Bekijk originele versie : Rentevrij bankieren!
Hafida20
08-07-2003, 23:01
Stel: er komt een initiatief in Nederland om een rentevrij bank op te richten. Deze bank handelt strikt volgens de regels van islam over bankieren. Dit wil dus zeggen, geen rente.
De bank biedt je de kans om je geldzaken op de lopende rekening te regelen (betalingen e.d.). Verder is het mogelijk om een spaarrekening te openen of een bepaald bedrag te lenen.
Bij deze (fictieve) bank kun je dus zowel geld lenen als sparen. Bij beide activiteit wordt geen rente gehanteerd. Als men een bedrag gaat lenen hoeft de cliënt geen rente te betalen over het geleend bedrag. Hetzelfde geldt bij sparen, de cliënt ontvangt geen rente over het gespaard bedrag.
Misschien vraag je je nu af hoe zo’n bank alles wil gaan financieren? Geloof me zo’n bank kan zich prima draaiend houden zonder rente. De bank moet er alleen voor zorgen dat het geleende geld in evenwicht is met het gespaard bedrag. Wat de bank moet doen is aantrekken van een aantal meervermogende in Nederland of elders die kunnen fungeren als “geldschieters”.
Ik heb er veel ideeën over, maar daar ga ik jullie verder niet mee lastig vallen (behalve als jullie daar behoefte aan hebben). Ik denk dat zo’n rentevrije bank in Nederland haalbaar is, maar ik wil even jullie mening hierover. Dus stel dat een rente vrije bank in Nederland wordt opgericht, wie zou zijn/ haar financiële zaken bij een eventuele rentevrij bank regelen?
Origineel gepost door Trotse_Piraat
Doe dit maar lekker in marokko!.
nou ja ...jouw reactie slaat werkelijk nergens op .....jij moet echt het verstandelijke vermogen hebben van een
deurmat , anders valt jouw gedrag niet te verklaren lijkt me
Hafida20
08-07-2003, 23:54
Hafida20
08-07-2003, 23:57
Waarom zou het niet in Nederland kunnen volgens jou?
(ik ben wel benieuwd naar je antwoord)
Hafida20
09-07-2003, 00:45
Waarom zo negatief zeg?!, komop hey niet gelijk willen slaan bij de eerste de beste commentaar zonder verdere uitleg
Uitleg is als volgt:
In een islamitische(?) land zoals marokko zal zo'n idee beter aanslaan ;)
Droom zacht....
:zwaai:
Marokko is inderdaad een islamitisch land en Nederland niet. Maar toch denk ik dat zo’n idee in Nederland ook goed mogelijk is. De reden hiervoor is dat het aantal moslims is Nederland fors toe is genomen. Over twee jaar zal het aantal Nederlandse moslims groeien tot een miljoen. Aantal moslims steeg sinds 1995 met ruim 40 procent tot bijna 890 duizend nu. De islam is daarmee de derde religieuze stroming van het land, en zal dat geruime tijd blijven.
(Bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/1037599352435.html)
Ik weet dat niet alle moslims in Nederland behoefte hebben aan een rentevrije bank i.p.v. een conventionele bank, maar ik ben ervan overtuigd dat er een groep is die hier wel behoefte aan heeft.
De discussie gaat er dus om of je wel of niet gebruik zal maken van een rentevrije bank als deze in Nederland wordt opgericht.
Wat maakt het nu uit of je de lening extra duur maakt zonder rente, of goedkoper met rente eroverheen??
Vaak is het netto even duur!
Zelfkritiek
09-07-2003, 06:53
Origineel gepost door Hafida20
Stel: er komt een initiatief in Nederland om een rentevrij bank op te richten. Deze bank handelt strikt volgens de regels van islam over bankieren. Dit wil dus zeggen, geen rente.
De bank biedt je de kans om je geldzaken op de lopende rekening te regelen (betalingen e.d.). Verder is het mogelijk om een spaarrekening te openen of een bepaald bedrag te lenen.
