Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : België gidsland: Eerste land met een imam in zijn parlement.

Marsupilami
14-07-2003, 01:36

Imam neemt Freya's kamerzitje over BRUSSEL -- De SP.A stuurt niet alleen met Staf Nimmegeers een priester naar de senaat. Met de 37-jarige Gentenaar Cemal Cavdarli komt er ook voor het eerst een imam in de Kamer. Cavderli, bekend als voorzitter van het Turks Cultureel Centrum aan de Kazemattenstraat, volgt Freya Van den Bossche op als kamerlid. Als 8-jarige jongen kwam hij naar Gent, naar zijn vader die in België werkte. Voor zijn opleiding tot imam ging hij terug naar Turkije. Zijn vakanties bracht hij in Gent door om zijn Nederlands niet te verleren. Hij werkt sinds 1988 in Gent als leraar islamitische godsdienst, cultuur en geschiedenis in het gemeenschapsonderwijs. Cavderli heeft op de verovering van een kamerzetel gehoopt. ,,Met de verjonging binnen de SP.A was ik ervan overtuigd dat Freya minister zou worden en ik in haar plaats zou komen'', zei hij. De rechtstreekse aanleiding om in de politiek te stappen, ligt in de problemen van vorig jaar rond Dyab Abou Jahjah. ,,Het gaat niet op dat eeuwig gefrustreerde marginalen de hele moslimgemeenschap in diskrediet brengen. Met mijn aanwezigheid in de Kamer wil ik daar een dam tegen opwerpen'', aldus de imam. 14/07/2003 (tod) ©Copyright De Standaard ______________ :duim: Dit is een historisch feit in Europa (België gidsland). Voor het eerst geen verkozen Bounty in de politiek, maar een persoon die de islam een warm hart toedraagt, en toch naar een goede verstandhouding streeft met andersdenkenden.

Marsupilami
14-07-2003, 12:41
Cemal Cavdarli, een Gentenaar van Turkse afkomst op de sp.a-lijst. Voel je je niet wat onwennig ? http://sp-a-gent.tripod.com/c.jpg De figuur Daens, die ik leerde kennen via de film, heeft me zeer aangegrepen, de vergelijkingen met de allochtone gemeenschap zijn zeer groot. Daardoor is pastoor Daens zowat mijn voorbeeld geworden. Binnen zijn functie als pastoor, je kan hier een parallel trekken met de imam, realiseerde hij dingen die zijn functie overstegen. Hij bracht wantoestanden aan het licht, verplichtte zowel overheid als bevolking niet langer de problemen te negeren. Daens stelde de struisvogelpolitiek aan de kaak en wou dat er open kaart wordt gespeeld. Voor mij is deze figuur het voorbeeld bij uitstek. Hij wou zowel de mensen als het beleid betrekken bij de feiten. Vandaag is het hoog tijd dat we onze rug toekeren naar de dogma’s die reeds eeuwenlang de bovenhand hebben, ze moeten worden omvergeworpen om een echt verdraagzame maatschappij te kunnen opbouwen. Dat zegt wel een en ander over je motivatie, maar waarom juist gekozen voor de sp.a? De nieuwe elan die door de sp.a gevoerd wordt geeft mij het gevoel dat ik binnen deze partij thuis hoor. Ik hoop aan deze renovatie mee te werken en het project, liefst zonder onderbreking, mee tot een goed einde te brengen . Hoe sta je als moslim tegenover partijpolitiek? Partijen staan ten dienste van de maatschappij. Ze moeten maatschappelijke structuren niet alleen in evenwicht brengen maar ook transparant maken, openheid creëren ten opzichte van alle lagen van de bevolking. Mogelijkheden tot participatie bieden met zo weinig mogelijk drempels. Deze gang van zaken kan de aanzet geven tot een groter pluralisme in de maatschappij. De Vlaamse bevolking is een groot geheel met veel diversiteit waarbinnen de moslims een niet onaardig aandeel vormen. Welke plaats nemen ze in deze samenleving in? De moslimgemeenschap is nu ongeveer 40 jaar in Vlaanderen aanwezig. Aan beide kanten moeten er, gezamenlijk, komaf gemaakt worden met die introverte houding naar elkaar toe. We moeten op een menselijke manier stappen zetten om beide gemeenschappen naar elkaar toe te laten groeien. Maar dan wel onder voorbehoud van een minimum van respect voor elk ander op vlak van culturele ontwikkeling en identiteit. Als we dit kunnen realiseren zijn we samen bezig aan het uitwerken van een diversiteit en de tijd is rijp in Vlaanderen om dit te realiseren. Waar moeten we dan mee bezig zijn om dat begrip in de hand te werken ? Er zijn heel veel gemeenschappelijke knelpunten waaraan wij samen kunnen bouwen: een betere huisvesting, de zorg voor de gezondheid, het tegengaan van elke discriminatie op de werkvloer, de godsdienstbeleving binnen het kader van de basisprincipes van de democratie. We moeten tevens een monopolie van een aantal groepen in deze context tegengaan, respect voor de ander zonder onderscheid van ras, huidskleur, geslacht of levensbeschouwelijke keuze is hierbij van het allergrootste belang. Deze maatschappelijke visie nastreven is, en ik denk weer terug aan mijn voorbeeld Daens, een taak geworden die ik mijzelf heb opgelegd. Kan je je ideeën ook situeren in een bredere context dan Vlaanderen ? De aarde is als een podium: het ware toneelstuk waar de verwachtingen van de maatschappij zich ontplooien, de plaats waar volkeren en individuen zich moeten ontwikkelen, zich ontvoogden, de renaissance verder zitten en de verlichting nastreven. Als hierbij de realisatie van dit toneelstuk op een kleurrijke manier kan worden bereikt dan is dit een echte verrijking. [© foto marianne stevens M&B]

