Bekijk originele versie : opnieuw trouwen wanneer partner is overleden?
yasmina.
02-11-2006, 18:50
Hoi dames,
ik zit ergens mee. het is een heel verhaal, dus als je geen zin hebt om te lezen, kan ik het me voorstellen ;)
In de zomer is een lieve tante (vrouw van mijn oom) overleden allahyerhemha.
Ze was nog maar 25 jaar oud en net bevallen van hun derde kindje.
Haar dag was gekomen, niemand die hier iets tegen kan veranderen. Het was de wil van allah.
Dit alles is een nog maar 4 maandjes geleden gebeurd.
Mijn oom meskien was en is er kapot van.
Hij heeft de zorg over 3 jonge kinderen. De jongste verblijft bij oma (schoonmoeder van mijn oom). De andere 2 kinderen (6 en 5) zijn bij mijn oom en hun oma vangt ze op na school.
En nu, denkt mijn oom aan trouwen!
Voordat dit gebeurde vond ik het maar harteloos dat een man zo snel trouwt nadat zijn vrouw is overleden. In marokko zie je dit helemaal snel gebeuren..... Ik heb dan het gevoel alsof hij helemaal niet van zijn vrouw heeft gehouden en dat hij haar maar snel over haar heen is.
Nu ik zijn kant van het verhaal gehoord heb, kan ik het ook wel weer begrijpen als hij met de zorg van 3 kinderen zit. Hij het erg vindt om telkens een beroep te doen op zijn schoonmoeder en te zien dat zijn gezin, geen gezin meer is.
Hij wil met een goede moslima trouwen, die voor zijn kinderen zorgt. Hij zegt zelfs: als ze voor mij wil kiezen kiest ze niet alleen voor mij maar voor 4. Ik wil gewoon iemand die er thuis is, die goed met de kinderen om gaat alsof het haar eigen kinderen zijn. En als ze goed voor de kinderen zorgt, zullen zij haar nog beter behandelen als ze hun eigen moeder zouden behandelen.....
Ik hoor die zin keer op keer weer in mijn hoofd.
Ik begreep het niet. Hoezo beter behandelen als hun eigen moeder?
Zegt ie: ja, als je ouder bent, neem je gewoon aan dat je moeder voor jou zorgt. Maar als je geen moeder hebt, en een 'buitenstaander' die neemt die taak op zich, weet je dat op oudere leeftijd te waarderen dat je veel meer je best gaat doen om haar tevreden te stellen.
HIj zegt: die kinderen die nooit meer naar hun stiefmoeder om kijken of juist ruzie met haar hebben en niet goed met hun overweg kan, ligt vaak aan die stiefmoeder zelf: doewzatha aliehoum.....
Tsjah, ik weet niet, maar ik begrijp hem wel. Ik heb nu zoiets van: ja, het zou misschien beter zijn dat hij gaat trouwen. Ook om die kinderen.
Toen dacht ik: maar hij heeft wel 3 kinderen. wie zou dat willen.
Iemand uit marokko vertrouwt hij niet, je weet niet of ze het om die papieren doet, helemaal omdat er kinderen in het spel zijn. En iemand van hier heb ik weer zoiets van, waarom zou die willen trouwen met iemand die 3 kinderen heeft, die ga je dus niet vinden, nou ja NIET.... insa/allah wel, maar dit zal wel erg lastig zijn....
Pff, heb effe mijn gedachten hierop gezet, puur om te zeggen, ik had altijd het beeld van mannen die snel trouwen nadat hun vrouw pas overleden was, dat zij geen hart hebben. Terwijl ik er nu zo anders over denk.
En geloof me, ik kon goed met zijn vrouw opschieten. We schelen 2 jaar, die meid is hier opgegroeid en heeft de denkwijze zoals ik die heb.... We konden zo met elkaar lachen en met elkaar discussieren over onderwerpen... We hadden het ook over mnl. en onderwerpen die hier geplaatst worden.
Allahyerhemha, het lijkt nog steeds zo ongelooflijk.
en het maakt het ook moeilijk.
Mijn oom heeft me gevraagd voor hem te zoeken. Alsof ik zoveel marokkaanse meiden ken.. Maar dat is het hem niet alleen. Ik heb aan de andere kant het gevoel alsof ik zijn overleden vrouw ........tsjah, ik weet niet. Het is een raar gevoel, ik ben zelfs met mijn oom meegegaan om haar hand te vragen!
ik weet dat ze er niet meer is, maar om nu iemand anders voor hem te zoeken!?
En wat vinden jullie van deze hele situatie?
Ik vind het nog steeds moeilijk.
Y*
Estee_Lauder
02-11-2006, 19:03
Het is moeilijk inderdaad. Mijn tante is ook achtergebleven met drie kinderen waarvan de jongste toen anderhalf was. Zij werkte ook fulltime als lerares. Het is nu 6 jaar geleden en ze is nog steeds alleen (bewust), een mooie en intelligente vrouw in de bloei van haar leven. Het is misschien voor een man wat moeilijker te combineren, en vanuit een praktische overweging wellicht een optie, maar inderdaad het knaagt.