Bij deze (fictieve) bank kun je dus zowel geld lenen als sparen. Bij beide activiteit wordt geen rente gehanteerd. Als men een bedrag gaat lenen hoeft de cliënt geen rente te betalen over het geleend bedrag. Hetzelfde geldt bij sparen, de cliënt ontvangt geen rente over het gespaard bedrag.
Misschien vraag je je nu af hoe zo’n bank alles wil gaan financieren? Geloof me zo’n bank kan zich prima draaiend houden zonder rente. De bank moet er alleen voor zorgen dat het geleende geld in evenwicht is met het gespaard bedrag. Wat de bank moet doen is aantrekken van een aantal meervermogende in Nederland of elders die kunnen fungeren als “geldschieters”.
Ik heb er veel ideeën over, maar daar ga ik jullie verder niet mee lastig vallen (behalve als jullie daar behoefte aan hebben). Ik denk dat zo’n rentevrije bank in Nederland haalbaar is, maar ik wil even jullie mening hierover. Dus stel dat een rente vrije bank in Nederland wordt opgericht, wie zou zijn/ haar financiële zaken bij een eventuele rentevrij bank regelen?
Hmmmm.... Ik dank dat ik zelf zo'n bank ga oprichten! Je kunt bij mij alleen geen geld lenen. Ik bied alleen spaarrekeningen aan, zonder rente dus!
I smell the money!
Hafida20
09-07-2003, 11:21
[QUOTE]Origineel gepost door bezoeker99182
[B]Ik zie het wel zitten,
Ik ga onmiddelijk een miljoen lenen bij die islamitische bank en dat geld zet ik dan op een sparrekening bij de Rabobank.
Ik denk dat zulke praktijken niet voorkomen kunnen worden.
Er zullen altijd wel van die geldwolven bestaan die er misbruik van zullen maken.
Maar je moet je wel realiseren dat je bij zo'n islamitische bank niet zomaar een bedrag van een miljoen kan lenen. Net zolals bij conventionele banken moet de cliënt aan een aantal voorwaarden voldoen.
Verder heb je in je voorbeeld met je bootjesverhaal duidelijk gemaakt dat de bank er niet op achteruit gaat. Dus laat die geldwolven waar hun gang gaan. Het is niet belangrijk voor de rentevrije bank waar het geld in gestopt wordt. Of de cliënt met het geld een huis koopt of het op de spaarrekening van een conventionele bank zet, de bank wordt daar niet beter of stechter van. Het gaat er om dat de oprichters van de bank (met name) de moslims in Nederland van dienst willen zijn. Dat is het uitgangspunt!
Hafida20
09-07-2003, 11:59
Origineel gepost door Abracadaver
Zoals hier al eerder gemeld, hoe voorkom je dat iemand bij jou renteloos geld leent en dit ergens anders tegen rente wegzet ?
En wat betreft de financiering, een bank heeft ook personeel, panden en een infrastructuur die geld kost, dit is natuurlijk te financieren door b.v. te speculeren met de spaartegoeden maar als dat je enige bron van inkomsten is lijkt het me een vrij risicovolle onderneming.
En hoe ga je om met interbankair verkeer, je zal toch zaken moeten doen met andere banken die wel rente hanteren en is dit dan niet haram vraag ik me af ?
Je eerste vraag is al beantwoord ( zie hierboven).
Je tweede vraag is in principe ook beantwoord (zie mijn eerst geposte stuk). De bank moet gewoon een aantal hoogopgeleide meervermogende aantrekken die het niet hoeven te hebben van het extra rendement van een spaarrekening. Verder heeft de bank altijd een eigen inbreng. Bij een NV is dat minstens € 45.000,-, bij een BV is dat minstens € 18.000,-.