Scottie
27-08-2003, 18:02
Nou, fijn dat een man van Turkse afkomst in het parlement zit. Ik denk dat ook in Belgie het er niet toe doet of je priester, geestelijk voorganger historicus of een ex-prostituee bent, als je maar het volk, of je kiezers vertegenwoordigt. In Nederland wordt er van een moslim(a) die in de Tweede Kamer zit verwacht dat hij/zij voor de belangen van de kiezers opkomt en niet voor geloofsgenoten. Dat zal in Belgie waar men ook de kerk van staatsinvloed heeft afgesloten ook zo zijn.

samira_el
27-08-2003, 20:50
propaganda, Omdat Belgie bekend staat als rascisten land

Peej
28-08-2003, 08:36

Hmmm, ik ben voor een strikte scheiding van Kerk en staat en weet dus niet wat ik moet denken van imam's, priesters of andere geestelijken in het parlement. Ik heb een hekel aan partijen als de SGP en Christenunie, die mij willen regeren aan de hand van een boek waar ik absoluut niet in geloof. Ik vind het wel toe te juichen dat deze Imam een duidelijk signaal afgeeft aan Abu Jahjah en de zijnen. Blijkbaar heeft deze man wel door dat de polarisatie die het AEL veroorzaakt niet goed is voor de SAMENleving waar Belgen (maar ook Nederlanders) SAMEN moeten wonen en leven met medelanders uit alle windstreken.

sword
28-08-2003, 08:42
Origineel gepost door Defender :D Abou Jahah, vertegenwoordiger van alle belgische moslims, kan deze coup toch niet over zijn kant laten gaan. Allahu Akbar! Deze leraar heeft een lesje nodig, hij zal weten wie hij beledigd heeft, denken jullie ook niet? rustig aan Deflowerdje, Hij is Sharon nog niet, die kritiek op zijn beleid wou bestraffen met een 1 jaar cel of meer, remember? :zwaai: Sword

Scottie
28-08-2003, 10:50
Nou, gisterenavond keek ik naar dat lelijke programma Nova over zwarte en witte scholen. Daar werden vier deskundigen geinterviewd. Een van hen was de heer Zekhi Arslan, als ik het goed heb. Turkse man, kaal maar leuke ogen. Nou, die sprak waar het over ging, de vraag of het eigenlijk slecht is om die scheiding te hebben. Los van die vraag heb ik die man, Gode zij dank, niet een keer het woord: moslim, Koran, discriminatie enzovoort horen zeggen. Gewoon een verademing.