Iedereen is vrij om te doen wat hij of zij wil, maar ik koester nog altijd de romantische gedachte dat echte liefde zelfs de dood kan overwinnen. Maar ja, ik ken zijn persoonlijke situatie niet, misschien is het gewoon niet op te brengen om samen met naaste familieleden de zorg op zich te nemen en is een vrouw op dit moment de meest praktische oplossing.
weet je ...elk mens heeft recht op zijn geluk...als dat met zijn overleden vrouw vroeg ten einde is gekomen hoeft dat niet te betekenen dat diegene nooit meer mag trouwen... je oom zal zen vrouw niet vergeten, hij heeft immer 3 kinderen van haar..maar ik kan me goed voorstellen dat hij behoefte heeeft aan een vrouw en moeder voor zijn kids.
alleen pas op voor boze stiefmoeders!!!!
supertje
02-11-2006, 19:34
Hmm, allereerst Moge Allah deze vrouw genadig zijn en haar belonen met zijn Gratie voor elke oprechte daad!Allahoema amien.
Ik vind het erg moeilijk maar begrijp je oom heel erg goed. Hij denkt aan zijn kinderen. Hoe moet hij zich voelen, als jij je al schuldig voelt? Ik vind het nobel en dat meen ik echt, als hij zijn eigen gevoel mbt zijn vrouw opzij kan zitten voor de welzijn van zijn kids.
Ik heb altijd ook het idee gekoesterd dat ik of mijn man nooit zou trouwen mocht een van ons gaan. Maar vind het een beetje egoistisch om dat te eisen van je partner. Ik heb altijd tegen mijn man gezegd, mocht ik eerder gaan dan jij..dan wil ik dat je gewoon hertrouwt mocht je iemand tegen komen waar je van zou kunnen houden. Waarom? Omdat een man liefde en genegenheid nodig heeft die vaak alleen een zorgzame vrouw hem kan schenken. Waarom zou ik het geluk van mijn man in de weg staan..Geloof me, als dode ben je met hele andere dingen bezig!
Er is niks om je schuldig over te voelen lieve meid alhoewel het heel erg begrijpelijk is. Ik durf haast te zeggen, alhoewel ik hier geen enkele basis en zelfs geen recht toe heb, dat zijn vrouw wellicht ook zou hebben gewild dat haar kids en haar man in alle liefde bemind en verzorgd worden..al is dit door een andere vrouw..walakien Allahoe a3lem!
Heel veel sterkte en besef je goed dat het een hele zware taak is om kids op te voeden als je met zijn twee bent, laat staan in je eentje!
Supertje
boyengirl
02-11-2006, 19:43
ik denk als vrouw zijnde dat je niet snel zal trouwen
maar als man zijnde licht het anders
die zijn niet gewent het huishouden en al die dingen die mamas doen over tenemen
ze trouwen niet voor liefde of sexs geloof me ze trouwen voor 1 praxtise reden
dat is het hele huishouwen weer op orde tekrijgen
hij is nu steeds zijn kinderen kwijt aan die tante aan die schoonmoeder
hij wil ze bij hem houden in zijn huisje
en zijn vrouw die zal hij nooit vergeeten
zo ken ik ook een man en vrouw ze had 4 zoons en op het laaste kreeg ze na veel sbar een meisje
ze heeft niet lang van haar kunnen genieten ze kreeg kanker
ze was ziek en heeft alles geod geregelt achter gelaaten
ze heeft tegen haar man gezegt dat hij met haar nicht uit marokko moest trouwen een gescheiden vrouw een hele lieve vrouw
hij heeft het ook zo gedaan
welke vrouw met zon goede hart zou dat tegen haar man kunnen zeggen
ik niet als ik eerlijk moet zijn
hij praat nog elkedag over zijn overlede vrouw
lehamha
ik wens jou oom veel sbar inschallah zal hij een lieve zorgzamen vrouw treffen die goed voor zijn kinderen is
moslimmagirl
02-11-2006, 20:36
ik vind als je oom wil hertrouwen heeft hij daar alle recht op..en jullie moeten hem 100% daarin steunen..!!
HoneyBee
02-11-2006, 21:10
Hey meid,
Is zeker moeilijk, en dat zal het voor hem ook wel zijn. Maar ik kan me voorstellen dat hij dit voor zijn kinderen wil doen.
Kan me voorstellen dat ze toch een moeder nodig hebben nu ze nog zo jong zijn. Maar inderdaad waar vind je een vrouw die een man wil hebben met 3 jonge kinderen. En is er nog plaats voor haar kinderen in hun leven?
Het is en blijft moeilijk, maar ook hij heeft weer recht op geluk in zijn leven.
Groetjes E_R.
Zie je morgen incha'allah!