Je derde vraag over interbancair verkeer, ik weet niet of het haram is om zaken te doen met conventionele banken. Als dat zo is, kan de rentevrije bank ervoor kiezen om alleen zaken te doen met soortgelijke banken (bijv in Londen).
Hafida20
09-07-2003, 12:13
Allereerst wil ik even kwijt dat jullie niet zo negatief moeten denken. Het uitgangspunt van zo’n bank is het tegemoet komen van de "Nederlandse" moslims. Laten we even duidelijk zijn; Rente is haram, “Riba (rente) is verboden en handel is toegestaan” (Koran 2:275).
Ik denk dat er genoeg moslims zijn in Nederland die dit stukje van de koran serieus nemen. En daar is het eigenlijk voor.
In eerste instantie vind ik dat zo’n rentevrije bank in Nederland geen islamitische bank moet worden, maar in principe toegankelijk is voor iedereen.
Maar bij nader inzien denk ik dat het geen goed idee is. Maar hoe bewijs je dat je een moslim bent en geen geldwolf?
Hafida20
09-07-2003, 12:48
Even serieus, we hebben het hier over een bank en jij komt aan met eigen inbreng van € 45.000,-, en voor een B.V. € 18.000,-. Sorry hoor maar dat is zakgeld voor een bank, ik denk dat je qua tegoeden toch met wat meer nulletjes moet werken, miljoenen zo niet miljarden. En ik begrijp dus dat jouw idee gestoelt is op een aantal geldschieters die hun vermogen belangeloos ter beschikking gaan stellen ? Ben geen fiscaal jurist, maar volgens mij is het voor die geldschieters zelfs wettelijk verplicht om jouw rente te berekenen over het ter beschikking gestelde bedrag. Anders komt de belasting om de hoek kijken.
Je hele systeem vertrouwt wel erg op de vrijgevigheid en goedheid van de mensheid in het algemeen en dat is meestal geen goede uitgangspositie waar het zaken betreft.
Je moet wel goed lezen. Je hebt het woord MINSTENS over het hoofd gezien. In artikel 2:178 van het Burgerlijk Wetboek staan de bedragen.
En waarom denken mensen altijd zo groot. Zo’n bank hoeft helemaal niet groot te zijn. Zeker niet in het begin. Het is verstandiger om klein te beginnen en daarna te groeien, toch?
En over de geldschieters die kunnen dus een bedrag op de spaarrekening zetten. Het is niet zo dat het geld op de rekening wordt gezet en dat er verder geen actie plaats vindt. Zo’n bank moet heel creatief zijn. Ik dacht er zelf aan dat de bank een gedeelte van het gespaad bedrag in goede doelen kan stoppen . De bank kan een lijst met goede doelen maken. Deze hoogvermogende geldschieters die sociaal genoeg zijn om een goed doe te steunen, slaan dus 2 vliegen in een klap. Ze kunnen én hun geld veilig weg zetten én ze kunnen met een klein gedeelte van hun vermogen een goed doel steunen. ;)
Hafida20
09-07-2003, 14:09
Ik zie nog steeds nergens geld worden gegenereerd. Ik heb bewondering voor je goede bedoelingen. Maar een bank heeft ook inkomen nodig, zoals het plan er nu voorligt worden gewoon de spaartegoeden langzaam geconsumeert om de bank te laten bestaan.
Ik heb mezelf niet genoeg verdiept in de bankwereld om je duidelijke antwoorden te kunnen geven over moeilijke zaken over bijvoorbeeld de financiering.
Een conventionele bank maakt winst door de rente die ze krijgen over leningen en de opbrengsten uit bijv. beleggingen. Een rentevrije bank moet de inkomstem op een andere manier binnen halen. Want het is niet de bedoeling dat de bank afhankelijk is van het bedrag wat wordt gespaard. Er valt bijvoorbeeld te denken aan een jaarlijkse bijdragen van de cliënten, zeg maar een soort van contributie. Verder kan zo’n bank gesponsord worden….ik bedoel het is maar een idee.
