Bekijk originele versie : Belangrijkste islamgeleerden pleiten voor een open en tolerante islam.
Marsupilami
13-07-2003, 01:25
Islamgeleerden pleiten voor meer contact met het Westen
PUTRAJAYA (ap) -- Islamitische schriftgeleerden die in Maleisië bijeen zijn, hebben vrijdag gepleit voor meer contacten met het Westen en een verbod op boeken die oproepen tot extremisme.
Mohammed Sayed Tantawi zei dat de islamitische landen zich moeten openstellen voor ,,mensen die vrede met ons willen'' en geweld tegen onschuldigen afwijzen. Het hoofd van de Egyptische Al-Azhar-universiteit, die door velen wordt beschouwd als de hoogste religieuze autoriteit van de soennieten in de wereld, zei dat hij de idee van een botsing van beschavingen niet onderschrijft. ,,Mensen van verschillend geloof moeten samenwerken en zich niet begeven in zinloze conflicten en animositeit.''
De bijna achthonderd geleerden en vertegenwoordigers van niet-gouvernementele moslimorganisaties buigen zich in Putrajaya over problemen waar de moslimwereld mee geconfronteerd wordt, zoals gebrek aan eenheid, terrorisme en misvattingen over hun geloof.
Sjeik Husam Qaraqirah, die aan het hoofd staat van een islamitische liefdadigheidsorganisatie in Libanon, zei dat de reputatie van de islam wordt geschaad door extremisten die zich valselijk verschuilen achter leuzen van de islam en ideeën uitdragen die geen enkele relatie hebben met de godsdienst. ,,We moeten ze van kanalen weren die bedoeld zijn om de islam te verspreiden'', zei Qaraqirah in een discussiestuk dat onder de afgevaardigden werd verspreid. ,,Hun boeken moeten worden verboden en van de planken gehaald van moskeeën, universiteiten en bibliotheken.''
Andere afgevaardigden pleitten voor meer contact met het Westen via studiebijeenkomsten, studentenuitwisseling en samenwerking in internationale organen. ,,De moslimgemeenschap moet een constructieve dialoog aangaan met de bestaande geloofsgemeenschappen en ideologieën in de hedendaagse wereld'', zei Fathi Osman, een professor emeritus islamologie uit Los Angeles.
12/07/2003
©Copyright De Standaard
Goed nieuws.
Is dit een startschot voor een revolutie binnen de "oude hadithverslaafde extremistische fundamentalistjes die de Islam nu al veel te lang in een wurggreep houden" -cultuur.
Khoop het.
;)
Origineel gepost door Marsupilami
Islamgeleerden pleiten voor meer contact met het Westen
,,We moeten ze van kanalen weren die bedoeld zijn om de islam te verspreiden'', zei Qaraqirah in een discussiestuk dat onder de afgevaardigden werd verspreid. ...!,,Hun boeken moeten worden verboden en van de planken gehaald van moskeeën, universiteiten en bibliotheken.''
12/07/2003 ©Copyright De Standaard
Kijk dit is typerend voor de oproep van die ondemocratische sjeichs...!
Het eerste wat ze willen is net als Hitler boeken gaan verbieden en verbranden van iedereen waarvan zijzelf beslissen dat die het niet met ze eens is...
Dat staat in felle tegenspraak met hetgeen ze beweren in de rest van hun verhaal.
Ze zijn blijkbaar te dom en te dictatoriaal om op rationaliteit te vertrouwen. Ze achten zichzelf dus niet in staat om foute meningen in alle openheid en in discussies te weerleggen.
In feite roepen ze op tot ondersteuning van het autoritaire bewind van de heer Khamenei (dus niet Khatami) waar de studenten in Iran nu juist uit alle macht tegen protesteren...!
Jullie - ook grendel en mars - doorzien helemaal de politieke inhoud niet van wat die sluwe vossen jullie door de strot proberen te drukken...!
