Hallo lieve mensen, ik wil gaan picknicken maar ik weet niet wat ik dan allemaal mee moet nemen. Dan bedoel ik wat voor soort eten...
Ik hoop dat er iemand tips en ideeën voor mij heeft?! Ook tips om het geheel romatisch te maken zijn welkom!! (Ik ga namelijk met mijn man)
Alvast heel erg bedankt iedereen!!! :zwaai:
Groetjes,
Safiya
xxSAMIRxx
15-07-2003, 11:37
je man kan die schaap dan wel slachten
toostjes en blikjes tonijn!
Voor de mensen die ook niet op vakantie gaan dit jaar en misschien van plan zijn een keertje te gaan picknicken... dit is een artikel wat ik op internet heb gevonden met een aantal tips!
Groeten,
Safiya
gouden regels voor een picknick Behalve verfrissende vruchtensappen passen gekoeld mineraalwater, een gekoelde witte of rosewijn ook heel goed bij een feestelijke picknick. Natuurlijk kun je ook verschillende soorten limonade of frisdank nemen.
Neem een royaal plaid of rieten strandmatjes mee en eventueel een stuk plastic voor er onder.
Extra feestelijk is een tafellaken op het plaid.
Vergeet niet voldoende borden, kopjes, glazen, bestek en servetten mee te nemen.
Een keukenrol en een veldfles met water, of natte washandjes in een koelkastdoos, zijn handig om de handen schoon te maken.
Vuilniszakken zijn praktisch voor het afval,maar ook voor de afwas.
Een grote parasol is een uitkomst bij felle zon of regen (als het regent kun je natuurlijk ook een buffetje opstellen binnen).
Bij een feestelijke picknick horen verschillende soorten brood, zoals stokbrood,luxe broodjes, boerenbrood en italiaanse broodsoorten, maar ook toast, knackebrod en roggebrood zijn erg lekker.
Lekker bij de diverse broodsoorten: roomboter (gezouten en ongezouten) of zelfgemaakte kruidenboter.
De picknick kan uitgebreid worden met vers fruit, rauwkost en verschilllende kaassoorten.
Kies voor een uitgebreide picknick 6 tot 8 gerechten, zo kun je overal lekker van proeven. Als je voor meerdere gerechten kiest, let dan op de hoeveelheden.
Drie combinatie-ideeen:
1)
koude tomatensoep met summer sandwiches
californische aardappelsalade
orientaalse kippenvleugeltjes
cajun-frittata, franse aardbeientaart en bagels
2)
club-burgers met thaise rijstsalade, pittige gehaktbroodjes, cheese sandwichspread, gemarineerde haringen, broccoli-zalmtaartjes, lemen-shortbread en country-salad
3)
amerikaans dillebrood met indiase bulghursalade, komkommermousse, orientaalse kippenvleugeltjes, pestonade, broccoli-zalmtaartjes, franse aardbeidentaart en bagels.
Al deze recepten staan op mijn pagina, onder de noemer anders.
In plaats van een picknick kun je natuurlijk ook een tuinbuffet maken.
Dek dan de tafel(s) met een royaal kleed, het staat erg mooi als het kleed tot bijna op de grond reikt. In plaats van een groot tafelkleed kun je ook lappen stof of een Grand Foulard gebruiken.
Met etageres of taartschalen op een voet kun je verschillende niveaus op de tafel maken, dit mooie effect bereik je ook als onder het kleed niveaus maakt met bijvoorbeeld kratten of stevige dozen.
Extra feestelijk wordt de tafel met mooie boeketten van veldbloemen of bloesem.
Ook schalen of manden met stillevens van groenten en fruit staan prachtig op de buitentafel.
Een tuinpicknick vraagt natuurlijk wel wat voorbereiding, daarom heb ik bij de meeste recepten aangegeven of invriezen mogelijk is.
Het is altijd handig als je van deze gerechten iets in voorraad hebt overigens.
Ook staat bij de meeste gerechten vermeld of ze een dag van te voren gemaakt kunnen worden.
Salades zijn het lekkerst als ze zo kort mogelijk voor het serveren bereid worden, als je ze toch eerder maakt, doe er dan in ieder geval geen vinaigrette of dressing door.
Nog wat extra puntjes om de aandacht op het eten te richten:
* zet de gerechten zo kort mogelijk voor het eten op tafel
* zo blijven sandwiches en broodjes langer vers en drogen ze minder snel uit, bedek de schalen met een vochtige doek
* serveer de koude gerechten niet te koel, haal ze tijdig uit de koelkast, dan is de smaak veel beter.
Om alles lekker koel te houden kun je de kannen of flessen met vruchtensap en andere drankjes in grote ronde schalen of ijsemmers, gevuld met ijsblokjes of crushed ijs zetten, dat staat nog heel mooi ook !
Van ijsblokjes maak je heel makkelijk crushed ice, verpak de ijsblokjes in een stevige zak of theedoek en sla de ijsblokjes met een deegroller tot stukjes. Je kunt ook gewoon een amerikaanse koelkast kopen, is wat makkelijker.
Eventueel neem je plastic emmers, bekleed met alufolie.
Een parasol boven de tafel houdt alle gerechten koel en fris.
Nog een paar laatste puntjes :
* een goede bescherming tegen vliegen e.d. bieden een glazen stolp of speciale vliegenkapjes.
* als u een bbq gebruikt steek die dan minstens 30 min. van te voren aan en zorg voor voldoende houtskool.
* komen er ook kinderen picknicken ? Maak dan een speciale lage kindertafel, waaraan ze samen kunnen eten en spelen, zet voor de kinderen ook drankjes klaar met feestelijke rietjes.
* maak leuke ijsblokjes door bv kleine vruchtjes of een kruidenblaadje mee in te vriezen
* zet een schaal met schijfjes citroen en sinaasappel klaar voor bij de drankjes
* zorg voor verschillende broodsoorten
* zet ook schaaltjes met roomboter en homemade kruidenboter op tafel.
Eet smakelijk.
celine_4ever
15-07-2003, 13:33
Origineel gepost door Safia21
wijn??
:D
Safia21, is dat het enige wat van dat artikel is blijven hangen? Wijn?
Ik mag hopen dat je niet verwacht dat ik het artikel ga aanpassen en 'WIJN' ga weghalen alleen omdat alcohol voor ons haram is. Je leest gewoon alle andere tips en dat andere daar lees je overheen lijkt mij...
Mouhiem, ik wil hier niets mee zeggen want ik weet eigenlijk ook niet wat je met jouw reactie probeerde te zeggen... waarschijnlijk NIKS!
Groetjes,
Safiya
een doekje voor het knoeien.... voor hem natuurlijk hahahahahahaha
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.