De oprichters van een rentevrije bank die zullen wel genoeg kennis van zaken hebben. Ik bedoel, je gaat niet zomaar een bank oprichten.
Hafida20
09-07-2003, 14:59
Contributie ?, dus jij bewaart mijn geld voor me en daar moet ik je ook nog voor betalen ? Als het werkt wordt je een rijk vrouw.
Maar ik denk het niet.
Als beleggen niet haram is is dat natuurlijk een eerste bron van inkomsten, ik kan me een soort "click" constructie voorstellen waarbij je het spaartegoed omzet naar een aandelen portefeuile waar je dividend op ontvangt. Divident is geen rente dus dat zal wel ok zijn. Het risico van koers fluctuaties dek je af met lang lopende opties maar die moet je dan wel kunnen betalen uit de divident opbrengst. En er moet nog ergens geld overblijven.
Op zich is het vanuit een puur zakelijk oogpunt natuurlijk een heel interessant onderwerp mocht je het voor elkaar krijgen, ben je verzekerd van een grote doch specifieke klanten doelgroep.
Ik denk niet dat beleggen haram is, zolang er maar niet belegd wordt in bedrijven die te maken hebben met alcohol, gokken en andere dingen die verboden zijn in de islam.
Als ik het mis heb dan hoor ik het wel.
Hafida20
09-07-2003, 15:14
Maar ja beleggen is natuurlijk ook een gok, er komt zeker wel enige kennis bij kijken maar er blijft altijd een onzeker element.
Ik heb de vraag "is beleggen haram" gepost op het islam en ik forum want ik ben benieuwd naar de reacties.
Mooi zo, ik ben ook wel benieuwd. Ik hoor het wel van je. :zwaai:
In plaats van je druk maken over hoe je een islamitische bank op kan zetten, kun je je beter afvragen waarom rente haram is.
Ik heb deze vraag al in een andere topic gesteld en om deze vraag te ontwijken is men kennelijk gewoon een nieuwe topic begonnen.
Als rente haram is om zo woeker en oneerlijke handel tegen te gaan dan mag ik toch aannemen dat elke constructie in de handel dat je woeker mag noemen haram is of het nu rente, huur of lease of hoe het dan ook mag heten. Dus een woningstichting/huisbaas die de huren maar blijft verhogen zonder er iets extra's te bieden moet dan ook haram zijn. Als je een hypotheek neemt om deze woeker te ontlopen en je bent heel tevreden met de deal die hebt gemaakt met de bank, m.a.w. je VOORKOMT hierdoor dat je de woekerpraktijken van je huisbaas moet accepteren, leg mij dan eens uit wat hier haram aan zou moeten zijn.
Als je iets bezit (stappeltjes geld, machines, mensen, kamelen) en anderen willen dit gebruiken dan krijg je een vergoeding. Niemand zal mij kunnen wijsmaken dat mensen jou HUN geld gratis ter beschikking gaan stellen, zelfs niet in Mekka. En om alleen vergoeding voor geld (rente) haram te stellen, geeft aan dat je niets van de econmie snapt. Kapitaal kan overal uit bestaan zelfs zout was vroeger zeer gewild. Alles draait hierom: voor wat hoort wat. Degene die bij de islamitische banken bankieren worden voor de gek gehouden met allerlei termen die ze niet snappen en die alleen maar bedoeld zijn om te verbergen dat ergens iemand toch rente heeft moeten betalen.
De enige maatschappij waarin je de riba(rente) kan voorkomen, is de maatschappij waarbij iedereen een automatische gelddrukmachine heeft en net zoveel geld mag drukken als die wil. Dan ontstaan er weer andere problemen (wie staat er om 5.00 's ochtends op om je vuilniszak mee te nemen?),
maar je hebt dan wel mooi de grote schande van de riba opgelost!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.