RIFIA2002
02-11-2006, 22:03
Zou hij ook met een gescheiden vrouw met kinderen trouwen of wil hij iemand die nooit getrouwd is geweest.
karimaa27
02-11-2006, 22:25
Mijn moeder is ook pas overleden(lahjarhamha)en mijn vader is ook heel snel hertrouwt in het begin had ik er best moeite mee maar nu ik lhak djalou hij heeft een vrouw nodig in alle opzichten voor het huishouden om hem te helpen als hij ziek is maar ook zijn sexuele behoeftes, beter zijn halal dan bijvoorbeeld de lharam dat zijn allemaal gedachtes die saitan naar ons toe stuurt zijn vrouw is nu overleden en hij heeft het recht om te hertrouwen om zijn leven met zijn kinderen op te bouwen en verder gaan het is en blijft moeilijk maar het is nog moeileijker voor die kinderen en die vader met het heen en weer gesleur zo heeft hij nooit rust en die kinderen ook niet.Dus steun hem er in dat hij een lieve vrouw vindt die voor hem en zijn kinderen kan zorgen en dat hij rust krijgt zo lang hij geen rust krijgt is hij ook niet gelukkig.en het is helmaal niet snel ik heb gehoord in de isalm mag een man binnen drie dagen trouwen na het overlijden van zijn echtgenoot of het moet zelfs.
ma3a salama
Wat is er mis mee hertrouwen, NIETS. Het is compleet normaal.
Het is zelfs beter voro de kinderen en de toekomst.
Mijn moeder is ook pas overleden(lahjarhamha)en mijn vader is ook heel snel hertrouwt in het begin had ik er best moeite mee maar nu ik lhak djalou hij heeft een vrouw nodig in alle opzichten voor het huishouden om hem te helpen als hij ziek is maar ook zijn sexuele behoeftes, beter zijn halal dan bijvoorbeeld de lharam dat zijn allemaal gedachtes die saitan naar ons toe stuurt zijn vrouw is nu overleden en hij heeft het recht om te hertrouwen om zijn leven met zijn kinderen op te bouwen en verder gaan het is en blijft moeilijk maar het is nog moeileijker voor die kinderen en die vader met het heen en weer gesleur zo heeft hij nooit rust en die kinderen ook niet.Dus steun hem er in dat hij een lieve vrouw vindt die voor hem en zijn kinderen kan zorgen en dat hij rust krijgt zo lang hij geen rust krijgt is hij ook niet gelukkig.en het is helmaal niet snel ik heb gehoord in de isalm mag een man binnen drie dagen trouwen na het overlijden van zijn echtgenoot of het moet zelfs.
ma3a salama
Moet hij trouwen? :confused:
vlinderje
02-11-2006, 23:52
hou oud is jou oom
een man heeft het recht om te trouwen een vrouw kan zonder man maar een man niet zonder vrouw.
Mijn nicht is vier jaar gelden overleden allahrahma haar man heeft netjes 2 jaar gewacht met trouwen
Nu heeft hij een schat van een vrouw die zijn dochters goed behandeld alhamdoulilah
Ghatar_tangawia
03-11-2006, 07:20
Het is moeilijk inderdaad. Mijn tante is ook achtergebleven met drie kinderen waarvan de jongste toen anderhalf was. Zij werkte ook fulltime als lerares. Het is nu 6 jaar geleden en ze is nog steeds alleen (bewust), een mooie en intelligente vrouw in de bloei van haar leven. Het is misschien voor een man wat moeilijker te combineren, en vanuit een praktische overweging wellicht een optie, maar inderdaad het knaagt.
Iedereen is vrij om te doen wat hij of zij wil, maar ik koester nog altijd de romantische gedachte dat echte liefde zelfs de dood kan overwinnen. Maar ja, ik ken zijn persoonlijke situatie niet, misschien is het gewoon niet op te brengen om samen met naaste familieleden de zorg op zich te nemen en is een vrouw op dit moment de meest praktische oplossing.
Ik koester dat romantische idee! Ik kan me niet voorstellen dat ik of mijn man zou hertrouwen na de dood van de ander. Onvoorstelbaar gewoon.. omdat ik niet kan geloven dat wat wij hebben.. hij ook met een ander kan delen. Ik ben er ook van overtuigd dat een andere man mij nooit hetzelfde gevoel zal geven als mijn man mij geeft!
Maar nu ik jou verhaal hoor.. dan begrijp ik heel goed wat je bedoelt en waardoor je zo in de war bent. Als ik 3 kinderen zou achterlaten en mijn man zou dat niet aankunnen..dan zou ik ook graag willen dat hij zou hertrouwen alleen al omwille van mijn kinderen. Ik ben er dan toch niet meer.. en zou mijn man alle geluk van de wereled wensen.
Alhoewel de gedachte eraan al pijn doet hahaha :hihi:
oem_ayman
03-11-2006, 11:14
ma3a salama
men mag pas hertrouwen na een rouwperiode van 40 dagen.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.