Die vriendelijkheid tegenover het westen is dat meer dan een nederige buiging naar de heer Bush....? De uitspraak gebeurt in Maleisië - afhankelijk van de USA - en op het moment dat hun eigen positie in Iran op het spel staat.
De zaak lijkt me al te doorzichtig en of je het nu wel of niet met de zogenaamde "fundamentalisten" eens bent:
Trap er niet in...!
Wie is die oh zo westersvriendelijke regeringsleider: Mahathir bin Mohamad eigenlijk...?? Zijn democratische oppositie-leider zit wegens valse beschuldigingen vast in zijn bajes!
Lees dus even wat er in dit land gebeurt en wat Mars toevallig vergeet:
De autoriteiten gebruikten een heel arsenaal aan beperkende wetten als de Wet op de Binnenlandse Veiligheid (ISA), op grond waarvan detentie zonder proces is toegestaan, om fundamentele mensenrechten, waaronder vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vergadering, op onrechtmatige wijze aan banden te leggen. Zevenendertig mensen die verdacht werden van banden met organisaties die gewelddaden zouden hebben beraamd, werden gearresteerd en gedetineerd op grond van de ISA, waarbij ze het gevaar liepen te worden gemarteld en mishandeld. Oppositieleiders werden om politieke redenen gearresteerd en vervolgd. Sommigen zaten eind 2002 nog altijd vast op grond van de ISA. De politie maakte een eind aan vreedzame demonstraties en bijeenkomsten, en een verbod op openbare politieke bijeenkomsten (ceramah) bleef van kracht. Er waren berichten over mishandeling door de Maleisische autoriteiten in detentiekampen tijdens een massale uitzetting van migranten zonder papieren. Honderden mensen werden veroordeeld tot afranseling op grond van amendementen op de Immigratiewet. Ten minste zeven mensen werden ter dood veroordeeld. Het was onduidelijk of er terechtstellingen plaatsvonden.
Doodstraf: wordt gehandhaafd
Internationaal Strafhof: niet ondertekend
(amnesty int.)
Origineel gepost door haroun
Ze achten zichzelf dus niet in staat om foute meningen in alle openheid en in discussies te weerleggen.
Jullie - ook grendel en mars - doorzien helemaal de politieke inhoud niet van wat die sluwe vossen jullie door de strot proberen te drukken...!
Terroristen discussieren niet.
;)
Origineel gepost door bezoeker99182
Laten we hopen dat de sjiieten, de amazigh, de Quranieten enzovoorts niet van deze discussie worden uitgesloten door deze hoge religieuze autoriteit.
effe maar wat heeft de amazigh hier mee te maken
de imazighen zijn een bevolkingsgroep en geen religeuze
stroming. Je bent de sunnieten vergeten dat is de grootste stroming.
;)
Mohammed Sayed Tantawi is ONGELOOFWAARDIG voor het westen.
Maar niet voor de heren Bush en Grendel...! Vergeet die twee superwesterse heren niet...!
Ben je dan vergeten: Ben je niet voor die twee heren dan ben je terrorist...!!!
Ook grendel zegt het zelf...!
wat heeft grendel nou weer met bush te maken.
jij begrijpt niet veel van de mensen die hier posten.
begrijp je jezelf wel ?
Ja ?
Dan ben ik blij voor je !
Ik heb op de basisschool leren lezen dus ik begrijp heel goed wat ikzelf schrijf.
Maar ik wil het wel aan je uit leggen. Ik verzette me er tegen dat boeken van wie ook - dus ook van "de fundamentalisten" moeten worden verboden en verbrand...
---------------------------
Haroun zei: Die sjeichs achten zichzelf dus niet in staat om foute meningen in alle openheid en in discussies te weerleggen.
Daarop antwoordde grendel: Terroristen discussieren niet.
------------------------------------
De heer Bush zegt precies hetzelfde als grendel...!
Ik deel jullie door het westen ingehamerd vooroordelen dus niet...!
