Bekijk originele versie : Je mening uiten!
BentDagilia
08-07-2003, 19:06
Wie heeft hier moeite mee?
Ik ken veel mensen in me omgeving die meestal geen mening hebben als hun iets gevraagd wordt. Ik kan er eerlijk gezegd kwaad om worden. We leven in een land waar om je mening wordt gevraagd en waar je het recht hebt op het uiten van je mening en ik vind dat je daar gebruik van moet maken... Dus als je er moeite mee hebt of als jij ook behoort tot de groep mensen die bijna nooit een mening hebben dan vind ik echt dat je gewoon wat mondiger moet worden en je moet weten dat heel veel mensen anno 2003 geen vrijheids van meningsuiting hebben dus maak gebruik van deze recht, vrijheid!
Bent Dagilia
Arabian_Pearl
08-07-2003, 19:36
Origineel gepost door papa
Dat heeft te maken met het feit dat veel Marokkanen niet gewend zijn hun eigen mening te geven omdat zoiets in Marokko door de regering bestraft kan worden. Daar kun je nu eenmaal niet zeggen wat je denkt. Het is ook zo dat de mensen in Marokko er niet echt voor open staan, ze zijn gewoon niet gewend om een mening te geven omdat Marokko geen individualistische maatschappij is. Daar telt het groepsbelang veel meer en je eigen mening openlijk uiten is daarin niet gebruikelijk. Dat nemen veel Marokkanen mee hierheen en ze geven het ook door aan hun kinderen. Op zich is dat best wel jammer want velen zijn zich niet bewust van het feit dat mensen hier ook rechten hebben. Aan de andere kant snap ik het wel want ze komen uit een land waar alleen een select groepje rechten heeft en de rest het nakijken heeft.
dat groepsbelang heerst hier op yasmina.nl heel erg, merk ik.
On topic: ik heb absoluut geen problemen met mijn mening te uiten. Het is mijn recht. Het énige wat ik vraag is er naar te luisteren (niet: gehoorzamen), zo ontstaat er een eerlijke discussie. Maar de luisteraar moet ook wel open staan voor andere meningen, en dat merk ik hier zeer zelden. Jammer toch. :(
BentDagilia
08-07-2003, 19:43
Weet je wat het is, in Marokko kun je inderdaad beter niet altijd je mening uiten en verkondigen want het zal niet altijd in de smaak vallen en je kunt er voor naar de gevangenis maar ik vind dit niet een excuus. Ik vind dat Marokkanen niet inzien hoe belangerijk het is om je mening te geven. Ze hebben zoiets van :
- Ik kan er toch geen geld mee verdienen en
- als ik nix zeg dan kan ik eerder weg
- Ik durf niet te praten en heb geen zin
Ik bedoel onze ouders bemoedigen ons juist om ons mening te geven omdat hun dat niet konden doen!Maar zeggen erbij dat we dit in Marokko niet kunnen maken. Het heeft dus gewoon te maken met de mentaliteit van de Marokkaanse jongeren. Te lui en hebben zoiets van wat wordt er bereikt met je mening uiten? Ze denken dat je er niets mee kan terwijl dat wel kan, je kan er namelijk zoveel dingen mee gedaan krijgen en dat weten veel mensen niet...
:regie: Democratisch land :regie:
En ik geef altijd gelijk mijn mening, ik hou echt niet mijn bek voor ze.:kwaad:
Hier over had ik een tijdje gelden ook een topic..:)
Nothing has changed..:jammer:
Ik geef mijn mening alleen aan diegene die het wil horen. Als het me wordt gevraagd dan neem ik geen blad voor de mond.
praatjes
08-07-2003, 21:08
Haha :) ik maak altijd gebruik van dat recht, maar zeker niet met mijn eigen mening, die heb ik vaak niet. Wel zet ik altijd een construktie of een bouwwerk van praatjes neer. Dit om die ene ander te beinvloeden, want met een eerlijke mening kom je in het hedendaags leven niet ver, tenzij je een kei bent in het gespreksonderwerp.
En ik bekommer me niet op de keiharde werkelijkheid of de fundamenten van mijn bouwwerk van praatjes, zolang het maar geloofwaardig overkomt, voor laten we zeggen pakweg 3 dagen. :)
sweet_karima
08-07-2003, 21:21
Ik heb er geen problemen mee...
Bousa Kbira
KaRiMaKe
BentDagilia
08-07-2003, 22:50
elhamdoelah :goedzo:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.