Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Kinderen uit Israël vergeten hier hun kanker

Pagina's : [1] 2

LZN
11-07-2003, 12:02

http://www.trouw.nl/zorgengezondheid/artikelen/1057901121322.html cdoor Eveline Brandt 2003-07-11 AMSTERDAM - In een sfeervol, koosjer restaurant, hartje Amsterdam, zit de kleine Ofer achter een bord met patatjes. Het zesjarige jongetje heeft een tumor in zijn hoofd, kale plekken in zijn haar. Op zijn buik, onder zijn T-shirt, zit een soort infuusje geplakt dat medicijnen afgeeft. Ofer is hier een hele week zonder zijn ouders, maar die mist hij helemaal niet. Vooral het bezoek aan Six Flags vond hij héél gaaf. Ofer viert vakantie in Nederland met nog zo'n 120 kinderen uit Israël, de meeste Joods, sommigen van hen Arabisch. In hun kielzog kwamen ook zestig begeleiders mee, een complete technische dienst en een mobiel lab voor bloedbepalingen en onderzoek. De vakantiegangers hebben kanker. Sommige zijn stralend en op het oog gezond, andere krijtwit en kaal. Een enkeling wordt voortgeduwd in een rolstoel of meegetorst op een paar schouders. ,,Ik wil een glimlach op hun gezicht'', zegt Deborah Maarsen (61), die de Israëlische stichting Zichron Menachem helpt om de kinderen een week in Nederland te 'verwennen'. 'Ter herinnering aan Menachem', betekent de naam van de stichting. Menachem was een jongetje dat veertien jaar geleden aan leukemie overleed. Zijn ouders richtten na zijn overlijden de stichting op. Een kind dat in Israël kanker krijgt, kan zich aanmelden bij Zichron Menachem, waarop de dokter bepaalt of hij of zij mee op reis kan. Alles wordt gesponsord. De logies in een luxe hotel in Heemskerk: gratis. Betaald door de hoteldirecteur. Het Rode Kruis sponsort bussen en gedeelten van de entree van de pretparken. Een anonieme gulle gever gaf een reistas met speelgoed voor ieder kind. Het enige doel van de reis is deze kinderen eens uit de ziekenhuissfeer halen, zegt mede-organisator Maarsen. Ze afleiding geven. En dat werkt. ,,Ze denken niet aan hun ziekte, ze dansen, zijn uitgelaten'', merkt zij. ,,En de dokters die mee zijn, staan versteld van hun eetlust.'' Een concert van een populaire zanger, een soort Amerikaans-Joodse Marco Borsato, begeleid door een achtkoppige band, werd eerder deze week op doktersadvies voortijdig beëindigd. De kinderen gingen zo uit hun dak dat de artsen zich zorgen begonnen te maken. Het broertje van vrijwilliger Aryeh (19) had leukemie. Zichron Menachem hielp ook zijn familie. Aryeh vindt het 'geweldig' om nu zelf dit vrijwilligerswerk te doen. ,,Het helpt ze om zich even beter te voelen. En het helpt hun ouders ook, omdat die op adem kunnen komen. Deze kinderen gaan vaak niet naar school en hebben dus ook geen vriendjes. Hier wel. Ze hebben lol, maar ze zien ook hoe anderen met hun kanker omgaan. Dat geeft ze nieuwe moed en kracht.''.

Iszy
10-08-2003, 07:03
Origineel gepost door KohiNoor Hmm op jouw reactie zat ik te wachten Amazoeloe. Ik wist dat iemand dat zou gaan zeggen. Kunnen we niet gewoon blij zijn voor die kinderen die nu in Nederland zijn? Het is niet eerlijk nee,klopt. ALLE kinderen moeten naar Nederland komen die in oorlogsgebied zitten of armoede hebben. ps: Ik wacht nog op de reacties die vast zullen komen over ''die rot Joden, ze moeten dood'' Guess you was wrong. `kheb `n stuk van gezien, zaten ook Arabische kinderen bij. Maar eerlijk gezegd boeit dat niet zo, Kanker wens je niemand toe.. alhoe.. Nee, kinderen wens je geen kanker toe. Irakeze kindjes worden tot gort geblazen, en als ze `n hoopie romp zijn, worden ze naar Engeland gebracht, mogen ze de rest van hun leven doorbrengen als `n soort Bionisch mens. Kunnen we niet gewoon blij zijn voor die kinderen Onwijs, sterkte Ali.

Heiba
10-08-2003, 09:07
Halloo, het zijn kinderen! En nog wat, ik vind het wel weer lullig dat het alleen weer alleen kinderen uit Israel moeten zijn, waarom niet ook andere kinderen, kinderen zijn kinderen waar ze ook vandaan komen!

AlSawt
11-08-2003, 23:31
Origineel gepost door KohiNoor Hmm op jouw reactie zat ik te wachten Amazoeloe. Ik wist dat iemand dat zou gaan zeggen. Kunnen we niet gewoon blij zijn voor die kinderen die nu in Nederland zijn? Het is niet eerlijk nee,klopt. ALLE kinderen moeten naar Nederland komen die in oorlogsgebied zitten of armoede hebben. ps: Ik wacht nog op de reacties die vast zullen komen over ''die rot Joden, ze moeten dood'' Ze zijn welkom en mogen hier zelfs blijven. Sterker nog zij en de resterende 5 miljoen anderen mogen allemaal terugkeren naar Europa.

ibtisamc
13-08-2003, 18:25

Origineel gepost door KohiNoor ps: Ik wacht nog op de reacties die vast zullen komen over ''die rot Joden, ze moeten dood'' Wat maakt jou zo zeker dat we zo'n opmerking zouden maken :rolleyes: ???

Pagina's : [1] 2