Ik heb zelf zeer levendig met "fundamentalisten" gediscussieerd. Zowel hier als in Marokko o.a. met aanhangers van Abdessalam Yassine - die me trouwens nog voor interview opwacht.
Ook in Egypte en Indonesië heb ik "fundamentalistische" vrienden open voor discussie...
Ik verdedig daarom het goed recht van de belangrijke boeken van de "fundamentalisten" als Sayyed Qotb, van Mawdudi, Ali Shari'ati, Ziauddin Sardar, Parvez Manur - en o.m. Hassan Hanafi van de Moslimbroederschap reken ik zelfs tot mijn persoonlijke vrienden...
In mijn boeken zowel in het Nederlands als het Arabisch heb ik uitgebreid over ze geschreven en ik heb ze ook geinterviewd in het blad "Soera"...
Jullie braken net als Bush onzin over "fundamentalisten" uit zonder ook maar iets te weten van waar jullie het over hebben...!!!
Haroun.
Maar niet voor de heren Bush en Grendel...! Vergeet die twee superwesterse heren niet...!
Ben je dan vergeten: Ben je niet voor die twee heren dan ben je terrorist...!!!
Ook grendel zegt het zelf...!
Grendel zei: terroristen discussieren niet.
En hoe ik over Bush en Co denk, kun je zelf wel achterhalen...
lees wat topicjes van me over Bush.
;)
Ik heb op de basisschool leren lezen dus ik begrijp mezelf heel goed.
Maar ik wil het wel aan je uit leggen. Ik verzette me er tegen dat boeken van wie ook - dus ook van "de fundamentalisten" moeten worden verboden en verbrand...
---------------------------
Haroun zei: Die sjeichs achten zichzelf dus niet in staat om foute meningen in alle openheid en in discussies te weerleggen.
Daarop antwoordde grendel: Terroristen discussieren niet.
------------------------------------
De heer Bush zegt precies hetzelfde als grendel...!
Ik deel jullie door het westen ingehamerd voroordeel niet...!
Ik heb zelf zeer levendig met "fundamentalisten" gediscussieerd. Zowel hier als in Marokko met aanhangers van Abdessalam Yassine - die me trouwens nog voor interview opwacht.
Ook in Egypte en Indonesië heb ik "fundamentalistische" vrienden open voor discussie...
Ik verdedig het goed recht van de belangrijke boeken van de "fundamentalisten" als Sayyed Qotb, van Mawdudi, Ali Shari'ati - en Hassan Hanafi van de Moslimbroederschap reken ik zelfs tot mijn persoonlijke vrienden...
In mijn boeken zowel in het Nederlands als het Arabisch heb ik uitgebreid over ze geschreven en ze ook in het blad "Soera" geïnterviewd...
Jullie braken net als Bush onzin over "fundamentalisten" uit zonder ook maar iets te weten van waar jullie het over hebben...!!!
Haroun.
Je haalt wat dingen door mekaar.
Een terrorist is niet hetzelfde als een fundamentalist.
De fundamentalist wordt een terrorist als hij of zij "terreur"
pleegt/zaait.
;)
Origineel gepost door grendel
Grendel zei: terroristen discussieren niet.
En hoe ik over Bush en Co denk, kun je zelf wel achterhalen...
lees wat topicjes van me over Bush.
;)
Beste grendel dat je een toffe kerel bent, wil ik helemaal niet bestrijden...! Je bent uiterst positief voor dit forum!
Maar het moet ook wel kunnen gaan over wat je zegt, in casu over wat je over "fundamentalisten" pretendeert te beweren...
En dat je op dat punt door de mand valt en niet weet waar je het over hebt, moet je durven erkennen!
Beste grendel dat je een toffe kerel bent, wil ik helemaal niet bestrijden...! Je bent uiterst positief voor dit forum!
Maar het moet ook wel kunnen gaan over wat je zegt, in casu over wat je over "fundamentalisten" pretendeert te beweren...
