord zoals K ANKER !!!!
Denk dat woordje ervoor en ik weet dan al zeker dat ze allemaal onacceptabel zijn !
Nou
Zo ging het verhaal dat het Gekleurde Volk in Amerika het VERSCHRIKKELIJK vond dat JENNIFER LOPEZ JLO het woord NIGGA in de woord nam in een van haar laatste liedjes met Jarule. Dit aangezien ze zelf geen zwarte is en het gekleurde volk dit dan als BELEDIGING opvat.
Maar wanneer Tupac of DMX of weet ik veel wie dit woord gebruikte, rapte het volk gezellig mee! Yeah Yeah Nigga! Watch Ya Back Nigga!
WHY??
Zo ook bij mij:
Als ik het woord marokkaan gebruik, dan zie ik dit gewoon als Marokkaan zoals jij en ik.
Maar hoor ik een nederlander of iemand van ander afkomst dit woord gebruiken, dan staan mijn zintuigen 100% paraat voor enig negatief commentaar. Alsof ik altijd bang ben dat de marokkanen negatief commentaar blijven krijgen (zoals het de laatste tijd n beetje verging).
Hebben jullie dat ook?
igzeneej
30-06-2002, 18:32
Het ligt allemaal aan de situatie !
Hindaatje
30-06-2002, 18:32
Nou
Zo ging het verhaal dat het Gekleurde Volk in Amerika het VERSCHRIKKELIJK vond dat JENNIFER LOPEZ JLO het woord NIGGA in de woord nam in een van haar laatste liedjes met Jarule. Dit aangezien ze zelf geen zwarte is en het gekleurde volk dit dan als BELEDIGING opvat.
Maar wanneer Tupac of DMX of weet ik veel wie dit woord gebruikte, rapte het volk gezellig mee! Yeah Yeah Nigga! Watch Ya Back Nigga!
WHY??
Zo ook bij mij:
Als ik het woord marokkaan gebruik, dan zie ik dit gewoon als Marokkaan zoals jij en ik.
Maar hoor ik een nederlander of iemand van ander afkomst dit woord gebruiken, dan staan mijn zintuigen 100% paraat voor enig negatief commentaar. Alsof ik altijd bang ben dat de marokkanen negatief commentaar blijven krijgen (zoals het de laatste tijd n beetje verging).
Hebben jullie dat ook?
ben ik helemaal mee eens...ik heb dat ook vaak hoor...
igzeneej
30-06-2002, 18:33
Hahaha waarom zou J lo dat nou doen ??? ...Wigger !
Harlem69
30-06-2002, 18:50
Mij stoort het niet wanneer deze woorden in een bepaalde context worden gebruikt of als het van iemand komt, die ik ken, en weet wat hij of zij er mee bedoelt. En als ze van iemand komen, die ze fout gebruikt, dan stoor ik me er ook niet aan... persoonlijk... omdat ze dan van een onnozele komen.
Het is wel iets om voor te waken, wanneer ze als hetze tegen een bepaalde groepering worden gebruikt, zoals wel voorkomt in de media.
Daarom ben ik blij met festivals als Racism Beat It, en de bevrijdingspop festivals e.d. waar je steeds weer gevraagd wordt, om goed voor dit soort dingen op te letten, en meer aan alle medemensen te denken.
En ik kan me vinden in de woorden van miss Tifah...
Ennuh... sommige woorden gebruik ik zelf vaak...
* Mag ik wat kaas op m´n broodje?
* Zal ik die tafel even in de blanke lak zetten?
* Geef mij die zwarte stift eens aan s.v.p.?
* ( onder de douche.... ) Tata tatata tatata tata tata ... ik hou van muziek... echt heel erg... hihihi
Je moet een en ander ook weer niet té serieus opvatten allemaal, want anders heb je echt geen leven. Wel ogen en oren open blijven houden edoch....
Ciao, :zwaai:
Tata betekent Nederlander !!!!!
toch of blanke..!
Ciao Baby ;)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.