En dat je op dat punt door de mand valt en niet weet waar je het over hebt, moet je durven erkennen!
Haroun, beste kerel ;)
Ik ben maar een simpele ziel en het is duidelijk dat je er meer
verstand van hebt dan ik.
Maar ik begrijp 1 ding niet.
Wat klopt er niet aan deze zin: terroristen discussieren niet.
Terroristen plegen aanslagen.
Dat kan ik moeilijk "discussieren" noemen.
En als laatste heb ik niets over fundamentalisten beweerd.
;)
Je haalt wat dingen door mekaar.
Een terrorist is niet hetzelfde als een fundamentalist.
De fundamentalist wordt een terrorist als hij of zij "terreur"
pleegt/zaait.
;)
Nu ga je je er uit redden door je eigen woorden te verdraaien...
De discussie van dit topic ging over het voorstel van de sjeichs de boeken van fundamentalisten te verbieden.
Ik bestreed dat en verdedigde het goed recht van boeken van fundamentalisten.
Toen draafde jij op met "terroristen discussieren niet". Je schakelde fundamentalisten dus gelijk aan terroristen... Herlees de tekst!
Het gaat niet om een spelletje van je, maar om iets wezenlijks:
Maar goed ook als we het met jou dan over terroristen hebben: in de geschiedenis moeten ook boeken van "terroristen" als de anarchisten, de "Rode Brigades" en wie al niet gelezen kunnen worden en een rol spelen bij discussies...!!!
Haroun, beste kerel ;)
Ik ben maar een simpele ziel en het is duidelijk dat je er meer
verstand van hebt dan ik.
Maar ik begrijp 1 ding niet.
Wat klopt er niet aan deze zin: terroristen discussieren niet.
Terroristen plegen aanslagen.
Dat kan ik moeilijk "discussieren" noemen.
En als laatste heb ik niets over fundamentalisten beweerd.
;)
Dit heb ik hierboven eigenlijk al beantwoord.
De terroristen Bakunin en Sorel als Naomi Klein hebben zeer belangrijke boeken geschreven...!
Jij zult als westerling Sayyed Qotb een terrorist noemen die dus door Nasser terecht is opgehangen...!
Ik ben het daar totaal niet mee eens evenmin als de meeste isl. prikkers op dit pb...!
Nu ga je je er uit redden door je eigen woorden te verdraaien...
De discussie van dit topic ging over het voorstel van de sjeichs de boeken van fundamentalisten te verbieden.
Ik bestreed dat en verdedigde het goed recht van boeken van fundamentalisten.
Toen draafde jij op met "terroristen discussieren niet". Je schakelde fundamentalisten dus gelijk aan terroristen... Herlees de tekst!
Het gaat niet om een spelletje van je, maar om iets wezenlijks:
Maar goed ook als we het met jou dan over terroristen hebben: in de geschiedenis moeten ook boeken van "terroristen" als de anarchisten, de "Rode Brigades" en wie al niet gelezen kunnen worden en een rol spelen bij discussies...!!!
Laten we het leuk houden, svp.
Ik hoef geen woorden te verdraaien.
Het is geen wedstrijdje.
We beginnen overnieuw.
Het desbetreffende artikel vind ik positief.
Ook al klopt er niks van het "democratisch gehalte" van de positie van de mensen die geciteerd worden.
Maar goed dat geldt voor de meeste "Islamitische" landen.
Mijn opmerking over "terroristen" heb ik gedaan nadat ik de woorden "in alle openheid en in discussies" las.
Ik vind het fijn voor jou dat je dat kan doen met je "fundamentalistische""vrienden.
Maar dat is niet altijd het geval.
En nogmaals, voor de duidelijkheid, een fundamentalist en een terrorist zijn niet hetzelfde.
;)
PS heb je toevallig vanmorgen NMO gekeken.
Ging over dit onderwerp.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.